Sv: Hur år det för era 05r edition 5
Jag har ett rakt bett med fasta ringar nu och tycker att han går mkt bättre på det än tredelat! stor skillnad faktiskt.
Sitter ned lite i trav ibland, just för att han kommer till bättre ridning då i högervarvet. Galoppen står jag alltid i.
KL
Har inga glada nyheter alls idag
Min unga pålle har blivit som förbytt, ska få vila en stund ifall det är trötthet. Har blivit aggressiv och jäkligt vrång. Igår sparkade han i stallgången och träffade boxväggen, han blev rädd för smällen så jag hoppas han fick sig en läxa. Skulle rida mitt på dagen och skulle ta in bara honom (kompisen kvar i hagen) han brukar jolla sig och inte vilja gå in i stallporten men det har räckt med att vifta med grimskaftet mot rumpan eller peta på honom med pisken. Igår blev han flyförbannad och gjorde utfall!! Jag blev alldeles chockad och reagerade fel genom att bli flyförbannad på honom tyvärr... *skäms*
Han var som en liten orm med öronen bakstrukna och högt huvud. Tog in ponnyn oxå för att få in honom öh. På stallgången var han som ett bi med vevande framben, hotande bakben och bakstrukna öron, på med repgrimma och sen gick vi en promenad och då är han som ett lamm och följer mig som en hund så inga traditionella "repövningar" hjälper på honom, dessa gör han i sömnen. Det är när det går honom emot och man måste pressa honom som han blir arg - ilskan är hans sätt att komma undan många gånger har jag märkt. Och det är ju rätt lätt att komma undan då; sparkade hovar är inte att leka med direkt...
Pratade med en vän som lärt mig allt jag kan om hästhantering i princip - hon är superduktig! Hon bor dessvärre 50 mil i från mig, men vi båda var överens om att han skulle behöva gå med en riktigt dominant häst i hagen som tar ned honom lite på jorden. Han var så himla go och snäll innan han fick ponnyn till sällskap - sen har han märkt att han är stor och stark jmf med ponnyn och bossar runt den lilla i hagen hela dagarna. Och nu kommer det ju till mig såklart. Blir man arg blir han arg tillbaka. Struntar man i honom så struntar han i en tillbaka. Är man glad så är han glad tillbaka men gör inte som matte vill....
Red dressyr i lördags och han gick helt underbart bra! Känns som att han har väldigt mkt innanför pannbenet som kan användas till något positivt bara vi kommer på knepet. Han älskar att jobba under ryttare och han mår så bra efteråt. Men för det så kan han inte bete sig som en "jävel" på marken....
Ja - en ny utmaning för mig! Både skrämmande men intressant! tror att det kommer bli en riktig kanonhäst när man får över honom på sin sida, han har det där lilla extra som jag söker hos en häst; nu ska jag bara hitta ett nytt sätt att tämja det där "lilla extra" hos just denna häst.
Vilar nu från ridning en vecka, ska däremot ta några duster med honom rent hanteringsmässigt. wish me luck!