Sv: Hur år det för era 05r edition 5
*kl*
Nu var det länge sedan jag var med i den här tråden, men en gång i forntiden (
) var det faktiskt jag som startade den första 05:a-tråden på Grundutbildning (hösten 2006).
Nåväl, min 05:a har vuxit och vuxit och vuxit och... Ja ni fattar, vuxit!
Fortfarande är hon inte "klar" men nu börjar det gå att rida lite mer i alla fall!
Vi missade 3-årstestet ifjol då hon inte var klar vare sig i kropp eller knopp, och därmed inte heller tillräckligt utbildad.
I höst har vi fortsatt inridningen, som har tagit tid för många växtperioder osv men NU börjar det närma sig ridning i alla fall!
Fortfarande är hon efter många jämnåriga men igår var vi iväg på vår andra träning i livet, och också vår andra ridtur i ridhus (har ej egent ridhus alltså).
Hon sköter sig så bra min lilla tjej!
Hon är väldigt vettig, cool och snäll men samtidigt känslig och härligt lätt att rida.
Kroppen är stor, och rörelserna verkar också komma att bli stora, så än tränar vi inte på något särskilt utan försöker bara rida i balans hela tiden.
På filmen, som är från början av träningen, försöker jag sätta takten i henne och så jobbar vi med "säteshjälper":
Låren om = samla/minska tempo
Underskänkel på = framåt
Det är ju inga regelrätta halvhalter, men jag försöker få henne att kunna "väga" lite mellan samla och framåt.
http://s377.photobucket.com/albums/oo213/ladykandar/?action=view¤t=Kandar20090228.flv
Vi är efter som sagt så vi har inte hunnit hoppa något alls ännu, men travat bommar i höstas i alla fall!
Uteritterna går prima, vi rider ut ensamma i mörkret och hon sköter sig fint.
Galoppen är fortfarande inte så ridbar men det har ju med hennes stora kropp och att hon vuxit så mycket att göra. Jag tror att galoppen kan bli rätt bra när hon växt ikapp sig själv igen!
Annars är det en mycket vänlig och ridbar häst som är jätterolig att rida!
Känslig och lätt, trots sin storlek.
Jag är alltså 177 cm lång så hästen är stor...
Jag har inte mätt henne på sistone men en bit över 170 är hon, och har 165 cm i täckesstorlek och X-Full på träns...
X-Vid på bommen på sadeln också för den delen!