Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Är det mörkret som hindrar er eller vad? tråkigt för både ryttare och häst (oavsett ålder) att bara gå på bana eller i ridhus, det är ju ute efter vägarna som de får miljöträning och mer naturlig bjudning. Plus att det varierande underlaget är stärkande.

Ibland kanske det är bra när man inte har något val; jag har helt enkelt ingen att rida med så jag blev tvungen att rida ensam eller så dra hästen 2 mil till närmsta ridhus och betala svindyrt för att rida där. Så det var bara att sätta på halsrem, säkerhetsväst, korta tyglar och ge sig ut när väl gas å broms å styrning funkade hemma på stallbacken. Visst var jag rädd och nervös många gånger, och kan fortfarande vara - men jag har inget val!

Det är framförallt bristen på sällskap som är problemet. Jag VÅGAR helt enkelt inte bege mig ut ensam på honom. Konstigt nog är jag inte så rädd för att ramla av, jag är mer rädd för att jag skall ligga där på backen och se en häst som galopperar iväg och gör sig illa på något sätt.. :crazy:

Att det sedan är mörkt varje gång jag är ute i stallet och att väglaget består av endast is hjälper inte direkt till.
Håller med om att det är jättesynd att hästarna i mitt stall så sällan arbetas ute. Min förra häst tränades ute i skog och mark varannan dag och jag var nästan alltid ensam då.
Bra kondition och styrka kan enligt mig inte tränas upp inne i ett ridhus eller på en ridbana så jag har rejäl ångest för det här.

Som sagt så har jag ställt av honom nu i 4 veckor. Förhoppningen är att det är ljusare på kvällarna när vi sätter igång igen i mitten av mars.
Vi promenerar utomhus och har tömkört längre sträckor utan några större problem.
Han bör vara såpass van att ridas utomhus i sommar att det också går att köra honom i vagn utomhus.
Det är alltså bara att spotta i nävarna och sätta igång. :)

Mitt mål är en inkörd häst till hösten, och som också börjat skolas inom dressyren.

Åh, en till som skall köra in sin häst. :banana:
Jag har också som mål att innan hösten skall hästen vara inkörd, dressyr-ridningen är redan påbörjad dock.

Vad har du för mål med inkörningen? Gör du det för att ha det som ett bra komplement till ridningen eller är du inne på att tävla i körning också?

Men det kan ju lika gärna ske om du har sällskap! Visst, han kan stanna med den andra hästen - men han kan lika gärna skena iväg då med. Har varit med om det flera gånger - blir de rädda etc så tänker de inte normalt utan bara springer. Han kan ju bli rädd i hagen och spränga trådarna oxå... eller gå omkull i ridhuset med dig på...eller slinta på stallgången och bryta benet... eller så ramlar ridhustaket ner i huvudet på er...

jag menar inget illa som du förhoppningsvis förstår :D :D Jag menar bara att ibland tänker man för mkt och oroar sig men allt kan hända även inne i stallet eller på banan. Då skulle jag aldrig kunna göra nånting för jag gör ALLT själv. Tråkigt men sant. Men om jag inte gör det så måste jag ju isf sälja hästen.
Om man inte klarar av eller våga rida ut på sin häst så, krasst sett, så kanske man ska se sig om efter en annan! Nu verkar det ju som att du iallafall tänker börja rida ut på din efter vilan - kanon!

(( min ska oxå köras in! Fast bara som komplement till ridning och för att kunna ha med mig familjen ut ibland! ))

Ja det är tyvärr stenhårt och isgata just nu med 5cm snöuppe på så de känns inte så där bra men idag blir det ridhuset iallafall!!! Har ju inte ridigt på flera veckor på henne! Tack för tipsen!
Kram

Jag har inte heller hoppat uppsuttet än. Ska precis börja rida för tränare ju :) Har inte ridhus på gården som innan och därför blir det mest skogsturer. Tänkte faktiskt försöka rida ut själv denna veckan. Jobbigt att vara beroende av att ha någon med sig. Vi red ju själva från ridhuset (ca 15 min skrittväg) i söndags och det gick ju bra :)

Jag blir lite stressad emellanåt då jag tycker att vi inte kommit så långt. Och i nästa stund så känner jag mig nöjd med att jag låter honom ha sin egen takt. Sedan är jag tillbaka till stressen igen. Ibland känner jag att jag kanske inte alls vet vad jag gett mig in på och ibland känns det kanonbra. Är det någon som känner igen sig? Det lättar nog förmodligen när vi får regelbunden träning. När det känns som att man arbetar med ett mer konkret mål.

japp jag är med i den klubben!! ibland är man supernöjd för att man går varsamt framåt och allt går bra, men sen tittar man vad en del andra 05 or har gjort så får man lite ångest!!
det ringde en tjej som har hand om anmälningar till hoppträning och frågade om jag ville vara med med min 4 åring, men jag blev :eek: (livrädd)
nä vi har inte kommit såå långt än att jag vill skämma ut mig för en hel grupp!! vi har ju bara ridit lite cavalleti! nä men som sagt så sa jag att kanske till hösten! så det blir till att börja hoppa sen när han är igång efter vintervilan! oh jag är redan nervös!! :crazy:

Nä men så ska du inte tänka ju! Alla vet att det är en unghäst - då är man ursäktad för alla slags konstiga beteenden! :D

En av träningarna när min balanstravade o showade i 20 min så kunde jag ju skylla på hans ålder :p
Likaså när han inte går stadigt i form - "han är ju bara 4..."
eller när han vägrar göra halt "på tygeln" och går som en orm ur halten "ja han är ju bara 4"
eller för att vi hoppar max 60 cm - inte för att jag är feg utanför att hästen är ju bara fyra... :D :D

Ramlar man av kan man oxå skylla på åldern!

Jäkligt bra att ha unghäst! kommer du in på en 10 årig valack efter Baloubet så förväntar alla sig att den ska gå kanon och att man ska rida ursnyggt - typ :D Med unghäst så nickar alla bara och ler - vad som än händer :D

Men det kan ju lika gärna ske om du har sällskap! Visst, han kan stanna med den andra hästen - men han kan lika gärna skena iväg då med. Har varit med om det flera gånger - blir de rädda etc så tänker de inte normalt utan bara springer. Han kan ju bli rädd i hagen och spränga trådarna oxå... eller gå omkull i ridhuset med dig på...eller slinta på stallgången och bryta benet... eller så ramlar ridhustaket ner i huvudet på er...

jag menar inget illa som du förhoppningsvis förstår :D :D Jag menar bara att ibland tänker man för mkt och oroar sig men allt kan hända även inne i stallet eller på banan. Då skulle jag aldrig kunna göra nånting för jag gör ALLT själv. Tråkigt men sant. Men om jag inte gör det så måste jag ju isf sälja hästen.
Om man inte klarar av eller våga rida ut på sin häst så, krasst sett, så kanske man ska se sig om efter en annan! Nu verkar det ju som att du iallafall tänker börja rida ut på din efter vilan - kanon!

(( min ska oxå köras in! Fast bara som komplement till ridning och för att kunna ha med mig familjen ut ibland! ))

Självklart skall han ridas ut. Det har aldrig funnits något annat alternativ. :)

Jag vet ju att 'allt' kan hända, när som helst och hur som helst.
Men jag vill ändå försöka introducera nya saker så lätt och smidigt som möjligt för både mig själv och hästen och jag VET att en lugn och trygg häst som sällskap är ett enorm stöd för en unghästs självförtroende. Jag vet också att för 'spökrädda' hästar så är dagsljus lättare att hantera än total mörker/skymning och jag vet också att ett stabilt väglag är att föredra framför ishala dylika. Så för att inte överföra min egen rädsla på hästen så avvaktar jag tills det fungerar bättre för oss helt enkelt. Är jag lugn är hästen lugn.

Är väldigt glad att jag har ridhus på gården... ibland kan det vara skönt att inte tvingas till saker också.. :laugh:

Saken är den att om jag hade ägt honom i somras/höstas så är jag rätt säker på att jag hade hunnit med att introducera utomhusridning, men eftersom jag inte köpte honom fören i slutet av oktober och han inte var riden utomhus innan dess så har det blivit såhär tyvärr.

Men, men... likväl som jag inte har hunnit med att tävla ännu, så har jag inte hunnit med denna biten.. Det kommer, det kommer.. Fast jag är ändå avundsjuk på alla er som redan är ute och pulsar i snön, galopperar på fälten, travar i skogen och tar skrittpromenader :p

Nä men så ska du inte tänka ju! Alla vet att det är en unghäst - då är man ursäktad för alla slags konstiga beteenden! :D

En av träningarna när min balanstravade o showade i 20 min så kunde jag ju skylla på hans ålder :p
eller när han vägrar göra halt "på tygeln" och går som en orm ur halten "ja han är ju bara 4"
eller för att vi hoppar max 60 cm - inte för att jag är feg utanför att hästen är ju bara fyra... :D :D

Jäkligt bra att ha unghäst! kommer du in på en 10 årig valack efter Baloubet så förväntar alla sig att den ska gå kanon och att man ska rida ursnyggt - typ :D Med unghäst så nickar alla bara och ler - vad som än händer :D

:rofl:
Klockrent..

Jag använder gärna åldern när det är positivt också..
Väldigt fin balans för att bara vara 4 år
Stadig form för en 4 åring
Klok och lugn för att bara vara 4
SÅ duktig, och bara 4 år
osv osv osv
:D

ja jag förstår dig - fast det där med mörker och spöken stämmer inte på min häst - han är mkt skvättigare och hoppigare när det är ljust. Han kanske ser för dåligt i mörker så han inte ser tomtarna alls då ? :D

Men is är inget bra underlag att introducera uteritter på. För om det blir ett väldigt hoppande så vill man gärna att underlaget är stabilt så att hästen har NÅN chans att landa på alla fyra utan att halka omkull. Jag hejjar på dej! Det kommer gå susen när ni ska ut å galoppa i skogarna sen! :)

Ang stödet som en äldre häst kan ge så hoppas jag att jag som ryttare kan inge ett gott stöd till min unghäst ; han litar på mig och går dit jag ber om; jag skulle inte utsätta honom för fara (nästan aldrig iaf :p )
Men visst blir det extra bra med en annan häst! Skulle mer än gärna rida ut i lag nån gång ibland!

Ja det är ju super det där med åldern! och i positiva ordalag så blir ju folk väldigt impade av åldern när de utför "bra" saker :D

Promenerar du mycket med honom ute i skogen? Det tycker jag är ett ypperligt sätt att vänja hästarna vid miljön, samtidigt som man befäster kamratskapet. Senare i vår kanske du kan ta med dig någon som promenerar när du rider? Det kanske är skönt med lite stöd med någon från marken, om det händer något.

Jag vet inte vart jag ska med körningen:) Min förra häst var ju inkörd, och jag hade nog tänkt åka iväg på lite småtävlingar så småningom. Men framförallt är det för att det är kul, och för att kunna ha med vänner ut i skogen. Det är ju lite mer "arabtänk" i den nye herren, så det kommer nog ta lite tid innan han är mogen för att gå med vagn. Men idag har vi "tömkört" , dvs. jag höll tömmarna vid ryggen på honom. Han har precis börjat förstå framåt-kommandot, och är så duktig!

kl

Slinker in en bild på min 05a (e. Briar, egen uppfödn.) från dagens ridpass.
Tyvärr ligger vi efter i utb. då jag skadade mig långvarigt precis innan treårstestet förra året.
Nu är vi igång igen och jag hoppas och mitt mål är att kunna starta championat alt. kvalitén i höst.
090211a.jpg

Det är framförallt bristen på sällskap som är problemet. Jag VÅGAR helt enkelt inte bege mig ut ensam på honom. Konstigt nog är jag inte så rädd för att ramla av, jag är mer rädd för att jag skall ligga där på backen och se en häst som galopperar iväg och gör sig illa på något sätt.. :crazy:

Ja, hade jag haft ett bra sällskap varje gång jag skulle rida hade jag säkert ridit ut i skogen istället för inne i ridhuset. Men jag är feg, och att säga att man kanske borde ha en annan häst då (som står i ett annat inlägg), tycker jag är fel att säga. Jag tar bara det säkra före det osäkra och dessutom så blir man ju tryggare ju längre tiden går och ju bättre man lär känna hästen.

Men på förra stallet jag hade min häst så fanns inget ridhus eller paddock. Där blev det promenader i skogen. Och under den månaden han stod där red jag 3 ggr, i skogen. Första gången med mamma och pappa som flock (vilken duger utmärkt som draghjälp och trygghet) och de andra två gånger med en liten b-ponny.

Hade jag även vetat att det inte finns någon annan i skogen, någon häst, människa, hund, rådjur, vildsvin eller liknande, DÅ hade jag vågat rida ut själv. Men vi har inte kommit så långt att inte bry sig om annat när vi möter det. Vi övar på det under promenaderna än så länge.

Det var fortfarnade ljust när jag kom upp till stallet i dag, bytte om fort som f*n och tog sen ut Ibiza på gången. Borstade av och kollade hovarna/skorna. Tog på reflexer och träns med longerdelta & grimskaft sen gick vi ut i 30 min HELT SJÄLVA och det gick kanon. Mötte en gående med hund samt en bil. Hon brydde sig inte om något! Hon är så duktig min lilla häst.

Jag har äntilgen vågat tro på att hon är min. Vi kommer nog passa bra ihop, det känns så. Jag har inte riktigt vågat tro att det är sant att jag har en egen häst men det är ju faktiskt så :bump:

Hon blev lite trött i skallen av att vara ute och gå med matte, det är bra. Hon såg nöjd ut efteråt.

Just det där med att gå promenader samma ställe där man sen ska rida är faktiskt jättebra! Det har jag gjort med varenda unghäst jag ridit in.

Då är hästen van att gå där och dessutom har jag lite koll på om hästen är rädd för skällande hundar eller får, som jag tyvärr måste rida förbi. Snart kommer ju våren med ljusare kvällar, mjuka fina ridvägar och allt blir mycket lättare! :)

haha den var ju klockren!! :rofl:
jo jag vet att det är så men alla tar tyvärr inte hänsyn till att man rider unghäst.. (suck)

Hihi tacktack!:) Det är ingen större deal att hoppa(eller snarare kliva över) 50 cm. Det enda man behöver kunna göra är egentligen att styra och rama in hästen. Kan ju även tillägga att detta var första gången vi överhuvudtaget hoppade en bana. Känns om att det är lika bra att komma ut tidigt så det blir naturligt. Och jag tror inte det kommer dröja ett långt tag innan du kommer ut också, tror mig!;) Sen förstår jag att vissa människor inte kommit långt med sina 05: or. Det beror helt hållet på vilken individ man sitter på. Min är ju jäkligt stabil i huvudet och trots att hon är född mycket sent på året så funkar det att göra både det ena och det andra utan att hon bryr sig ett skvatt. Men sen finns det andra som är sena i utvecklingen både i huvudet och kroppen. Det är inte rättvist mot dessa individer att sätta dom under press när dom inte är mogna. Jag förstår att det känns tungt för vissa att se några kommit längre fram i utbildningen, men vad spelar det för roll? Det är så extremt individanpassat att det finns ingen anledningen att över huvudtaget jämföra hästarna vid en såpass ung ålder som dom ändå är i, eller hur? Och sen finns det ingen anledning att stressa heller, speciellt inte för er som har storhästar. Dom kan ni ju ha resten av livet!

vad superduktiga ni är:D och vilket sammanträffande att vi båda debuterade våra hästar samma datum och på samma höjd, hihi!
Tack! Ni var ju också superduktiga:D Din lilla är ju så söt att man nästan spricker! åhhh, man saknar ju verkligen b-ponnytiden nu också:love: Lyllo dig som fortfarande kan rida på de små sötnosarna! Haha, joo det var ett märkligt sammanträffande. Det får vi komma ihåg framöver!

Nu hoppar jag också in i tråden. Har väl lagt in något enstaka inlägg i dom förra.
Min häst fick kolik och sen tandfrakturer men nu är vi igång för fulla muggar! :D

Jag heter då Hanna och är 17 år och bor i Västerås. Har ridit i ca 10 år nu. Har haft egen häst sedan nästan 4 år tillbaka. Innan det spenderade jag mina dagar att hjälpa till i ett utbildning/försäljningsstall där jag fått min mesta kunskap ifrån.

Hästen jag har idag är ett sto efter Blue Hors Hertug och Midt West Ibi Light. Hon är ca 157 cm hög, (lagom för korta mig). Hon reds in i Maj och sen dess har det bara flytit på i ridningen. Hon rids i alla gångarter, hoppad några gånger uppsuttet. En jättepossitiv och trevlig häst med superpsyke som jag har kärat ner mig i totalt!! :love::)

Vi var iväg på våran första träning igår. Hon skötte sig hur bra som helst och det var jättekul. Ny plats, rids i ridhus, massa nya hästar ja allt! och hon var hyffsat lugn. Vi hoppade lite småhinder och hoppade även ihopställda infångare. Hon brydde sig inte ett dugg och tyckte att det var superkul att hoppa. Så nu ska vi iväg på våran första CR på Söndag, 50cm. Det blev lite spontant men jag ser det bara som en övning och ännu ett moment i våran utveckling.

Annars är mitt mål i år att hon ska gå Kvalitetsbedömningen. Jag har inte så mycket koll på det där men antar att man inte ska ställa för höga krav i ridningen annat att hästen skall gå stadigt i en unghästform i dom tre gångarterna och sedan kunna hoppa uppsuttet upp till 1 meter och samt löshoppas kombination... Vi får väl se hur det går, jag väljer i alla fall att själv inte rida henne. Hur ska ni andra göra??

Tack för mig! ;)

Här kommer en bild på pållan:

Det var jag som tyckte att man kanske borde se sig om efter en annan häst om man inte kan rida ut den häst man har i skogen... och det står jag för eftersom jag anser att skogsridning är otroligt viktigt för hästens uppbyggnad och för att den ska må bra. Men det är ju vad jag tycker det! Jag är uppfödd med den filosofin medan andra har nån annan filosofi.
Jag skulle tycka att det var jättejobbigt om jag inte vågade rida min egen häst ute i skogen och bli tvingad att hålla till mellan fyra väggar eller stängsel. Men återigen, det är ju mina personliga åsikter :) Alla tycker vi olika! :D

Idag var det minus 29 grader innan solen steg. gissar att det ligger runt minus 32-32 nu när solen klivit upp. (går upp strax före sju här och ned vid 17.30 tror jag) Ser ut som att pållen får en oplanerad vilovecka....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar