Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

åh, en knabbis till:D är den reggad som knabbis eller? vad är det för stam?

Måste bara berätta hur otroligt bra det gick på hoppträningen idag:D Decibell skötte sig som en liten ängel och vi hoppade en bana på 50-60 cm med både grind, plank, sockerbitar och studs. Inte några tveksamheter över huvudtaget och matte var såååå stolt efter passet:D

JA den är hoppstammad, men det är väll bara kanon om man har en hopphäst som har lite gång och kan hoppa. Vad är du själv intresserad av?

Den -05 jag sålde fick också dubbel diplom och rätt ovanligt att få så höga poäng på gångarterna med tanke på stammen Cardento - Artist, men det är en riktig gummiboll med massor av pådriv bakifrån...

Hellu!

Ganska länge sen jag skrev nu, men tänkte uppdatera er. Ska som sagt hjälpa en vän och tidigare ridlägerelev att rida in/till sin connamarakorsning som blir fyra till våren. Supergo ponny, samtidigt som hon kan vara en liten bitch med väldigt bestämda åsikter om saker och ting! :p

Nu har hon vart i Sthlm i snart fyra veckor och ridningen är i full gång. Anna har ridit henne i form i skritt och trav, galoppen blir mest bock och bus, men det kommer :angel: Hon har även ridit lite över bommar, totalt orädd. dock är allt runt omkring ridbanan livsfarligt, och Bianca tror hon ska bli uppäten varenda gång. hihi!

Hon var lite tråkig i hagen innan pga frusen mark och att hon gick barfota...ville inte komma in osv. Dock löste sig detta när hon fick skor, och nu har det inte vart några problem alls. Hon har lagt till med att börja backa (och backa, och backa...) när anna rider henne, och jag fattar att hon dels testar men också att det är dåligt med kondition och muskler. Dessutom har hon svårt i vänstervarv, tränger mest in i mitten och vill inte alls. Nån som har tips på bra övningar för stärkande, kondis och muskler? utöver klättring, uteridning osv för det ska vi sätta igång med nu snart oxå.

Slänger in lite bilder på snyggingen(snyggingarna ;)) senare!

*kl*
Tömkörde Tibbe lite idag oxå, han lullar runt och skulle kunna släppa en bomd bakom honom utan att han skulle bry sig känns det som :p Har börjat ge honom lite kraftfoder nu igen, va orolig för fång innan men så fort vi slutade med hösilaget blev han bra i både ben och mage :) Lite bilder från dagen :D Vad tycker ni om formen när han går ? i traven jobbar vi med att han ska bjuda framåt, nu går han inte med bästa bjudningen, så ska testa ge oss ut i skogen :p

25907840.jpg

25907842.jpg

25907839.jpg

25907838.jpg

Jag kör alltid utan skydd i hagen. Dock funderar jag på att sätta på de nya benskydden de första dagaran på Guardi då det förmodligen kommer en ny häst till flocken i vår. Hoppas att den kommer så sent att kälen har släppt. Känns inte så kul att behöva brodda av vid ihosläppet om det är isigt, brukar bli endel spring.

Idag när jag skulle ta in gammeltanten för ridning började jag med att sätta på grimman på Guardi. När Guardi såg mig komma trajjade hon lite. Men när jag närmade mig stod hon helt stilla och vi gosade lite innan jag satte på grimman. Guardi blev dock mäkta paff när jag sedemera tog av grimman och tog in Victoria istället!:D

Håller föresten med om att detta är en toppentråd!!!

Här kommer en liten löshoppningsfilm på min -05:a.
Bortse från magen är ni snälla :p . Hon är INTE dräktig :crazy:
Äter värre än ponnyerna, så nu blir det flytt till annan hage med ransonerad högiva :cool: :angel:

Det är första gångon hon löshoppar utan sällskap, så hon är lite spänd :D

http://se.youtube.com/watch?v=5Nwd9vuNRss

Ser fin ut, dock ser den ut att gå på bogarna. men vilken unghäst gör inte det, innan muskler osv finns på plats? :p få igång bakbenen lite mer så blir han kanon! :D

här kommer lite bilder på vår snygging (som oxå har en tendens att gå på bogarna :angel:)

Trav på ridbanan
41a667a0dd14490cb44bc1b92cd1f0ea.jpg

Sötis i hagen
aebed158d3f64be99da5744704ef92e8.jpg

Longering!
4b2253c1ce2b4896ba8d090e697f0cb5.jpg

Spänd och pigg ponny..
dsc05471_27641122.jpg

ge gärna kommentarer och feedback på form, utseende och vad ni tycker allmänt!

Får testa tömköra honom på vår andra paddock, då han trycker det är tråkigt i den lilla vi va på :p Får honom inte att tänka framåt där. Va andra gången han tömkördes så är nöjd med "formen" för stunden, han kollar inte stjärnorna iaf :rofl: Din ponny va jätte söt :)

Har du någon bild på din häst?, alltid kul att se - speciellt när det är lite "udda" korsningar ;)

ja har många men kan inte ladda upp dom!! men om du vill kan ja skicka dom via mail????

Nej det får du inte göra, vi är ju fler som vill se :)

Gå in här till vänster under Datorer och läs hur du ska göra, det är inte så himla svårt. Du måste först ladda upp bilderna ex på pixbox och så kan du länka dit sen.

Intressant fråga egentligen, hur gör ni andra med era hästar? Skydd eller inte i hagen?

I vanliga fall går mina utan, men nu när unghästen är broddad runt om (knölig is i hagen... mindre kul... :crazy:) har han boots och damasker på i hagen.
Jag tycker verkligen inte om att ha för mycket utrustning på dem varken inne eller ute, men hellre det än en olycka.
Hoppas på att isen ska tina bort snart så att jag kan ta ur brodden igen.

Imorgon åker min 05: s lilla skyddsling, shettisen Dingla :cry:

Ush, jag har riktigt dåligt samvete både mot min son (hans ponny) och mot Ninja och Dingla som blivit så bra kompisar. Jag har ju haft ponnyn ett knappt år och min son är alldeles för liten för egen ponny, ska jag vara ärlig köpte jag nog Dingla mest för min egen skull :angel:

Hon har mest gått här och skräpat och imorgon väntar en ny familj med barn i mer passande ålder som ska få pyssla om lilla Dingla. Men vi kommer sakna henne... Ninja har en annan kompis så hon ska såklart inte gå själv!

*kl*

Tänkte att det kanske är dags att ansluta sig till tråden. Har ju iaf en 05:a så vi kanske kan passa in ;)?!

Othello, min lilla odåga och min stora kärlek :love:. Han fyller 4 år den 7 mars (så snart blir det tårta :d).
Efter Focker undan ett fullblodssto, som vi gissar heter Bog´s Dolly (men det är en helt annan historia).

Någon kanske läst om oss tidigare. Det går i alla fall ganska segt med utbildningen, sakta men säkert intalar jag mig själv. Senaste problemet är hagkompisar och att min är lite trög och inte förstår att han bör uppföra sig, eller HUR han ska uppföra sig. Fast har iof kommit på att matte är lite trög oxå, så vi kommer förhoppningsvis passa bra ihop :D. I alla fall så har det resulterat i att han får gå själv. Och just nu kan det kanske vara lika bra, då jag vill att han ska läka ihop. Tog bort stygnen igår, som den tänkta hagkompisen var orsak till för lite mer än en vecka sedan. Så är lite rädd att det ska gå upp.

Imorgon ska han få röra lite på sig iaf. Matte har varit lite nojjig med att såren kanske går upp om han springer och härjar :angel:. Så något varv i linan får räcka. Så vågar jag mig kanske upp i sadeln på lördag eller söndag.

Mina kortsiktiga (så småningom långsiktiga) framtidplaner är att försöka ta tag i att läsa lite NH-böcker. Känner att det är något som kanske kan hjälpa oss i rätt riktning.

Annars hade jag tänkt mig att ha honom till en allroundhäst mot dressyr.

25662793.jpg

25662796.jpg

24254880.jpg

Kanske ska ta en kort presentation av mig oxå.

Martina, 22 år. Arbetssökande. Aldrig haft unghäst tidigare, aldrig haft hingst tidigare. Köper min första egna häst - en 3-årig valack, precis kastrerad (dock lycklig ovetandes om det :grin:).

Är egentligen en sto-människa. Tycker ston är underbara och personliga. Har tyckt att valacker är tråkiga och inte tillför så mkt. Men måste säga att jag tycker att min har ganska mkt personliga saker som... som ett sto skulle kunnat ha :D. Så är nöjd ändå ;)! (Fast måste erkänna att jag saknar min foderhäst som jag hade under 3 år, saknar henne så otroligt mycket :love::cry: - men nu måste jag lämna henne bakom mig och koncentrera mig på Othello, det är hans tur nu)

Vad jag vill med mitt liv, är att behålla hästen in i det sista. Men att få ett jobb så fort som möjligt så jag kan komma på fötter igen och börja mitt efterlängtade liv snart :o! Och så klart är hästen inräknad där, han är ju en stor del av det!

hejsan! ... och även om jag inte tillhör de mer frekventa...Välkommen!
Fin pålle, måste vara en bra fotograf bakom kameran - bilderna ser nästan lite proffsiga ut:bow:

Har inte skydd på i hagen.

Sätter endast på skydd i hagen om jag ska släppa ihop hästar vintertid då de är broddade.

Brukar också sätta på unghästar boots första gången de blir broddade i sitt liv, mest för mattes skull så jag ser att de inte trampar sig överallt :p Men det brukar ju gå bra för det mesta, så det brukar bara bli att de har dem ett par dagar. Då har hästen oftast tuggat av sig bootsen så de är i molekyler :D

Hej! Och välkommen! Din snygging har jag ju sett förut! Jag tyckte att hans uppsyn påminde om min donna, även om hon är en liten fuxa:D. Men de var inte ens släkt...

Jag ska ut på promenad idag med min numera galna:angel: häst. Hon blev som förbytt när hon fick skor. Så nu är promenaderna inte lugna längre, jag går och pållan balanstravar frustande bredvid... hon bockar tack och lov inte i alla fall, men har en tendens att ställa sig och vifta med frambenen när hon blir stressad. Men det går väl över. Annars är hon så snäll så! :devil:

Här kommer jag: Heter Monica och är 37 år (oj känner mig ff som 25) har 2 barn 14 o 10 år och sambo. Bor på landet med eget stall i Gästrikland på gränsen till Dalarna. Har tävlat både hopp och dressyr men är väl mest en "dressyrtant". Har senaste åren endast ridit unghästar, vilket är väldigt inspirerande.
Har endast 1 häst nu, min Brixie -05 (fick tyvärr ta bort hennes mamma för nåt år sedan) men Brixie är ju dräktig nu så vi får hoppas på nåt i "hästväg" som kommer i slutet av april. Jag rider en kompis hästar nu, det är tur annars skulle jag få abstinens :p

*petar på*

ingen som har några ord till övers för lilla Bankis? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar