Sv: Hur år det för era 05r edition 5
Nu var det jättelänge sedan jag skrev i den här tråden.
Cesar är just nu på tillridning nere i Jönköping.
Han bockade ju en hel del med mej, och jag provade på allt möjligt, Slutade med att jag lyckades sitta kvar drygt 10 rodeobock på stället (medan jag försökte få honom tänka framåt) Men hans bockningar blev bara värre och värre ju längre jag satt, så jag flög ganska rejält och fick hjärnskakning och ont i nacken. Vi bestämde då att åka ner med honom till killen som vi "köpte" Cesar av (han förmedlade cesar åt uppfödaren) För att ta reda på om han började bocka såhär maniskt på stället, och blev helt okontaktbar av räddsla eller om det endast var dumheter.
Killen har verkligen försökt pressa Cesar och "få honom att börja bocka" Men Cesar är snäll som en liten lammunge, dom har hoppat och rider ut och allting, så nu vet vi att rädd är han då inte. Han verkar ha brist på respekt för kvinnliga ryttare då jag är den 3:e som blivit avbockad.
Ska åka ner i helgen och hämta hem honom.
Var ju även med om en olycka då vi var påväg ner till Jönköping, men Cesar klarade sej tack och lov oskadd men han hade lika gärna kunnat vara död nu.
När vi körde på väg 26 (stor väg, 2 filer åt båda håll, mycket trafik och bilar om kör i 100-120) och körde i 60-70. så inträffade det helt plötsligt en krock en liten bit framför så alla bilarna var tvugna att tvärstanna, även vi, mamma gör allt för att bromsa så försiktigt som möjligt, men det blev ju endå en rejäl broms som ni kan förstå.
Vi hörde världens oväsen från transporten, mamma slog på varningljuset och jag sprang ut för att kolla Cesar. Då jag skulle öppna skötdörren så kom en massa sparkar mot den, jag lät dörren vara stängd, då bilarna hade börjat köra igen och det var snabbt, och jag hade ingen aning vad som skulle möta mej inne i transporten, sprang tillbaka till bilen och slet upp dörren och skrek att han gått över bommen.
Sprang sedan tillbaka till transporten och ropar på hjälp, mamma försöker stoppa bilarna, och folk har nu börjat förstå att det är någonting som inte står rätt till, så dom har börjat sakta ner lite. Jag öppnar transporten, och det som jag såg då var hemskt.
Såg en bit av Cesars bog, och en bit av halsen, Cesar låg ner, och frambommen hade tack och lov löst ut och åkt fram, men transportgrimskaftet satt fast, och gick framför hans hals, jag började rycka och slita för att få loss honom, för jag trodde att han skulle strypas, eller bryta nacken eller vad som helst. Lyckades efter ett tag få loss det, och han vände sej då, och fick ut ena frambenet ur skötdörren, jag skrek bara nu kommer han bryta benet.
Det hade då kommit några personer som hjälpte oss, varav 3 stycken var hästvana. trafiken hade nu stoppats, och jag och en av personerna öppnade bakluckan, samtidigt som dom försökte få in hans framben i transporten.
Det bullrade till, och helt plöstligt stog han där ute på vägen, och hade alltså tagit sej ut i fram genom skötdörren. Jag befinner mej i chocktillstånd, och gråter bara helt okontrollerat, så dom andra får på honom tränset, och sedan går dom med honom för att kolla så att allting är bra, och han var inte halt.
Efter ett tag provade vi lasta på honom, och det tog ungefär 20-30 minuter. Men tillslut var han på.
Cesar var nog den som var lugnast av oss, han sparkade i början innan jag öppnat skötdörren, men när jag öppnat den, så låg han bara där stilla, och vände sedan på sej, och när han var ute ur transporten och stog där på vägen (bilarna körde fortfarande i motgående riktning) så var han helt lugn, likaså när vi skulle lasta.
Jag hoppas att ni aldrig behöver vara med om det här, för det är bland det värsta jag har varit med om. Var i chocktillstånd hela kvällen och dagen efter, det hade kunnat sluta så illa, han kunde ha brutit nacken, eller ett ben eller dött eller så hade man blivit tvungen att avliva på plats.
Men han var trots allt som hände, helt oskadd. När vi var framme, kunde man inte ens märka på honom, vad som hade hänt tidigare.
Cesar har förövrigt börjat bli en stor pojke nu!
Överböjlig unghäst, han vände i fram men glömde kvar bakkärran
Har växt om "stora syster"