Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

visst är det jobbigt med mörkret :( vi har ju precis flyttat till ett nytt stall utan paddock och ridhus, för min hästs skull. han mådde inte alls bra som många läst i förra stallet, och sedan var det iof andra saker som inte var bra där för min del.

när jag precis vant mig att ha ridhus så blir jag tvungen att flytta ut i skogen igen :D har ju alltid haft det så i alla år hemma på gården (alltså ingen paddock eller ridhus) förutom nu den här hösten.

MEN det som är härligt att här i göteborg, så är det numera ljust till halv 6! och det blir ljusare och ljusare. snart när sommartiden börjar blir det ju stor skillnad :)
jag slutar ju jobba kl 5 vardagar så det är rätt drygt att alltid ha mörkt när man kommer till stallet.

jag håller nu på att sätta igång pållen och tanken är att vi ska ut och rida (skritta, lite trav) varannan dag nu, lugna pass.

på med pannlampan än så länge, men det finns hopp! ;) :D

KL

Mörker är inte roligt, då är det extremt skönt med snö för det ljusar upp helt otroligt! I natt var det nästan fullmåne (eller om den kanske var full kollade inte så noga) Jag var upp å gjorde välling kl 1.30 och blev nästan sugen på att ta ut hästen för att rida! Det var verkligen LJUST ute! Så när det är klart väder så är det helt ok att rida i mörkret här, blir tom skuggor av hästen :) (även när det INTE är fullmåne)

Igår fick jag ÄNTLIGEN mitt ridtäcke, täckeshängare och bett från Hööks! Jisses så sega de är! får alltid vänta i evigheter på deras leveranser *morr* men men, nu kom de iaf. Täcket satt som smäck, bettet var lite långt tror jag... ett rakt bett. Det var 22 minus idag men jag bara mååååste testa bettet och täcket så det blev en tur ut ändå :p Fick en helt annan känsla med det raka bettet! Lite mjukare på nått sätt, stabilare eller nå - svårt att beskriva men det kändes skönt "i handen" sas. Tror ni att det gör något att det är lite långt? vet att raka bett kan vara kortare än ledade.

Även om det var svinkallt så höll jag mig varm genom trav å galopp och det är dödligt vackert ute när träden gnistrar, himlen är knallblå och hur mycket snö som helst! jag var helt salig! Tur man kan flexa jobbet så man får några ljusa uteritter ibland ! :)

Åhh, som norrbottning i exil, avundas jag dig SNÖN! Det blir så ljust och man kan ju både trava och galoppera i snö! Nu när jag bor i hästmeckat Skåne känns det som att det alltid är oridbart på vintern....is, hårt, is, hårt, mörkt, mörkt, mörkt. På sommaren blir det så torrt så det är hårt:crazy:. Det enda jag inte saknar är den korta sommaren i norr och myggen. Hade det inte varit för myggen och knotten hade jag allvarligt övervägt att flytta tillbaka till Tornedalen!

Mer snö i Sverige!:p

det är vackert i Skåne men jag skull inte stå ut med vädret som ni pratar om! huga! vi har minst 50 cm snö nu och då bor vi mitt i Sverige! i mitten av juli/augusti blir vägarna rätt hårda men i skogen är det ju mjukt och fint jämt :)
Så hur mkt knott å mygg vi än har så Är Jag Inte I Norrland Så Är Jag Vilse!

KL

Jag blir nästan stressad när jag läser om tävlingsdebuter etc. ! Jag försöker intala mig själv att jag ska ta det i den takt jag känner och hinner med men likförbannat så dras jag med i "jäkten" *morrar på mig själv* Har fått frågan om tävlingsstart och det känns jäkligt avlägset men mkt kan bero på att jag ställer så höga krav på mig själv och häst innan jag ger mig ut på nån tävling...

jag tänker som du, jag vill inte stressa på och jag känner inte att vi ska ut å tävla än på ett tag!! jag har ju inte ens hoppat uppsuttet än, å inte blir det förrens innan sommarvilan, eftersom han har vintervila nu. sen vill jag att han ska kunna det vi har gjort nu innan vintervilan, vi får väl se om det har fastnat något eller om han har teflon i pannan :D

26099173.jpg

Så här glad kan man vara! Synd att jag hade för hög ISO- därför sjukt grumligt. Ovan vid jobbets kamera. Den där lilla gula tjocka saken är stallets pensionär :laugh:
(bilden tagen tidigare i vinter, stubben bakom täcks av MASSA snö nu. )

26099171.jpg

Här är utsikten från mitt kontor idag! :love:

//har lite långtråkigt och längtar ut i vintervädret!

jo vi har snö! det kom nu i förra veckan.. men innan dess så var det halt och stenhårt i backen.. suck gillar inte vintern..

Nä, gillar inte heller vintern. Men kan ju iof bero på den usla vinter vi har här i Blekinge. När det väl kommer snö, så varar den oftast max en dag, sen regnar det bort och oftast fryser slasket så blir det is. Därför gillar jag inte alls vintern. Men när det kan tillåtas lite snö under en längre tid iaf en vecka, helst mkt snö sådär 10-15 cm iaf ;), DÅ kan det vara mysigt!

Idag tänkte jag rida min lilla bus. Men jag bangade, hade inte alls lust att rida. Så tog en promenad istället. Ska tydligen komma regn/snö de närmsta dagarna, så få passa på när vädret tillåter vistelse i skogen. Han var jätteduktig. Men så träffar vi på en traktor som håller på med stockar i skogen vid parken. Det dumma var att han inte såg den riktigt, för den var högst upp på backen som är väldigt krokig. Och vi skulle halvvägs innan vi skulle svänga av in på en stig i skogen. Han blev helt galen och flög i luften. Men matte var ändå nöjd, för han gick ju iaf ;). Och fick ta en lite längre runda i skogen istället för att han skulle lugna ner sig. Sen blev han lika duktig och lydig som tidigare på rundan.

Är så avis på er som rider ut själva (:eek:) på era unghästar! Längtar sååå, tills jag oxå kan göra det! Men vill gärna ha sällskap om jag ska ut nu, och då med en äldre säker häst (vilket tyvärr är lite svårt att hitta). Så blir promenader än så länge. Tusan att jag inte är lite modigare ;).

kl

Jag och Fiona var ju som sagt på våran första Clear Round i söndags 50 cm. Det gick jätte bra, allting kändes väldigt positivt. Hon var väldigt cool, det var bara när hon kom in på banan som hon blev lite spänd. Men vilken häst blir inte det liksom?? Hon skyggade lite, eller haha hon blev lite skraj för några hästinfångare. Sen skyggade hon även för ingången vilket syns på filmen när hon skulle hoppa femman:p Detta ledde till att hon blev vinglig i landningen och eftersom att nästa hinder stod på en linje bara 4(?) galoppsprång efter smet hon förbi åt höger. Men hon kollade som sagt inte på hindret vilket kändes skönt. Hur som helst är jag supernöjd över henne:love: Dessutom blev allt väldigt stressigt innan. Vi hade inte föranmält oss utan anmälde oss på plats. Det brukar vanligtvis vara sjukligt mycket starter men när vi anmälde oss en kvart innan tjottaballongen skulle dra igång visade det sig att ingen skulle hoppa 50. Då var det bara att springa tillbaka och kasta ut hästen. Men trots detta skötte hon sig exemplariskt. Jag är så stolt!

http://www.pixbox.se/pic_show_id26103460.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26103735.html

(såg att kvalitén blev så fruktansvärt dålig när jag la in den på youtube så klicka på titta i hög kvalité nedanför i högra hörnet så ni ser något överhuvudtaget:cool:)
http://www.youtube.com/watch?v=KZk7ZMRwtQk

vad dukiga ni är!! längtar så tills jag å Dacke har kommit så långt att vi kan hoppa bana på 50!

Jag har inte heller hoppat uppsuttet än. Ska precis börja rida för tränare ju :) Har inte ridhus på gården som innan och därför blir det mest skogsturer. Tänkte faktiskt försöka rida ut själv denna veckan. Jobbigt att vara beroende av att ha någon med sig. Vi red ju själva från ridhuset (ca 15 min skrittväg) i söndags och det gick ju bra :)

Idag var jag och tittade när Josefine tömkörde för tränare och jag fick hennes tid nästa vecka, kan dock inte bestämma om jag ska tömköra eller rida. Det hade ifs varit kul med en lektion i tömkörning och rida ska vi göra för en annan tränare söndagen i samma vecka. Så det lutar åt tömkörning.

Jag blir lite stressad emellanåt då jag tycker att vi inte kommit så långt. Och i nästa stund så känner jag mig nöjd med att jag låter honom ha sin egen takt. Sedan är jag tillbaka till stressen igen. Ibland känner jag att jag kanske inte alls vet vad jag gett mig in på och ibland känns det kanonbra. Är det någon som känner igen sig? Det lättar nog förmodligen när vi får regelbunden träning. När det känns som att man arbetar med ett mer konkret mål.

Och ikväll har jag betalat sadeln, hoppas den kommer i början på nästa vecka! *spännande*

Min lilla partyö (Ibiza) har börjat fälla sjukt mycket, antar att det beror på att hon nu går med ett varmare täcke än när jag köpte henne. Hade ett annat första dagarna men dotterns ponny ville inte släppa in Ibiza i flocken så han anföll och vips så var det en reva i täcket (billigt skit täcke från börjes).
Nu lånar vi ett gamalt horsesaver täcke av min sambo, det har krympt och passar henne bra. Har än så länge hållt. Peppar peppar ta i trä :crazy:

I dag har vi bara stått på stallgången, Ibiza är fortfarande lite ömfotad. Blev ju skodd för 2 dagar sedan. Är lite varm (ljumen) bak men det var bättre i dag, jämfört med i går.
Stog länge med gummiskrapan och masserade och fick bort massa päls, hon njöt. Hämtade sen en av pallarna som finns i stallet och hängde lite på henne. Det tycktes hon inte ha något emot.
Ska promenera i morgon igen, får se vart... Skulle vilja komma ut längs vägarna (enskilda vägar med extremt lite trafik) med henne, jag är dock fånigt mörkrädd. Är nog inte så bra med nervös matte första gången vi ska kliva ut ur stallet. Får se om vi kan få sällskap av någon, tyvärr är det få som promenerar med sina hästar plus att många är uppe tidigare än mig... Men vi får se. Återkommer med hur det blev samt hur det gick om vi nu kommer iväg ut.

vad superduktiga ni är:D och vilket sammanträffande att vi båda debuterade våra hästar samma datum och på samma höjd, hihi!

Nu måste ja bara skriva lite är så glad idag då ja varit på återbesök med min 05a på kliniken och vet helt friskförklarar henne så skönt med tanke på all oro som varigt!!!!
Så nu ser ja fram emot en lååångsam igångsätttning!! måste dock ridas på mjukt underlag!! har ca 2 mil till ridhuset! Nån som har ett bra rekomendation på hur ofta ja skall åka? bra tips på raka skritt övningar?? behöver tips nu så hon inte tröttnar!!
Nån som såg korten på henne??
Kram

Jag joinar klubben! jag är precis likadan. Ibland tycker jag att allt är superbra men så sneglar man på nån annan nollfemma och då blir jag stressad för det är så många som redan startat CR eller har planer på starter inom kort. Det är en Pay&Jump på klubben på söndag som jag har funderat lite på, men bestämde mig för att inte åka dit. Lägsta höjd var 70 och det är två månader sen vi hoppade. Vill inte sabba hans fina självförtroende på hinder genom att åka på "tävling" på främmande plats och så ska han kanske bli superspänd och rädd, nä - vi väntar på fler träningar först så att vi känner oss mer stabila. Vi har mååånga år på oss att visa upp oss på tävlingsbanorna! (men i morgon tänker jag säkert annorlunda igen å stressar upp mig :D :p )

Karolina - Är det stenhårt i backen eller? (du får skicka hästen på rehab till mig i SNÖN :D ) Annars vore väl typ 3 dagar i veckan lagom att åka å skritta henne i ridhuset. Raka skrittövningar... hmmm... halter och igångsättningar - och då menar jag inte en halt per långsida utan kanske skritt 7 steg, halt, skritt 10 steg, halt etc få henne att starta utan att orma sig eller slå m huvudet, ) , över bommar på backen, rida stora serpentiner och stora volter om vartannat (för huvudsaken är väl att hon inte går monotont på böjt spår? svänga måste hon ju få göra väl?) Träna känslighet för hjälperna! (perfekt övning som ger TUSEN åter sen när hon är igång igen!)

lite tips från mig iaf :D

Väderrapport - minus 28 grader. Jippie. Idag rider jag INTE.

Är så avis på er som rider ut själva (:eek:) på era unghästar! Längtar sååå, tills jag oxå kan göra det! Men vill gärna ha sällskap om jag ska ut nu, och då med en äldre säker häst (vilket tyvärr är lite svårt att hitta). Så blir promenader än så länge. Tusan att jag inte är lite modigare ;).

Då är vi två som har det så, och jag änner precis likadant! :cry:
Jag längtar till våren och hoppas det kommer bättre tillfällen att rida ut på honom då..

Här är en till som längtar efter att få rida min nya, härliga häst i skogen. Just nu är det värdelöst underlag och han är fortfarande inte helt trygg med hela flocken, men när han är det ska vi ge oss ut (med sällskap av gammelman med medryttare). Just nu ägnar vi oss mest åt promenader och lite början på tömkörning. Han har massor med energi och tycker de är kul, men tappar fokus då och då när han ska kika på allt som händer. Idag ska vi ut i skogen och promenera, blir skönt för honom.

Vad ni måste legat i, ni som redan hoppar små tävlingar! För mig känns det otroligt avlägset, men jag får ju börja om från scratch nu. Mitt mål är en inkörd häst till hösten, och som också börjat skolas inom dressyren.

Är det mörkret som hindrar er eller vad? tråkigt för både ryttare och häst (oavsett ålder) att bara gå på bana eller i ridhus, det är ju ute efter vägarna som de får miljöträning och mer naturlig bjudning. Plus att det varierande underlaget är stärkande.

Ibland kanske det är bra när man inte har något val; jag har helt enkelt ingen att rida med så jag blev tvungen att rida ensam eller så dra hästen 2 mil till närmsta ridhus och betala svindyrt för att rida där. Så det var bara att sätta på halsrem, säkerhetsväst, korta tyglar och ge sig ut när väl gas å broms å styrning funkade hemma på stallbacken. Visst var jag rädd och nervös många gånger, och kan fortfarande vara - men jag har inget val!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar