Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Åh tack för ditt svar.

Jag skrittar just nu min varannan dag också i skogen över stock och sten.
Det är is tamesjutton överallt så skogen är det enda vi har att tillgå just nu.

Hoppas på bättre underlag snart så att man kan börja trava lite smått.

Dressyrnissarna ska även börja ta några småskutt över hinder! Kan inte påstå att jag ser fram emot det med alltför stor entusiasm... :crazy: Någon som vill hoppa unghäst? ;)

:rofl: *asgarv* :rofl:

Kännr så väl igen mig i den tanken!

*kl*

Behöver skriva av mig lite idag. Jag skulle behöva höra era erfarenheter av unghäst-beteende....

Var ute på promenad igår, mest för att hon ska hanteras lite och för att hon ska få se något annat än sin hage. Hon behöver dessutom träna på att få på sig tränset, hon visar tydligt att hon inte gillar det. Jag har fått binda upp henne kort i en box. När hon har känt sig pressad har hon försökt att kasta sig bakåt för att komma loss och lättat lite fram. Nu börjar hon förstå att hon inte kommer undan och har börjat att samarbeta lite och det går riktigt bra.

Under promenaden igår var hon laddad, men inte lika laddad som förra gången och hon kändes nästan lite trött och snubblig. Antar att hon växer eller fäller eller, ja....? På vägen hem ville jag aktivera henne lite, och gjorde några halter och satte i gång henne i trav. Men då kändes det inte som att hon ville, och jag lade ner mina idéer.

Men ändå, i fårhagen (som är ett inhägnat område med gräs som det brukar gå får i sommartid) fick hon verkligen spel. Jag blev irriterad på att hon ville stanna och äta av en grästuva, och ryckte till i grimman.Hon hade försökt att äta flera ggr redan innan, och jag fick nog. Det var tydligen inte populärt, man riktigt såg hur hon förändrades till en :devil: och hon började hoppa och springa runt mig och jag såg (som vanligt:angel:) ett par framhovar i ögonhöjd. Hon höll på så och "skrämdes" ett tag och försökte dra. Jag blev rätt ställd, men jag ignorerade faktiskt beteendet och koncentrerade mig på att inte låta henne få upp hastigheten till galopp, för det kändes som att då hade hon pipit iväg. Efter en stunds trixande lugnade hon sig och vi gick hem.:grin:

Men nu...gör unghästar såhär, eller har jag en ovanligt besvärlig dam? Det börjar ju att fara tankar runt i hjärnan om att hon är oridbar med det beteendet hon har. För det kändes verkligen som att hon blev vrång på mig p g a att jag skulle bestämma och att hon allmänt var på dåligt humör och trött. Hon lägger inte öronen bakåt och är inte otrevlig utan det är mer som att hon "jagar upp sig", och då reser hon sig. Hon gör även så om man går på henne för hårt t e x vid lastning. Jag vet att stallägarens unghäst hade det beteendet och reste sig i tid och otid, men den hästen har varit jättesnäll och okomplicerad att rida in. Inga sådana tendenser vid ridning alls.

Men ibland tvivlar jag verkligen på att det blir ridhäst av henne, och idag är en sådan dag...:crazy:

Någon?

Först och främst vill jag säga att det till 99% är en "period" och att det kommer lätta av sig själv. Min hade också lite sånt för sig innan och han kan fortf. bli nästan förnärmad när man rättar honom ibland. Han skrapar med hoven eller virrar på huvudet, men gör alltid som han blir ombedd. Det är precis som om han måste visa att han är lite sur över att bli tillrättavisad.

Däremot så måste betéendet ändå jobbas med. För det som en häst i en "period" kommer på att den får igenom kan mycket väl gå över till ovana om man låter dem hållas.

Min häst är väldigt känslig och skulle man gå på honom med ryck i grimman etc. så skulle han bara trissa upp sig ännu mer. Så när han är på sånt humör (eller när han var) att han ska gå över en, protestera eller lätta på framdelen så korrigerade jag bara honom väldigt bestämt med att backa honom en bra bit tills JAG bestämde att det räckte. Just att bli backad av någon annan är väldigt underkastande för en häst. Sedan försökte jag jobba massor med att få hans koncentration på mig (detta är inte alltid så lätt). Min tränare som har hjälpt mig med ledövningarna lärde mig att JAG måste bli "det roliga" och få honom med mig. Jag fick gå i sicksackspår, stanna häftigt, backa honom, vända åt andra hållet eller gå i en cirkel. Han skulle hålla sig en armlängd bakom mig och kom han för nära så backade jag honom igen och sedan berömde. Repgrimma är det bästa när man gör sånna saker, då har man lång lina så man kan ha hästen ifrån sig när den konstrar och reser sig. Dock betonade hon att man inte kan kräva någon koncentration om hästen är överladdad med energi. Så i det fallet var det bättre att släppa den i ex. ett ridhus så den fick springa av sig lite innan man jobbade och krävde fokus.

Numera när jag leder honom om vi så bara ska ut i hagen så gör jag lite sånna saker för att se att han fortf. är med på noterna.

Hoppas det blir bättre! Lycka till! :bump:

Vet inte om jag och min 05:a passar in här. :D

Men har haft honom sedan han var föl, inridning påbörjades i höstas av en annan tjej. Men har inte hänt något sedan november.
Han har tagit det väldigt lugnt överhuvudtaget allt för länge och nu börjar han få hingstfasoner också. Så ska försöka få honom kastrerad under våren.
Och sedan ska inkörningen förhoppningsvis påbörjas på riktigt också den närmsta tiden.

Bild från i somras när han var nybadad.

DSCF0041.jpg

*kl*
Kan ju bara säga att jag inte är någon kändis...hahaha! :D
Känns som att det där är typ 100 år sedan..;) Men nu har vi rett ut detta. :D

Tycker det är ett vanligt beteende... mitt sto svarade alltid med att resa sig rejält om hon blev pressad, vid lastning, när hon var inlastad vid köp, första gången hon blev själv i stallet i boxen,när hon varit överpigg och man promenerat och ngn gång när man ridit ut och hon sett ngt som hon inte vill gå fram för och man pushat henne. Nu gör hon aldrig sådant längre. Man får vara lugn och tydlig med vad man vill så är hon lugn och samarbetsvillig. Provat attackera mig i boxen genom att ta sats och ska hugga mig i ryggen. Det händer aldrig mer kan jag lova. ( nu låter hon jättehemsk , men detta var ju inte vardagsmat) Jag fixar henne lös i boxen och kan göra vad jag vill. Man får tydligt och klart sätta dom på plats så man sen kan ha trevligt tillsammans. Skulle aldrig tolerera att hon tar flera tuggor gräs om jag bestämt mig för att det är förbjudet! Din häst är säkert pigg som gör henne lite omedgörlig men jag tror att hon är på bra väg att försöka bestämma lite som hon själv vill.
Misströsta inte! Det går nog bra att rida ska du se! Svårt när de är pigga och extra känsliga på alla sätt och vis. Men låt inte henne ta sig ton!!!

Heelt, normalt, du har ju ett sto...:angel:

Skämt åsido; jag har inte haft så många ungston men de jag haft har jag upplevt som lite mer "lättstötta" och att jag fått jobba lite mer på att "få med mig". Mycket mer av tekniken "ignorera dumheter och tydligare belöna bra beteende" En valack frågar sällan varför han inte får men det tycker jag att ston gör MKT oftare! Lite klurigare.

Tycker att du agerade helt rätt, ignorerade, höll dig lugn och såg till att hon inte fick upp såpass hög fart att du kunde tappa henne. Lastning är ju ett litet elände om de blir spända, det är ju alltid en mix av tvång och locka men om det låser sig helt för dem så är tvång inget alternativ tycker jag, risken för skador är för stor. På en del hästar har jag fått anpassa t ex släpet, skaffat ett större med mer ljusinsläpp, haft innerdörrar istället för bom, alltid säkerhetsbom fram m m. På någon har det funkat bäst om vi var helt ensamma på en annan var det ett måste att medhjälpare fanns till hands.

Uppbindning gör jag bara i gången och dubbelt, sätter normalt sett plastkedjor eller balsnören i grimman men om ngn häst sätter i system att dra sönder uppbindningen så har jag använt fasta grimskaft och istället haft en vass kniv i fickan för att snabbt kunna skära av grimskaftet.

Problem vid tränsning hade jag på min nuvarande yngling och då tränsade jag på box, höll handen stilla över nacken utan att sätta i tränset tills han klarade det utan att reagera alltför mycket, i början tog jag av tränset från ena sidan med öppet sidostycke alltså eftersom han blev rädd precis när bettet kom emot tänderna. Det sista löste jag sen med att ge en sockerbit eller annan liten godisbit i samband med att tränset kom av.

Unghästar är unghästar, det går upp och ner hela tiden!:) Tror inte att du behöver koppla ihop hur hästen är från marken med hur den kommer att funka vid ridning, man kan bli förvånad ibland...

var hos sadelprovaren jag köpte min sadel av för 2 månader för en "koll". Så himla kul när vi jämförde måtten vi tog då med de idag. Decibell har musklat sig otroligt mycket! Och nu har hon äntligen börjat få en ordentlig manke, den hade blivit nästan 4 cm högre än sist vi var där. Men det roligaste av allt är att hon är så otroligt lätt att ta med sig. jag lastar henne helt själv och hon bara traskar rakt in och väntar snällt så jag kan gå runt och stänga. HOn är verkligen otroligt okomplicerad och jag kan i framtiden se henne som den ultimata barnponnyn:D

Det låter skönt att veta att det inte bara är min som better sig illa utan att det finns flera!! hoppas det går bra med din oxå!!
Någon som sett bilderna????
kram

*KL*
Min 05:a beteer sig så bra, och allt går framåt med stormsteg. Vi jobbar från marken drygt 75% av tiden och det om något har gett resultat, hon blir bara trevligare och trevligare, och inridningen går kalasbra. Dessutom är hon så otroligt lättlärd, ett rent nöje att jobba med! Blir mer och mer förälskad i henne för varje dag som går, hon går verkligen inte att motstå. Visst är hon en typisk unghäst på många sätt men i hennes värld verkar det inte finnas något som innebär att göra "fel" eller busa när matte är i närheten, hon är så otroligt "willing to please". Hon har verkligen ett kanontemperament, är så glad att jag tog chansen och köpte henne. Glad!! :D

hihihi det du satte verkligen ord på precis hur jag också känner det för min lilla dam. Kan ärligt säga att så mycket som jag känner för henne har jag aldrig känt för nån av mina tidigare hästar och det känns inte på samma sätt med mina andra hästar jag har nu heller. Missförstå mig inte nu och tro att jag inte älskar mina två andra hästar, för det gör jag, men det är något speciellt med Decibell alltså. Kan inte riktigt sätta fingret på det. Finns det hästar och människor som är menade för varandra?

Så känner jag också, skulle lika gärna kunna vara jag som skrivit det du skrev. Menade för varandra låter lite väl klyschigt faktiskt. Istället kanske man ska säga att man hittat rätt häst, och hästen hittat rätt människa. Men visst, det kanske finns hästar och människor som är mer eller mindre menade för varandra. Svårt att veta!

Är så ledsen. När jag skulle rida Guardi idag såg jag att hon var blodig mellan frambenen. Såret var 5-6 cm långt och flikigt och fult. Köttet hängde ut och det var en massa vita prickar i, vilket jag antar är insprängt fett. Hon är dessutom svullen på högersidan från nedkanten av bringan till sadelgjordsläget. På vänstersidan är hon svullen men inte lika mycket. Tvättade med koksalt och vågade mig tillslut på att känna efter med fingret. Jag hittade ett håll rätt in i hästen. Körde in pekfingret till knogen, sen vågade jag inte längre:cry:. Om jourvet skulle till Tranås skulle han komma förbi. Annars skulle vi avvakta. Börjar det vara så skulle jag höra av mig, då är det förmodligen något kvar i såret. Usch, är jätte orolig. Nu när vi kommit igång så fint oxå.

Håller med er andra att ston och unghästr kan var en prövning så god som någon. Men jag tror att man måste hitta en lagom balans att berömma mycket när de gör rätt och markera när de gör fel. Hur man väljer att göra detta är nog lite olika. Markövningar är aldrig fel att göra som någon berättade om tidigare. Att kunna leda sin häst på ett korrekt sätt utan att man är rädd att hästen kliver över en är inte alltid så lätt det heller. Har sett många exempel på hästar som i princip har varit sjövilda när det har upstått en pressande situation, där ägarna inte verkar ha så stor kontroll.

När det gäller lastning som någon annan pratade som har det fungerat för mig är att vara konsekvent och få dem att förstå att inne i transporten är det lugnt och skönt, och man kanske får mat och mys, utanför är det jobb som väntar.. alltså är det bästa alternativet att gå in... jag har övat alla mina hästar ända sedan de var små att alltid gå in i transporten själv... så som jag vill ha det...

Jag tror att hästarna mår bra av att veta vad man acceptera eller inte accepterar, alltså vilka ramarna är både i ridningen och i den övriga hanteringen. Man ska nog fundera ut hur man vill ha det och sedan köra efter det. Men som sagt... alla gör säkert olika och huvudsaken är väl att det fungerar för den enskilde och sin häst.

Igår var jag och vän kompis och lyssnade på en clinic med Maria Gretzer. Det var jätteintressant och det hon sa var att bland det största problemet som vi har i dagens ridning är att vi krullar ihop våra hästar för tidigit i ridningen och att de då inte bjuder ärligt fram till bettet. Uppvärmningsarbetet anser hon är jätteviktigt och att det sker på ganska "långa" tyglar så att de verkligen få sträcka fram halsen och galoppera på så att spänningar i kroppen släpper. Hon tyckte även att man ibland ska rida dem mer framåt än vad de själv vill på långsidorna i galoppen för att de verkligen ska vara framme för skänklarna.. detta var några små iaktagelser som jag tänkte dela med mig av och höra era åsikter om.

Usch, jag lider med dig. Äter och dricker hon bra? Jag hoppas det läker fort, unghästar brukar ju ha bra läkekött.

Ja då, än så länge är hon pigg och som vanligt. Jag är dock orolig att det är stickor el liknande kvar i såret. Men jag ska ringa vet imorgon igen, och de ska banne mig komma och kolla hästen om jag så ska dra ut dom!

Vad menas med "framme för skänklarna"? Jag tycker också att alldeles för många rider hästarna som om de behövde bära dem med handen, och att många hästar idag går i en spänd och ibland "inkrullad" form. Jag ser det som en självklarhet att man alltid börjar med att checka att hästen hittar formen framåt-nedåt, och att den alltid följer bettet. Därmed anser jag att man ska ha en lätt kontakt med bettet, inte hålla eller bära hästen på något sätt. Jag börjar alltid med att rida skolorna först i skritt, och för det behöver inte hästen vara genomvarm. Det blir den sas. naturligt genom ridpasset. Därför börjar jag inte med att galoppera. Det var lite av mina tankar :)

Vad intressant! Och vad kul eftersom det där e lite av min ridfilosofi. Jag håller bara hästen i munnen så pass att vi har jämn kontakt helatiden och sedan rider jag enbart med ben och säte. Min är en JÄTTEhäst som är sen i sin kropp och som gärna vill hålla balansen med lite längre hals vilket jag tycker att han kan få göra ett tag till. Självklart går han inte med huvudet uppe i vädret utan rätt så mycket rakt fram. Vi rider mest ut och hittar bättre och bättre balans för varje gång. Jag är noga med att ha en rask trav med mycket påskjut och där jag gör halvhalter emellanåt för att kontrollera att jag har honom med mig. När han sätter iväg i den takten är traven så mjuk så man blir salig :love: Galoppen likaså.

Jag har tidigare ridit hans mamma som blivit skolad enligt den "gamla" läran med "hästen mellan hand och skänkel" vilket har lett till en oerhörd dragkamp och en häst som blivit stum i munnen. Jättetråkigt då hon annars är mycket känslig för hjälperna och säkert hade burit sig själv jättefint om hon hade ridits in och skolats rätt. Allt det där försöker jag nu komma ifrån så mycket som möjligt och försöker nästan "glömma" handen för att koncentrera mig mer på andra hjälper. Det är en ren befrielse faktiskt och ridningen blir så mycket mjukare.

Vi har gott om tid på oss att gå i form så balansen är viktigare att hitta nu. Det tränas gott genom att gå över stock och sten så man får lyfta ordentligt på fötterna och även i backar både upp och ned. Jag säger inte att formen inte är viktig för det är den absolut och små stunder när jag ger mer stöd i tygeln går han fint med sänkt nacke men det är inget jag slaviskt måste uppnå så fort vi är ute. Gör det dock lite mer frekvent när vi är på banan/i ridhuset.

oj vad långt det blev, nåja :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar