Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Fasta ringars fördelar - de nyps inte :D Och inte är du nån tråddödare don´t worry! :D det är Gunnars fel allting :devil:

Jag vill oxå gå på hästshow :( *buhuuhuu* Men jag får aldrig tummen ur så nu sitter jag här å är avis på alla som ska ned! fast jag har 60 mil till gbg så det är lite långt....

jag med :(
Fast jag får jobba extra i helgen stället och passa hästarna, medans familjen på gården ska åka dit . Buhu. Fast extraslantar är alltid välkommna iofs, och sen har vi ju alltid falsterbo =)

Håller med om att göteborgsmässan är 100 gånger bättre än globen själv skall jag till gbg både lör och sön! om ja blir frisk :( just nu sittter ja här och är lite halv irriterad varit ute och ridigt min 05a hon skall ju börja travas nu efter skadan men de går som det går! Hon lättar i fram när man går åt det hållet hon inte vill! men hon har slutat sparka! och det är väldigt skönt! men vad ska man göra när dom lättar i fram? idag stegrade hon dock inte lika högt som hon gjort innan men man blir så trött på det! sen funderar ja på en sak till kan en kotledsinflemation läka av sig själv? ja har behandlat min men undrar bara? då ja fick reda ¨på att hon sparkade igenom en boxvägg som 1 åring och hon har alltid gått kort med bakbenen om de har kunnat varit nåt sen innan? hon är frisk förklarad nu!

Lite rörigt men behöver lite tips och råd nu!! tack

Jag verkligen avskyr hästar som står på bakbenen!! man har noll kontroll ! Oftast beror det på rejält bakåttänk eller att man är för hård i handen och driver med benen så energin går uppåt istället för framåt.
När hon visar minsta tecken på att tänka bakåt så på med pisk på rumpan, var otroligt lätt i handen och puscha henne med rösten att gå fram.
Om du kan ha någon med dig ut så kan den personen driva på henne bakifrån med longerpisk eller liknande för att trycket ska komma från rätt ställe.

Har inga bra svar om kotledsinflammationer mer än att de kan komma pga andra skador så att de snedbelastar och överanstränger sig eller felaktig ridning. Inflammationer kan ju ge sig men oftast blir de värre om de ej behandlas. En muskelinflammation kan ju läka av sig själv på en människa även om det tar lååång tid men nere i kotorna på en häst vet jag inte

Jag verkligen avskyr hästar som står på bakbenen!! man har noll kontroll ! Oftast beror det på rejält bakåttänk eller att man är för hård i handen och driver med benen så energin går uppåt istället för framåt.
När hon visar minsta tecken på att tänka bakåt så på med pisk på rumpan, var otroligt lätt i handen och puscha henne med rösten att gå fram.
Om du kan ha någon med dig ut så kan den personen driva på henne bakifrån med longerpisk eller liknande för att trycket ska komma från rätt ställe.

Har inga bra svar om kotledsinflammationer mer än att de kan komma pga andra skador så att de snedbelastar och överanstränger sig eller felaktig ridning. Inflammationer kan ju ge sig men oftast blir de värre om de ej behandlas. En muskelinflammation kan ju läka av sig själv på en människa även om det tar lååång tid men nere i kotorna på en häst vet jag inte

Hmm jo de går ju bättre när man har någon med men om jag driver på mer så ställer hon sig högre! det känns bättre än det har gjort men det är inte bra!
tack för svaret!

Usch! Låter jobbigt och läskigt! Min 05 står på bakbenen för minsta lilla och det rejält. Hon har det i sig, gör även så när hon busar i hagen. Min är ju inte inriden än, men jag är verkligen orolig för att beteendet kommer att finnas även vid ridningen....

Hur var din innan hon reds in, reste hon sig även då, vid hantering också?

Det knäppaste jag sett var när jag skulle avmaska henne...jag hade tack och lov min stadiga, lugna stallägare med mig, jag anade att pållan skulle ha åsikter om något äckligt i sin känsliga mun. Och det hade hon, det tog en millisekund, hann lägga sprutspetsen i mungipan, och vips, sprattlande framhovar i ögonhöjd. Det är tur att hon är snäll, hon lägger aldrig öronen bakåt vid såna tillfällen, och det känns inte som att hon är ilsk, utan mest...fäktar och flyr. Men med lite övertalning, har hon hittills gått med på det mesta jag hittat på (inte sondning dock, när veterinären försökte...).

Jag kommer inte att gå på min om hon reser sig, jag får hitta en annan väg. Få se bara hur! Jag har märkt att hon är väldigt samarbetsvillig i det mesta, så jag jobbar på förtroendet och på att inge trygghet. Har i alla fall färdigställt en dually halter (Monty-grimma) som jag ska prova i helgen, för att få henne att lyssna lite bättre när vi är ute och går.

sådär gjorde 03:an som jag hade hemma i sommras inför kvaliten. Så fort det var någonting som inte dög, hände oftast ute så lättade hon i fram, ibland mer ibland mindre. En gång ställde hon sej så högt att hon gick över.

Men jag tycker att du fick ett väldigt bra svar av anni001. Få framåttänket i hästen, var noggrann att läsa av alla tecken, så att du kan lätta på handen och driva framåt, så fort hästen visar tecken på att lätta i fram.

Det är jobbigt det där, både med hästar som stegrar och som bockar. Men var bestämd och konsekvent.

du måste vara känslig och förekomma henne och som sagt, var lätt i handen så att alternativet att gå framåt blir ännu tydligare. Trava hellre redan från början av turen och galoppera så att hon håller farten. Oftast blir man lite feg i sin ridning när man sitter på en häst som ofta reser sig och vågar inte gå på dem - och då är cirkeln sluten så att säga. Hon måste fram fram fram INNAN hon ens TÄNKER på att resa sig! Att hon reser sig högre ju mer du går på henne är ytterligare ett tecken för bakåttänk anser jag. Det är hennes sätt att slippa undan det jobbiga lika som att min blir arg.

Om hästen är jättekänslig i munnen, tom för en liten spruta, så kanske man ska se sig om efter andra alternativ än bett eller så får man ägna otroligt mkt tid åt bettvänjning innan man tänker tanken på att sitta upp.

Ja, det var min tanke också. Hur skulle du bettvänja en sån här häst, för hon är otroligt känslig och tjafsig med munnen. Hon har ju varit svår att tränsa, men nu börjar vi kunna göra det utan att hon blir hysterisk, och det enda som funkat är då lugn och tålamod. När bettet väl är i munnen håller hon på de första 10 min och tuggar och grejar med öppen mun (har ingen remontgrimma ännu), men i slutet av turen (promenader med grimma) brukar hon ha glömt bettet helt. Nu senast när jag löshoppade henne hade jag longerlinan över nacken på henne, fast i bettringarna, under promenaden till ridhuset. Innan har jag inte tagit henne i munnen alls, utan haft grimman under, för att undvika munobehag.

Jag hade tänkt mig att lina henne en period innan inridningen, för att få in framåttänk, samt också för att vänja henne vid bettet i munnen och inspänningstyglar. Har aldrig gjort detta förut, men har haft en häst innan som varit tjafsig i munnen och vill inte ha en till....

Vargtänderna är borttagna i oktober förra året.

fortsätt på samma linje du är inne på! låter jättebra. Det enda sättet är ju att just ha bettet i munnen på dem så ofta det bara går. Gärna ett tunnt, rakt bett med fasta ringar som inte kan nypas eller "skramla" runt så mycket. När hon kan bli tränsad och vara stilla med bettet utan "obehag" så börja med små promenader där du leder henne i bettet och tar i bettet med "tygeltag". När det funkar utan stress så testa m longering. Det är bara att vara tålmodig och vänlig. Låt hellre inridningen komma senare än att hoppa upp på henne innan hon trivs med bettet helt och fullt.

Usch! Låter jobbigt och läskigt! Min 05 står på bakbenen för minsta lilla och det rejält. Hon har det i sig, gör även så när hon busar i hagen. Min är ju inte inriden än, men jag är verkligen orolig för att beteendet kommer att finnas även vid ridningen....

Hur var din innan hon reds in, reste hon sig även då, vid hantering också?

Det knäppaste jag sett var när jag skulle avmaska henne...jag hade tack och lov min stadiga, lugna stallägare med mig, jag anade att pållan skulle ha åsikter om något äckligt i sin känsliga mun. Och det hade hon, det tog en millisekund, hann lägga sprutspetsen i mungipan, och vips, sprattlande framhovar i ögonhöjd. Det är tur att hon är snäll, hon lägger aldrig öronen bakåt vid såna tillfällen, och det känns inte som att hon är ilsk, utan mest...fäktar och flyr. Men med lite övertalning, har hon hittills gått med på det mesta jag hittat på (inte sondning dock, när veterinären försökte...).

Jag kommer inte att gå på min om hon reser sig, jag får hitta en annan väg. Få se bara hur! Jag har märkt att hon är väldigt samarbetsvillig i det mesta, så jag jobbar på förtroendet och på att inge trygghet. Har i alla fall färdigställt en dually halter (Monty-grimma) som jag ska prova i helgen, för att få henne att lyssna lite bättre när vi är ute och går.

´Hej nej ja hade inte ett problem innan i höstas/början på vintern då hon mötte en 4-hjuling och blev rädd! Då hon som red ramlade av bakåt pga höjden av stegringen sen har de varit att hon gör så ibland! Dock mer i perioder... men hanteringen och inridningen gick helt problemfritt!

En uppdatering sen igår var ute och red idag och hon känns bra på rak sträckor! ska ju inte gå på böjt spår men hon stegrar om det blir ojämt i marken? tycker själv de låter lite konstigt men kan det vara så? annars kändes hon jätte bra tänkte lägga upp en film men de gick inte! sen är det inte det bästa väder att rida i idag heller då det är 15 cm snö (de e bra:laugh:) men de snöar jätte mycket.. vi får väl se hon går varje dag nu på vet inrådan om ni undrar!!

du har fått bra råd av anni0001 men om du inte hinner se tecknen på att hon ska ställa sig, så är det bästa att när hon reser sig, dra henne åt ena sidan! dra tag i ex högertygeln, för när man gör så så har de ingen balans och då går de ner igen. När min stegrade sig så gjorde jag så och efter så där 10 gånger fattade han att det inte var lönt att resa sig, för han hade ändå inte balansen :p
sen ska du inte göra så om hästen stegrar jättehögt, men min stegrade max 60 cm med framhovarna. Lycka till!!

Jag rider en häst som har haft samma tendenser (nu går hon som en klocka). Hon började resa sig så fort hon inte fick som hon ville och speciellt om jag ville svänga någonstans. Det var bara att lära henne att acceptera skänkeln och att gå fram fram och åter fram. Jag hade ett långt dressyrspö med fläpp på som låter och använde det på rumpan så fort hon började resa sig. De gånger hon hann resa sig rätt upp (och det har hänt mååånga gånger) så får man som katarina_dacke skriver dra i rätt tygel så de tappar balansen och går ner. Hoppas ni kommer till en lösning. Lycka till!

KL

Igår satt jag å bölade framför Küren - Briar och Jan Brink - vilket ekipage!! Hans leende efter bytesserierna och publiken som klappade fram dem under sista delen av ritten. Oslagbart!!
Vilken häst och vilken ryttare! Tänk vad de betytt för svensk dressyr... och nu är sagan slut :( *snyft*
Att han fått hästen att hålla! å att han kunnat motivera Briar år efter år efter år.... Vackert var det igår!

Tycker att han var så sjukt snygg igår (hästen alltså) :D Tänk hur länge han har presterat på topp (och dessutom varit verksam i aveln!!) och nu 18 år och såg fräschare ut än tex Don Charly! Jag är gryyyymt imponerad! :bow:
Sverige kommer verkligen att tappa en riktig stjärna!

Jag är anmäld till årets första tävling!
Ove ska få gå en lokal LB:2 den 4:e april. Sen ska Magge få gå en regional MSVB:4 den 5:e april. (Håll en tumme för oss då) :)

Annars händer inte så mkt, går runt och hoppas på att få lite varmare väder! Är grymt less på att det är så jäkla kallt! Nästa helg kommer tränaren min upp så det ska bli roligt att få oss en riktig genomkörare! :)

Bjuder på en härlig bild då Norrland bjuder på sitt vackraste jag...
skog.jpg

Kram Magda!

härligt med riktig vinter! är avis, fast nu har vi iaf lite snö här i gbg, cirka 5 cm :) men det smälter nog bort här i dagarna...

hittade en hel del fynd på mässan igår måste bara visa;

ett anna scarpati schabrak för 299 kr (!!). storlek cob :D paspoalen är vit/marin/guld
SP_A0058.jpg

Blingat pannband
SP_A0063.jpg

Namnskylt :D
SP_A0064.jpg

och en del annat med :)

nu ska jag ut till stallet och rida!

Åh. Vilket snyggt pannband! Älskar bling! ;) Schabraket hade ju varit kanonsnyggt som dressyr.. *visslar* ;) Men det är ju bara i mina dressyrögon de!

hade det funnits dressyrmodell hade jag köpt ett sånt med men det fanns bara dessa :( men jag har fler fina dressyrschabrak än hopp så jag passade på nu :D

här är en bild på dörren i bling. fast hans pannlugg skymmer ju allt ;)
eSP_A0073.jpg

sitter lite tajt (strl cob var slut jag tog ponny) men när han fäller vinterpälsen som i pannan är 2 cm lång så sitter det nog bättre ;)

yumma! måste dock smörja pannbandet för att det ska mörkna till samma färg som tränset..
eSP_A0068.jpg

bara tråkiga icke ridbilder från idag.
SP_A0069.jpg

Detta är en av Dörrens hagkompisar, ett 180 högt fullblod vid namn Albin :) dom är väldigt bra kompisar, det är kul. busar otroligt mkt i hagen ihop (fullblodet är 10 år).

Det där såg riktigt snyggt ut du! :)

Ove ska få sig en tur i ridhuset idag, med lite longering först så han får spänna av lite innan jag sitter på honom (tycker det är så bra att man får se dom lite från backen oxå). Ska bli roligt att se hur det går. :) Han har ju växt så otroligt mycket. Jag kan inte förstå.. ;)

Kramen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar