Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

:o jag trodde det var bilder sen tidigare ägare, så det var därför jag undrade hur gammal han var på korten ;)

presentation....
äldsta kärringen här tror jag:crazy::cry:
39 år vilken dag som helst och går som hovslagarlärling efter att jobbat 100 år i butik. 8 av dom i ridsportsbutik. Skulle för 10 år sedan bli hovis då med , men med litet barn hemma var jag inte sugen på att flytta iväg till Skara som ligger en bra bit bort. Nu när skolan ligger betydligt närmre så passar det bra.
Älskar fullblod, blev gravid mitt i amatörlicensträning och var dum nog att inte ta upp det igen:mad: Hade jag levt om mitt liv så hade det blivit galopp för hela slanten!:love:
Har just nu gammelmannen, fullblod , utlånad och har Billie -05 e.Eldorado (ej gdk holsteiner) ue.Bold IrishXX och en D-ponny som dottern vuxit ifrån. Tävlingar har det varit sparsamt med, lite lokalt i dressyr och hopp. Men det ska väl bli lite mer med Billie var tanken iallafall. Mest varit ute med dottern på tävlingar.

AthenaAvalon- skönt att det inte var så illa med Fenja:)

Jag var där i Oktober, så då träffade jag inte dig. Har inte varit där sedan dess, utan har börjat rida för Birgitta Järnåker, eftersom hon håller kurser här i närheten.

Riktigt snygg häst Amk!

Tänkte passa på att longera Guardi på ridbanan igår då det var töväder. Guardi tyckte dock att det var totalt onödigt att bli infångad.... Första gången hon testade att gå ifrån när jag kommer i hagen. Någon gång har hon gått något steg, men aldrig så här. Gick som vanligt med grimman i handen och när jag kom en 5-6 m ifrån Guardi syntes :devil:i ögonen. Hon travade helt sonika åt helt mostsatt håll. Jag gick efter henne, och de gånger hon stod stilla men jag såg på henne att hon tänkte sticka igen "jagade" jag på henne. Hon fick med sig resterande flockmedlemmar ett tag och de busade järnet. Guardis kondis är dock inte den bästa, så det syntes rätt tydligt när hon började bli trött:D! Efter ca en halvtimme lät hon mig komma fram. Då stod snuttan och flåsade och svettades kraftigt. Beslöt mig för att longering var lite saftigt på det tidigare racet, så jag gick bort till ridbanan, gick ett par varv och satt upp!!!! Andra gången jag rider henne själv (utan medhjälpare/annan häst). Red några varv och skrittade sen den 5-10 minuter långa vägen hem! Min duktiga snutta! Coollugn var hon oxå, rackarns effektivt att låta dom springa av sig rejält innan:D! Ska bli intressant att se hur hon beter sig imorgon då jag ska ta in henne!

:rofl: haha kom med uppdatering!!! hon är nog inte lika sugen att springa ifrån dej imorgon! :D

Nej du är inte äldsta kärringen här...det finns en äldre:) 42 snart 43 var det här!

Tant här sitter och klurar på hur göra med 05:an och det stora som nu närmar sig; nämligen att stel tant ska upp i sadeln för första gången på några år:eek:
Problemet är bara att jag inte kan bestämma mig för att sitta upp själv i ridhuset eller i lina tillsammans med utbildaren. Jag är mycket lugnare på egen hand, det vet jag, o det smittar i regel av sig på hästen så att han också blir lugnare. Problemet är bara att när jag tänker på det så kommer den lilla tanten fram igen och jag funderar på riskerna. Min pålle är inne i en väldigt intensiv period verkar det som, och inte mattas han av heller. Han bockar och lägger av rivstarter:cool: Han sköter sig med utbildaren men jag ser hur taggad han är och undrar över om det går att kontrollera när en rostig ryttare som jag kommer upp.

I dag var han HELtaggad under tömkörning och longering, det tog en kvart innan jag ö h t kunde sätta honom i töm. Fick värma upp vid hand och longera igång honom. Varje eländig galoppfattning blev till en total urladdning, vilket jag avskyr - mina unghästar ska fanimej ARBETA på volten eller i töm, inte bralla rundor:mad: Jag hann bli rätt tjurig på honom ( jag vet att det är sämsta tänkbara reaktion...men humöret tröt.). Vi avslutade fint på töm men det tar för lång tid att få kontakt med honom för tillfället - samtidigt som jag känner superstress över att själv komma upp i sadeln:( Stå vid sidan och önska att man satt på hästryggen o dessutom betala pengar vecka efter vecka till en utbildare det känns lite trist.

Hur i hundan få honom att tagga ner och bli mera tolerant/allvarlig i arbetet:confused:

Presentation var det ja..; folkilsken kärring på 42 år, har sambo o två barn, varav ett utfluget, två vovvar, bor på egen liten hästgård i Skåne, kör Volvo Cross country, jobbar som kontorsråtta men sitter o drömmer mig bort till mera spännande yrken... Har haft hästar sen typ 35-37 år tillbaka, allt från shettis, russ, varmblodig travare, welsh, fullblod, halvblod, PRE, nordsvensk till welsh cob. Har kört in mina ponnyer, tävlat i trav, fött upp travhästar, haft 1-2-3 åringar, ridit in ett antal, tävlar inte i ngn ridgren men tränar utav helsicke o har alltid gjort, för b-c tränare i dressyr, för tömkörningsinstruktörer m fl m fl.

Varför är man inte skickligare egentligen:confused:

Jag är nog bortskämd med en snäll flicka till häst som inte bockar och bär sig åt. Är det ngt så är girlisen på 2 ben istället, men det är så gott som aldrig längre. Hon lägger på sig lätt så hon får bara ett kilo havre+mineraler+morötter i krubban uppdelat på 3 ggr- alltså inte nämnvärt mycket .( massor med hösilage dock) Tror att den lilla kraftfodermängden bidrar till lagom pigg häst. Efter att ha fodrat fullblod i 15 år så känns det helt sjukt lite att ge. Men det räcker långa vägar:bump::banana:gammal bild dock(bry er inte om sadel m.m)
IMG_1830.jpg
[/IMG]

Hade varit kul att se nya bilder på henne nu när hon blivit äldre och mer riden. Tycker fortfarande att hon har en spännande stam, ska bli intressant att höra vad hon kan prestera på tävlingsbanorna.

Min egen -05, börjar växa i sin jätte kropp och har påbörjat lite uppsutten hoppning.

Äsch, när jag ändå är igång måste jag lägga in bilden på ponnyn och fullblodet i os- match i brottning!
osbrottning.jpg
[/IMG]

ska se till att ta bilder:) kul att du tycker det:laugh: vi får väl se vad matte kan åstakomma i tävlingsväg:cool:

Jag vill också ha en lättfödd häst! Min måste ha kraftfoder och det är en evig balansgång, han faller ur lätt och är känslig. Fast just nu vet jag inte riktigt vad det är frågan om för mängden är densamma, samma kraftfoder och han arbetar mer, möjligen kan höet göra att energin blir lite hög.

Sen vet jag inte, jag ger nog egentligen lite kraftfoder i jämförelse med många andra.

Jag GILLAR ju energin han har men önskar att han fokuserar mer framåt än bocksprång. I o f sig så gör han några hiskeliga rivstarter o race också, lite mer kontrollerbar o tålig skulle vara önskvärt.

Fin häst du har:) Bara tacka o ta emot att du har en lugn o icke-tramsig häst!

KL

ska snart åka ut till stallet, idag blir flytten till nya stallet av :).
vi får hoppas att lastning och allt går bra.

HUR exploderar han då? helt oprovocerat eller dansar han runt först å showar? jag vet inte vilka sorts krav ni ställer på honom men han kanske behöver mer att koncentrera sig på? När min får koncentrationssvårigheter så börjar han leka Allan Brallan... Men då rider jag pyttesmå volter, volt över bommar, snäva serpentiner etc. Hellre i trav än att gå å ladda i skritt.
Byta kraftfoder? Så lite energi som möjligt men kanske med mer fett/protein etc. Är kass på foder men det kanske går att byta på nå sätt?
Inte roligt om tanten ska bryta ryggen så här på äldre dar :p :D
Men din kloka häst kanske känner att tant är stel så han tar det lilla lugna en stund nr du väl suttit upp, för att vara rädd om den hand som föder honom ;)

AMK - jättefin modell på honom ju! Är inte så förtjust i de där araberna med stickor till ben och klotmage :p men din, och Kimmis, har bra modell tycker jag.

KL
Red dressyr för tränaren igår *pust* eller markarbete för det var bommar inblandat oxå. Jag måste skärpa till mig lite, är alldeles för snäll på min häst :D Jag har dumma ovanor som att lätta på handen in i halten och att ge efter på tygeln när han ska framåt vilket innebär att han tappar stöd såklart. Jag har varit lite dålig på att öka kraven på min pålle men nu ska det bli skärpning - han kan ju bara föraren visar vägen! Han skötte sig kalasbra men blev hiskeligt trött . Red tillsammans med två andra, en ponny och en liten häst/stor ponny. Märks att min lider av nån bokstavskomb när vi är på annat ställe än hemma, att göra halt på tygeln som han fixar galant hemma går inte för fem öre - han är upptagen av att titta på sej själv i spegeln, på de andra hästarna, på läktaren etc etc. Eller så är han bara unghäst helt enkelt :p
Låg upphöjda bommar i hörnen på ridhuset som vi skulle lägga volter över (4 volter per ridhusvarv) de andra gjorde volterna även i galopp men brosus fick dispans ett tag - men han skötte sig så bra så vi fick oxå lägga volter i galopp :D fast vi gjorde bara en kortsida åt gången för att han skulle orka men han klarade iaf att galoppera på snäv volt utan att tappa balansen eller bjudningen. Duktig pålle! Och matte har lärt sig att vänta på honom bättre över bommen :D
Summasummarum - nu ska vi hårdtrimma ett tag framöver! mkt galoppintervaller i skogen och träning i ridhus en gång i veckan (Varannan för tränare)

Jag kan ju HOPPAS att han är den omhändertagande typen:D Ja alltså han är på tårna men samtidigt väldigt orädd och otittig eller hur man nu ska beskriva det, ingen osäker räddhare precis. Det kan se lite olika ut olika dagar, ibland blir han stel och drar ihop rumpan lite, han blir känslig för beröring på vissa ställen och exploderar om man petar på fel ställe. Förut så var det inget problem alls för han hade den energin, exploderade men slutade direkt och stannade. Nu triggar han igång vid tempoökning och det ser ut som om han blir rädd för sig själv, han drar en bock och sen följer det 10 till efteråt. Det har mest varit på lina utan ryttare men nu har jag sett honom bli lika okontaktbar under ryttare så det får mig att fundera. Det är MYCKET energi som kommer fram på en gång i den lilla kroppen, det bara smattrar till i marken!

Sen är han en ängel de dagar han är avspänd eller efter att det har släppt, han bär sig mkt bra för sin ålder, har en härlig, rund och hög galopp. Inhoppningen har varit full av ren glädje, de bockarna var bara uttryck för glädje, inte alls det där spända.

Nu kan man ju försöka värma upp ännu mer och få bort spänningarna på det viset, problemet är att det tar längre och längre tid. I takt med att hans kondition ökar så ökar också den tiden! Suck, om jag fick önska så skulle han behålla sin energi, gärna få vara het men LÄGGA AV med bockningarna!
Jag funderar på att hyra/låna en lite mera okomplicerad häst under ngn månad för att starta upp den här rostiga ridkroppen, känns bara som att pengarna rinner iväg hela tiden.

Jag ska titta lite på foderstaten men man vågar knappt förändra ngt på denna häst eftersom han haft tarmvred och kolik, det var över ett år sen nu men jag är fortfarande livrädd att det ska hända ngt igen. Behöver mkt protein, lite energi - tål inte lucern, hösilage, ensilage, föll ur på Kraffts olika foder. Båda höpartierna vi har lyckats få tag på under höst o vinter är låga på protein och för höga på energi, ett litet aber eftersom han äter 10-12 kg/dag för att må bra.

Har sökt medryttare för att kunna öka antalet arbetspass ngt men nu vågar man inte ta in ngn ( plus att det är rätt kört här i hästtäta Skåne att få tag på ngn...) eftersom han lever bus!
Äh, jag får kanske intala mig själv om att det här är bara den vanliga 4-års trotsen och det går över, snart. Eller hur?

självklart går det över! *peppa peppa* Ska jag dra en solskenshistoria??
Min käraste vän Anna köpte sig en oinriden fyraåring. Dundermega gångarter med alldeles för mkt innanför pannbenet för sitt eget bäst. Hon bockade som en galning och dängde vännen Anna i backe åtskilliga gånger - ingen visste varför hon bockade men bocka gjorde hon som en toka.
Men så tjoppsansa så blev fröken häst mer vuxen och visst kan hon bocka ibland men inte som vid inridningen/början av utbildningen. Dock är hon en sån som ska gå minst en timme varje dag 7 dar i veckan för att må bra och hålla sig i skinnet - så nu står hon i avelsboxen eftersom vännen Anna dessutom blev gravid ;)
Så självklart kommer din herre ge med sig! Han behöver bara fatta det själv oxå ;)

Ooo nej, här är en till kärring:angel:....39 lite senare i år:cool:. Men nu när du gett dig till känna vågar man ju erkänna här bland alla ungdomar....

Sofie, 2 småbarn hemma och mammaledig just nu. Jag har nog minst erfarenhet av alla här när det gäller unghästar! Jag köpte min första häst i 20 års åldern, men sålde honom när jag började läsa. När det var färdigt blev det dags igen, var 2002. Har inte tävlat mer än LC och då en klubbtävling i dressyr:o, kom nog sist. Men det slumpade sig så att min läromästare visade sig vara sjuk och i den vevan kom tanken på ett föl upp. Köpte då Highritza f 08 e. Highlander, som ska bli min framtida dressyrstjärna.:laugh: Hon går på lösdrift och växer och växer just nu.

Då det visade sig att min läromästare hastigt blev mycket sämre och fick avlivas i höst, impulsköpte jag Welvette:o f 05 e Wolkentanz. Eller, jag tror att hon hjälpte mig att stå ut under den tiden. Men när han var borta kom hon. Jag tycker att det är det roligaste jag gjort hittills, en helt "oförstörd" häst! Jag står lämpligt nog inackorderad hos en riktig mentor när det gäller unghästar, och jag utnyttjar hennes kunskaper till max! :idea:

Tillägg: Haha, såg nu att Jeeves också smugit sig in här! Jag sitter också och oroar mig hur det ska gå när den här tantkroppen ska upp på lillpållan som gärna bockar och står på 2 ben när det blir för läskigt...vi kanske ska hyra en läromästare tillsammans för att få igång ridmuskler och mod igen!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar