Kotledsinflammation - Hur gjorde ni?

Sv: Kotledsinflammation - Hur gjorde ni?

Då är det väl smart att prioritera bort borstning, som är helt onödig, och istället få henne att använda huvudet lite?

Jag tycker det är betydligt viktigare att hon får komma ut och gå och får blir börsras. Men alla tycker vi olika! Och det är inte det tråden handlar om.

Psykisk stimulans i alla ära, men det funkar inte på varken hund eller häst om det pågår för länge. Därav sjukhage.
De får bli ledsna o kanske falla ur, men vad är viktigast?
att den blir frisk? På sikt är såna här perioder ofta ett måste om den inte garanterat inte drar järnet i stor hage.
hästars liv är ofta långa o några mån. konv. är en piss i Missisippi som man sedan ej knappt kommer ihåg annat är som anekdoter.

jag skulle undersöka hästen så jag vet vad jag har att göra med innan jag släpper ut den:

hästars liv är ofta långa o några mån. konv. är en piss i Missisippi som man sedan ej knappt kommer ihåg annat är som anekdoter.

jag skulle undersöka hästen så jag vet vad jag har att göra med innan jag släpper ut den:

Jag håller med dig till 100%!!

Till TS: Jag erbjuder igen att du kan PMa mig om du vill ha namn på en klinik där de VERKLIGEN lyssnar på vad hästägaren har att säga, och där de ser HELA hästen.

Jag har läst hela tråden och antar att du är där iaf någon gång ibland...
När du är där så kan du ju aktivera huvudet också. Att klara konvalescensen hyfsat smärtfritt trodde jag tillhörde trådens ämne men det kan jag ju ha missuppfattat.

Min fick kotledsinflammation fram pga trasigt bakknä.

Senast ändrad:

Jag håller med de andra om att 3mån inte är någonting.
vid en skada kan man ju vara beredd på 1års konvalecens iaf försiktigt igångsättning inräknad.
det är ju jättevikitgt att inte stressa igång något.
och vad gör det om det tar tid när det handlar om ens älskling och att den ska bli frisk.
hellre att det tar lite längre tid men att den blir ordentligt frisk.

kolla igenom hela hästen noga utav kunnig person igen.
kotledsinfallamtion är som sagt symtom på något annat och kommer ofta tillbaka om man inte går till botten med problemet.

eftersom hästen är så ung så skulle iaf inte jag ens tänka tanken att avliva inte efter såhär kort tid.

hon blir kanske stressad av hingsten.
jag hade nog försökt ha henne med ston bara antingen i platt större(dvs kanske som två stora boxar i str ev 4 stora boxar om sällskapet ska gå där med). hage med sällskap eller utan sällskap men där de kan noga över staketet, men då med bara ston eller valacker.
och så hade jag haft hästen ute dygnet runt för att den ska få utlopp för energin så mkt som möjligt.
sen fri tillgång på hö och lusern.
massa grenar och granar osv att gnaga på.

jag hade försökt göra så iaf.
tänker att det värsta är ju inte att hästen magrar av det värsta är ju om hästen dör...hellre lite mager än död...eller?

Jag tycker det är betydligt viktigare att hon får komma ut och gå och får blir börsras. Men alla tycker vi olika! Och det är inte det tråden handlar om.

Tråden handlar väl om att få din häst frisk, vilket borde vara samma sak som att få henne att sluta springa som en tok i hagen.
Då kan lite arbete med skallen göra susen. Men tycker du det är viktigare att hon ser välborstad ut, de få gånger du är ute hos henne så fattar inte jag hur du prioriterar.

Tycker du inte om din häst så FÅR man avliva utan att skylla på att hon inte blir frisk...

KL

Svarar alla. Hästen har varit utlånad på foder i nästan 1 år. Hon skulle säljas, men köparen drar sig ur :( Jag får henne snabbt till ny fodervärd då jag varken har tid eller intresse för henne just nu. Tyvärr visar det sig att hon är halt. Hon kontrolleras dagen efter av vet. SOm konstaterar samma som vi. Han tror överanstängning. Så jag tar hem henne dagen därpå och hon får vila i 3 veckor.

Åker sedan in och behandlar, röntgar osv. Vila och tillbaka 2 v senare, ingen förbättring och vet är inte så optimistisk. Nu har det gått ca 2½ månad och hon är fortfarande halt.

Jag fick även ta hem min ponny som sällskap och riskera att bli av med den stallplatsen pga detta. Jag har ingen mörjlighet att ha ytterligare 1 häst pga det inte finns fler boxar där de står + att min mamma sköter det vardagliga och inte orkar med det som det är nu. Sen dag 1 har jag letat lösdrift och försökt göra det så bra som möjligt för hästen. Jag fick o turligt nog extra jobb i samma veva som hon blev halt, vilket har medfört att jag jobbat 9-18,15 ibland till 21.30 alla vardagar, dessutom alla lördagar och även söndagar (har 2 jobb) Detta har medfört att jag inte haft tid att åka 1 timme varje dag i resa till hästarna. Vilket gör mig ont. Jag har inte heller kunnat aktivera någon av dem på tillfredsställande sätt. Tex trick träning som många vill. T 'r ingen häst osm finner sig i att "leka" Hon blir frustrerad som det är nu och jag tänker inte riskera att få en hov i huvudet pga hon blir irriterad. Istället har jag fokuserat på att lugna henne genom promenader och rykt, vilket är hennes sätt att varva ner.

Nu har jag som tur är förhoppningsvis hittat en lösdriftsplats som jag ska kika på. Att komma och säga att jag INTE gjort vad jag kunnat unde dessa veckor är bullshit. Jag har knappt sett mina barn senaste tiden och för mig är de faktiskt prio ett framför att trickträna hästen och så kommer det alltid vara. Av just denna anledning ska hon säljas. Hade jag velat göra det lätt så hade jag satt en kula i huvudet på henne för länge sedan, men nu vill jag ge henne en ärlig chans. Och jag får ut betydligt mer pengar om jag säljer henne än om jag avllivar henne!

Och att jag inte tycker om henne, jisses, ni vet inte hur jag har slagits för att få hit henne till sverige och om den långa resan hon och jag gått igenom, föl som dött, hältor, skenturer, träningar, uppvisningar. Ja hon är mig evigt kär.

Jag skriver gärna i tråden och uppdaterar i framtiden om någon vill det. Nästa tur är att flytta henne till lösdriften (om den är bra) Och att sedan boka in besök i helsingborg eller Slöinge.

Resan fortsätter och gumman har nu stått på box i 1 månad pga hon inte slutar springa ute. Tyvärr innebär detta att lille hingsten även fått vara inne. Tur man har stora boxar! Hon går äntligen upp i hullet. och hältan fram är i princip borta vid longering. Men jag tycker inte hon går rent bak, speciellt syns detta i v varv. Om 2 v åker vi för vidare utredning! Hovslagaren kommer igen på tisdag.

tahti_50ee7ea0e087c32c029ce7cb.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=k9UICupQuus
http://www.youtube.com/watch?v=_SN4AYlpqx8

Tilläggas ska att hon alltid bromsat upp hastigt bak, detta är något vi jobbat med i 3 år och det är mycket bättre under ryttare då man kan sitta till henne.

Då går vi tillbaka på ruta ett igen. Hon flyttade till lösdrift för ca 3 veckor sedan. Hon trivs jättebra med sina ponny kompisar;) Den ena lurvigare än den andra. Men i måndags tyckte jag att hon var halt i hagen och idag longerade jag henne. Frusen paddock och plant underlag. Och hon är minst lika halt som innan behandlingarna :( Tillbaka på ruta ett igen och på måndag ringer jag kliniken och hoppas få komma in snarast med henne.

http://www.youtube.com/watch?v=gFcCsVJdNOU&feature=youtu.be

Men vad tråkigt.. :( Hoppas ni hittar vad som är felet på riktigt nu. Hon såg inte alls rolig ut på sista filmen...

Men vad tråkigt.. :( Hoppas ni hittar vad som är felet på riktigt nu. Hon såg inte alls rolig ut på sista filmen...

JA det är fruktansvärt trist:( Håller tummar och tår att det inte är något kroniskt! Hon är ju bara 8 år i vår:crazy:

Min fd gammelhäst behandlades 2 gånger. Igångsättningen var för mig efter vila ( där hon formligen höll på spränga box och sjukhage..MEN ge man det till tåls..så funkar det till slut. ), 6 veckors skritt med utökning 10 min varje vecka., därefter inlägg av trav..dock bara korta rundor och allt bara på RAKT spår. Enligt andra var jag överdrivet försiktig, men enligt mig så höll hästen i flera år efter min mesiga igångsättning. Tror allt som allt tog 6-8 månader innan jag var klar med full igångsättning. Och efter detta slutade jag hoppa och slutade harva några längre dressyrpass i paddocken. Jag accepterade min hästs brister och hon fick bli en härlig promenadhäst. Inte alls fy skam. Jag var extremt noga med hovvården. Skodde tätt, 4 veckors intervall så hovarna inte skulle flyta och fläka åt nåt håll. Dyrt men effektivt.

Men sen kan ju hästar få kroniska inflammationer med...tyvärr.

Hade ett sto som stod 8 månader pga kotledsinfektion, hon var tvungen att gå med de andra hästarna då hon hoppade ur sjukhagen och rev sönder boxen:grin:

Jag började gå med henne efter 6-7 månader och vi gick många promenader+ lite nh. Sedan efter 8 månader kom den "riktiga" igångsättningen som också tog några månader.
Hon har idag nästan 10 år senare inte haft någon mer kotledsinflamation men skolades om till dressyrhäst istället för fälttävlan.

Vad tråkigt!

Jag tycker hästen ser oren ut redan på första filmerna. Fram också tyvärr.

Han bara kolla snabbt i mob. Men jag tycker det är rätt tydlig störning fram med.

På sista filmen är det tydligare.

Jag hade absolut INTE longerat en häst som ser ut som den gör ens på första. Du ser ju tex på sista filmen att den ser rejält oren ut redan om den kutar några steg. Där hade jag avbrytit, som senast.
Det är ingen idé att låta den röra sig mer om den gör det i slitage, som den gör.

Jag hade också försökt ändra vinklarna i fötterna på den. Nu kanske det är länge sen hovis var där. Men jag hade försökt se till att hålla den kortare i tårna hela tiden.

När den väl är ohalt hade jag försökt arbete den vid hand och lära den belasta på ett sundare sätt. Där den håller balansen.
Jag ser en häst som faller i balans och även är lite märkligt stum i ryggen.
Den har ju lite svår exteriör. Så där har du en del att jobba med.
Jag minns inte nu. Men har man kollat den mer än benen? Rygg/kors/SI etc?

Så hade jag tänkt kring den här hästen.:)

KL

Jag har slutat gissa och hoppas med denna dam. Ska in på klinik nästa vecka så får vi se vad som händer därefter!

På filmen ser hon ut att ha ont precis överallt.

Men du skriver att "hon alltid bromsat upp hastigt bak." Det är nåt de gör för att undvika få vikt på fram om de har ont där.
Så problemen kan ha funnits otroligt länge, utan att du kanske reagerat?

På filmen ser hon ut att ha ont precis överallt.

Men du skriver att "hon alltid bromsat upp hastigt bak." Det är nåt de gör för att undvika få vikt på fram om de har ont där.
Så problemen kan ha funnits otroligt länge, utan att du kanske reagerat?

Hon besiktades UA för 3 år sedan när jag köpte henne och har fått regelbunden massage sedan dess. Som sagt jag tänker inte gissa mer utan kliniken får kolla upp henne!

Men jag tycker inte hon går rent bak, speciellt syns detta i v varv.

Tilläggas ska att hon alltid bromsat upp hastigt bak, detta är något vi jobbat med i 3 år och det är mycket bättre under ryttare då man kan sitta till henne.

Har helt missat denna tråd så jag började med att kolla ditt startinlägg. Redan på den bilden ser man faktiskt "trots" att den inte stå på plant underlag att den är väldigt ojämn i sina bakhovar. Skillnaden i både trakthöjd och tålängd är påfallande så olika att i alla fall jag skulle börja med att utreda v.b. ordentligt och framförallt högt upp i det benet. Kors/länd/bäcken/knä.

Igår var jag inne med min fina tjej. Och hoppets låga är släckt och hon är utdömd. Jag skriver mer sen när jag orkar. Just nu är det fruktansvärt tungt för min del! :(

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12