Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Måste bara slänga in några härliga bilder från julritten då pappa fick låna Magic :) Ursäkta bildbomben...:angel:

fika.jpg
Uppladdningen

glad.jpg
Glada

karavan.jpg
Hela gänget

kul.jpg
Jag och Ove tittar på

enhand.jpg
Jihaa!! ;)

tack.jpg
Tack för ritten!

Nu ska jag inte bomba er mer.. Tycker dom är så otroligt härliga bara.
Kan tilläggas att min pappa inte har ridit på vääääldigt många år! Så jag är lite imponerad faktiskt!

Kramar från oss!

Ja, shit vad det var svårt att hitta hit. Lite synd att de tagit bort grundutbildning, bra med en sida bara för unghästar/outbildade hästar.

Söta bilder!:p

jag tycker snarare det syns att det är en liten ponny men att du är för stor det tycker jag inte :) inte för ändamålet att utbilda ponnyn !

till alla:

ja det är så himla skönt! jag blir så otroligt glad av att se honom må så bra igen :)

för övrigt så var jag ut i stallet nu på fm och tog då av dörren täcket så han går naken i solen några timmar nu, ska snart tillbaka dit.
det är bara ca -2 grader och solen värmer ordentligt! han har ju en hel del päls på ryggen men är spårklippt i oktober och det är ju rätt ordentligt utväxt.
gick och kände på hans rygg sen när han stod och beta i solen, och den var riktigt varm :) härligt för han att få lufta pälsen lite och få lite av solens vitaminer!

Vad fina de var tillsammans, och vad kul med en ritt med så många ekipage!

*kl*
Så fick vi äntligen filmat lite! Till slut har vi också fått lite snö :love: så det var kanon att rida i solskenet på fältet idag!

bilder från gårdagnes promenad...

26166410.jpg

26166412.jpg

26166411.jpg

som ni ser är hon omusklad... inte inriden än trots sin ålder. I går var det 2 veckor sen jag hämtade hem henne. Hon verkar trivas bra och jag ängar henne så mycket tid jag bara kan!

*KL*

Igår åkte vi med Phigalle till Jönköping för utprovning av sadel. Eller egentligen för min andra häst skull men då vi ändå hyrt transport och ingen av hästarna åkt sedan i sommras så plockade vi med Phigalle med. Båd båda hästarna är svårlastade men Phigalle lättast så tog vi honom först och han klev på med ca 5 minuter. Min andra häst skulle stegra och tokstressa i 10 minuter innan hon klev på hon med. Phigalle har ju aldrig åkt ihop med annan häst och stoet vet jag inte. Väl framme tog Phigalle allt med ro medans stoet var stressad. Hittade en sadel som passade stoet och som dom la på Phigalle och troligtvis skulle den passa Phigalle med ett smalare järn i. Det var en Rodrigo Pessoa hoppsadel flatback. Phigalle var ändå rätt svettig därborta så hans fleecetäcke var blött, skakade så så vi fick sätta på dom två extra fleecetäckena vi hade med oss. Lastningen så gick på 2 minuter *stolt* Medans stoet gick raka vägen in utan att tveka!
Då det var rea så köpte jag ett ulltäcke och det var tur det för när vi lastade av hemma efter 7 mils enkel resa så skakade han av kyla, fick slänga på ulltäcken + 300g täcke innan han slutade skaka.

Idag skulle jag longera lätt och spänna fast sadeln med gjord för första gången men magen puttade fram sadeln och sedan under longeringen så åkte den ännu längre fram och släppte bak. Undrar om den passar fast man byter till smalare järn.
Phigalle var pigg och kikade mot lilla hindret hela tiden så jag sadlade av och longerade honom och automatiskt så fattade han lugnt galopp och hoppade över. Han har aldrig hoppat i galopp förut och aldrig så högt som 40 cm:D
Han tyckte det var jättekul och på slutet så började han lyfta på bakbenen mer och hade tom lite luft mellan. Hur dumt han än kom på hindret så hoppade han alltid ändå!

Bilder där det syns att sadeln åkt fram.
Bild113.jpg

Bild139.jpg

Åh vilken fantastisk häst du har:d. Vilken underbar galopp:love:. I'm in love på riktigt.

*kl*

Jag var ute med min lilla donna i skogen igår. Vansinnigt pigg så jag var lite orolig för bock och brall som har varit vardag det sista här men inte då. Inte en enda bock gjorde hon och bara jättesprång vid galoppfattningarna utan efterföljande brall. Är så lycklig, det tar ju så förbannat på självförtroendet med det här förbaskade buset. Igår var hon bara underbar, pigg, framåt och arbetsvillig. Provade tom att länga henne lite i traven på hemvägen och gissa om jag blev förvånad när hon sätter ner röven och skjuter iväg som ur en kanon i en helt makalös mellantrav:love:. Det finns kanske hopp trots allt och imorgon är det dressyrträning igen:bump:.
Det enda som skymmer solen just nu är att jag vill ha en dressyrsadel till henne oxå men jag har ju inte råd. Inte känner jag någon som har en passande att låna ut heller. Det skulle verkligen behövas för min grundsits är verkligen urusel och jag behöver stödet från dressyrsadeln för att verkligen kunna sitta ordentligt när jag trimmar henne. Får hoppas att det dimper ner en oväntad jättesumma från himlen inom kort:idea:

Vad härligt det låter! Jag förstår precis vad du menar med att busandet tar på självförtroendet. Mirabeau får ibland för sig att dra järnet när jag leder honom, och med de här isgatorna har jag inte mycket att sätta emot. Som tur är låter han sig fångas snabbt efteråt, och sköter sig sedan bra. Jag hoppas och tror att han kommer lugna sig framöver när han vant sig vid nya flocken som är ena riktiga slöhögar :D dessutom har jag ett stycke hingstföl som är ett litet buskorn, men den är det lätt att hålla i eftersom han knappt kan väga 100 kg.

I dag har Ibiza blivit löshoppad! Vi travhoppade på ca 40-50 cm.
Började med att först leda henne över bommar i skritt och några gånger i trav. Släppte henne sen så hon fick trava själv över bommarna. Det var jättekul tyckte hon. Byggde sen upp ett litet hinder åt henne och det vart skoj.
Duktig lite häst :love: . Slutade medans hon fortfarande tyckte att det var kul och lätt!!!

I morgon blir det vila.
Mål för nästa vecka: Vänja henne vid sadeln, den ligger bara bättre och bättre allteftersom hon lägger på sig lite hull.

KL

var superfint väder igår strålande sol och bara någon minusgrad. ganska okej väder idag med. har varit ledig hela helgen och längtat efter att få rida ut i dagsljus.

jahapp och nu är det jag som är sjuk istället, har fått ryggont utav bara helvete utav nya jobbet :( , ett kontorsjobb jag är inte van att sitta ned hela dagarna.
jag hoppas att det inte är något allvarligt utan något som går över relativt fort. jag har vilat ryggen så gott jag kunnat hela helgen, ligger nu i sängen med back on track på ryggen.

suck! känns som vi aldrig riktigt kommer igång...

Ojdå ja jag är otroligt tacksam att hon sköter sig när man är på backen:). På ryggen känns det iaf lite tryggare, även om man blivit lite fegis sen man blev mamma:angel:. Får hoppas att han lugnar ner sig så snart som möjligt då:D

*kl*

Gissa vem som har fått rida i strålande solsken och några dm djup snö! Jo, SKÅNE! :) I fredes var det kanonväder och vi galopperade ute i snön, såklart med Avalon i täten. Han tyckte det var _så_ roligt och fick t.om. till några bocksprång i farten. Det snöar nu igen så vi hoppas på fler sådana dagar.

Imorgon är det träningspremiär, 15.30 - jag är redan nervös! :crazy:

Ja, jag är inte mamma men man blir ju inte modigare med åren. Idag skulle jag jobba Mirabeau i grimman tänkte jag, och tog med honom till ridbanan. Väl där släppte jag honom lös medan jag skulle gräva fram ett par bommar ur snön, och tänkte att han kunde kika in miljön lite. Det gjorde han dock inte, utan gick mig i hälarna hela tiden. Så jag tänkte att "följer han lös är det väl lika bra att fortsätta så", och så övade vi halter, framdelsvändningar, gå över och mellan läskiga bommar, trav och bakdelsvändningar... och lite rygga. Helt lös, med fokus på mig. Duktig!:love: Återigen har hästarna bevisat att nära jag är lugn och mottaglig, samarbetar dem.

Gissa vem som har fått rida i strålande solsken och några dm djup snö! Jo, SKÅNE! :)

Äntligen har vi fått lite snö här nere!

Den får gärna ligga kvar ett tag (så länge vägarna håller sig torra tack) Hellre snö än stenfrusen mark. Fast nu är alla grusvägar här superhala. Ganska så skönt att fröken inte är skodd än.

Vi har varit ute och pulsat i snön nästan varje dag denna veckan. Hittat nya bra ridvägar också , och den ena ledde ut till "stora vägen" , hade egentligen tänkt vänta o rida ut i trafiken tills jag fick med mig någon trygg häst från stallet, men vi var har ju varit ute på promenad där tidigare, och hade gott om plats att rida brevid vägen, så vi tog det hållet hem, och hon brydde sig inte ett dugg om alla bilar som körde förbi i toppad hastighet.

Hon ska få hoppa lite i början av veckan. Åker kanske på pay/jump nästa vecka om vädret är ok.

*kl*

Har funderat på två grejer;

1
Vad använder ni för bett till era hästar?
Min tuggar så otroligt mkt på sitt bett och funderar på om jag ska byta :confused:?! Alltså lite maniskt nästan. Dessutom gnisslar han med tänderna ibland. Tänderna är kollade i somras och då drogs även vargtänder ut.

2
Hur mkt sitter ni ner i galoppen. Fick berättat för mig i helgen att man ska vara väldigt försiktig att sitta ner i just galoppen på unghästar, då hon som berättade det för mig fått ordentligt tillsägelse när hon gjorde det en gång på en annan unghäst.
Jag står nästan alltid i lätt sits i galoppen men satte mig ner knappt ett varv på fyrkanten (ridhus 25*40m) nu i helgen.
Vi har inte kommit så långt med galoppen ännu, brukar bara ta något varv i varje varv sas.
Hästen blev inriden i somras, hur mkt är det ok att sitta ner på honom?

För övrigt blir det miljöträning imorgon. De har börjat med sådan träning här på vår ridklubb och imorgon ska vi testa på det. Det ska tydligen vara med presseningar och sånt som man ska gå över, genom och under. Vi får se vad det blir helt enkelt. Har frågat pappa lite snällt om han kanske kan ta lite kort/filma lite. Men han är lite krasslig idag, så blir väl som vanligt inga kort :(.

Sen är det att planera Göteborgsresan! Både för mig o hästen. Vill ju att hästen ska ha rena och fina grejer och skåpen städade när matte är bortrest. Och jag vill ha rena kläder med mig på resan.

1. Ett ganska tjockt tredelat bett. Förra hästen tuggade mycket på det, den nya ingenting... Så det beror nog mycket på hästen. Du är säker på att det sitter bra i munnen?
2. När jag galopperar kommer jag nog stå i lätt sits, men jag rider inte än.

Jag måste ha missat, vad ska du göra i göteborg?

Jag har ett rakt bett med fasta ringar nu och tycker att han går mkt bättre på det än tredelat! stor skillnad faktiskt.
Sitter ned lite i trav ibland, just för att han kommer till bättre ridning då i högervarvet. Galoppen står jag alltid i.

KL

Har inga glada nyheter alls idag :( Min unga pålle har blivit som förbytt, ska få vila en stund ifall det är trötthet. Har blivit aggressiv och jäkligt vrång. Igår sparkade han i stallgången och träffade boxväggen, han blev rädd för smällen så jag hoppas han fick sig en läxa. Skulle rida mitt på dagen och skulle ta in bara honom (kompisen kvar i hagen) han brukar jolla sig och inte vilja gå in i stallporten men det har räckt med att vifta med grimskaftet mot rumpan eller peta på honom med pisken. Igår blev han flyförbannad och gjorde utfall!! Jag blev alldeles chockad och reagerade fel genom att bli flyförbannad på honom tyvärr... *skäms*
Han var som en liten orm med öronen bakstrukna och högt huvud. Tog in ponnyn oxå för att få in honom öh. På stallgången var han som ett bi med vevande framben, hotande bakben och bakstrukna öron, på med repgrimma och sen gick vi en promenad och då är han som ett lamm och följer mig som en hund så inga traditionella "repövningar" hjälper på honom, dessa gör han i sömnen. Det är när det går honom emot och man måste pressa honom som han blir arg - ilskan är hans sätt att komma undan många gånger har jag märkt. Och det är ju rätt lätt att komma undan då; sparkade hovar är inte att leka med direkt...
Pratade med en vän som lärt mig allt jag kan om hästhantering i princip - hon är superduktig! Hon bor dessvärre 50 mil i från mig, men vi båda var överens om att han skulle behöva gå med en riktigt dominant häst i hagen som tar ned honom lite på jorden. Han var så himla go och snäll innan han fick ponnyn till sällskap - sen har han märkt att han är stor och stark jmf med ponnyn och bossar runt den lilla i hagen hela dagarna. Och nu kommer det ju till mig såklart. Blir man arg blir han arg tillbaka. Struntar man i honom så struntar han i en tillbaka. Är man glad så är han glad tillbaka men gör inte som matte vill....
Red dressyr i lördags och han gick helt underbart bra! Känns som att han har väldigt mkt innanför pannbenet som kan användas till något positivt bara vi kommer på knepet. Han älskar att jobba under ryttare och han mår så bra efteråt. Men för det så kan han inte bete sig som en "jävel" på marken....
Ja - en ny utmaning för mig! Både skrämmande men intressant! tror att det kommer bli en riktig kanonhäst när man får över honom på sin sida, han har det där lilla extra som jag söker hos en häst; nu ska jag bara hitta ett nytt sätt att tämja det där "lilla extra" hos just denna häst.
Vilar nu från ridning en vecka, ska däremot ta några duster med honom rent hanteringsmässigt. wish me luck!

jag använder 2 olika bett, ett tredelat mässingbett som han går superbra på och tuggar bra på, sen använder jag ett rakt bett med d ringar som även det är bra, ska införskaffa mej flera bett eftersom man ska byta bett flera gånger i veckan! men vet inte vad jag vill ha än bara.. :confused:

anni0001: Usch det låter inte roligt! men som du säger beror det kanske på att han har fått ta över rangen i hagen, och det har gått honom åt huvudet! han vill bestämma över allt nu, och det är superviktigt att plocka ur honom! som du säger är det inte lätt när de håller på att fäkta med frambenen och bakbenen :eek:. Jag är otroligt rädd för det! (vet hur ont det gör att bli sparkad) Men det är jättebra att du börjar ta tag idet! och uppdatera gärna hur det går! ifall min lille buse skulle få för sig att testa vårat ledarskap :grin:.
Du blev säkert asarg för att du blev rädd och jag klandrar dej inte ett djur på 500 kg som börjar sparka så skulle jag inte heller vara stencool. Som sagt LYCKA TILL!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar