Hur är en bra ridskolehäst

Santos

Trådstartare
Jag tycker det vore kul att höra lite hur man tänker, när man ska skaffa hästar till en ridskola. Det finns säkert många aspekter att tänka på.
Tänker på allt från temperament och utbildning till hur hästen är byggd.
Finns det några raser/hästtyper man hellre vill ha?
Var köper ni helst ifrån? Uppfödare, privatpersoner eller hästhandlare?
Ålder på hästar hur tänker ni där?
Hur är planen för att introducera hästen i verksamheten?
Om en häst inte verkar trivas med att arbeta på ridskola eller ridskolemiljön efter ett tag, hur gör ni då? Åter till säljaren? Säljs vidare direkt från ridskolan eller får jobba kvar.

När jag jobbade som ridlärare så var detta ett evigt problem att hitta bra ridskolehästar. Det vi letade efter var en sund häst med en inte alltför avvikande exteriör. Man vill ju ha en lugn trygg häst men när man köper de som lite yngre får de gärna ha lite mer energi, ska de orka jobba 2-3 lektioner om dagen så kan de inte vara för flegmatiska från början då blir de alldeles för tröga efter några år. Men det får inte en alltför känslig häst heller, det blir för jobbigt att vara ridskolehäst då. Att det är en snäll häst är superviktigt så klart men vi ville ha lite spridning på temperarementen (inom rimliga gränser) helt enkelt för att ryttarna är olika. Men det blir det oftast naturligt. På samma sätt ville vi ha lite varierande storlekar och "grovhet" för att kunna passa olika elever. Däremot är det sällan vi valde en alltför smäcker häst. Inte för stora gångarter, de med mindre gångarter är lättare att sitta på för mindre rutinerade.
Jag vill gärna också att de har lätt för att gå på tygeln. Det blir mkt lättare att undervisa med hästar som har lätt för det, då kan man få eleverna att koncentrera sig på annat (sits, balans, inverkan osv) än att hästen ska böja på nacken. Det är lätt när man rider en gång i veckan att man vill att det ska gå bra, det sitter folk på läktaren osv och så får eleverna lite panik för att de vill att hästen ska gå på tygeln och det kan vara svårt att få bort fokus från det om hästen går med huvudet uppe i vädret. Jag tror att de håller bättre också då eftersom de lättare jobbar korrekt och sen slipper de en del "trixande med bettet". Det är ju inte så att man som ridlärare inte lär ut vikten av rätt form med bakben- och ryggaktivitet och att inte fokusera på huvudet i första hand men som sagt så är det ändå lätt för eleverna att blir lite fixerade vid var huvudet är och om huvudet redan är lite "på plats" och hästen går lite tygeln så är det lättare för eleven att lägga vikt på den viktigare sakerna.

Rasen var inte så viktigt, det var individen som var viktigast. Vi hade en hel del polska hästar för att de fanns en del hos hästhandlaren vi använde och de var ofta bra pris på dem. Men det var svenska, irländska, tyska mm också. Som sagt individen var det viktigaste. Vi köpte gärna yngre hästar., 4-6 för att kunna slussa in dem stegvis i verksamheten. De höll ofta bättre om de blev invanda vid ridskolelivet från början. En utbildad f.d tävlingshäst hade inte orkat med det, de är vana vid att jobba maximalt 1 timme om dagen, en ridskolehäst måste kunna spara lite på sig. Men det hände att vi köpte mer utbildade hästar också, det berodde mkt på vad vår hästhandlare fick in när vi behövde köpa.

Vi använde i princip alltid samma handlare, vi hade god kontakt och han ringde alltid till oss först när det kom in ngt intressant och han visste vi letade. Vi kunde dessutom alltid byta in hästen om det inte fungerade. När vi skulle byta häst var det av olika skäl. Många blev väldigt gamla hos oss och de försökte vi sälja eller låna ut så de kunde få leva pensionärsliv. De som inte fungerade i verksamheten eller inte trivdes bytte vi in hos vår hästhandlare som sålde dem vidare och så fick vi en annan.

Vi utbildade gärna dem själva, ofta gick det med personalen först (vi hade träning för personalen varje vecka och då var det ofta de nya som fick gå med) och sedan 1 lektion per dag (inte alltid varje dag) med de duktigare eleverna och sen ökade vi på stegvis med lektioner och vilka ryttare som red. Det var väldigt olika hur lång tid det tog innan de var helt inne i verksamheten, vissa kunde gå nästan vilka lektioner som helst efter bara någon vecka och andra gick bara med de duktigaste upp till ett par terminer.

Sen spelar ju så klart priset roll, en ridskola har oftast en begränsad budget. Vi brukade lägga 50-60 000:- på en storhäst. Ibland lite mer och ibland lite mindre. Ridskolan jag jobbade på hade rätt bra ekonomi (för en ridskola) och det hände att vi "lyxade till det lite" och köpte ngn lite dyrare men vi snackar ändå en bra bit under 100 000:-.

Det blev ett långt inlägg detta och jag skulle nog ändå kunna skriva mer, det är en hel vetenskap att köpa in ridskolehästar haha :)

Jag har ingen erfarenhet av att driva en ridskola men har ridit på en i många år och mina tankar går så här för en medelsvensson ridskolehäst:
Ålder: 10-15 år. Tillräckligt gammal för att lite livserfarenhet och för att ha blivit av unghästfasoner och har helt enkelt oftast stabiliserat sig lite mer än en 6-8 åring.
Storlek: 145-160 cm. Tillräckligt stor för de flesta vuxna men inte på tok för stor för äldre barn/yngre tonåringar
Temperament: Lagom. Snäll, tydlig (d.v.s. inte för tålig men får inte reagera för mycket heller). Red en på ridskola som man tydligt märkte när man använde för mycket skänklar eller skänklarna för långt bak. Hon var helt enkelt tydlig med sina åsikter men inte på ett farligt sätt. Den ska vara trygg i sig själv. Det är det viktigaste! Den ska tåla att bli hanterad av folk som inte gör allt helt korrekt och av folk som är lite rädda. Och det är där tryggheten kommer in. En häst som är trygg i sig själv klarar av om hanteringen inte är perfekt varje gång och att ryttaren är lite rädd och osäker.

Jag vill gärna också att de har lätt för att gå på tygeln. Det blir mkt lättare att undervisa med hästar som har lätt för det, då kan man få eleverna att koncentrera sig på annat (sits, balans, inverkan osv) än att hästen ska böja på nacken.
Fast det är ju så, en häst går oavsett inte "på tygeln" för att den böjer på nacken? Och oavsett så är det väl instruktörens uppgift att se till att eleverna fokuserar på rätt saker? Gör de inte rätt får de sällan en ändamålsenlig form på hästen i alla fall.

Fast det är ju så, en häst går oavsett inte "på tygeln" för att den böjer på nacken? Och oavsett så är det väl instruktörens uppgift att se till att eleverna fokuserar på rätt saker? Gör de inte rätt får de sällan en ändamålsenlig form på hästen i alla fall.

Hästar har ju olika lätt för att gå i form. Och för min del lärde jag mig aldrig rida hästar i form förrän jag fick rida en häst som hade lätt för det. Dåå trillade poletten ner och jag fick en aha-upplevelse och insåg hur det ska kännas.

Hästar har ju olika lätt för att gå i form. Och för min del lärde jag mig aldrig rida hästar i form förrän jag fick rida en häst som hade lätt för det. Dåå trillade poletten ner och jag fick en aha-upplevelse och insåg hur det ska kännas.
Ja eller så passar olika hästar olika ryttare. Hur är en häst som "lätt går i form"?

Ja eller så passar olika hästar olika ryttare. Hur är en häst som "lätt går i form"?

Van vid att jobba i form, okomplicerad i munnen och har lätt för balansera sig själv och bära sig själv. Jag kan inte tillräckligt mycket för att säga mer ingående men vet att det på den ridskolan fanns hästar som gick i form nästan oavsett vilken ryttare som red och hästar som bara de allra duktigaste kunde få i form och hästar som jag aldrig såg gå i form.

• Gilla
Reactions: Ray
Lugn och stadig utan att vara flegmatisk, dock hellre lite för långsam än lite för kvick. Storleksmässigt gärna D-ponny till 170, det passar de flesta vuxna. Ponnys för barn. Kort i ryggen och starka ben, hellre lite grövre än tunn då den ska hålla för viss snedbelastning.

Blir de högre än 165-170 så blir de ofta långlinjerade och kräver en ridning som inte alltid går att få till på ridskola.

Cob-format brukar funka fint. Grövre SWE eller korsningar. Ju nättare och längre rygg desto känsligare fysiskt.

Hästhandlare. En bra som tar tillbaka hästar som inte funkar, och där vi kunde testrida ett antal hästar direkt och plocka hem dem vi trodde skulle passa.

Skolas in lite yngre 6-7 år, sedan märkte du ganska snabbt om de fungerade i verksamheten. De riktigt bra hade vi kvar tills de blev dryga 20 då de pensionerades och såldes.

Rids av instruktörerna samtidigt som de sätts in 2-3 lektioner i veckan. Vanligen går de in i de högsta eller de lägsta grupperna - dvs antingen ledas i skritt, eller ridas av någon som kan en del så att det blir färre missförstånd och mindre risk att hästarna blir skrämda.

Om en häst inte verkar trivas med att arbeta på ridskola eller ridskolemiljön efter ett tag, hur gör ni då? Åter till säljaren? Säljs vidare direkt från ridskolan eller får jobba kvar.
Åter till säljaren om den är ny. Är det en äldre häst så kan den hyras ut privat något år för att få en paus från lektionerna. Sedan testar vi igen, om det inte funkar då heller så säljs den.

Nej det gör den inte men en häst som är byggd på ett sätt att den lite av sig själv hamnar "på tygeln" även om den inte är i 100 % korrekt form är en fördel för en ridskolehäst. För de yngre, mindre rutinerade eleverna är det bra då det sliter mindre, en häst med en exteriör som gör det lätt att gå på tygeln är mer korrekt byggd. För de som ridit längre är det ibland väldigt fixerat vid var hästen har sitt huvud och det är de även om man förklarar, har man inte upplevt hur det är när hästen verkligen jobbar rätt genom kroppen så är det inte så lätt för eleven att veta skillnaden och de hamnar lätt i "jag måste få hästen att böja på nacken"-ridning. Om hästen då lite naturligt hamnar på tygeln så slappnar eleverna ofta av mer och jag som instruktör kan hjälpa dem bättre att fokusera på rätt saker.

Det är ofta betydligt lättare med de elever man haft sen de var nybörjare, då har man fått forma dem lite mer och de har inte så mkt uppfattning om att hästen måste böja på nacken. Jag brukade aldrig prata så mkt om "gå på tygeln" eller "jobba hästen i form" utan vi gick igenom hjälper, sits, ställning/böjning, rörelser osv och fokuserade mkt på hur ryttarnas sits och inverkan. När de var mogna så brukade liksom formen komma av sig själv, lite bitar i taget föll på plats och ingen av mina elever "joxade med händerna" för att få hästen på tygeln. Av de jag haft från start i alla fall. Men de äldre som ridit länge och kanske hade andra erfarenheter med sig var det inte alltid så lätt att få dem att släppa på tron att det viktigaste var att hästen gick på tygeln. Och ja, det är min uppgift som instruktör att hjälpa eleverna att fokusera på rätt saker men det är inte alltid så enkelt, ibland får man hitta vägar att nå fram till eleven och en häst som är byggd lite i form gör det lättare. De har också oftast bättre egenbalans och bättre exteriör vilket gör dem mer hållbara och lättare för eleverna att rida.

Så tänker jag som utbildad ridlärare, en annan ridlärare kanske tänker annorlunda.

Jag tycker det vore kul att höra lite hur man tänker, när man ska skaffa hästar till en ridskola. Det finns säkert många aspekter att tänka på.

Min karl förmedlade en hel del hästar till ridskolor nyligen. Jag var med och valde ut.
Vi gick dels på att ridskolorna oftast har begränsad budget. Vi tog en del utan stam, en del som var lite för små för att dra in så stora pengar. Och väljer gärna rätt mediokra hästar med rätt begränsad gång i mellanålder.
De måste vara trygga och de måste tåla att man gör fel.
Det har varit hästar med medioker gång utbildade ca LA-Msv c främst. De måste vara lite allsidiga och kunna ta sig över små hinder utöver funka i dressyren på den nivån.
Ridskolan har skickat testryttare som provridit och försökt utsätta hästarna för sån ridning och hantering det kan bli på en ridskola.
Vi har förmedlat via handlare som vi även använt till annan typ av hästar.
Denne handlare erbjuder sig hämta tillbaks hästarna och byte. Man har ibland kunnat byta ridskolehästar handlaren inte sålt i inlösen sas för de "nya" ridskolehästarna man köpt.

Vi undviker hästar med specialbehov både psykiskt och fysiskt. De måste vara fräscha och byggda på ett vis som sparar dem allt för mycket förslitningar om de rids i dålig form. Så inga stora gångarter, inga för skumma vinklar och inte för mycket rörlighet eller känslighet.

Jag tror det beror väldigt mycket på ridskolan, alla ridskolor är ju inte lika.

Men på min ridskola köper man in halvblod i första hand, med kapacitet för att helst gå både hoppning och dressyr på lokala tävlingar med ridskoleryttare. Prisklass 50-100 000. Hästarna kommer från alla möjliga håll, det beror nog mest på var de råkar finnas.

Är hästen utbildad och tävlingsrutinerad är det ett plus, men annars utbildar personalen dem. Ett bra temperament är dock ett måste, gärna mycket energi och arbetsvilja. Inte alltför explosiv och känslig.

Vad som är en bra ridskolehäst är väldigt flytande... Finns alla typer av ryttare och det gör ju att man behöver en viss blandning. Ju större ridskola desto mer variation finns det utrymme för.

Men en snäll häst som gillar människor och andra hästar. En trygg häst som inte reagerar överdrivet på saker som händer. En häst som har alla fyra fötter på marken...En sund häst som inte kräver något utöver det vanliga i skoning eller utrustning.

Prismässigt beror ju mycket på vilken ekonomi man har att röra sig med men en bra tanke är ju att hästen snabbt ska gå att sälja för samma pris eller mer om den inte passar. Vettigt pris med tanke på ålder, storlek och utbildningsnivå.

Jag har ingen erfarenhet av att driva en ridskola men har ridit på en i många år och mina tankar går så här för en medelsvensson ridskolehäst:
Ålder: 10-15 år. Tillräckligt gammal för att lite livserfarenhet och för att ha blivit av unghästfasoner och har helt enkelt oftast stabiliserat sig lite mer än en 6-8 åring.
Storlek: 145-160 cm. Tillräckligt stor för de flesta vuxna men inte på tok för stor för äldre barn/yngre tonåringar
Temperament: Lagom. Snäll, tydlig (d.v.s. inte för tålig men får inte reagera för mycket heller). Red en på ridskola som man tydligt märkte när man använde för mycket skänklar eller skänklarna för långt bak. Hon var helt enkelt tydlig med sina åsikter men inte på ett farligt sätt. Den ska vara trygg i sig själv. Det är det viktigaste! Den ska tåla att bli hanterad av folk som inte gör allt helt korrekt och av folk som är lite rädda. Och det är där tryggheten kommer in. En häst som är trygg i sig själv klarar av om hanteringen inte är perfekt varje gång och att ryttaren är lite rädd och osäker.

Men köper ni in femtonåringar? På min ridskola skulle man nog tänka att det är för gammalt, det tar ett par år innan de är fullfjädrade, någon skada på det, och så är hästen sjutton-arton innan den är fullfjädrad, och då börjar det redan bli dags att kanske börja trappa ner lite, inte gå i tävlingsgrupperna för fullt kanske, osv.

Men köper ni in femtonåringar? På min ridskola skulle man nog tänka att det är för gammalt, det tar ett par år innan de är fullfjädrade, någon skada på det, och så är hästen sjutton-arton innan den är fullfjädrad, och då börjar det redan bli dags att kanske börja trappa ner lite, inte gå i tävlingsgrupperna för fullt kanske, osv.

Jag har som sagt inte jobbat på ridskola bara ridit där. Och i min erfarenhet så har de hästar som kunnat gå in i verksamheten snabbt och ridas av många olika ryttare varit de som är lite äldre. Yngre hästar har det tagit betydligt längre tid för och det har dröjt länge innan de kunnat gå det antal lektioner per vecka som behövs för att det ska vara lönsamt. Att jag gick så högt som 15 år var för att min gamla ridskola lånade en 15-åring och den hästen kunde gå rakt i i verksamheten med alla typer av ryttare: barn, vuxna, nybörjare, erfarna och funktionshindrade. En trygg, lugn häst som taggade till när en duktig ryttare ställde krav men som kunde gå lugnt och nästan lite segt med små nybörjare och funktionshindrade. Inget flashigt alls. Men en trygg häst som lätt läste av ryttaren och anpassade sig därefter.

Som ridskoleryttare har jag inte så bra erfarenhet av de riktigt unga ridskolehästarna helt enkelt medan de hästar som är lite äldre är tryggare i sig själva och har mer livserfarenhet.

• Gilla
Vi köper gärna ponnyer i den åldern och ibland storhästar om de kan gå rakt in och har vettigt pris. Kul med hästar som tävlat och kan mycket och en chans för dom att få glänsa och känna sig duktiga!

Vi köper gärna ponnyer i den åldern och ibland storhästar om de kan gå rakt in och har vettigt pris. Kul med hästar som tävlat och kan mycket och en chans för dom att få glänsa och känna sig duktiga!

Absolut är det kul med hästar som har tävlat och kan mycket, men hellre köpa dem som tioåringar, då hinner de glänsa på tävlingsbanan även med ridskoleelever.;)

Absolut är det kul med hästar som har tävlat och kan mycket, men hellre köpa dem som tioåringar, då hinner de glänsa på tävlingsbanan även med ridskoleelever.;)
Beror ju på ekonomin såklart. Alla har ju inte råd med den typen av häst;)
En 15 åring som är sund tävlar rätt länge på den nivån ridskoleelever ligger!

Jag hade nog inte velat köpa in en så pass gammal häst om det inte var så att den gått på ridskola innan och därför kunde gå direkt in i verksamheten. Men 15-åriga hästar som fungerat bra på en ridskola säljs sällan av andra ridskolor. De som fungerar bra håller man hårt i. Jag kan inte minnas att vi nånsin köpte en så pass gammal. 10 var nog den äldsta. Det tar längre tid att skola in en yngre men det lönar sig i längden då de från början skolas in och tränas för ridskolelivet = hästar som håller, som kan sitt jobb och som blir gamla på ridskolan.

en del ridskolor köper hästar med lite avvikande exteriör för att den sortens hästar kostar mindre och man har rätt så begränsade medel att röra sig med. Jag tycker sällan det blir bra, för att jag ska våga måste hästen vara fullt igång åtminstone som privathäst på LB/1m nivå eller jobba på ridskola och bra skolhästar säljs i princip aldrig i arbetsför ålder. En dålig exteriör KAN funka men det kan också finnas en anledning till att man föredrar rättställda ben och lite kortare, starka ryggar, så avvikande hästar måste ha bevisat att de håller för ridning i min bok.

Vill hellre ha en häst som är något lite grövre än genomsnittet, än en häst som är smäckrare, helst utan att bli så tung. de verkar hålla bättre och har generellt lite bättre psyke än sportavlade halvblod som inte fångades upp av rätt ryttare. Vissa av "den gamla skolan" tycker inte att det blir någon riktig ridning på "hästar med mycket hovskägg", jag tycker nog att det beror på vem som utbildat hästen med mycket hovskägg. Bonus dessutom är att de ofta är lite mer ekonomiska i rörelserna, något som är bra, det sparar kroppen på dem när eleverna kan sitta ner i traven utan någon större ansträngning.

Det är svårt att bedriva bra ridundervisning med hög kvalitet med hästar som inte trivs, passar eller är färdiginskolade, så självklart tycker jag inte att hästar som inte passar för jobbet ska jobba kvar längre än nödvändigt. sen vad man gör med dem är ju olika i olika situationer, vissa funkar toppen i specialgrupperna varannan dag och kan hyras ut till någon elev övrig tid, andra kanske bara ska säljas till privatperson. Ytterligare några ska bara ridas av instruktörer en tid för att utbildas och sedan kunna passa bättre. Det är så olika men hästar som inte funkar i verksamheten ska inte gå kvar på samma premisser månad efter månad i alla fall, det blir varken den, jag eller eleverna glada av.

Framför allt beror det ju på vilken typ av ridskola det gäller.
Det finns duktiga tränare som kör ridskola med ett fåtal hästar och avancerade elever vid sidan av någon annan verksamhet. Där kan hästarna vara riktigt fina, eftersom eleverna är beredda att betala.
Sen finns det turridningsstall som kör enklare ridskola på sidan för att få fler intäkter. Där kan det vara alla möjliga hästar. Är den snäll och går framåt i alla tre gångarter så är den en god kandidat ungefär.
Och sen finns det alla möjliga ridskolor där emellan.

• Gilla

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 217
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka