Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Glömde ju berätta en häftig sak! Sambon hjälpte mig att lasta innan träningen. Han fällde upp lemmen och jag packade in det sista. Åkte iväg. Efter 7 km stannar jag på banken för att ta ut pengar. Då gnäggar Brosus vilket gör att jag tittar till lite extra och ser att sambon glömt att fälla upp den övre delen av lemmen. Lilleman talade om för matte att något var galet :love: Han gnäggar ALDRIG i släpet annars, inte ens om det är hästar utanför, så jag undrar om han ändå inte sände mig en tanke att "Ta upp den där förbannade luckan - det DRAR!"

haha!! klockrent!! :rofl:

här händer inte mycket, han har ju vila tills mitten på mars! men var ute å promenerade med honom idag, och han var såå lugn! bara lallade på bakom mig! jag trodde han skulle vara galen idag eftersom han bara skrotar ihagen nu, men inte! är så glad att han var lugn!
Här fälls det med massor av hår! man undrar hur mycket de har :crazy:
men det blir skillnad sen när han har fällt björnpälsen!! :banana:

åh vilken underbar ridtur jag och Decibell var ute på idag! Vi har massor med snö och idag hittade vi ett litet fält som var helt "orört" eller vad man nu säger. Så vi tog en härlig galopp över fältet och Decibell tyckte det var så himla kul! Fick lite "polluxbok-känsla" om ni förstår vad jag menar. Decibell är den första hästen som jag kunnat göra såna här saker med för alla hästar jag haft (och har) tidigare flippade ut totalt när vid såna tillfällen:P

galoppera i orörd snö är alltid härligt, och leder gärna till ett bocksprång eller två ;) Här har dock snön smält nu och solen sken faktiskt igår, vår på gång kanske?

Fördriver lite tid vid datorn idag och letar efter en bra nätsida med träns, gärna i x-full. Men det är inte helt lätt att hitta, några tips?

Om du tvunget ska ha fina märkesträns vet jag inte, annars har ju Hööks. Blev smått gaaaaleeeen på din hovis:devil: så jag fick gå med en annan. Nervöst nu. Fredag är en avgörande dag. Kul att du hittade sadel. Letar fortfarande då alla är rent på tok för smala:crazy:

Hmm. .. såg nu att de har ju nästan inga i xfull längre.

Senast ändrad av en moderator:

sån känsla har jag varje gång jag rider ut :D *mallig*

Märkesträns är jag urkass på. För dyrt för min plånbok. Jag brukar kika på beg.annonser. Köpte ett kanonfint Hubertusträns för 150 spänn = bra affär!

:) Den dödsföraktande tanten is back! Nej, jag har bara genomlidit flunsan och surat lite över all snö o is så det är därför jag inte skrivit på sistone.
Kroppen har repat sig och nu är det snart ridtime igen, ja i väldigt sakta mak o i ridhuset då alltså.

Nu har jag fått hem min nya racesafeväst som jag faktiskt kan andas och röra mig i så den åker på nästa gång. Måste ju testa hur den är i ryggen, om den tar i sadelkanten eller ej o sen är det väl lika bra att komma in i det igen med att använda väst. Det är ju dags för trav snart ju:bump:

Q ska på sitt livs första dressyrträning nu ( med annan ryttare ) nästa vecka, för min gamla tränare. Det ska bli jätteroligt att få höra vad hon tycker om hans utbildningsstatus så här långt. I kväll är det hoppträning som gäller.

Var iväg och tömkörde honom i helgen, med mina nya härliga lädertömmar:love: Han var så mjuk och fin, gick som en klocka, fiina galoppfattningar på volten - inte ett enda tokryck! Det enda som jag måste klura på det är att han inte får bli för tung fram, att han har en låg unghästform är ju naturligt men när han är sådär lugn och lyhörd så finns tendensen att bli lite tung fram. Jag inbillar mig att öva galoppfattningar kan vara ett sätt att få honom lättare framtill?

Är så avundsjuk på alla fina bilder här inne - själv är jag helt hopplös på att fota, filma o att sen lyckas få in det här:( Så fort det är ngt "tekniskt" så får jag hjärnmask eller nå't:o Jag vill ju också visa! Tänk om jag kunde få in en bild på honom som åring, då han såg ELÄNDIG ut, och så en nu, när han faktiskt börjar likna en welsh cob på riktigt!

Vet många bra sidor. Vet inte om jag får länka här men kan PMa om du vill:)

you´re alive!! Jippie!! :p

Jag vill oxå ha filmer och foton - helst när jag rider, men får aldrig nån med mig :( Är ju bra för en själv oxå och se sin hemska ridning...

Still going strong:D Jag har filmer men dels begriper jag inte hur jag får över dem från kameran till datorn och sen vidare hit, dels så är det ju inte jag som rider på filmerna o då känns det lite sådär jobbigt att fråga om lov att lägga ut dem offentligt.

Håller absolut med dig om att filma sig själv sen under träningar och annat det är jättenyttigt - jag gjorde det ofta med min förra häst och satt lika ofta o förfasade mig över min hållning och alla möjliga olater man lagt sig till med!
Det var nästan komiskt att höra tränaren säga; håll blicken riktad framåt och ÖVER hästen, och " vad letar du efter i mankammen på din häst egentligen"?! - och så sträckte man på sig, upp med hakan, bättre hållning och sitsen blev 1000 gånger bättre...i ungefär 1 minut:angel: Sen var hakan o blicken där nere igen o letade mjäll i mankammen:o
Men det blev faktiskt bättre med tiden, efter ett antal sittningar men pinsamma filmsekvenser.

vet du vad jag kommer få se ?? Mina alldeles för låååånga tyglar. Och att jag ofta faller fram med överlivet när jag ska fatta galopp, att jag drar upp hälen när jag ska skänkla mer "rejält" ... suck. Så egentligen kanske jag inte behöver bli filmad; jag ser redan eländet bara jag blundar ...

Men filmar du under en längre period så kommer du kanske få se att dina långa tyglar ändå blivit lite kortare, överlivet lite mer upprätt osv - det gör nytta att se tror jag, även om man innerst inne vet vilka fel man dras med:)

Så kan man lägga ut filmerna här o få lite kritik också:eek:

*kl*

Oj, vad mycket det har blivit skrivet på en halv vecka!

Har nu kommit hem från Göteborgsvistelsen som inte alls blev som jag tänkt mig, men har haft det jättebra trots allt. Har haft barnvakt till hästen under tiden och han har uppfört sig jättebra *stålt*!

Men har ju shoppat lite på mässan till Göteborg Horse Show och har ju sett fram mot att klä min pojk i detta, men så blir jag sjuk :eek:. Idag har jag ingen röst och måt pyton. Så min planerade ridtur blev inte av, men däremot ett bad :devil:!

Har tvättat honom 2 ggr tidigare, och han tycker INTE om det. Men tänkte att han faktiskt får vänja sig, han är tänkt som min blivande tävlingshäst, och då blir det nog tvätt lite oftare. I vilket fall som helst, gick det väldigt bra idag. Han tycker inte om det, men accepterade det mer idag. Han "råkade" dock klämma in mig i väggen och knäckte till höften på mig. Men det är väl sånt man får ta när man är ägare till Othello :grin:. Som sagt, HAN får vänta på massage, nästa gång är det MIN tur :p. Är helt tillknycklad.

Här är hans och min nya outfit iaf

26314402.jpg

26314398.jpg

26314399.jpg

26314401.jpg

där jag rider ibland finns det en valack f.05 och han är ursöt :)
han är D-ponny.
Han är riden i alla gångarter och hoppad till 50cm.
Han kommer nog att bli en duktig häst tillslut då även nybörjare rider på honom nu :)

Nu var det jättelänge sedan jag skrev i den här tråden.

Cesar är just nu på tillridning nere i Jönköping.

Han bockade ju en hel del med mej, och jag provade på allt möjligt, Slutade med att jag lyckades sitta kvar drygt 10 rodeobock på stället (medan jag försökte få honom tänka framåt) Men hans bockningar blev bara värre och värre ju längre jag satt, så jag flög ganska rejält och fick hjärnskakning och ont i nacken. Vi bestämde då att åka ner med honom till killen som vi "köpte" Cesar av (han förmedlade cesar åt uppfödaren) För att ta reda på om han började bocka såhär maniskt på stället, och blev helt okontaktbar av räddsla eller om det endast var dumheter.

Killen har verkligen försökt pressa Cesar och "få honom att börja bocka" Men Cesar är snäll som en liten lammunge, dom har hoppat och rider ut och allting, så nu vet vi att rädd är han då inte. Han verkar ha brist på respekt för kvinnliga ryttare då jag är den 3:e som blivit avbockad.

Ska åka ner i helgen och hämta hem honom.

Var ju även med om en olycka då vi var påväg ner till Jönköping, men Cesar klarade sej tack och lov oskadd men han hade lika gärna kunnat vara död nu.

När vi körde på väg 26 (stor väg, 2 filer åt båda håll, mycket trafik och bilar om kör i 100-120) och körde i 60-70. så inträffade det helt plötsligt en krock en liten bit framför så alla bilarna var tvugna att tvärstanna, även vi, mamma gör allt för att bromsa så försiktigt som möjligt, men det blev ju endå en rejäl broms som ni kan förstå.

Vi hörde världens oväsen från transporten, mamma slog på varningljuset och jag sprang ut för att kolla Cesar. Då jag skulle öppna skötdörren så kom en massa sparkar mot den, jag lät dörren vara stängd, då bilarna hade börjat köra igen och det var snabbt, och jag hade ingen aning vad som skulle möta mej inne i transporten, sprang tillbaka till bilen och slet upp dörren och skrek att han gått över bommen.

Sprang sedan tillbaka till transporten och ropar på hjälp, mamma försöker stoppa bilarna, och folk har nu börjat förstå att det är någonting som inte står rätt till, så dom har börjat sakta ner lite. Jag öppnar transporten, och det som jag såg då var hemskt.

Såg en bit av Cesars bog, och en bit av halsen, Cesar låg ner, och frambommen hade tack och lov löst ut och åkt fram, men transportgrimskaftet satt fast, och gick framför hans hals, jag började rycka och slita för att få loss honom, för jag trodde att han skulle strypas, eller bryta nacken eller vad som helst. Lyckades efter ett tag få loss det, och han vände sej då, och fick ut ena frambenet ur skötdörren, jag skrek bara nu kommer han bryta benet.

Det hade då kommit några personer som hjälpte oss, varav 3 stycken var hästvana. trafiken hade nu stoppats, och jag och en av personerna öppnade bakluckan, samtidigt som dom försökte få in hans framben i transporten.

Det bullrade till, och helt plöstligt stog han där ute på vägen, och hade alltså tagit sej ut i fram genom skötdörren. Jag befinner mej i chocktillstånd, och gråter bara helt okontrollerat, så dom andra får på honom tränset, och sedan går dom med honom för att kolla så att allting är bra, och han var inte halt.

Efter ett tag provade vi lasta på honom, och det tog ungefär 20-30 minuter. Men tillslut var han på.

Cesar var nog den som var lugnast av oss, han sparkade i början innan jag öppnat skötdörren, men när jag öppnat den, så låg han bara där stilla, och vände sedan på sej, och när han var ute ur transporten och stog där på vägen (bilarna körde fortfarande i motgående riktning) så var han helt lugn, likaså när vi skulle lasta.

Jag hoppas att ni aldrig behöver vara med om det här, för det är bland det värsta jag har varit med om. Var i chocktillstånd hela kvällen och dagen efter, det hade kunnat sluta så illa, han kunde ha brutit nacken, eller ett ben eller dött eller så hade man blivit tvungen att avliva på plats.

Men han var trots allt som hände, helt oskadd. När vi var framme, kunde man inte ens märka på honom, vad som hade hänt tidigare.

Cesar har förövrigt börjat bli en stor pojke nu!

26247176.jpg

26247172.jpg

26261172.jpg

Överböjlig unghäst, han vände i fram men glömde kvar bakkärran

26235125.jpg

Har växt om "stora syster"

26261163.jpg

Men vilken pärs!:eek: Nu kan ju allting bara bli bättre, eller hur? Hoppas att ridningen nu kommer att funka för er - du har ju verkligen haft din beskärda del av otur!

Usch, vilken otäck upplevelse :eek:! Men vilken underbar häst ändå, som behöll lugnet!

Hoppas det kommer gå bra med honom och att han slutar bocka med dig!

hehehe ;)

Han kan fortfarande veva lite med frambenen precis när man tar in dem och jag "tvingar" honom att stå på stallgången istället för att direkt gå in och äta mat. Jag har med mig pisken hela tiden och korrigerar minsta fel. Han lärde sig att det inte funkar att bli arg tillbaka så direkt när man säger åt honom så slutar han! skönt! Förr stod han å vevade och tramsade hela tiden på gången, nu står han still 90% av tiden (bara just i början han blir sur för att inte få äta mat)
Har dessutom märkt att om jag inte gosar med honom och visar honom uppmärksamhet innan vi tar i tu med de vardagliga bestyren som borstning etc - då blir han skitgrining. Om jag däremot fjäskar, gullar och kliar honom lite innan - ja då står han som ett ljus sen hehehe...

Han kan fortfarande stanna när vi ska gå in i stallet utan ponnyn, men han blir inte arg längre när jag pressar honom, utan bara lite "seg". Efter lite övertalande så följer han med in :) good boy!

Så. En rejäl uppläxning var precis vad som behövdes. Som jag trodde. Nu är det bara att vara 110% konsekvent hädanefter och inte tolerera några snedsteg från hans sida - basta!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar