Usch! Låter jobbigt och läskigt! Min 05 står på bakbenen för minsta lilla och det rejält. Hon har det i sig, gör även så när hon busar i hagen. Min är ju inte inriden än, men jag är verkligen orolig för att beteendet kommer att finnas även vid ridningen....
Hur var din innan hon reds in, reste hon sig även då, vid hantering också?
Det knäppaste jag sett var när jag skulle avmaska henne...jag hade tack och lov min stadiga, lugna stallägare med mig, jag anade att pållan skulle ha åsikter om något äckligt i sin känsliga mun. Och det hade hon, det tog en millisekund, hann lägga sprutspetsen i mungipan, och vips, sprattlande framhovar i ögonhöjd. Det är tur att hon är snäll, hon lägger aldrig öronen bakåt vid såna tillfällen, och det känns inte som att hon är ilsk, utan mest...fäktar och flyr. Men med lite övertalning, har hon hittills gått med på det mesta jag hittat på (inte sondning dock, när veterinären försökte...).
Jag kommer inte att gå på min om hon reser sig, jag får hitta en annan väg. Få se bara hur! Jag har märkt att hon är väldigt samarbetsvillig i det mesta, så jag jobbar på förtroendet och på att inge trygghet. Har i alla fall färdigställt en dually halter (Monty-grimma) som jag ska prova i helgen, för att få henne att lyssna lite bättre när vi är ute och går.