Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Vilken läckerbit! :d Vad är det för någon? Stam?

Hejsan,

Är ofta här inne och läser era inlägg om era 05:or som jag tycker är väldigt spännande. Jag kanske bör presentera mig innan jag skriver vidare...

Är 25 år och bor i jönköpingstrakten med min sambo och två katter. Pluggar på högskolan och jobbar lite vid sidan av, men knabbast tillräckligt för att bli rik... särskilt inte när man har häst också.

Har alltid haft häst eftersom jag är född på landet, men började nog rida seriöst näe jag var 10 år. Red då på ridskola och skötte andras hästar. När jag var 13 år fick jag min första ponny som egentligen var alldeles för grön och tuff för mig, men det gick ganska bra ändå. Sålde henne när jag var 18 år och hade 2 eller 3 års hästuppehåll. En dag fick jag syn på en annons om en korsning halvblod/arab på 1,5 år som jag köpte helt oväntat. Letade inte alls häst utan jag blev bara störtförälskad. Min ögonsten. Tyvärr så dog han när han var 3 år och inriden i den mycket tragiska sjukdommen vobbler eller slinger som det också kallas för. Något värre har jag nog inte varit med om i hela mitt liv. Jag älskade verkligen den hästen...

Ganska snart därpå köpte jag ett sto född 05 efter Saigon. Hon har den mycket exklusiva färgen brunskimmel, och jag befarar att hon blir helvit om några år. Många män anser att hon mest liknar en älg.

Hon är en ganska bestämd dam med mycket egen vilja som det har tagit mig en långt stund att komma på och jag har funderat åtskilliga gånger på om jag borde sälja henne. Men jag är mer av den typen som tror att det inte lönar sig på en gång och att man inte får ge upp för lätt. Med hjälp ifrån lite westernfolk, dressyrtränare, en indian och goda vänner kan jag nu säga att jag har fått en hyfsat trevlig häst som jag tycker om mer och mer för varje dag. Just nu har hon vintervila, vilket är väldigt passande eftersom underlaget är supertrist. Men ska snart sätta igång henne igen. Då ska vi verkligen öva på att befästa galoppskänkel vilket jag inte var helt nöjd med innan jag ställde av henne. Sedan ska vi väl försöka att träna upp styrkan och finslipa mera på de mest grundläggande hjälperna innan vi går vidare...

Hur sätter ni igång era hästar efter vila?

27jan006.jpg

Jösses vilken snygg häst!!!! Ser enorm ut, vad ligger mankhöjden på?!

Och så uppdatering om Guardi, och dennes infångning i hagen. Slutade jobbet tidigt igår, kl 15, så då får man ju passa på att rida medans det är ljust! Guardi och gänget stod och hängde vid foderringen när jag gick in i hagen. När jag närmade såg jag :devil: i ögona på henne, och hon gick några steg bortåt. Jag traskade efter, och då gjorde sig toalettbehoven sig påminda och Guardi stannade för att göra number 2. Jag gick lugnt fram och tog henne, nemas problemas. Men jag skulle tro att det kommer fler testningar framöver då hon rörde sig bort från mig. Hon vet mkt väl att när jag kommer med grimman blir det arbete. Är ju i hagen minst ett par ggr om dagen annars och då är hon så gosig så. Undrar varför hon reagerar så. Tycker att det borde tyda på att hon inte tycker arbete är särskilt roligt:confused:. Men hon har ju inte gått mycket då hon varit skadad sen hon var 2 år. Det var ju augusti vi började rida in henne, höll då på 2-3 dagar i veckan. Kan inte ha ridit henne mer än 15 gånger, och alla gånger har varit i skogen utom en. Longerat några gånger bara för att befästa kommandon. Höll på med inridningen några veckor, sen sa benet ifrån. Så hon fick ju vila fram till jul. Promenerade då ett par gånger och red ett par gånger. Blev sjuk så fick hon vila tills förra helgen. Så kraven har inte varit så stora på henne.

Vad ska man göra? Vill ju att hon ska tycka det är roligt, vilket hon iof verkar göra när man väl är ute i skogen. Kan kanske vara att jag i princip bara tar in henne själv då jag ska rida/arbeta henne?! Under konvalescenstiden var det ju bara borstning och omläggning jag tog in henne för (då hon fick börja gå i sjukhage). Nu är det bara för arbete. Det kan gå flera veckor mellan de gånger jag tar in henne dagtid bara för att borsta. De dagar hon inte arbetar borstar jag av henne på kvällen när jag tar in dom. Är skönt att ha några slappa seneftermiddagar efter jobbet. Borde kanske ta på grimman i hagen och sen släppa henne. Ta in ibland och borsta och sen släppa ut henne igen, som man gjorde innan man hade eget stall? Långa reflektioner det blev här känner jag...:angel:

Iaf hängde jag på en av mina inhyrningar igår och dennes mkt stabila 24-åriga häst Earla. Hon är bra sällskap till Guardi, coollugn i alla lägen! Den tjejen skulle rida en lite längre tur än vad vi brukar göra, men jag hängde på iaf. Guardi skötte sig så bra! Första bondgården gick hon förbi utan att blinka, nåja hon gjorde inga skutt iaf! Den andra bongården har en liten lösdrift med en tillhörande liten kohage. Där kom det ett par ungdjur skuttandes mot Guardi, och det var förstås otroligt farligt:p! Men efter den incidenten gick hon så bra! Minskade och ökade traven, och introducerade början till halvhalt. Första gången bröt hon av till skritt, därefter fattade hon vad det var frågan om. Att de (ibland...) är så lättlärda! Satt av efter halva turen, vill inte sitta på henne för länge. Allt som allt red vi i 20-25 minuter i skritt och trav, och för första gången känndes hon verkligen som en ridhäst man samarbetar med! Längtar efter bättre väglag, så man kan introducera galopp igen. Hon är ju bara galopperad på ett par gånger. Är dock väldigt nöjd med dagens ridtur, och tycker hon har gjort stora framsteg de förhållandevis få gånger hon har blivit riden! Nu är det bara styrningen kvar. Har inte kunnat tömmköra henne, då mina tömmar är för korta. Har dock beställt ett par nya, så då får vi ta tag i det! Jäkla skit att ha en så stor, eller rättare sagt låååång häst. Xfull tyglar räcker inte heller, utan jag har ju fått rida in henne i graman. Har dock specialbeställt ett par tyglar åt henne hos sadelmakaren!

*kl*
Tömkörde Tibbe idag och blir åter igen så stolt över min lilla häst, har innan bara gått lite bakom bogen när jag vande honom vid bett annars har han aldrig blivit tömkörd men han går på som om han inte gjort annat :D Hade satt upp en massa koner och va inga inga problem med att svänga, stanna eller backa. Han är så säker i sig själv så tror inte han vet om va bakskygg är :rofl: Ska Snacka med en jag känner om att köra in honom. Då jag inte kan rida honom riktigt för ens jag fått min sadel såld och köpt en ny :p

Åh vad det är roligt att läsa om er och era hästar här i tråden! Har kommit på mig själv att jag skapat ett litet Buke-beroende..och det är framförallt pga. den här tråden!!

Tack alla för de fina orden om vår nykomling! Han har en jättefin uppsyn och en mycket trevlig hals och nacke. Resten av kroppen är ganska otrimmad och det behövs mycket muskler för att han ska bli riktigt snygg. Han är hoppstammad efter det jag har förstått och är e.Cornetto ue.Pablo. Fick dubbeldiplom på 3-årstestet så kan förhoppningsvis röra sig ganska trevligt också. Han mättes till 165cm på 3-årstestet och kanske är 166-167cm nu så han är inte så jätte hög. Ganska lagom för mig som bara är 163cm. Dock är han ganska kraftig och vi skrattade åt honom idag och sa att han lite såg ut som en Travar-Nordis..:D Han är tydligen inkörd så kanske tror han själv att han är en Nordis. Synd att man själv kan NOLL om körning.

Ska återkomma med en presentation om mig själv snart också..!

KL

Så var hans andra hoppträning i livet avklarad, denna gång var han MKT mera avspänd och gjorde inte ett enda bakutslag eller glädjebock i dag. Han hade nog fullt upp att titta på träningens huligan, en äldre hingst som langade av sin lilla ryttare så det visslade om det. Jäklar vad rädd jag blev när den kom lös bland alla de andra, som tur var fick de tag på honom omgående.

Pratade lite löst med utbildaren om att jag minsann får kravla mig upp nu snart, åtminstone sitta upp och skritta o känna av hur han reagerar. Det är inget att be för, vi får se om nästa "rapport" kommer från sjukan:angel:

hej hej tänkte börja med att det är en jätte bra tråd! har dock inte hunnit skriva så mycket själv. Har ett korsnings sto självklart 05a som är korsning 75% halvblod och 25% knabstrup. själv är ja en nybliven 17åring. Från vara (mitt ute i ingenstans) bor hemma hos mina föräldrar med mina 2 hästar. Har ett varmblod också. Men just nu ska ja börja skritta min 05a efter kortisonbehandling har överansträngt kotor bak men så klart ska ja skada mig ligger just nu med en lindad hand och har ont.

undrar ni nåt e det bara att fråga!! men måste bara säga att ni har väldigt fina hästar allihopa!!
kram

Första bilderna på mitt sto här i tråden då :)

De är dom bilderna jag har. Hoppa henne idag så möjligtvis att det kommer en film snart :)

En liten uppdatering om Cesar

I måndags Red jag för en tränare med Cesar igen, Red lite sidvärtsrörelse på diagonalen i skritt i början (bra hjärngympa) och travade på stora mittvolten, och red på volter och så, mycket övergångar. Och galopperade åter igen, både längs långsidan och på stora volten.

Idag red jag igen. Och Cesar var lite små seg. Men jobbade på bra. Började som vanligt med lite sidvärts på korta diagonalen, då jag tycker att det är så bra för honom, att tänka på någonting, och får börja med att lyssna på mina hjälper då. Och vi travade och sådär, gjorde övergångar. Och Cesar höll sej lugn, trotts att dom övade på galoppökningar, och galoppombyten, och vissa fortfarande inte har förstått att Cesar inte är så gammal, hjälper inte att man säger till när man kommer in, för vissa går det in i ena örat och ut genom andra.

Galopperade även i enat varvet, men sedan blev Cesar jättetrött, så då bestämde jag att det fick räcka (kör fortfarande lite på det här att sluta så länge som han är positiv, så att han inte börjar bocka igen)

När jag hoppat av och gått en kortsida, så var det kisspaus. Lillen att han inte kan kissa när jag sitter på, inte konstigt att han var lite små seg under passet, om han gick och var kissnödig.

Någon frågade om igångsättning efter vintervilan, och jag funderar lite över samma sak.
Hur gör ni ?
Har man haft en konvalecent som vilat så är det ju ganska givet att man först bara skrittar en period. Men hur ska man tänka nu :confused:
Eftersom pållen är ganska pigg så har jag valt att köra en framskrittningsrunda och sedan låta honom jobba ett kort pass i paddocken, ca 15 min, i alla gångarter. Utanför paddocken (som är gummiflis) går det nästan inte att trava, och definitivt inte galoppera, pga av underlaget :(
Så nu under igångsättning blir det väl 2 pass enligt ovan, samt ett lite längre skrittpass "ute". Om några veckor ökar jag till 4 pass i veckan, 1 pass blir då ofta i form av tömkörning.
Men som sagt, hur sätter ni igång? Och har ni några tankar eller tips angående igångsättning enligt ovan?

KL

Pratade lite löst med utbildaren om att jag minsann får kravla mig upp nu snart, åtminstone sitta upp och skritta o känna av hur han reagerar. Det är inget att be för, vi får se om nästa "rapport" kommer från sjukan:angel:

Spännande!
Jag kanske har missat info, men har du inte ridit honom själv någongång alls?

Har du inte läst "tantens klagan" i mina inlägg??:D Nej, jag har ännu inte suttit på ryggen på min egen häst, suck. Från början handlade det enbart om att jag tyckte att han efter en lång period av sjukdom behövde en riktigt liten o nätt person som red in och musklade honom innan jag; en inte fullt så liten o nätt "tant" i sina bästa år, skulle sitta upp.

Nu har det på sista tiden mera övergått till att eftersom jag efter flera år med unghästar är en MKT ringrostig ryttare, smidig som ett kylskåp ungefär, och att min lilla unghäst här visat sig vara en piggelin krabat, känslig och ganska explosiv när han sätter den sidan till; har förlängt den där tiden med liten nätt ryttare:o Men men, nu är det till att som sagt ta sig i kragen o faktiskt sitta upp.

I går, när han gick som en liten klocka hade jag kunnat sitta upp direkt - medans häromkvällen när han var som en bockande drake jag aldrig i livet hade gjort det! Så det skiftar från dag till dag hur nära dagen D det är:D

KL

Kikar in en snabbis bara, är hemma med dottern som har nästan 40 graders feber :( Jag hade feber igår men piggare idag. Ska nog ut å galoppa min grabb idag när sambon kommer hem.

Smulan - riktigt tjusig herre! Min ser oxå ut som en nordis ibland :p men när de ställer upp sig så där som din gör så är de genast förlåtna ;)
En fråga - är dina hästar alltid lindade i hagen eller var det bara nu vid ihopsläpp?

jag tycker att det är såå roligt att det är en så god anda i denna tråden!! :banana::banana: till oss alla!!
och vad mycket kunskap här finns!! som någon skrev så är jag också buke beroende!! och mycket beror på den här tråden!! :bow:

Usch va det är tråkig nu när min Dacke har vintervila.. suck ända till mitten av mars! :( men men sånt e livet.,

Nej mina går i regel alltid utan skydd och får lov att vara hästar när de är i hagen. :laugh: Dock brukar jag ha skydd på dem första dagen när de har anlänt eller om de ska släppas ihop med någon ny häst. Nu går de båda nakna om benen och traskar runt i leran. :( Även mina äldre hästar som har tävlat stora klasser har behandlats som hästar och gått oskyddade i hagen borsett från täcken då förstås.

Intressant fråga egentligen, hur gör ni andra med era hästar? Skydd eller inte i hagen?

Jag har aldrig någonsin skydd i hagen. Jag har det endast vid transport. Men när jag släppte in Mirabeau med de andra hästarna häromdagen fick han en del sparkar, så i efterhand hade det varit fint med benskydd första dagen.

Jag har benskydd de första dagarna, tills de lugnat ner sig lite. Känns säkrast så :)

jag har aldrig skydd i hagen, bara vid ridningen och transport, men jag är inte emot att ha skydd första dagarna när de kommer in i en ny hage.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar