Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Tusen tack för alla svar!:bow:

Athena Avalon: Min är också en mycket känslig dam! Jag har faktiskt som plan att inköpa en repgrimma och träna i ridhuset på det du beskriver! Har fått låna en film med Monty Roberts som jag just nu studerar intensivt. Just känsligheten tycker jag är svår när man ska säga ifrån om oacceptabla beteenden. Det minsta man tar i och ryter så hoppar hon antingen in i ett hörn eller blir mer stressad!

Jeeves: Jo, hon är verkligen ett sto:D. Jag tycker att det känns som att det du skriver om att "ignorera dåliga beteenden och berömma önskvärda" varit det som funkat (hitills) med denna donna. Hon blir som jag skrivit ovan, jätterädd om man blir arg och tappar humöret. Hon verkar dessutom ha en del dåliga erfarenheter med sig:( misstänker jag...jag kan ju inte veta, men hon är lite nafsig och bitig (minst sagt) och jag knäppte med fingrarna en gång under hennes mule för att få henne att reagera på att det inte var OK. Hon hoppade bakåt, och vågade inte komma nära mina händer sedan. En annan gång gick jag in i boxen efter att ha använt Ekololja, och hästen liksom började skygga för mig och mina händer och blåsa och stirra med öronen stela framåt. Så jag har försökt att bygga upp ett förtroende mellan oss, men det är lätt att glömma att hon varit så skygg som hon var när hon kom när hon börjar att kaxa sig!

Flashen: Ja, fasta ramar och konsekvens håller jag helt med om! Det jag tycker är svårt med den här är att hitta rätt sätt att markera att detta accepterar inte jag. Men det kanske kommer...

Jag måste nog tänka igenom var mina gränser går när det gäller vissa saker, jag har lätt för att bli velig och lite "snäll". Hon kände kanske det, för jag har en inre konflikt när det gäller att äta gräs...ska man låta dem eller inte? Jag tycker att det blir enklast om träns på betyder arbete=inget födosökande, men jag kan svikta ibland i min tro:o.

marwin: Ja, det har hon nog gjort till en viss del.:crazy: Hur hade du gjort i mitt läge, om du får spekulera lite?

Som sagt, tack allihopa för konstruktiva och tänkvärda svar! :love:Jag tar med mig alla erfarenheter och tankar till min funderarkammare:idea: för bearbetning!

verkligen tråkigt:cry: jag hoppas det är "lättfixat" och ni snart är i gång igen. Fy vad trist , verkligen....

Jag måste nog tänka igenom var mina gränser går när det gäller vissa saker, jag har lätt för att bli velig och lite "snäll". Hon kände kanske det, för jag har en inre konflikt när det gäller att äta gräs...ska man låta dem eller inte? Jag tycker att det blir enklast om träns på betyder arbete=inget födosökande, men jag kan svikta ibland i min tro:o.

Hi, hi känner igen det! Min donna får äta gräs då jag säger varsågod och visar med kroppsspråket att det är OK. Då kvittar det om hon har träns el inte! Kör med "varsågod" vid alla (2) fodringar oxå, så hon vet vad det betyder!

KL

Oj oj vad alla skriver! Roligt! Jag har varit hemma med sjuk dotter och vi har ingen dator hemma så har inte kunnat läsa på flera dagar.

Ang skydd så har min bara skydd i transport och vid hoppträning. Beror ju på vilken häst man har, om de slår på sig eller inte. Min har brodd runt om men inte har han skydd på sig i hagen för det.

Attitydproblem - var konsekvent. Lugn men bestämd. Utan att rycka, slita och skrika kan man visa sin häst att man blir förbannad och att beteendet inte är acceptabelt. Min valack är fortfarande hingst i många beteenden. Ignorera-grejen funkar inte alltid - han bara fortsätter och blir värre, men att lappa till honom eller rycka funkar inte heller för då blir han asförbannad och allt blir bara värre. Så när han ex står å vevar med frambenen på gången så sätter jag ett pekfinger hårt i bogen tills han slutar - då släpper jag direkt och återgår till borstandet. Naffsar han när jag spänner gjorden så kan han åka på en rejäl smäll och det tar han. Håller han på å dansar runt runt så försöker jag kräva koncentration på annat (beroende på situation) eller så väntar jag bara ut honom.

Tränsproblem - ta lite kraftfoder i handen som du har bettet - oj så skoj det är att bli tränsad då!

Min egen då??
I går skulle min syster filma oss! Min sambo har plogat upp en ridbana åt mig och solen sken som bara den och det skulle bli sååå perfekt film! Men det var -20 grader så kameran dog och det blev inte en sekund heller. Trist. Vill verkligen ha oss på film nu så man kan se sina fel&brister och se hur han reagerar och går... :(

Tror mig har hittat problemet med hans fastbitna högersida. Har sönderanalyserat tammetusan ALLT och anat hela tiden att det är mitt säte det är fel på. Och i lördags ramlade poletten ned.
När jag rider i höger varv och byter sittben så byter jag bara "takten", dvs jag rider lätt och sitter ned när ytter hästben sätts ned -MEN jag har vikten kvar på INNERsittben vilket försvårar för honom att begripa vad jag menar och mitt sittben förhindrar honom att släppa igenom högersidan eftersom jag sitter på den medan vänster "släpps fri". Nån som begriper? :D
Så går försökte jag verkligen att lägg tyngden på rätt sittben och voila så gick han MYCKET bättre även om det saknas massor, men vi har iaf kanske hittat orsaken till problemet!

Hur mkt sitter ni ned på era hästar i ex trav? Jag testar något varv i bland och då går han som en gud!! Då blir sidorna mkt mer jämlika, han mjukar REJÄLT och får ett helt annat steg och sug i handen. Jag kan rida helt för säte och lår och då blir han en annan häst! Som du säger AthenaAvalon - jag rider oxå massor för säte/skänkel men det är ju APSVÅRT när man måste rida lätt!
Längtar till jag får rida mer i nedsittning!!

LÅÅÅÅÅNGT men nu är jag klar! :p

vad tråkigt med din häst! hoppas ni snart är på gång igen, typiskt när man har börjat komma i gång och de skadar sig..

Vad skönt när jag läser om era hästar och inser att min inte är ovanligt busig. Startade en annan tråd och frågade om råd om vad man ska göra med en unghäst som nyps. Upplever också att min blir "stött, sur, irriterad" eller vad man ska kalla det vid tillsägelser. Det är precis som om han vill testa lite till och se om han kan vinna. Jag antar att det gäller att bara hålla sig lugn och försöka ignorera det dålia (men på samma gång inte acceptera dumheter) och berömma det bra.

Vilka andra har som mål att nå till Championatet på Flyinge i Oktober?

Tack för stödet! Vet har varit här nu och undersökt såret. Han kommer 1,5 dm in med fingrarna, så det är så djup el djupare. Han tog vattenslangen och körde in i såret och sprutade rent. Var skönt att få sig ett gott skratt mitt i allt elände, det såg för roligt ut:D! Ska spruta henne med Pennovet i ytterligare 4 dagar och spola såret varje dag. Har inte såret slutat vara sig efter 10 dagar ska vi in till klinik. Känns iaf skönt att någon har tittat på det! Under Guardis skada får jag läsa hur det går med era hästar och glädjas åt det!

Har inte varit in här på ett bra tag. Vi har haft fullt upp med skola och barn...Nu är i alla fall våran -05:a under ordentlig inridning och vidareutbildning. Planerna är att utbilda honom upp till Lb i dressyr.
Sen får vi se om han kan gå längre än så, det vore kul.
Han har vuxit så det knakar nu under vintern. Grimman han hade när han kom hit i slutet av september gick inte att få på och vi gissar att han vuxit 4-5 cm i manken. Vi måste nog mäta honom i vår sen för att se vart han landar. Det vore kul om han stannade som c-ponny, men om han fortsätter att växa kommer vi ha ett russ som är d-ponny......
Hoppas det är bra med er och era hästar/ponnyer.
Återkommer med rapport när det händer något.....
:D

Hm, kanske så jag ska göra! Hur gör du då när hästen på eget initiativ försöker äta?

Min förra valack var omöjlig, han visste att han inte fick, men lät man honom någon gång få äta så var han en tid efteråt alltid tvungen att försöka bestämma lite innan han blev som vanligt igen! Och det var precis som om han kände mitt vankelmod, för om han varit duktig på dressyrbanan blev han som mest ihärdig och då var det så svårt att neka honom! Jag har verkligen inte den där fingertoppskänslan som vissa har....önskar lite mer av den!:crazy:

KL

Attenzione attenzione - nu ska tanten upp på ryggen i kväll. Kan ngn vara snäll o be akuten Lund att ligga i beredskap?:eek:

Rapporterar senare i kväll - om jag överlever.

*kl*

Ändrade planer.
Efter lite skador på hästen, så har han fått vila lite. och tänkte sätta igång honom denna helgen. Longerade i fredags, red en lite pyttestund i lördags innan lektionerna började. Och skulle ta ett ordentligt pass på söndagen. Men hjälpte pappa elda hemma i trädgården hela degen så var helt slut. Så han fick faktiskt vila. Idag måndag, däremot skulle jag börja med longering och sen ridning tänkte jag. Men han var helt galen (mer än vanligt) och galopperar och bockade inne i boxen :eek:! Knappast att jag vågar mig in i ridhuset när det är massa andra där (det brukar vara ok att longera något varv innan man hoppar upp, men han skulle nog behöva många varv och med risk för mkt spralligheter, så kände inte att jag ville utsätta varken mig eller de andra för det). Så ska dit ikväll och släppa honom i ridhuset efter lektionerna. Så får han springa av sig lite. Så kan jag förhoppningsvis våga mig upp på ryggen imorgon istället :laugh:.

Här är en ny film på min lilla Flisan. Vi har nu börjat sitta ned lite smått i både trav och galopp och OJ vad mycket roligare ridningen blir då. Helt plötsligt så "rider" man lite mer liksom.. Tyvärr är filmen lite mörk då den är filmad från en vanlig kamera men lite kan man nog se iaf!
http://smulan.zoomin.se/P1731467

Den nya 05.an Picasso har vi också hunnit prova lite grann i helgen. Han bockade som en tok i början vid longeringen men skötte sig faktiskt ganska bra när vi red. Dock har jag ingen film på honom än så ni får nöjja er med några kort då han agerade modell för ett av våra nya träns!
1februari003.jpg

1februari008.jpg

*kl*

Får man vara med här?

Jag har ett russ född 05 som jag fick hem i lördags för vidareutbildning i dressyr. :D Han är inriden lite smått så jag ska fortsätta nu på inridningen och så får vi se hur bra han blir. ;) Han har dock gångarter som är :love: :d

En presentation av mig också kanske skulle vara bra. Nåja, Elina heter jag. 19 år från lilla Ljusdal. Haft hästar sen jag var liten, utbildad ridledare nu. Siktar in mig på instruktörsutbildningen om nåt år samt unghästutbildare och ev hippolog efter det.

*KL*
OJ vad ni skriver! Har inte läst på ett tag....ny tråd och allt!

För mig går det mindre bra... Liten började det nya året med en vrickning, trodde ett ta att det var något betydligt värre för det blev inte bättre men efter några dar släppte det och benet började anta sin vanliga form. Satte igång henne efter den drygt 2 månader långa vintervilan. Hon var pigg som tusan! Min lugna häst var som borta! Insåg ganska snabbt att det inte funkade att ha någon lång igångsättning i endast skritt. Började trava lite småsträckor ganska tidigt. Lättare om hon får lite att tänka på.

Vi har stora problem i ridhuset, pga underlaget har vi fått hålla till där en del och hon är sååå jävlig! Minsta lilla ljud och hon spänner till, kastar sig åt sidan eller gör favoriten, skjuter in bakbenen så jävla långt inundersig och krullar ihop halsen så det känns som om vi ska tippa och från det läget exploderar hon och kastar sig antingen åt sidan eller framåt... Än så länge har jag suttit kvar...ta i trä... Hon som aldrig har bockat förr har lagt sig till med det också... Det ger inte heller att rida i ridhuset om det är andra hästar där.. Så fort hon inte tycker att livet är tillräckligt "spännande" så hittar hon på nåt bus för att göra det lite mer "spännande"! Tror egentligen inte att hon är rädd utan att hon gör det för att det ska hända nåt.

Idag skulle vi rida ut en tur. Gick riktigt bra i traven, blir mycket ställa åt båda hållen, tempoväxlingar och lite svagt sidvärts för att aktivera henne så hon inte håller på med bus. Tänkte att jag skulle ta en liten, kort galopp, gör inte mer än att jag tänker galoppskänkel och hon EXPLODERAR! Ett, tu ,tre och vi är i diket och gör diverse cirkuskonster (läs skolor över mark). Lyckades klamra mig fast och blev så jäklans sur. Slutade iaf med att hon tog galoppskänkeln och vi galopperade en kort bit, dock ej så lugnt och avspänt som jag hade tänkt mig.

Hon är minst sagt explosiv för tillfället, visst lite nerv är bra men inte i sån här överdriven mängd. Varje ridtur är ett äventyr. Tanken var att hoppa in henne nu men det känns som att det är långt bort...

Vette fan vad det ska blir av min lilla....

Jag höjer handen, typ som stoptecken med handen. Det vet min donna vad det betyder. Skulle hon ändå tänja lite till på gränsen räcker det att jag antingen säger "neej" med lite bestämd röst, eller stampar med foten. Hon vet mkt väl vad som gäller, men ibland måste man ju testa lite ändå:p!

Åh, man kanske skulle ta sig en tur till ridhuset ikväll då:angel:

Nä, menar ju Lycka Till :)och ser fram emot rapport ikväll!

hon ser så himla trevlig ut! Ser väldigt välbalanserad och stadig ut och tycket hon rörde sig taktmässigt och fint:D hur länge är hon riden?

Tack!
Hon var färdiginriden precis innan jul. Då kunde hon gas, broms och svänga typ. Efter det fick hon 6 veckors vila och nu är vi igång igen! Så hon är ju låångt efter era andra 05.or här i tråden. Men det känns ändå som om vi är på god väg! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar