Sv: Hur år det för era 05r edition 5
Jösses vilken snygg häst!!!! Ser enorm ut, vad ligger mankhöjden på?!
Och så uppdatering om Guardi, och dennes infångning i hagen. Slutade jobbet tidigt igår, kl 15, så då får man ju passa på att rida medans det är ljust! Guardi och gänget stod och hängde vid foderringen när jag gick in i hagen. När jag närmade såg jag
i ögona på henne, och hon gick några steg bortåt. Jag traskade efter, och då gjorde sig toalettbehoven sig påminda och Guardi stannade för att göra number 2. Jag gick lugnt fram och tog henne, nemas problemas. Men jag skulle tro att det kommer fler testningar framöver då hon rörde sig bort från mig. Hon vet mkt väl att när jag kommer med grimman blir det arbete. Är ju i hagen minst ett par ggr om dagen annars och då är hon så gosig så. Undrar varför hon reagerar så. Tycker att det borde tyda på att hon inte tycker arbete är särskilt roligt
. Men hon har ju inte gått mycket då hon varit skadad sen hon var 2 år. Det var ju augusti vi började rida in henne, höll då på 2-3 dagar i veckan. Kan inte ha ridit henne mer än 15 gånger, och alla gånger har varit i skogen utom en. Longerat några gånger bara för att befästa kommandon. Höll på med inridningen några veckor, sen sa benet ifrån. Så hon fick ju vila fram till jul. Promenerade då ett par gånger och red ett par gånger. Blev sjuk så fick hon vila tills förra helgen. Så kraven har inte varit så stora på henne.
Vad ska man göra? Vill ju att hon ska tycka det är roligt, vilket hon iof verkar göra när man väl är ute i skogen. Kan kanske vara att jag i princip bara tar in henne själv då jag ska rida/arbeta henne?! Under konvalescenstiden var det ju bara borstning och omläggning jag tog in henne för (då hon fick börja gå i sjukhage). Nu är det bara för arbete. Det kan gå flera veckor mellan de gånger jag tar in henne dagtid bara för att borsta. De dagar hon inte arbetar borstar jag av henne på kvällen när jag tar in dom. Är skönt att ha några slappa seneftermiddagar efter jobbet. Borde kanske ta på grimman i hagen och sen släppa henne. Ta in ibland och borsta och sen släppa ut henne igen, som man gjorde innan man hade eget stall? Långa reflektioner det blev här känner jag...
Iaf hängde jag på en av mina inhyrningar igår och dennes mkt stabila 24-åriga häst Earla. Hon är bra sällskap till Guardi, coollugn i alla lägen! Den tjejen skulle rida en lite längre tur än vad vi brukar göra, men jag hängde på iaf. Guardi skötte sig så bra! Första bondgården gick hon förbi utan att blinka, nåja hon gjorde inga skutt iaf! Den andra bongården har en liten lösdrift med en tillhörande liten kohage. Där kom det ett par ungdjur skuttandes mot Guardi, och det var förstås otroligt farligt
! Men efter den incidenten gick hon så bra! Minskade och ökade traven, och introducerade början till halvhalt. Första gången bröt hon av till skritt, därefter fattade hon vad det var frågan om. Att de (ibland...) är så lättlärda! Satt av efter halva turen, vill inte sitta på henne för länge. Allt som allt red vi i 20-25 minuter i skritt och trav, och för första gången känndes hon verkligen som en ridhäst man samarbetar med! Längtar efter bättre väglag, så man kan introducera galopp igen. Hon är ju bara galopperad på ett par gånger. Är dock väldigt nöjd med dagens ridtur, och tycker hon har gjort stora framsteg de förhållandevis få gånger hon har blivit riden! Nu är det bara styrningen kvar. Har inte kunnat tömmköra henne, då mina tömmar är för korta. Har dock beställt ett par nya, så då får vi ta tag i det! Jäkla skit att ha en så stor, eller rättare sagt låååång häst. Xfull tyglar räcker inte heller, utan jag har ju fått rida in henne i graman. Har dock specialbeställt ett par tyglar åt henne hos sadelmakaren!