Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

idag red jag ut med min 4 åring :) han har aldrig vågat gå först någon längre sträcka men idag helt plöstligt var modet på topp :D Sällskapet vi hade med vägrade gå och då lyckades jag övertala min ponnybus att gå och han gjorde det, det trodde jag aldrig !:banana: Sen så trodde han att det var troll bakom varenda sten och stubbe, haha. Miljöträning fick vi på köpet också då vi var tvungna att gå förbi en uppochnervänd bil som låg i diket, men det gick bra! Är så stolt över honom och nu har jag fått upp hoppet att kunna rida ut själv i vår! :rofl:

vill se bilder NU!!!!

för övrigt så kan jag ju uppdatera om mig och Decibell. Den här veckan har verkligen varit helkonstig. Bilen har varit inne på verkstad så har haft svårt att komma till stallet. har i allafall kunnat rida Decibell två gånger den här veckan och här kommer det märkliga: Båda gångerna har jag ramlat av! Jag som aldrig tidigare ramlat av henne. Idag åkte jag i backen medan vi skrittade fram, hur man nu kan lyckas med det! Gick i allafall till som så att vi skrittade över några bommar för att Decibell ska känna sig trygg med det. Så när jag sitter där på långa tyglar och styr över en bom med sockerbitar på sidorna så råkade decibell nudda bommen lite med en bakhov. Det resulterade i en lång bockserie och jag flög som en vante, hahaha. Planen är att det ska ingå bommar på något sätt varje gång jag rider henne för att hon ska vänja sig vid det och denna reaktion var ju bara ännu ett bevis på att det verkligen behövs.

REsten av passet flöt dock på bra och hon både skrittade och travade över alla bommar jag lagt ut:D

*kl*
Idag va andra dagen Tibbe fick springa i paddocken, han han inte mer än bli friskförklarad i hasen förens det va nästa beskymmer *suck* feber, hosta och snorig. Sedan för en vecka sedan skadade han sitt andra bakben. Första dan va hela benet svullet, men det håller sig fint om han får gå lindad. nu svullnar han under kotan om han får stå olindad tex över en natt. Helt ohalt och ingen svullnad efter motion. Är därför lite orolig att det är en fångvarning, ena ponnyn i stallet har fått det och 2 andra har varit tjocka i benen pga för kraftigt hösilage. Så pålle går nu på diet så får vi se han har iaf varit feber fri i 4 dar nu :D och hans turer i paddocken har varat i ca 10 min bara så han inte ska vara allt för odräglig i stallet XD

Lite om mig då ;)
Är 21 år, började rida som 6-7 åring fick min första ponny när jag va 12, "red in" en häst första gången när jag va 11.
Tävlat hoppning upp till 120 tog fälttävlanskortet men fick sedan för mig att börja med western, detta är första seriösa inridningen jag gör men har arbetat med tillridning och problemhästar lite innan.

kl*

var i ridhuset med min tjej igår.
Hade 2 bommar med 2 galoppsprång emellan, våga mig tyvärr inte på att galoppera så mkt då hon vart väääldigt brallig när jag longera henne innan ridning.
Sen hoppa jag ett kryss o la sen upp till räcke på ca 70 cm. Hoppa jättefint :)
Hon tyckte de va jätteskoj, blev ganska trött, har inte så bra kondis.
Imorgon blir den ut på tur innan skolan börjar

äh miljöträning är det väl varje gång man är ut? Det är ju inte bara extrema saker som ger träning? om han ser spöken bakom en stubbe så är ju stubben också en miljöträning! :D Min ser blå tomtar överallt han... speciellt bakom postlådor. Kaaaan ju hända att det hoppar upp en blå tomte UR brevlådan när han passerar - så lika bäst att gå en kringelkrok runt den ;)
Sen kan dessa tomtar tydligt dyka upp lite olika under varje ritt så de har ingen speciell plats att bo på verkar det som. Ibland gömmer de sig i gräset, ibland bakom en lyktstolpe och ibland ligger de och sover djupt inne i skogen för då syns de inte alls... konstiga saker det där...

Ikväll ska vi träna!! Jippie!! det var markträning och mest dressyr på schemat men det blir kanon det. Jag är dessvärre superduperförkyld så jag hoppas jag inte får feber innan ikväll. Ska mumsa alvedon hela dan så jag inte känner nåt för träna SKA vi! hädanefter blir det träning varannan måndag iaf. (svårt att få ihop tiden med småbarn och skiftarbetande sambo plus jääättelångt till träningarna så mormor ville inte sitta barnvakt till 23.00 en måndag...)

Ang kvalitet så har vi det som utbildningsmål - dvs han ska vara tillräckligt stabil på 90-100 m för att KUNNA starta. Men sen får vi se vad som hinns - med tanke på våra omständigheter m träningar osv.

Ha, vad söta ni är! Jag får förhoppningsvis hem min kamera i eftermiddag, så kanske kan jag lägga in bilder ikväll. Vi har ju en flock med 6 hästar, men jag har delat upp dem idag så att han inte behöver möta alla gangsters på en gång. Nu går han ihop med tre av dem, och det har gått jättebra. När jag ledde honom till hagen drog han ordentligt, och det var verkligen en upplevelse på isgatan som vi har här... Så efter att han vant sig vid flocken och miljön blir det ledarskapsövningar/ledövningar här!

En liten presentation av mig då. :laugh: Är 22 år, bor på landet och har stall/lösdrift runt knuten. Har hållit på med hästar sedan jag var liten, men köpte min första häst först som 18-åring. Sedan dess har jag verkligen blivit passionerad för hästarna, och de är en stor del av mitt liv. Nu har jag tre stycken, i olika åldrar. Två araber och en Morgan. Rider akademiskt och har ju börjat med körning. Pluggar till högstadielärare i Spanska och Svenska, och jobbar en hel del extra, bl.a med hus och skog på gården där jag bor. Är en glad lax med massor med energi!

Skönt att höra att du verkar vara vid gott mod och ser framåt trots allt som hänt! Väntar med spänning på bilderna :)

KL

Vad roligt att så många presenterar sig!! jag är född nyfiken :p (kanske därav mitt yrkesval oxå :D )

Man ska vara nyfiken! Å det är klart man är det på folk som man "pratar" med varje dag ;) Tycker fortf. det är synd att alla bor så utspridda, annars kunde vi ju träffats med pållar och allt på riktigt. marwin träffade jag iallafall häromdagen då hon visade sig vara lärling till min hovslagare.

Fenja är förresten "knappt" halt längre, hon har stått inne några dagar på vet.´s inrådan och igår fick hon gå ut ca 30 min. Dock brallade de små liven en del och när jag tog in henne markerade hon lite igen. Så det blir några dagar till inne så ska vi nog få bukt med det helt. Hovslagaren kommer idag igen för att klämma efter hovböld som ev. kan ha blommat ut lite mer nu. Men hovbensfraktur trodde inte vet. på då hon inte ömmar tillräckligt mkt för det, har ingen feber och är inte varm/har puls längre.

Och mammahäst börjar hämta sig från kolikanfallet i december. Hon gick ner ännu mer såklart då hon inte fick mat på flera dagar men nu har det vänt. Hon brunstar, har lagt på sig några kg och är inte så matt i pälsen längre :bump:

Tänkte höra om någon av er har eller har ridit i en Batessadel? Funderar lite på en sådan till Avalon. De finns på REA from. torsdag på ett ställe i Malmö. Är som sagt lite sugen men vill gärna ha råd från de som testat dem.

(och förlåt att jag enbart skrivit om andra djur idag än min -05, ska skärpa mej!)

jag tänkte bara höra med er hur ni har satt igång era hästar efter vilan..
Dacke har ju sin vintervila nu (18 jan-18mars) Så jag tänkte höra hur ni la upp/ ska lägga upp igångsättningen sen av era 05 ors semester!!
jag hade tänkt att börja med att longera i skritt och trav den första gången, och sen rida ut på honom, om det inte är isgata.. och sen trappa upp det vecka efter vecka med både längd och hastighet.. Men är lite nyfiken på hur ni har gjort eller tänker göra..

Tack, ni är så otroligt fina i den här tråden. Trots att jag inte känner eller har träffat någon av er har era varma ord hjälpt mycket, och jag känner ert stöd.:bow:

AthenaAvalon: Skönt att höra att hon är på bättringsvägen. Håller tummarna för att alla små krämpor ger med sig nu.

Så... nu har jag joxat för att få till lite bilder. Jag orkade inte vänta på att min kamera skulle komma, så jag fick ta en gammal en, därav den dåliga kvaliteten. Hoppas ni iaf anar hur han ser ut;)

25869480.jpg

25869481.jpg

25869482.jpg

25869484.jpg

25869486.jpg

Han ÄR rejäl. Jag trodde jag hade en bitig arab innan, men Mirabeau som han heter slår de flesta araber skulle jag tro. Dock inte så hög, 148 cm. Han blir ju fyra i år, såklart! ;) Bilderna är från imorse.

Min 05a ska ställas ut i April, med ridprov och allt. Så nu är det mkt träning som gäller! ;)

Bild från Augusti 08 :)
atlas-ligger-ner-028_16227225.jpg

Jag presentera mig nyss i tråden ;) Jag rider AR, och har ridit en del för Christoffer. Var på Hällekis en vecka förra året som veckoelev.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar