Kotledsinflammation - Hur gjorde ni?

Sv: Kotledsinflammation - Hur gjorde ni?

Du får förklara för VEt- om denne nu anser att det är strikt vila som gäller. ett alternativ är att stänga av ett hörn i en befintlig stor hage.

Hästar som är halvgalna kan man tömköra o därmed lättare kan hålla dem på plats o rama in dem. så fort den har fått rutin på att gå varje dag så lugnar den sig.. troligen. första dagen är den värsta.

Är inget fan av lugnande om det måste ges en längre tid. jo om skadan kan gå upp för minsta lilla.

När jag var på kliniken med min islänning första gången så släcktes hältan helt efter bedövning. Enligt min veterinär så tydde det på just kotledsinflammation. Han sa att om hästen t.ex har vrickat sig istället så brukar inte hältan släckas helt vid bedövning. Då borde iofs din häst ha blivit bättre vid det här laget om den har tagit det lugnt och det var en vrickning.... Stackare, jag hoppas verkligen att det löser sig för dig. Mina hästar är betydligt enklare än vad din verkar vara. De accepterar både att stå på boxvila och gå i liten sjukhage utan problem.

Du får förklara för VEt- om denne nu anser att det är strikt vila som gäller. ett alternativ är att stänga av ett hörn i en befintlig stor hage.

Hästar som är halvgalna kan man tömköra o därmed lättare kan hålla dem på plats o rama in dem. så fort den har fått rutin på att gå varje dag så lugnar den sig.. troligen. första dagen är den värsta.

Är inget fan av lugnande om det måste ges en längre tid. jo om skadan kan gå upp för minsta lilla.

Nu finns det ingen möjlighet att tömköra eller gå med henne varje dag då jag har 3 mil enkel resa till henne (Hon var utlånad och jag hade inga planer på att ta hem henne) Därav hade jag inte stallplats utan fick i panik lösa det på bästa möjliga sätt. Jag efterlyser stallplats (lösdrift) på närmare håll men pga min andra är hingst är det inte det lättaste! Jag hade stallplats till honom , men fick säga upp den pga de endast hade hans box ledig och att ha hästarna i olika stall var inte en möjlighet då.

När jag var på kliniken med min islänning första gången så släcktes hältan helt efter bedövning. Enligt min veterinär så tydde det på just kotledsinflammation. Han sa att om hästen t.ex har vrickat sig istället så brukar inte hältan släckas helt vid bedövning. Då borde iofs din häst ha blivit bättre vid det här laget om den har tagit det lugnt och det var en vrickning.... Stackare, jag hoppas verkligen att det löser sig för dig. Mina hästar är betydligt enklare än vad din verkar vara. De accepterar både att stå på boxvila och gå i liten sjukhage utan problem.

Hade hon accepterat vilan och tagoit det lugnt så hade jag inte haft några problem:( Vet trodde vrickning alt överansträngning vid första anblick. Men det är det uppenbarligen inte.

Kastrera den andra...:D

Jag hoppas att de hittar det egentliga felet. skulle nog inte spruta en gång till om hältan inte släcktes.

Kastrera den andra...:D

Jag hoppas att de hittar det egentliga felet. skulle nog inte spruta en gång till om hältan inte släcktes.

Ja du om det var riskkfritt skulle jag göra det:/ Ha när bara 74 cm hög och inget jag vill göra hemma på gården. Är för stora risker med det tycker jag.

Jag funderar själv på att strunta i behandlingen och sedan göra besök på klinik i januari istället!

Om jag går till min egen dam när hon vrickade sig ordentligt för några år sedan så klarade hon inte att gå i liten hage alls. Hon fick totalpanik och bara sprang runt runt och studsade och hade sig. När hon fick gå i stor hage så lugnade hon sig ganska omgående, hon hade ju ont, och det gick utmärkt att ha henne så. Jag pratade med veterinären och de menade ju också att det var bättre att hon gick i stor hage och var lugn än stressade runt i en liten hage. Din har ju dessutom förlorat väldigt mycket hull och det är ju ett tydligt tecken på att hon verkligen inte trivs.

Jag hade i ditt läge försökt få tag i en kompis som kan gå med henne. Någon som är lugn och som mest står och äter/sover.
Jag hade inte lagt mer pengar på den veterinären du har varit hos utan isåfall väntat till i januari och åkt någon annanstans med henne då.
Sedan hade jag fodrat på henne och ev. gett lugnande i maten så att hon blir harmonisk igen och får tillbaka sitt hull.

Jag hoppas att du orkar härda ut så att hon får en chans till. Det är fruktansvärt jobbigt med sjuka hästar. Pengarna bara rinner iväg och man vet inte hur mycket man ska göra innan man ger upp eller vem man ska lyssna på mest. Jag tycker ändå att alla är värda en riktigt ärlig chans och jag hoppas att det går att få ordning på din fina häst.

Jag släppte ut henne för 2 timmar sen. Nu är gnistan tillbaka i ögonen och jag kommer ALDRIG ställa henne på box igen oavsett diagnos. Hon är så lycklig!!!!

Hon rusade, sparkade, hoppade och gjorde alla konster. Snublade så jag satte hjärtat i halsen. Hoppade på 3 ben ett tag efter hon gick omkull. Men nu går hon normalt och äter sitt hö <3

Det får bära eller brista helt enkelt! Veterinären avbokas och vi avvaktar tills i januari.

cimg4003_50c86e36e087c35ff1a3fc82.jpg

cimg4022_50c86eb2ddf2b321270000ad.jpg

cimg3998_50c86deae087c3604cabb0ad.jpg

cimg3991_50c86d5fe087c33d50392d42.jpg

Jag hoppas att jag valt rätt i att låta henne gå ut. För det som var innan var ohållbart! Tack för alla tips och inlägg.

Idag ska T longeras (kolla hältan). Håll nu tummar och tår att hon är bättre!!!!!

(Nej veterinären jobbar ej söndagar;) Jag longerar henne själv enligt vets ordination för att kontrollera hältan så den inte blir värre.)

Min erfarenhet säger mig att felet sitter baktill på hästen, tex knän eller SI-led.

Att veterinärer bara ser framkotor är rent av skrämmande, symtombehandlig gör mig less.

Tror du gjorde helt rätt i att släppa ut henne.

Min erfarenhet säger mig att felet sitter baktill på hästen, tex knän eller SI-led.

Att veterinärer bara ser framkotor är rent av skrämmande, symtombehandlig gör mig less.

Tror du gjorde helt rätt i att släppa ut henne.

Jag tror också att det sitter bak då hon är ca 5 cm högre bak och har ett jäkla påskjut bakifrån + lång rygg:( Är nästan 100 på att det sitter i höft/rygg/bäcken tyvärr.

KL

Longerade idag. Bomb som exploderade i alla gångarter samtidigt, dvs omöjligt att se hurvida hältan var bättre eller ej. Dock är hon fortfarande synligt halt.

Släppte ut henne i hagen igen. Då drog hon som vanligt full fart, trampade snett, drog av sig en frmsko. Haltade vidare, kutade långsidan upp. Insåg för sent att det är halt i hagen. Dvs sätter sig på rumpan och går omkull igen:( Blir så ledsen när jag ser henne springa omkring på detta vis. Jisses så hon vantrivs igen. Lyckan var kortvarig i stor hage!

Enligt vad jag ser på bilderna verkar hon vara rätt sabelbent på båda fram. Om det stämmer kanske felet ligger där?

Vaddå, du kan inte trickträna för att hon står 3 mil bort? Eh, men du är väl där ibland?

Jag menar att det är ju inte direkt nån ny forskning som säger att exteriöra avvikelser ger problem.

Jag har en här hemma med kotledsinflammation samt pålagring på vänster kota fram. Vi var hos vet för 7 veckor sen, han fick behandling i kotan då. De 2 första veckorna gick han i liten egen hage men går nu med våra 3 andra. Jag skall kolla upp honom om 1 vecka, men jag tar ny vet då. Tycker det är konstigt att de inte kollade höger höft (som han har haft en höftledinflammation i tidigare som jag påpekade). Jag tror det är det som har orsakat hans kotledsinflammation som han har nu.
Oftast är väl det något annat som orsakar kotledsinflammationer. Vi får se den 7 januari.
Annars får han gå och ta det lugnt tills han blir bra.

Vaddå, du kan inte trickträna för att hon står 3 mil bort? Eh, men du är väl där ibland?

Jag menar att det är ju inte direkt nån ny forskning som säger att exteriöra avvikelser ger problem.

Nej det kan jag inte då jag är där max 2ggr/veckan. Min mamma tar hand om dem just nu då jag jobbat mer än 120% och ej fått stallplats närmare. Jag prioritera borstning, promenader och skötsel när jag är där.

Då är det väl smart att prioritera bort borstning, som är helt onödig, och istället få henne att använda huvudet lite?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA