Kotledsinflammation - Hur gjorde ni?

Sv: Kotledsinflammation - Hur gjorde ni?

Jag vill börja med att beklaga att din häst har fått kotledsinflammation. Det är verkligen inget roligt och jag talar av erfarenhet.

Utan att veta dina förutsättningar eller någonting så kan jag kanske ge ett tips som en bekant till mig gjorde med sin. Hennes häst fick kotledsinflammation båda fram för många år sedan och den hästen blev totalt galen av att stå i box och sjukhage. Det var att välja på 2 saker. Ta bort den eller helt enkelt släppa ut den i stor hage och ge den tid. Så hon gav den tid. 2,5 år tog det, men sedan var den hästen frisk igen och har varit sedan dess. Den hästen är idag 26 år och helt frisk i benen.

Självklart kommer din häst att springa och bära sig åt i början när den kommer ut i stor hage, men om alternativet är att ta bort den så kanske man kan ge den detta som ett sista försök? Beroende då på om du har möjlighet både ekonomiskt och tidsmässigt att göra det.
För övrigt tycker jag att du verkar vara en väldigt ansvarsfull hästägare som verkligen försökt göra vad du kan för din häst. :)

Lycka till!

Bilderna visar tydligt att hästen är felverkad och att hovarna står i en bakåtlutande vinkel på marken, alltså med tårna uppåt. Det är extremt skadligt för leder och senor även om det för våra ögon kan se väldigt lite och obetydligt ut. Strålen visar vad som är naturligt vågrätt för hästen. Eftersom den är en trampdyna och en sådan ska ha ett horisontalt förhållande till marken för att hästen ska kunna stå och gå obehindrat utan att skadas.
Strålen är på dessa hovar är uppåtvinklad under hovarna istället för vågrät.
Det är tråkigt att berätta något som det idag kan vara besvärligt att få någon att ordna till, men eftersom hästen skulle bli frisk av normala hovar (om inget kroniskt hunnit inträffa) hoppas jag det är möjligt. MVH

På bilderna har hon gått 10v med skorna. Hon växer i princip bara i tån. Så at uttala sug om ev verkning/skoning på de bilderna ger mig inget.

Jag vill börja med att beklaga att din häst har fått kotledsinflammation. Det är verkligen inget roligt och jag talar av erfarenhet.

Utan att veta dina förutsättningar eller någonting så kan jag kanske ge ett tips som en bekant till mig gjorde med sin. Hennes häst fick kotledsinflammation båda fram för många år sedan och den hästen blev totalt galen av att stå i box och sjukhage. Det var att välja på 2 saker. Ta bort den eller helt enkelt släppa ut den i stor hage och ge den tid. Så hon gav den tid. 2,5 år tog det, men sedan var den hästen frisk igen och har varit sedan dess. Den hästen är idag 26 år och helt frisk i benen.

Självklart kommer din häst att springa och bära sig åt i början när den kommer ut i stor hage, men om alternativet är att ta bort den så kanske man kan ge den detta som ett sista försök? Beroende då på om du har möjlighet både ekonomiskt och tidsmässigt att göra det.
För övrigt tycker jag att du verkar vara en väldigt ansvarsfull hästägare som verkligen försökt göra vad du kan för din häst. :)

Lycka till!

Tack för svaret. Hon springer alltid i hagen så det lär inte ändras. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha henne gåendes i flera år. Hade jag haft eget stall hade det varit lättare.

Jack jobbigt är det iaf när våra hjärtan har ont :(

Av det du skriver så är jag rätt säker på vilken veterinär du anlitat, och utan att på något vis svärta ner henom så säger jag; anlita någon som också kollar resten av kroppen, och faktiskt hittar grundorsaken . (Låsningar, spänningar, felaktig sadel eller skoning eller vad det nu kan vara.) Henom är mycket bra på en hel del saker, men tyvärr inte alltid så...öppen för alternativ om man inte själv står på sig. ;)

Av det du skriver så är jag rätt säker på vilken veterinär du anlitat, och utan att på något vis svärta ner henom så säger jag; anlita någon som också kollar resten av kroppen, och faktiskt hittar grundorsaken . (Låsningar, spänningar, felaktig sadel eller skoning eller vad det nu kan vara.) Henom är mycket bra på en hel del saker, men tyvärr inte alltid så...öppen för alternativ om man inte själv står på sig. ;)

Detta är jag väl medveten om och har aldrig anlitat denna vet innan just pga detta. Har alltid åkt till klinik, men har inte haft möjlighet att åka då jag jobbar mer än 100%. Dock väger jag in mina åsikter statsledningen än veta då h*n vill behandla fler ggr å jag däger nej pga hästen ej blivit ens lite bättre.

Jag förstår dig helt och fullt. Inte många har möjlighet att låta sin häst få gå i flera år för att bli frisk och det ska du absolut inte ha dåligt samvete för! Jag skulle inte heller ha möjlighet till det. Det kostar pengar att hålla häst. Det är den krassa verkligheten. :(

En del skriver att man kan behöva behandla leden 3-4 ggr innan man märker någon förbättring. Jag har läst att behandlar man mer än 3 ggr inom en 6 månaders period så får man en skelett påverkan, så det känns som att välja mellan pest eller kolera...

Kotledsinflammation är verkligen inget kul! Som sagt, sitter själv med en häst som fått på båda sina framben. Än så länge ser det ok ut, (vi är igång och har t.o.m börjat med korta galopper) men jag vågar inte hoppas riktigt än. Min fick sin diagnos i Augusti och har fått 2 behandlingar. Nu är min väldigt snäll både i box och i hage, men visst har hon farit runt när hon fått tillfälle.

Det är ett elände när de inte förstår sitt eget bästa...

Jag kommer hålla alla tummar och tår att din snart visar bättring.

Singer skriver exakt samma sak oavsett vilken tråd och vad den handlar om så där kan du nog bortse rent allmänt .

Jag förstår att det är problematiskt , det är skitjobbigt med hästar när de är skadade och ska så stilla osv och inte vill det .
Men jag tycker verkligen du tar lätta vägen ut om du väljer att ta bort din höst för en kotledsinfl utan röntgenfynd , när hösten varit halt en dryg månad Max , för att en behandling inte tagit sig .
Vill du ta bort hästen pga bristande ork eller ekonomi är det en sak , det avgör man ju själv , men i fråga om skadan i sig tycker jag det är helt vansinnigt .

Jag beklagar din situation. Det låter inte alls kul.

Jag tycker dock undersökningarna/behandlingarna låter lite märkliga.
Jag får lite dåliga vibbar.

Jag hade tagit hästen till klinik innan jag funderade på att ta bort. Det kan ju vara så att det sitter annorstädes och kan lösas med behandling där.
Har du själv svårt att köra hade jag försökt hyra in någon att göra det.
Rätt veterinär är otroligt viktigt!

Visst har man ju en grundutbildning i Sverige, som är på många år. Men vissa veterinärer har mer utbildning inom vissa områden och framför allt bättre feeling för rörelsestörningar, hästens reaktioner etc. Det är säkert sånt du vet.
Men jag hade inte planerat in avlivning innan hästen kollats av en veterinär jag har fullt förtroende för och som har tillgång till utrustning som kan behövas. Jag har problem med att köpa det där extrembehandlandet med upprepat sprutande i framotor etc som enda åtgärd som en del veterinärer har som standardrecept. Gärna utan att ha något mer än en gissning att gå på..:crazy:

Nu har jag bara skummat igenom tråden så kan ha missat nått du eller någon annan har skrivit men ser att flera tänker precis som jag.

Jag skulle ha bytt klinik till att börja med. Kotledsinflamationer är väldigt ofta bara en sekundärhälta som ett resultat av att hästen har ont någon annan stans. De hästar jag har har/haft har ytterst sällan behandlats i kotorna trots kraftiga böjprovsreaktioner där, då huvudproblemet suttit någon annanstans. Ofta har kotorna läkt ut själva såfort man fått bort den smärta som är grundorsaken till avlastningshältan. I vissa fall har vi behandlat kotor samtidigt som tek bakknän/haser etc för att få bort så mkt som möjligt samtidigt.

Jag har en häst som i princip var utdömd, visserligen inte för kotor men en annan ledhälta. Efter sju behandlingar ville veterinären ta bort hästen men jag bytte då klinik och fick en veterinär som hade ett helt annat tänk. På två behandlingar (där visserligen en jäkla massa leder behandlades då han ville få bort precis alla eventuella grundorsaker) samt ett par kiropraktorbesök så var hästen fräschare en någonsin. Så mitt råd är verkligen att pröva byta veterinär!

Angående att hästen vantrivs på liten yta. Själv har jag mer och mer börjat frångå sjukfållehagar på miniytor. Dels för min ena häst som magen pajjar på om hon står helt still, dels för min andra häst som gör fler snabba ryck, bocksprång osv som kan göra skadan ännu värre än om hon går med sina kompisar i vanliga hagen. Visst kan de galoppera ibland men hellre det än "slidestopps" och bocksprång i sjukfållan :) Ett tips är att be veterinären om vetranquil som du kan ge om hästen går i vanlig hage, det är ett milt lugnande medel som tar bort den värsta nervigheten. Det har jag gett mina hästar både vid rehablitering eller vid klippning.

Själv skulle jag nog inte ge upp efter 2-3 behandlingar men alla tänker ju olika. Men om du ändå funderar på att ta bort henne så kan du ju pröva att släppa i större hage så hon får må lite bättre och ge det en chans. Sen vill jag också säga att det behöver inte ta 6 månader innan ni kommer igång igen. Åtminstone min veterinär menar på att ren vila efter hältan är släckt kan vara förödande då leden måste byggas upp genom träning (på lagom nivå förstås).

Lycka till. Och jag vill med det här inlägget varken säga att du eller din veterinär har fel, men mest tipsa om att se lite andra möjligheter innan du ger upp:)

Jag kan bara hålla med.

Min häst hade märkliga problem i flera år. Jag lät ett par erkänt duktiga veterinärer undersöka henne, samt att även ett par ET var inblandade. Ingen kunde förstå varför hon landade på tå fram, och varför hon snubblade. Fast jag berättade att hon också "tappade bak" var det ingen som tyckte sig se något problem där. Till slut (i våras) fick hon diagnos kotledsinflammation båda fram. Röntgades utan att något anmärkningsvärt hittades. Hon hade väldigt lindriga pålagringar, som vet inte trodde hade någon betydelse. Hon blev behandlad en gång, men jag märkte ingen förbättring. Vet menade dock att, jo, hon var mycket bättre...Vet behandlade en andra gång, och så försökte jag sätta igång. Hästen blev då halt mitt under en träning.

Jag bytte klinik (TS: PMa gärna om du vill veta vilken) och man fann då att hästen var halt hf och vb. På vänster bak har hon röntgenförändringar i hasen, och även pålagringar på hovlederna båda fram pga att hon överbelastat en längre tid. Hon behandlades två gånger i båda haserna, men inget alls i fram. Hon blev friskförklarad, efter MÅNGA år av problem, i september. Jag håller fortfarande andan lite grann, för efter all den tid som gått vågar jag inte riktigt hoppas på att hon ska hålla. Men om hon bara kan gå i hagen utan smärta, samt ridas lite lätt, så är jag nöjd. Hittills verkar hon må prima :)! Jag är glad att jag inte gav upp i första taget. Men det krävdes att jag hittade en klinik där vet verkligen lyssnade på mig, och verkligen brydde sig om att studera hästen i sin helhet och inte bara stirra sig blind på det mest uppenbara.

Min islänning behandlas för kotledsinflammation. (Har fått två injektioner hittills och vi ska dit igen 21/12). Enligt min veterinär på kliniken dit vi åker så ska hon gå i hagen som vanligt. Hon går på lösdrift. Hon skulle t.o.m göra det när det var som lerigast i hagen för enligt honom så skulle det inte påverka.

Prata med din veterinär, det borde vara betydligt bättre att hon går i en stor hage ihop med de andra hästarna även om hon springer runt lite, än att hon stressar runt i en liten hage. Själv har jag haft en kraftig inflamation i armbågen. Sprutade kortison därefter daglig träning, inte tal om att vara helt stilla. Kroppen mår bra av rörelse, blodcirkulationen ökar och skador läker snabbare. OBS hästen ska självklart bara gå i hagen. Desutom tycker jag att du ska byta vet, din vet har ju upenbarligen fasnat.

Ang större hage så testade jag det och hon rusade precis lika mycket där :( . Tyvärr kan jag inte låta henne gå i samma Hage som kompisen då det är en hingst. Jag har ingen möjlighet att låna hem en häst till pga jag ej sköter dem varje dag och har ej råd ekonomiskt.

Av två onda ting. Ska jag behandla henne nästa vecka. Eller ska jag släppa henne i stor Hage och låta henne gå 1 månad till och sedan utvärdera igen?

Jag har ingen möjlighet att åka till klinik detta året.

Du ska behandla och stå i stillhet 24 timmar kontrollerad rörelse . Släpp ut sen och försök begränsa extremt spring .

Självklart som redan skrivits tar inte en behandling direkt .

Man behöver för den skull inte gå till ytterlighet - släpp i utökad hage successivt .
Inte kunna åka till klinik närmaste året ??? Fattar inte ?

Senast ändrad:

Vore jag i din sits, och absolut inte hade möjlighet att åka till klinik hade jag nog gjort följande:

Försökt byta veterinär, vet inte var i landet du bor men jag vet en ambulerande veterinär som tidigare jobbat på klinik och troligtvis kommer hitta fler fel än kotorna, dock är han dyr.
Jag hade även tagit ut kiropraktor/equiterapeut för att kolla eventuella snedheter.
Jag hade satt hästen på boxvila ett dygn, sedan en veckas vila i lite större hage med Vetranquil för att dämpa nerverna.
Därefter hade jag börjat promendera hästen i skritt för hand fram till nästa återbesök. Inte total vila.

Men jag är ingen veterinär utan talar endast från egna erfarenheter hos veterinär, har blivit en hel del såna genom åren. Främst hade jag åkt till klinik då men har du inte möjlighet så är det ju så. Hoppas det löser sig!

Om hältan inte släcktes- varför letar man inte vidare:confused:

Tycker nog att du ska söka second opinion o efter behandling ge den lång vila o kanske skritta hästen så den inte lever om lika mkt. Skritt är sällan av ondo.

Om den blev sämre( läste jag fel?) kanske den tillfogades en inflammation av sprutan.

Om hältan inte släcktes- varför letar man inte vidare:confused:

Tycker nog att du ska söka second opinion o efter behandling ge den lång vila o kanske skritta hästen så den inte lever om lika mkt. Skritt är sällan av ondo.

Om den blev sämre( läste jag fel?) kanske den tillfogades en inflammation av sprutan.

Detta får du fråga veterinären, jag vet ej och har aldrig behövt behandla någon häst alls. Hon får 1 behandling till och sedan får jag söka mig vidare om hon inte blir bättre.
Detta är ingen häst man tar en lugn skritttur på. Om du inte räknar med tvärvändningar, hopp ner i diken, ut i skogen och bock och stegringar. Hon kan helt enlkelt inte vara lugn :crazy:

Hon blev inte sämre av första sprutan utan i den 3 veckors period hon vilade mellan konstaterad hälta och första behandlingen.

Hon har de senaste 2 dagarna sprängt staketet 2 ggr. Så nu står jag utan liten hage och pga frusen mark och 20 cm snö finns det bara stora hagen att tillgå. Vet fasen inte hur jag ska lösa detta nu :cry:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv