Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Grattis till dottern!!

*kl*
Har helt missat denna tråden, så får visa upp mitt lilla hjärta nu =)
Svensk ridponnysto, 146cm
Fix Victoria e.Vermont RP 133 u.Fix Julie RP ue.Juno Rory RC 56 - Kingsettle Tankah RP - Count Cristo - Suliman - Reo.

Enormt positiv och ambitiös flicka, massor energi och mkt trevliga gångarter, främst traven. Utbildad LB, lite smått tutchat på LA. Man blir glad varje gång man rider henne!
Har fått hoppdiplom och endast ett poäng från gångartsdiplom på 3-årstestet förra året.
Inte riden så jättemkt pga skola och två storhästar som tävlats flitigt, samt att hon är dräktig med Jarno RP - beräknad till den 28 mars! :banana:

maj090.jpg

maj097.jpg

maj048.jpg

IMG_9676.jpg

Välkommen in till tråden :)! Kul med en till ponny :)

Lite nyheter, jag och Dörren ska flytta tillbaka till gården hemma i Västerås (mina föräldrars) nu i vår i april/maj. Jag längtar hem så det ska bli härligt!
Nu öppnar sig lite mer möjligheter för oss med träning då jag här i Gbg inte har bil med drag eller släp, men ska köpa ny bil nu (med drag) och transport finns ju hemma på gården.
Sen är paddocken och travbanan färdigbyggd hemma så nu jävlar ska det här kunnas tränas :D
(i dagsläget finns knappt inga möjligheter att rida på vardagarna, endast helger pga dåliga ridvägar)

Jag har anmält oss på en reservlista på Louise Haagas ponnyhoppträningar på Skästa gård (hennes gård) som ligger max 5 min med transport hemifrån mig :D går även att rida dit på 45 min.
Ridhuset är 25x80!
Får hoppas på att det blir en plats ledig lagom till i sommar, eller iaf en 2:a hands plats.
Vi ska åka och terrängträna på Baståsen RKs bana och Dörren ska köras in.

Det känns så roligt, för nu blir allt så mkt lättare :)
Planerade första tävlingar blir i juni i år!

Jag är så glad :)

kul att det verkar gå bra för dej!
mycket planer ser jag! :) jag står å väntar på en hoppträningsplats för unghästar, men det blir till hösten det. så perfekt! har bara 5 - 10 min skrittväg till ridhus! Dessvärre har man ju inte kört honom på länge i transport :angel: men jag får ta å låna en kompis transport så att han får åka lite, vill inte ha en häst som är svårlastad,, har redan en! :crazy:

Superbra jobbat!! Kanon!! Fortsätt så där! Precis rätt jobbat anser jag :)

det har ju inte gått så bra för oss på hela vintern :( så äntligen ser jag lite ljus framför mig och har ngt att se fram emot! :)

för tillfället försöker jag rida igång Dörren efter vilan. jag slutar jobba kl 17 varje dag. skyndar jag mig är jag i stallet 17.30.
igår så kom jag och slängde på sadeln det första jag gjorde, snabbt ut och vi hann rida innan det blev mörkt! men i bara ca 20 min.

det tråkiga är ju att på vardagarna när man inte har mkt tid finns det knappt någonstans att rida i nya stallet. vi skrittar på en stig runt sommarbetshagarna (som är blöt och klafsig) och det tar fram och tillbaka 20 min. sen är det inte så mkt mer där...
för att rida mer måste man alltså gå över en 70-väg och sen järnvägen, sen skritta minst 10 min på asfaltsväg för att komma till skogen.

:( tur att det bara är för några veckor till.
förmodligen skickar jag hem dörren i lastbil härifrån nån vecka innan mig.

Hej och Välkommen! Superfin ponny! Jag är oxå sugen på att skaffa mig en ponny, helst en ung såklart ;) Har fått mersmak av detta med unghästar nu :D Skulle vara roligt att ha en finingponny till min dotter när hon blir äldre... fast mamma får nog lugna sig lite, dottern är bara 2 än :D

Beauspirit - vilka härliga planer du har! Men du har verkligen haft det tufft nere i Gbg - usch! Skönt att vara på hemväg igen och få ordning på tillvaron :)

jag har inte tittat på en enda tävling hittills, men det är mest för att ska jag lägga pengar och tid på att åka på tävling så vill jag ha något att visa upp oxå och det har jag inte än ;) Visst kan det vara bra för hästens mentala del; men först och främst ska ridningen sitta innan jag åker och pressar honom ytterligare. Han har fullt sjå att hålla reda på mina kommandon så att ytterligare lägga till komponenter som publik och 100 andra nervösa hästar/ryttare - njaa då skjuter jag på det ett tag till.

Idag strålar solen och det är 3 minus men vad gör man?? jobbar såklart :devil:

Tack, all pepp behövs :) Jag gör mitt bästa, mn det är ju lätt att klandra sig själv när det inte går som man vill... och han är ju bara 4 år, inte så mycket hanterad innan och har ett tokbrunstigt sto att bry sig om. Jag ska kämpa på, och uppdatera här. Tur att han är söt :grin:

Jättefin häst, vad kul! Välkommen till Bukes bästa tråd;)

*kl*

Igår blev allt klart för mig och MIN Ove! Vi var hos veterinären och genomförde besiktningen och det gick så himla bra! :love:
Det står bara bra saker i protokollet (min vet. var otroligt imponerad över hur välhanterad & kroppsligt fin han var). Det sista som står i protokollet är "Mycket fin och trevlig individ. Köp rekomenderas". :love:
Behöver jag säga att jag just nu skuttar omkring på rosa, fluffliga, lyckliga moln? :rofl:

I kväll kommer min tränare upp så nu blir det hårdträning för mig fre-sön. :) Skriver och rapporterar hur det går. :)
Kramar från oss!

Vad härligt, grattis! :bump: Alltid kul med beröm för vackringarna!

*kl
Eftersom jag ändå är här och skriver... idag gick vi på promenad igen, och det gick faktiskt riktigt bra! Han började spänna sig/tappa fokus två gånger, men jag korrigerade precis som igår och då skärpte han sig. Han följer jättefint när han väl är fokuserad, men det kommer säkert ta ett tag innan han helt accepterat att jag är ledaren. Innan dess blir det ingen annan träning än promenader och ledövningar, men nu känns det hela ljusare! Håll tummanr aför att det håller i sig!;)

*kl*

Idag red vi i solskenet ut på Revinge hed, alltså regementets övningsfält. Kort och gott några kvadratmil (!) gräsmatta och delvis skog. Galopperade ganska mycket och lilleman var bara SÅ fin :love: När han är mjuk och kommer ner och jobbar så är han så lätt så lätt att rida. Verkligen en fröjd! Han är ju sen och har lixom inte orkat med sin kropp riktigt förrän nu. Visst, efter lite mer än en timmes ritt så var han lite trött på vägen hem. Stannade på sommarbetet och drack ur en stor vattenpöl :grin: men det känns verkligen som att vi kommer framåt varje gång vi är ute - superkul!

Förresten anni0001, jag hittade en butik som sålde CB-träns, den ligger i Lund till och med! :bump: Ska dit imorgon och kolla om de har den modellen jag vill ha.

Tack =). Ponnyer är lovely :D

anni0001: Tack så mkt! Haha, är dte inte det man säger, att det ska börjas i tid? ;) Håller med om att unghästar är väldigt roliga att jobba med =)

amk: Tackar så mkt! :D

Senast ändrad:

Jisses vilken liten buse! Kämpa på! Duktig du är som är så målmedveten och har sånt tålamod! (jag kämpar med att oxå ha det)

Har själv en lite djälvul :devil:! Allt går upp och ner, men just nu är jag så himla trött på honom! Orkar inte med allt hans ohyfs. Det är liksom inte bara att säga till honom på skarpen en gång och sen är det bra. Det GÅR INTE att säga till honom på skarpen, i så fall skulle jag behöva... jag vet inte VAD. Men det är så svårt att få en reaktion från honom. Jag pratar, jag skäller, jag morrar, jag skriker, jag petar, jag trycker, jag rycker, jag slår. (vet att det låter som misshandel i visas öron :grin:) Men det händer inget (eller jo lite, men det andra hästar hade dött av, bryr min sig knappt om). Jag använder hela min kropp, och idag har jag "bara" tre blåmärken. Jag är öm i hel kroppen av hans "misshandel" tillbaka mot mig. Hela min kropp är skev pga honom, sträckningar när han sticker iväg och jag håller i allt vad jag kan, sparkar när jag "råkar" vara i vägen (bara hänt en gång iof), klämd och mosad mellan honom och väggen. Men ja, i det stora hela är jag helt slut på honom just nu. Jag vet att vi behöver öva på det där med ledarskap, och jag lovar, jag kämpar så gott jag bara kan. Men detta är ingen häst som flyttar sig för minsta lilla. Han tycker mest att det är skoj och tycker att jag leker med honom, och leka älskar han att göra...

Är någon sugen på att lära mig och min häst hur man beter sig och att människor är ledarna, så är ni HJÄRTLIGT välkomna :bow:!

Jag älskar min häst, det är inte det. Men just NU ser jag bara det jobbiga och negativa.

Hade jag haft råd, hade vi åkt iväg på en intensivkurs i ledarskap, men just nu är jag arbetslös och kämpar som en galning för att över huvud taget kunna behålla honom. Så har liksom inte råd att göra något, att få hjälp, idag kostar alltid och att ge och ta är inte så vanligt, dessutom har jag inte så mkt att ge tillbaka iof. Ja, ni fattar säkert vad jag menar.

Har ni tips på bra NH böcker eller liknande, får ni gärna hojta till. Så kan man hoppas att de finns på bibblan.

Lägger in en bild på spännisen från idag iaf, han har fått ett vardags-schabrak + matchande lindor (en present från mamma o pappa till mig och Othello). Skulle varit benskydd, men hittade inga jag ville ha, så blev lindor. Tyckte att han var fin i det iaf. Taget med mobil, så lite kass kvalitet.
26359807.jpg

Grattis till dottern :laugh:!

Du måste uppdatera när ni bestämt namn till henne!

Och grattis till att få börja rida igen! Och väldigt starkt gjort av dig att redan vara uppe i sadeln. Har själv inga barn, men vet att andra väntat bra mkt längre innan de börjar rida igen!

Lycka till med allt!

du behöver säkert inte lägga pengarna på nhkurs.Ha med dressyrspö och tränger han dig så visa på allvar att han ska hålla sig undan och väck.OBS. Lugnt och sansat men snabbt. Låter elakt men brukar räcka en gång sen kan både han och du slappna av.då har han fått klara besked på vad som gäller.Jag skulle aldrig tolerera att bli trängd och få blåmärken var och varannan dag.

Det borde finnas ngn duktig ryttare- karl som du kan få snabb hjälp av.
Som kan få honom att veta var skåpet ska stå, samt ge dig verktyg om hur du ska gå tillväga. Sluta att peta på honom!

Krallig snygging:love:, som ska ge 17 i att bossa runt med matte:mad:

usch låter inte så roligt, men har du ingen i din närhet som är bra på ledarskap? ta tag idetta innan du blir rädd på riktigt för honom, och innan det händer något riktigt läskigt! Jag tycker inte det låter som misshandel av din häst, snarare att han har slutat lyssna på dej. få honom att vakna! hur är han när han rids? lyssnar han på dej då? tycker synd om dej att behöva brottas med honom, och förmodligen vinner du inte matchen.. vill inte säga detta för att vara elak, men jag är rädd att det händer något! Samtidigt som jag håller alla tummar å tår för dej att du kommer att lyckas och få en riktigt fin och duktig häst!!

Jättefin ser han ut att vara! passar bra i schabraket, och lindorna!

Lycka till! och uppdatera gärna hur det går för dej!

Han är jättefin! Jag förstår verkligen att du blir less. Man VILL så gärna att allt ska fungera bra och ha kul när man är i stallet, och så blir man nerslagen i skorna gång på gång. Rädslan kommer ju naturligt också, iaf för mig när jag har en gigant som inte respekterar mitt utrymme.

Jag förstår att du gärna vill ha konkreta råd, allt det teoretiska/idealistiska som att "få honom att lyssna på dig, kräv uppmärksamhet" osv antar jag att du redan har i huvudet? Jag kan försöka analysera vad jag gjort med Mirabeau... om någon vecka när jag är helt säker på att det fungerat;) Bar litteratur finns det mycket, den jag inspireras mest av är Hempfling som skrivit boken "Dansa med hästar". Ett hett tips i snåla tider är att åka till närmsta bibliotek och låna det mesta du kommer över när det gäller hästhantering. Jag ger inte så mycket för spön och våld, men när Mirabeau inte gick undan för mitt kroppspråk (som var TYDLIGT) hade jag en pinne som jag först petade med, och när det inte hade effekt gav jag en starkare hjälp- daskade till honom. Jag accepterar aldrig att hästarna går på/över/för nära mig, och då tar jag till det som behövs för att få dem därifrån. med min äldre häst räcker det md en blick, med den här nye behövde jag använda spö/rycka i grimskaftet ett par gånger innan han flyttade sig.

Ett par andra konkreta råd är att om du övar ledövningar/hanterar honom från backen, så tänk på att vara helt klar på vad ni ska göra, och vart du ska. Om du ska flytta på hans bakdel så SKA du, inte "jag går mot rumpan och ser om den flyttar sig..." En säker kroppshållning gör allt här, gå med schwung i höfterna, ge tydliga signaler och om du pratar, ha en "låg" röst, inte "kvinnofalsett". Andningen är också superviktig, försök att andas långt ned i magen- det får din kropp att bli mer säker och avslappnad, rösten kommer på köpet, och glöm inte att ledarhästar använder små och tydliga sginaler, de gapar eller "skriker" aldrig. De har aktning ;)

Dt här kanske inte alls var till någon hjälp, men jag gjode ett försök!

*kl
Idag har jag och mirabeau varit på promenad, och det gick så bra! Ännu bättre än igår då han spände sig någon gång, idag höll han faktiskt fokus under hela promenaden, och ifrågasatte inte en enda gång. När jag släppt ut honom i hagen stod han kvar vid grinden, som att han var förvånad att han redan var klar. Han artar sig! *peppar peppar :angel:

Jag kan tycka att det är bättre att ta hjälp en dag.
hästen känner nog sin matte utan o innan o vet precis.
Det går inte att lura hästarna.

De flesta känner igen en riktig hästmänniska o bara det gör att de rättar sig in i ledet. -Å tusan:eek:

Senast ändrad:

Absolut, det är jättebra. Men jag förstod det som att hon inte hade pengar till det. Jag tycker isf att man ska vara med själv, och efter att instruktören jobbat med hästen få undervisning i hur man ska komma vidare. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar