Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Låter ju som Dodson & Horell i mina öron, exakt samma namn på produkterna!
Min -05 äter D&H Pasture mix, den är kanon! -08 äter Stud cubes och gammelmamman Sixteen plus cubes. Alla får betfor och risgranulat (Max E glo).

Min är så trevlig just nu. Rider iprincip bara ut i skogen, med sällskap och i alla gångarter (då underlaget tillåter). Igår galopperade vi längs gamla järnvägsvallen och min tog täten direkt. Han är så stor och behöver få gå på ordentligt för att komma i balans. Ibland var där lite läskigheter i buskarna men inget som han slängde sig för. Idag tänkte vi bege oss till ridhuset i hopp om att vi är själva där så han kan koncentrera sig ordentligt. Imorgon ska vi gästa hopplektionen, mest som miljöträning. Måste s'äga att till skillnad från de flesta andra så har min varit from som ett lamm efter vintervilan. Inte en tendens till bus än så länge *peppar peppar tag i trä* och han har snart varit igång 1 månad.

Förresten...

Jag har spanat in en sadel som säljs av en ridshop i Kalmar (någon från Kalmar här kanske?). Den är beg. och säljs på öppet köp. Dock måste man betala hela sadeln + frakt och får sen testa den och skicka tillbaka den mot pengarna i retur om man inte är nöjd. Jag vet att man aldrig ska betala saker i förskott men denna butik känns ändå seriös och jag har läst omdömmen om den med nöjda kunder. Jag är ändå lite nojjig över hur jag ska göra. Det är en svårtillgänglig sadel som inte görs längre och som knappt finns beg. ute.

Hur hade ni gjort?

jag har läst om så många nu som blivit lurade av både butiker och privatpersoner så jag skulle aldrig våga betala något utan att få varan i handen.... Omdömmen kan ju lika gärna vara påhittade... *inte alls misstänksam* :angel:

Har du långt till kalmar då? Kanske värt att resa dit för att se sadeln med egna ögon? Tänk om du sätter in pengarna och ingen sadel kommer? Eller det kommer en skitsadel å sen får du inte pengarna tillbaka?

OM du nu ska betala - skicka sadel - så se till att det finns någon slags garanti/kontrakt där villkoren står ordentligt nedskrivna!

Ps
Jag skickade efter sadel från Sadelmagasinet eller vad de nu hette, där står en himla massa villkor mm. plus att man får papper med hem om vad som gäller etc. Fakturan ska vara betald inom 7 dagar och kan hästen inte ha sadeln så meddelar man det och så betalar man bara frakten fram och tillbaka.

Senast ändrad av en moderator:

Ja de är nog inte helt olika, har använt D&H till min förra häst och det var också ett mkt bra foder, tror att det ligger en bra bit högre i pris dock?

Nu vet jag ju inte vilken ridsportsbutik det gäller men vi skickar ofta våra sadlar på öppet köp. Kunden får då lösa ut sadeln mot postförskott eller göra en förskottsbetalning. Om de väljer att ta sadeln på öppet köp tillkommer det en avgift på 300kr för frakt och emballage. Kunden får då 1 vecka på sig att prova sadeln från utsändelsedatumet. Om sadeln inte passar eller kunden väljer att returnera den tillkommer även denna kostnad (strax över 100kr). För oss har detta fungerat bra. Vi får en trygghet i pengar och kunden får sadeln som är värderad till detta belopp. Självklart kan inte ett företag skicka iväg sadlar land och rike runt utan att ha någon som helst trygghet. Däremot skulle jag vara mer skeptisk om det hade gällt en privatperson.

Det var ju en väldigt kort sekvens ;) Men h*n såg ju ut att tycka att det vara kul i alla fall. Hur mkt är hästen hoppad?

*kl

Idag tog jag lite nya bilder på pojken i snön. Det var på morgonen, så de är lite mörka. Vi har varit på några promenader nu, och också arbetat lite med träns från marken. Han lär sig snabbt, men har mycket att titta på och fokus är inte alltid på det jag vill:angel: Men han är väldigt vänlig, och har redan börjat förstå vilket avstånd jag vill att han ska ha, och lyssnar på små signaler. En jättehärlig liten grabb!

aj aj sista kortet.. ser ut att vara ett bett från någon häst ihagen! inte så roligt, men hur hög är han? ser inte så stor ut men är ju grov :)

anni0001, för mig är det inte dyrare att köpa Spillers, iaf inte nu i det nya stallet där dom har fri tillgång ute, har halverat min "köpa-kraftfoder-budget" ;) Så himla bra! Sedan kom jag i kontakt med Spillers för många år sedan och då var det enda fodret som gamleman åt... (Han matvägrar om jag inte kör på det...:devil:) Och då åt han dåligt med hö oxå så Spillers var räddningen! :) Nu äter han så det står ut både här och där... ;)

Jeeves, ja studmixen är kanon, men den får jag inte tag på här, är överlycklig att jag fått dom att ta hem det överhuvudtaget så nu blir det coolmixen (min favvo) och om jag vill ha lite mer energi köper jag instant energy mix (den är sjukt bra om man vill ha lite mer drag i dom utan att de sätter sig i huvudet). Förut fick jag köpa i Sthlm (och jag bor i Sundsvall) och tydligen gillar travfolket Spillers så jag är så glad! Lite närmare att åka 2 km ist. för 40 mil enkel. ;)

I helgen blir det lite ridning har jag tänkt, det har varit så jäkla kallt nu jättelänge (typ 15 minus) så jag pallrar mig nog till ett varmt ridhus. :) Återkommer med lite rapporter hur han sköter sig!

/Kram Magda!

Jajemän, det är gammelman som bitit honom. Mirabeau är 148, så han är en liten en... men kompakt och bitig, så mycket häst är det.

Det var ju en väldigt kort sekvens ;) Men h*n såg ju ut att tycka att det vara kul i alla fall. Hur mkt är hästen hoppad?

Jo, filmaren fatta inte att de gick o filma så länge ;)

Hon är hoppad ca 5 gånger kanske.

gud vilken sötnos!!! jag gav mig faktiskt också på att försöka ta lite bilder på min polle i snön idag. Men hon som brukar vara så "fotovänlig" var uppenbarligen inte på så bra humör. Det här är typ den enda bilden som blev vettig:P
3-9.jpg

Resten av bilderna såg ut ungefär såhär, hahaha
5-8.jpg

6-6.jpg

Nu har jag förmodligen hittat en bekant som åker till Kalmar från Lund varje vecka i jobbet. Ska försöka få henne till att hämta sadeln åt mig. Då vet jag åtminstonde att jag får NÅGOT. Dessutom är hon hästkunnig så hon kan avgöra om den ser helt och ren ut iallafall!

Liten uppdatering om Cesar. Allting går framåt med honom. Han är en så otroligt trevlig unghäst. Älskar att jobba, och är lättlärd.

Och han blir bara starkare och starkare för varje ridpass. Senaste ridpasset (i onsdags) Så hade han ännu bättre balans i galoppen än han har haft tidigare, han har börjat bära sej själv mycket bättre även i galoppen, vilket han inte riktigt orkat tidigare, utan då har han istället velat hängt sej i handen och dragit fram mej, och nu sitter även galoppfattningarna i högervarvet :laugh:

Jobbade med bommar, och hoppade lite i lördags, och i morgon är det dags igen, han tycker verkligen det är superkul, det där med hinder och bommar och allt vad det är.

Så nej just nu går det framåt i alla fall :)

Man ska väl egentligen bjuda på lite fina bilder på sina små, men igår ville Cesar inte sammarbeta med att stå fint, så detta blev resultatet.

26028211.jpg

26028189.jpg

kan även bjuda på 2 filmklipp.

Från en träning innan hans vintervila
http://www.youtube.com/watch?v=y38jLCQx3MA&feature=channel_page

En film från provridningen i slutet av oktober 2008
http://www.youtube.com/watch?v=DggP_ItvTJw&feature=channel

Men hon är jättesöt, även om jag vet precis hur svårt det är att fota när öronen åker åt alla håll, och hästen helst ska stå I kameran.

*kl*

Lite filmer från vårt håll.
Hästen Frasse (Florenzo)
e. Florencio ue. Martini

Inkörningsträning (i tisdags).
Vet att 'svängeln' vobblar mycket, vi glömde att fästa draglinorna i hållarna. Det verkar inte störa honom speciellt mycket ändå. =)
http://www.youtube.com/watch?v=YWiTP4Vfs-0

Sista löshoppningen.
Sista hindret ligger på 120cm. Jag tycker han sköter sig utmärk med tanke på att han för 5 gånger sedan lekte plockepinn av hindren samt var tvungen att använda hjälpbommar för att bromsa upp hans sken igenom banan.
http://www.youtube.com/watch?v=VWPAY6fw-5s

Ridning :crazy:
Rider för min instruktör 10 December. Hugg inte huvudet av mig för alla fel och brister nu. Jag vågar knappt röra honom med skänklarna här.
Skall se om jag kan få morgondagens lektion filmat också. Förhoppningsvis har det skett ett och annat med både mig och hästen. :grin:
http://www.youtube.com/watch?v=KGY17CB-QQ8

Från och med måndag är det vintervila i 4 veckor som gäller.

Jag är så imponerad av att ni är så duktiga och att hästarna går så fint.
Här hemma går det inte att rida ,det är blank is på vägarna.:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar