Sv: Kotledsinflammation - Hur gjorde ni?
KL
Svarar alla. Hästen har varit utlånad på foder i nästan 1 år. Hon skulle säljas, men köparen drar sig ur
Jag får henne snabbt till ny fodervärd då jag varken har tid eller intresse för henne just nu. Tyvärr visar det sig att hon är halt. Hon kontrolleras dagen efter av vet. SOm konstaterar samma som vi. Han tror överanstängning. Så jag tar hem henne dagen därpå och hon får vila i 3 veckor.
Åker sedan in och behandlar, röntgar osv. Vila och tillbaka 2 v senare, ingen förbättring och vet är inte så optimistisk. Nu har det gått ca 2½ månad och hon är fortfarande halt.
Jag fick även ta hem min ponny som sällskap och riskera att bli av med den stallplatsen pga detta. Jag har ingen mörjlighet att ha ytterligare 1 häst pga det inte finns fler boxar där de står + att min mamma sköter det vardagliga och inte orkar med det som det är nu. Sen dag 1 har jag letat lösdrift och försökt göra det så bra som möjligt för hästen. Jag fick o turligt nog extra jobb i samma veva som hon blev halt, vilket har medfört att jag jobbat 9-18,15 ibland till 21.30 alla vardagar, dessutom alla lördagar och även söndagar (har 2 jobb) Detta har medfört att jag inte haft tid att åka 1 timme varje dag i resa till hästarna. Vilket gör mig ont. Jag har inte heller kunnat aktivera någon av dem på tillfredsställande sätt. Tex trick träning som många vill. T 'r ingen häst osm finner sig i att "leka" Hon blir frustrerad som det är nu och jag tänker inte riskera att få en hov i huvudet pga hon blir irriterad. Istället har jag fokuserat på att lugna henne genom promenader och rykt, vilket är hennes sätt att varva ner.
Nu har jag som tur är förhoppningsvis hittat en lösdriftsplats som jag ska kika på. Att komma och säga att jag INTE gjort vad jag kunnat unde dessa veckor är bullshit. Jag har knappt sett mina barn senaste tiden och för mig är de faktiskt prio ett framför att trickträna hästen och så kommer det alltid vara. Av just denna anledning ska hon säljas. Hade jag velat göra det lätt så hade jag satt en kula i huvudet på henne för länge sedan, men nu vill jag ge henne en ärlig chans. Och jag får ut betydligt mer pengar om jag säljer henne än om jag avllivar henne!
Och att jag inte tycker om henne, jisses, ni vet inte hur jag har slagits för att få hit henne till sverige och om den långa resan hon och jag gått igenom, föl som dött, hältor, skenturer, träningar, uppvisningar. Ja hon är mig evigt kär.
Jag skriver gärna i tråden och uppdaterar i framtiden om någon vill det. Nästa tur är att flytta henne till lösdriften (om den är bra) Och att sedan boka in besök i helsingborg eller Slöinge.