Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

från idag, på en glad dörren :)
eSP_A0039.jpg

Vad gullig hon är! Vad kul att hon skötte sej så bra.

Det ska bli väldigt spännande med Cesars reaktion då det är dags att ge sej ut.

I vår kommer vi åka hem till min tränare på intensivkurser, och rida i unghästgrupp. Intensivkurs betyder att man åker hem till henne, och tränar och sover kvar där, dvs. får Cesar även vänja sej att åka iväg och bo på ett annat ställe, komma till nytt ridhus med nya hästar osv.

Kan väl passa på att berätta lite om gårdagen, då det var dags att jobba med lite bommar, och hoppa lite igen. Cesar var en riktig rackarunge! I början hoppade och for han för att han var så pigg, mitten av ridpasset var han jättefin, och gick fint över bommarna, och travhoppade några gånger. Mot slutet hittade han på en massa saker, och började bli lite lat av sej. T.ex. upptäckte han helt plötsligt att han hade en skugga som förföljde honom, så den gick han och sneglade på hela tiden, och spännde sej för, och försökte komma undan från. Sedan tyckte han att han var väldigt smart då han kom på att han kunde tvärstanna och vägra röra på sej, jag morrade då lite åt honom, och drev framåt, han började trava, för att återigen tvärstanna efter några travsteg, och ruska lite på huvudet. Fick fram honom i trav, och travade ett varv runt fyrkantsspåret, och sedan hoppade jag av och gick med honom.

jag jag måste faktiskt erkänna att jag blev glatt överraskad över att hon var så duktig idag:D När är det dags för er att "tävla" då?

Hahaha låter som att ni hade ett intressant träningspass igår;)

Oj hjälp, ni har verkligen inte haft det lätt.. :crazy: Härligt att ni är på G igen med bättre förutsättningar.
Jag är imponerad och inte så lite avundsjuk på att ni kan rida UT era hästar, har ju haft lite svårt att få till den biten tyvärr.
Nåja, det blir till att ta nya tag om några veckor... :grin:

jag tycker inte du är det minsta knäpp! Nu fick du sista ordet och det är viktigare än att hålla sig helt till skritt! Ofta har de ju lite dålig balans så att bocka i snabbare hastighet brukar bara funka i hagen utan ryttare :p Bra jobbat tycker jag!

Snöstorm var ordet ja. Men jag trotsade vädret både fredag å söndag och red, fast bara på täkterna runt huset så att vi inte behövde ut i trafiken i den dåliga sikten. Galopparbetade lite igår.

Har någon av er hört talas om en equiterapeut vid namn Inge Björn från Norge? Något att säga om honom? Han kommer till ett dressyrstall i närheten och jag funderar på om han ska få kolla igenom min häst en gång - bara för att checka läget liksom, innan man ökar kraven på hästapållen.

KL

Minus 20 grader idag men jag hade precis beslutat att bylsa på hästen alla täcken jag äger och åka å träna men då hade de andra klenisarna ( som har hästarna uppstallade på anläggningen ) bangat så träningen blev inställd! *morr* Här tänker man åka 2 timmar i transport i kylan å så är det DE som bangar! vad är det med norrlänningarna idag?!!

Nää skojjas bara! Men lite sanning, jag tänkte åka trots kylan även om det tar emot, men de andra ville inte så den blev faktiskt inställd. tränaren skulle se om jag kunde få komma in en annan kväll istället - love her!
Lite skönt att slippa ge sig ut i denna extrema kyla - inte skoj om det skulle hända nått längs vägen när det är så här kallt! men jag hade gärna tränat!

ja jag tror en skogspromenad för hand i träns eller släppas i ridhus är bättre de dagar han inte rids, rid typ 4 dagar i veckan och sen aktivering utan någon på ryggen. De mår ju inte dåligt av att bli trötta emellanåt, hur pass hårt rider du när du rider? Ett pass i veckan kör jag galoppintervaller = riktigt trött, svettig å flåsig, ett pass blir det trav och lite galopp under ca 45 minuter så han blir svettig. Ett hårdare dressyr/hoppass och sen ett lugnare dressyrpass med lite lösgörande. Sen vilar han helt de andra dagarna men rör sig mkt i sin hage om dagarna.

Låter inte som att havre är något bra foder för din häst som redan är väldigt på tårna; havre är väldigt energirikt. Testa kornkross och betfor om han kommer behöva kraftfoder. (betfor innehåller ju oxå lite energi men mest fibrer som är bra för magen, ffa om man ger korn)
Men just för tillfället är det ju inte så mycket att göra med fodret, du kan ju inte direkt ge mindre hö ;) Skulle vara om du hittade ett hö med lägre energivärden men det känns så långsökt och ger nog inte så stor effekt.

Aktivera honom alla dagar men rid bara 4 av dem :) Att leda honom offroad ger bra aktivering för både kropp å knopp ( för dej med :p )

Ang kylan så har vi ju haft så här kallt sedan november... :p

Ja, så får det faktiskt bli! Ridning 4 dagar i veckan och de övriga promenad i skogen eller lös i ridhuset.
När jag rider så är det sällan han blir svettig. Lite vid sadelgjorden kanske. Men det känns inte som han har så lätt för att svettas. Han verkar blivit av med energi efter passen iaf, för han är mkt mer harmonisk efter ridturerna. Vi får nog försöka ta tag i galoppen nu. Har inte riktigt fått in galoppskänkeln ännu. Och på våra ridpass är det galopp något varv på fyrkanten i båda varven, sen mest trav i olika tempon och övergångar till och från skritt och halt. Och vår huvudsakliga uppgift, slappna av (både han och jag)!

Jag gav honom kraftfoder tidigare, bar för att han skulle ha lite u krubban när de andra fick ;). Då fick han Ströh Fibre Vitality (har jag för mig att den heter och stavningen har jag ingen koll på ). Det är inget fullfoder, utan ska väl egentligen ges tillsammans med havre eller liknande. Men många i mitt stall gav det som ett fullfoder.

vart bor ni alla egentligen???
Idag har jag varit ute och gått med hästen i strålande solsken i sådär 4 plusgrader :laugh:. Har iof fryst på lite på kvällar och nätter, men någon snö och isgator.... nä, inte så långt ögat når ;).

Måste bara fråga, varför går han ensam?

Har försökt släppa ihop honom med andra, men alltid slutat med skadade hästar. Och nu orkar jag inte ta det längre. Tyvärr finns inte de bästa förutsättningarna för min häst där jag har honom uppstallad.

Han är en häst med hög rang. Och egentligen borde han bli satt på plats. Men frågan är hur mkt stryk ska han behöva få för att ge sig? Dessutom så är alla hagar små och leriga. Finns inte ett grässtrå i någon av hagarna (ridskola :grin:). Finns inte heller någon som vill ha sin lågrangade häst med min. Dessutom finns det ingen hage i den storleken ledig heller.

Här är lite trådar om mina problem.

tråd från jan

tråd från dec

Mitt mål är att få ett jobb i en stad där det kan finnas bättre förutsättningar för min häst att få hästkompisar; Stora gröna hagar, ordentliga staket och bra valacker att ha som kompisar. Tyvärr finns inte de möjligheterna här där jag bor nu. Dessutom vill jag gärna ha tillgång till ridhus eller paddock oxå.

Oj hjälp, ni har verkligen inte haft det lätt.. :crazy: Härligt att ni är på G igen med bättre förutsättningar.
Jag är imponerad och inte så lite avundsjuk på att ni kan rida UT era hästar, har ju haft lite svårt att få till den biten tyvärr.
Nåja, det blir till att ta nya tag om några veckor... :grin:

varför kan du inte rida ut då? jag rider ut och har gjort från första ridturen, de 2 första gångerna hade jag med min sambo som gick brevid, och sen har jag ridit själv :) Har ni inga bra ridvägar? är bara lite nyfiken :p och hoppas så klart komma med en lösning på problemet! ;)

*kl*

efter att ha varit borta härifrån i evigheter pga massor att göra så tänkte jag uppdatera lite. Har läst så mycket jag bara orkat och det är så kul att det går så mycket framåt med alls små pållar. Vi var själva iväg på vår första klubbhoppning igår:D, det var jätteläskigt tyckte lillan, men hon var duktig ändå. Hon har ju aldrig sett så mycket infångare och prylar på marken mellan hindren förut. Det var bara en liten krysshoppning som vi åkte på för att få lite miljöträning och hon skötte sig fint förutom ett utbrott på framridningen där hon stod rakt upp på bakbenen en runda:crazy:. Hon har börjat bocka sen två veckor tillbaka, har aldrig gjort det förut och fasiken så stark hon börjar bli, skitsvårt att sitta kvar. Än så länge har hon dock inte lyckats få av mig men det känns som om det bara är en tidsfråga nu:crazy:.

Skickar med en länk till en liten film från "hoppningen" igår:D
http://www.youtube.com/watch?v=Aiq1w4ZVnqA

Så duktiga ni är! Det är så bra med clear rounder, man kan välja en riktigt låg höjd så att man kan gå över. :) Längtar tills vi också ska ut!

KL.

I lördags hämtade vi min fyraåring som då gått på hingstbete sen i maj. Resan hem från Linköping till Sthlm gick galant och idag åkte vi till Solvalla för kastration. Snart börjar den riktiga hanteringen av honom och det kliar i fingrarna kan jag säga! Lite bilder
26077826.jpg

26077829.jpg

26077830.jpg

26077831.jpg

När är det dags för er att "tävla" då?

Hahaha låter som att ni hade ett intressant träningspass igår;)

Jag har faktiskt inte planerat in några "tävlingar" med honom än. Just nu bygger vi bara upp kondition och styrka. Jag har ju även "bara" haft honom sedan november, och han har haft vintervila och så. Och för mej känns det viktigt att jag verkligen känner hästen ordentligt, och att han är redo för att åka iväg på tävling, innan jag anmäler. Det enda som jag har inplanerat nu, är Kvalitén, sedan funderar jag på att ta med honom till Equality Line Horse show, och rida klassen som är för 4 - åringarna, men som sagt det beror helt på hur han är redo.

Det var väldigt intressant ;)

Och idag är det måndag vilket är = dressyr/markarbetesträning för tränare. Och dagens pass var ännu intressantare. Cesar börjar bli stark, fick jättemycket beröm av tränaren att han börjar få en riktigt fin överlinje och så, men med styrkan kommer även lite kaxighet, så han testar lite igen. T.ex. dessa "typiska unghäst fasonerna" Att dra sej till dom andra hästarna, försöker stanna och dra sej till dom andra hästarna då man rider förbi dom. Och sedan i galoppen när man rider på stor volt, vill han självklart svänga åt vänster när man är på öppna delen i högervarvet, trotts att jag verkligen ramar in yttersidan, och leder med inner. Han fick även för sej idag, när vi galopperade på långsidan, att han skulle galoppera in rätt i ridhuset mot mitten, och försöka sticka iväg, men han fick snällt lägga ner sina planer, och gå tillbaka till långsidan som vi först skulle galoppera längs med :p

Kan även lägga in hur veckouppläget ser ut på ett ungefär för Cesar. Så att ni inte tror att jag typ tränar sönder min unghäst! Men jag skriver som sagt mest om träningarna i ridhuset i den här tråden.

Måndag: Dressyr/markarbetes träning för tränare
Tisdag: Vila
Onsdag: arbete med bommar
Torsdag: Promenad
Fredag: Vila
Lördag: Hoppning
Söndag: Vila/Promenad

Senast ändrad:

tack:D På filmen är den 5:e gången hon hoppas uppsuttet "på riktigt" dvs träning för tränare.

varför kan du inte rida ut då? jag rider ut och har gjort från första ridturen, de 2 första gångerna hade jag med min sambo som gick brevid, och sen har jag ridit själv :) Har ni inga bra ridvägar? är bara lite nyfiken :p och hoppas så klart komma med en lösning på problemet! ;)

Jag har tyvärr inget sällskap och skulle behöva en äldre, trygg häst som stöd de första gångerna. I mitt stall rider de knappt ut sina hästar alls. Möjligen någon gång under dagtid då jag är på jobbet.
Det är alltid mörkt när jag är i stallet och våra ridvägar är täckt med is. (Vi har rätt begränsat med vägar att välja på)
Jag har varit ute med sambon som sällskap ett par gånger, men det har inte varit några angenäma upplevelser. :crazy: :crazy:
Puh.

Men, men ... jag har en plan. :idea:
Just nu är det vintervila för pållen, men jag tänkte ändå gå ut och promenera med honom på kvällstid, med pannlampor och hela baletten. Sambon får låna en annan handhäst helt enkelt så vi får lite sällskap till att börja med.
Sedan när vintervilan tar slut i mitten av mars hoppas jag att det är såpass ljust ute varje kväll att vi kan jobba på detta mer frekvent.
Vårens mål är att kunna rida ut flera dagar i veckan, både med och utan sällskap i alla gångarter!
:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit