Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

oj då måste han växt massor för han var inte alls speciellt stor på senhösten. Skritten å traven minns jag var fina, galoppen var mest springig eftersom han inte riktigt orkade men han gjorde allt man bad om och gjorde det med glädje! och så snäll, stod som ett ljus i hanteringen å knallade rakt in i transporten osv.

Vem är du då förutom att du är 19 å bor nästan granne med mig? Vad har du gjort i hästväg? namn på hästar så man kanske kommer på vem du är :D

Jaså, då har han växt ordentligt. :) Ja, han är hur snäll som helst, igår fick jag en snöig puss av honom när jag kom med kvällsmaten :D

Hmm, jag har gått ridgymnasiet här i Ljusdal 05-08, ridit en massa på ridklubben. Sen har jag haft en fjording på in/tillridning, Selma, ridit några travhästar runtomkring och haft 2 islänningar. Är väl inte så känd häromkring, tränade för S.B och H.A på ridklubben här i Ljusdal. Brukade rida Fernboy :love: och så tävlade jag en Pluto (tysk import, ridskolehäst) förut på hemmabana. Brukar vara hästskötare åt ett visst sto vid namn Lodette på dressyrtävlingar. Det är väl typ allt jag kommer på just nu :angel:

Tack så mycket. Jag var inne och tittade på din film , vad duktiga ni är,det ser ju jättebra ut.
Jag såg även din bilder , älskar hennes färg och teckning:love:

Våra planer: Nu i mars är det avelsvärdering, plus att Jabeque åker iväg för att lära sig lite mer.
Jag har tänkt försöka slå mig in på dressyren även om jag måste lära mig en del , är som sagt gammal ponnyryttare(hoppning).Men vem vet P.R.E kan väl också hoppa lite:laugh:
Vet inte om det blir någon utställning i år eftersom jag inte vet om vi blir färdiga att göra ridprovet som ingår. Vi får se .

25991581.jpg

Hej ,hopp:bump:

ja det tycker jag absolut det ser ut som! Ser som sagt väldigt trevligt ut tycker jag!:D

Ok. Jag tränade en del hoppning för ett par år sen på en stor fuxvalack vid namn Fernando (michelsson som ägde) på klubben. En söderhamnstränare som hade hoppgruppen då... hmm vad hette hon nu då ... jag å namn!

Jaja, det var väldigt OT här i tråden men alltid skoj att hitta "hemmabor" :D Lycka till med allessas ponny! Du får hänga med till Cilla nån kväll :D

Förresten så fick min lilla -08 åka till klinik igår för den där konstiga hältan som kom och gick. Där fick jag springa med henne men vet. såg ingenting, släppa henne i ridhuset men vet. såg inget där heller, springa med henne igen men inget visade sig och han började nog undra vad jag var för en ägare egentligen.

Men jag insisterade på att röntga båda frambenen och det gjorde dem. Efter typ 10 plåtar kunde de se att hon hade ett hål i sulan precis vid innerkanten ca 3 cm djupt. Varken jag, distriktsvet., hovsl. eller denna vet. hade sett det med blotta ögat. Fullt med jord och sten var det och det blev en grundlig tvätt med väteperoxin och jodopax. Nu har hon ett stort badage som ska bytas mot gips på fredag av min hovsl.

Skönt är iaf. att det handlade om en hovskada av det slaget som läker ut helt och inte lämnar några men. Värre hade det varit om det handlade om skelett, senor eller ligament. Dock var bemötandet på kliniken inget att hurra för, framförallt inte från vårdarna som inte kunde begripa varför ett 8 månaders föl inte vill hålla foten uppe i 10 minuter så de kan klämma på den med en tång. Hemma lyfter hon kanonfin, men då håller jag också i tippen på hoven så hon får hitta balansen själv. Det tipset gick dock inte hem där :mad:

Det ska jag komma ihåg! Det är snart dags för ännu en ridtur här i veckan så; stand by!!

Och ser ni en blåslagen liten dam i sina bästa år komma in iförd ridkläder så KAN det vara jag:D

Guardi är som tidigare ungefär, såret rinner kraftigt. Men hon har bara lite feber, och är pigg som en mört. Busar tom i hagen! Sprutade henne för sörsta gången idag. Det var lite läskigt och svårt att spruta när man var skakis:p, men älsklingen skötte sig bra! Kul att det kommit några nya i tråden!

Jag har ju glömt att berätta att jag flög av häromdagen! *skratt* Var ute å galopptränade på en stor kuperad täkt, han gick som en klocka så jag satt väl inte allt för koncentrerad - vips som det var så försvinner hästen under mig! Jag spjärnade i en stigbygel men satt låååångt ut på sidan så jag gav upp och sköt ifrån istället och landade på alla fyra i den mjuka djupa snön :D Jag visslade allt jag kunde och pratade m honom i vild förhoppning att han skulle stanna så jag slapp pulsa i snön hem (!!) Efter 50 meter saktade han av och stannade och fnös lite, sen lät han matte kravla sig upp å så fortsatte vi träningen som om inget hänt :D

Så se till att ha nått mjukt att landa på så går det fint :p Sågspån e ju rätt ok det med...

Man får intala sig att avramlingar är BRA träning! 100 st var det väl innan man är en bra ryttare?:D

Waow! Imponerad! Cooool avsittning:cool:. Du kan ju alltid hoppas på att någon filmade dig:D

Tack tack! :D
Det hoppas jag verkligen inte, att nån filmande :D :D Tur man bor i ödemarken :p Jag är livrädd att fastna i sadel/stigbyglar eller hamna under hästen så jag försöker alltid att skjuta mig ifrån hästen. Men tur i oturen att det var på täkten i 50 cm snö och inte ute på den stenhårda välplogade vägen... (och att han stannade!)

ja jag har hört det jag med ... fast hur nu 100 avsittningar ska göra mig duktigare vette katten... fast jag kanske är lite med koncentrerad nästa gång :angel:

Har ju glömt en jätteviktig sak - jag har ägt Ambrosius i ett år nu!! :bump: Den 20 januari 2008 hämta jag hem min lilla prins! :love: Så länge har jag aldrig ridit en och samma (och enda!) häst tror jag :laugh:

kl*

Idag kom hovslagaren o la på skor på min 05a :)
hon skötte sig bra, rykte rätt mkt bak så hovslagaren tyckte inte de va så skönt, men det gick bättre än jag trodde det skulle !

Det gjorde min oxå första gången, fick då tips av hovis att hamra å slå på hovarna när man kratsar varje dag - då vänjer de sig. Jag trodde knappt på honom men testade iaf. Och det gjorde stora resultat! Knackade halvhårt med hovkratsen runt om på skon (under hoven alltså) varje dag och nästa gång när hovis kom så stod han nästan helt still och idag står han väldigt stilla vid skoning :) Jag bankar fortfarande på hovarna emellanåt :p

Jag tyckte väl att hon påminde mig om min 'Frasse' som också har jättefin takt och balans. :D

Vad gäller inkörningen så har vi kommit så långt att han nu drar släpa med 3 bildäck bakom. Nästa steg är att spänna för giggen.

Rider för instruktör ca 2ggr/mån och vi håller på att introducera sidförande och små tempoväxlingar. Det verkar vara så enkelt för honom att fatta allt jag ber honom om att jag får hejda mig själv så jag inte går för fort fram.

Vi försöker även löshoppa ung 1/vecka och han hoppar nu 1.10-hinder med bra teknik och i lugnt och stabilt tempo.

Han är inte alls speciellt tittig av sig och verkar vara totalt orädd för oväntade ljud av alla de slag. (Perfekt som körhäst förhoppningsvis)

Han sköter sig kalasbra och blir bara dyrare och dyrare för varje dag. :love:

Har film på både inkörningsträning, löshoppning och ridning... skall bara..... typ.. :angel:

Jag tycker det är så ambitiöst att köra in sin häst!

Låter som om du har ett bra upplägg för din häst och han får en ordentlig grundutbildning.

Blir lite avis att vissa kommit så långt. Min 05 gick ju rätt bra iof innan vintervilan, har också flyttat lite sidvärtsrörelser och hoppat enklare banor så jag hoppas vi kan ta vid ungefär där vi slutade sen efter vilan.

Längtar så himla mycket när man läser om alla framsteg här ...

*kl*

Alltså, hur mkt aktiverar ni era hästar?

Min häst skulle behöva ridas varje dag. Han blir galen annars! Han har massa överskottsenergi och behöver verkligen få något att tänka på.

Så jag planerar att rida honom 6 dagar i veckan plus gå med honom några dagar i veckan. På vilodagen blir det skogspromenad istället. Kanske lite longering och förhoppningsvis ska vi(jag) lära oss tömköra för att ha lite varierad träning istället för ridning.

Är det för mkt? Han är ju ändå bara 4 år. Men han behöver verkligen göra saker hela tiden. Har tom blivit rekommenderad att rida honom 2ggr/dag för att han ska få bli lite trött i både kropp och hjärna! Men jag har inte möjlighet till det.

Kan tillägga att han går själv i hage (och ska fortsätta med det- inget snack om den saken) så han står mest still och gör inte av med energi där.

Jag rider min varannan dag, sådär "lagom hårt", inte så hon blir helt slutkörd, vill att hon ska ha energi kvar efter.
min går i hage med 1 hagkompis, dock inte så aktiv, så står mest också still.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar