Sv: Hur år det för era 05r edition 5
*kl*
Behöver skriva av mig lite idag. Jag skulle behöva höra era erfarenheter av unghäst-beteende....
Var ute på promenad igår, mest för att hon ska hanteras lite och för att hon ska få se något annat än sin hage. Hon behöver dessutom träna på att få på sig tränset, hon visar tydligt att hon inte gillar det. Jag har fått binda upp henne kort i en box. När hon har känt sig pressad har hon försökt att kasta sig bakåt för att komma loss och lättat lite fram. Nu börjar hon förstå att hon inte kommer undan och har börjat att samarbeta lite och det går riktigt bra.
Under promenaden igår var hon laddad, men inte lika laddad som förra gången och hon kändes nästan lite trött och snubblig. Antar att hon växer eller fäller eller, ja....? På vägen hem ville jag aktivera henne lite, och gjorde några halter och satte i gång henne i trav. Men då kändes det inte som att hon ville, och jag lade ner mina idéer.
Men ändå, i fårhagen (som är ett inhägnat område med gräs som det brukar gå får i sommartid) fick hon verkligen spel. Jag blev irriterad på att hon ville stanna och äta av en grästuva, och ryckte till i grimman.Hon hade försökt att äta flera ggr redan innan, och jag fick nog. Det var tydligen inte populärt, man riktigt såg hur hon förändrades till en
och hon började hoppa och springa runt mig och jag såg (som vanligt
) ett par framhovar i ögonhöjd. Hon höll på så och "skrämdes" ett tag och försökte dra. Jag blev rätt ställd, men jag ignorerade faktiskt beteendet och koncentrerade mig på att inte låta henne få upp hastigheten till galopp, för det kändes som att då hade hon pipit iväg. Efter en stunds trixande lugnade hon sig och vi gick hem.
Men nu...gör unghästar såhär, eller har jag en ovanligt besvärlig dam? Det börjar ju att fara tankar runt i hjärnan om att hon är oridbar med det beteendet hon har. För det kändes verkligen som att hon blev vrång på mig p g a att jag skulle bestämma och att hon allmänt var på dåligt humör och trött. Hon lägger inte öronen bakåt och är inte otrevlig utan det är mer som att hon "jagar upp sig", och då reser hon sig. Hon gör även så om man går på henne för hårt t e x vid lastning. Jag vet att stallägarens unghäst hade det beteendet och reste sig i tid och otid, men den hästen har varit jättesnäll och okomplicerad att rida in. Inga sådana tendenser vid ridning alls.
Men ibland tvivlar jag verkligen på att det blir ridhäst av henne, och idag är en sådan dag...
Någon?