Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Det var därför som jag skrev ryttare.
Man kan nog haffa en för någon timme som nöjer sig med en flaska vin eller blotta nöjet att få hjälpa till.

Jo, fast ska man ge sig in på det vill det ju till att personen är erkänt duktig, och kanske blir det svårt att hitta en sådan som ställr upp gratis. Jag skulle inte gärna göra det för någon jag inte känner, det är ju en säkerhetsrisk om hästen inte har respekt för människor. Men jag hoppas att Ts har tur. Ryttare eller inte, dt viktiga är ju att den är duktig på hantering.

Fin häst, och fick schabrak! Jag är lite av en schabrakfetischist så jag vill gärna veta vart fått tag på det/märke? PM'a gärna :)

Handlade lite på REA idag, två schabrak (dressyr och hopp), ett ulltäcke och en grimma till åringen. Schabraken är ett beige med vit/ljusbrun passpoal resp. ett marinblått med brun/ljusblå kant. Täcket är marinblått med röd/vit passpoal och frontknäppe i svart läder. Mycket nöjd :)

Idag kom hovis och skodde Avalon. När han var klar och skulle ha ut honom i hagen igen vilket är en bit att gå så undrade han om jag ridit hnm barbacka, nej sa jag och då undrade han om han fick rida till hagen. Sagt och gjort, han satte grimskaftet som tyglar, tog sig upp med hjälp av en bänk, utan hjälm och skrittade breve mig och hagkompisen ut. Avalon var jättesnäll, aldrig blivit barbackariden innan. Galna Irländare till hovis ;)

haha vilken tuff hovslagare! :D det hade inte jag gjort på en häst som man inte känner så bra, skulle inte göra det på min unghäst :eek: :rofl:

föressten, jag var å skrittade Dacke en sväng idag efter vintervilan, å han var pigg å så men inte så farligt! vi skrittade ut en sväng och vi gick förbi barn som gungade gunga, en lite bit i från vägen! å han tittade lite men sen gick han :love: min underbara lilla häst! är så käär i honom!!

*kl*

Oj vad alla skriver här!

Sassiball: Grattis till lilla dottern! Säger som alla andra att jag tycker du är tuff som redan är uppe i sadeln! Själv ville jag gärna, men det gick bara inte, det gjorde ju ont!

Jeeves: Härligt att du lever!:D Trodde nästan det hänt något!

Nu är i alla fall snön borta på vägarna och det känns som VÅÅR! Igår tog jag lilla Welvette på promenad för första gången på flera veckor. Hon skötte sig rätt OK, men var såklart laddad. Hade på henne en egentillverkad Dually Halter och för första gången fick vi en promenad utan att hon reste sig. Sen kan det ju bero på att hon är trött, men skönt att slippa ha henne sprattlandes i luften...

Hon fick dock fnatt i fårhagen igen, spände upp sig och försökte att sticka iväg i galopp och fick in en träff på mig när hon brallade...:mad:. Hon fick helt spel och gick inte att leda, stack varje gång och liksom bogade ner mig:mad::mad::devil:. Hon var respektlös och ofokuserad... Jag var lite handfallen, men stannade henne och bad henne backa. Först stod hon stilla med huvudet i vädret och riktigt IGNORERADE mig, men med lite envishet, backade hon till slut. Sen gick vi fram, och varje gång hon började med sitt svammel gjorde vi likadant. Och se på tusan, det funkade...!

Det häftigaste var när vi på hemvägen blev omkörda av en lastbil samtidigt som det klättrade folk på taket på ett bygge, hennes första impuls är att kasta sig bakåt och resa sig, men nu stannade hon och liksom vägde bakåt, men blev stående. Och allt blev bra!

Idag var vi på en promenad igen med en spänd häst, men inga incidenter denna gång. Så hon är dyr just nu:D. Här är man glad för det lilla;). Men hon är så otroligt villig att lära sig, och så känslig. Jag gillar det! Henne kan man peta på och få en reaktion, hon behöver inga stora ord eller gester. Bara en Dually;)!

Nästa helg ska vi på vårt första äventyr tillsammans. Vi har kommit med på en löshoppningskurs!

Hej,
liten presentation av mig då;
Heter Camilla, fyller 21 iår. Jobbar på ett gruppboende för personer med psykiska -och fysiska funktionshinder. Jag bor i Göteborg och delar en lägenhet med två kompisar. Har bott brevid ett stall sedan jag föddes så jag slängdes upp på nån av tjejernas ponnyer så fort det gick ;) Första egna ponnyn hade jag och storasyrran när jag var 7 år och hon 9. Sedan har det rullat på. Jag har tävlat upp till nationellt i dressyr på ponny, hoppar bara för variationen och underhållningens skull :p
Har haft 2 stora hästar och den första var en 4-åring som jag fick när jag var 16, f ö den häst som mariahmia här på forumet har numera ;) mycket snygg, showig och talangfull häst, men kemin var inte super mellan oss, men nu går hon fint och jag tror de kommer komma långt. I dec 2005 kom lilla Hot Romance till oss (9 mån gammal), fullkomligt impulsköp men ett lyckat sådant. Jag har ridit in henne själv och än är det ingen annan som har suttit på henne, så jag kan stolt säga att jag har gjort allt själv. Givetvis med tränarhjälp från marken men grovgörat står jag för.
Visade henne på treårstest 2008 och det slutade med gångartsdiplom och mycket god kritik ang hennes ridbarhet och medgörlighet. Hon är väldigt samarbetsvillig men har humör med! Den tidigare hästen hade ett mer uppskruvat temperament och blev lätt upphetsad, men denna lilla damen surar till istället om det är nåt som inte passar -som tur är så händer det sällan. Utbildningsmässigt så går hon i fin form i alla gångarter, börjat så smått att flytta för skänklarna och det funkar rätt bra åt ena hållet iallafall. Ut i skogen går hon med stora kliv -inget sällskap behövs, hon har ett stort självförtroende och har aldrig tvekat på att gå iväg ensam, inte ens som bäbis.
Jag slänger in länk till bilder från treårstestet, då det är de enda ridbilderna jag har på oss än så länge. så håll i minnet att dessa bilder är nästan ett år gamla (sedan maj 2008).

http://bilddagboken.se/p/show.html?id=201926446&t=1209765601&currimg=0&crossdomain=1
http://bilddagboken.se/p/show.html?id=227657603&t=1209765601&currimg=3&crossdomain=1
http://bilddagboken.se/p/show.html?id=227658199&t=1209765601&currimg=6&crossdomain=1

*lite knapplån*

Tack för alla svar! Som sagt, jag försöker verkligen och jag kämpar för att få det här att bli bra!

Det är ju svårt att ge konkreta tips, men jag förstår ändå hur ni menar. Jag har boken Dansa med hästar och ska läsa genom den och hoppas att jag får lite tips.
Jag har varit rädd för honom, när han började bita/hugga mig. Men det har vi kommit förbi. Han har slutat hugga mig, nu är det nafs. Inte okej det heller, men bättre än hugg. Han hittar på massa grejer, men jag blir faktiskt inte rädd för honom. Även om han flyger i luften eller drar iväg eller springer över mig, så blir jag bara så arg och besviken. Visst kan jag bli lite skraj ibland, men ilskan och besvikelsen överväger liksom.

Idag skulle han skos. Vet inte hur många gånger han har skots innan, men detta var gissningsvis 6:e gången eller något. Hos mig har han blivit skodd 2 "hela" gånger och massa tappskor där emellan. Han har alltid varit snäll. Okej, inte stått still HELA tiden, men ändå uppfört sig bra. Men idag, fy vad jag skämdes för min häst och vad besviken jag var på honom. Han stod inte still, hoppade med frambenen, slog med frambenen, höll inte bakbenen stilla. Vi fick tom bremsa honom. Och plötsligt när jag står där och håller bremsen (som fungerat jättebra) flyger han i luften och ställer sig på bakbenen. Hovslagaren höll på med ena framhoven, som han slänger fram och träffar mig i magen med. Då gick det bara inte länge, jag blev så jäkla ledsen på honom, börja storlipa inför hovslagare och två (:eek:) "medhjälpare", eller de stod och höll mig sällskap och försöka få honom lugn och stilla. För det hade jag typ gett upp med. Han träffade mig inte så himla hårt, så klarade mig fint. Men vad ledsen jag blev på honom. Så himla trött på allt.

(Kan ju även berätta att hovis har lämnat ett fint blodmärke på golvet i stallet oxå. Efter att ena framskon är påspikad smäller hästen fram med hoven som hovis håller i och skär upp/sticker hovis med en söm i ett finger. Jäklar vad det blödde. Han fick använda flera plåster och lyckades ändå bloda ner nästkommande hov)

Jag som stigit upp tidigt för att hinna rida ut i skogen med en annan i stallet innan han skulle skos. Har inte varit ute i skogen sen den 14 dec (ridit alltså, bara varit ute på promenader sedan dess). Allt gick jättebra! Han var lite spänd och så, men uppförde sig så fint. Så jag var verkligen så glad och kände mig motiverad att ta tag i det här med ledarskapet. Och jag var verkligen på bra humör. Men så blev det bara så fel med skoningen efter det... :cry:

*suck* Vad jag hatar mig själv ibland :(. Men jag har verkligen ingen styrka just ju...

Usch, det låter verkligen tungrott för dig just nu. SKönt att höra att du iaf injte är rädd, utan "bara" väldigt trött och besviken. Har du verkligen ingenstans där du kan få ihop ett par tusen och ta med honom på kurs? Jag vet ett par jätteduktiga hanteringstränare om du behöver tips. Annars kanske det är bättre att du låter honom vara tills du har energi igen? Om inte du har kraft att hantera detta kommer han säkerligen märka det, och så hamnar ni i en ond cirkel. Jag tror du behöver hjälp, stackare. Lider med dig!

Usch lider med dig, det där låter riktigt jobbigt!:eek:

Jag har inga konkreta råd att ge, men jag har för mig att du skrivit att han var nyligen kastrerad? Man kan ju i alla fall hoppas att han lugnar ner sig med tiden. Nu är det ju dessutom vår...

Min är ju rätt jobbig också, men inte i närheten av din! Men jag går och väntar på bättre tider, de kommer. Men det gäller nog att vara rädd om sig under väntetiden! Jag går och väntar på hagkompisar till sommaren och inridningen så att hon aktiveras mer.

*håller tummarna för bättre tider*

*kl*

Nu var det länge sedan jag var med i den här tråden, men en gång i forntiden (;)) var det faktiskt jag som startade den första 05:a-tråden på Grundutbildning (hösten 2006). ;)

Nåväl, min 05:a har vuxit och vuxit och vuxit och... Ja ni fattar, vuxit!

Fortfarande är hon inte "klar" men nu börjar det gå att rida lite mer i alla fall!

Vi missade 3-årstestet ifjol då hon inte var klar vare sig i kropp eller knopp, och därmed inte heller tillräckligt utbildad.
I höst har vi fortsatt inridningen, som har tagit tid för många växtperioder osv men NU börjar det närma sig ridning i alla fall!

Fortfarande är hon efter många jämnåriga men igår var vi iväg på vår andra träning i livet, och också vår andra ridtur i ridhus (har ej egent ridhus alltså).

Hon sköter sig så bra min lilla tjej! :love:

Hon är väldigt vettig, cool och snäll men samtidigt känslig och härligt lätt att rida.
Kroppen är stor, och rörelserna verkar också komma att bli stora, så än tränar vi inte på något särskilt utan försöker bara rida i balans hela tiden.

På filmen, som är från början av träningen, försöker jag sätta takten i henne och så jobbar vi med "säteshjälper":
Låren om = samla/minska tempo
Underskänkel på = framåt
Det är ju inga regelrätta halvhalter, men jag försöker få henne att kunna "väga" lite mellan samla och framåt.

http://s377.photobucket.com/albums/oo213/ladykandar/?action=view&current=Kandar20090228.flv

Vi är efter som sagt så vi har inte hunnit hoppa något alls ännu, men travat bommar i höstas i alla fall! ;)
Uteritterna går prima, vi rider ut ensamma i mörkret och hon sköter sig fint.
Galoppen är fortfarande inte så ridbar men det har ju med hennes stora kropp och att hon vuxit så mycket att göra. Jag tror att galoppen kan bli rätt bra när hon växt ikapp sig själv igen!

Annars är det en mycket vänlig och ridbar häst som är jätterolig att rida!
Känslig och lätt, trots sin storlek.

Jag är alltså 177 cm lång så hästen är stor...
Jag har inte mätt henne på sistone men en bit över 170 är hon, och har 165 cm i täckesstorlek och X-Full på träns...
X-Vid på bommen på sadeln också för den delen! ;)

Nu skev jag aldrig hennes stam; hon är efter Rubinrot och tillhör stofamilj F.1, ue: Gauguin de Lully.

Mitt råd är att släppa honom i ett ridhus och få ur honom all överskottsenergi. För så länge de är överenergiska kan man inte begära något jobb från en så pass ung häst. Min NH-tränare (som jag tackar gud för ibland) gav mig rådet när Avalon var jävlig att släppa honom i ridhuset, dra en långpisk i marken det hårdaste jag kunde och sedan låta honom bocka och springa tills han inte orkar mer - DÅ kan man börja kommunicera.

Ja ,sedan vet du ju redan att ledövningar är bra. På med en repgrimma och övaövaöva. Och se alltid till att han inte flyttat på sig utan DU flyttar på honom. De är lätt att bli lurad av de små liven.

Din låter lite som min... du gillar inte spö etc men snart är det enda utvägen! Han slår ju på dej! Läste du hur jag gjorde med min? Jag tror att din pålle behöver en liknande motsättning... bli riktigt jävla förbannad nästa gång han gör något riktigt galet - och då menar jag riktigt FÖRBANNAD! Rappa till honom! Slå allt du har mot stöveln och ryt åt honom! Be honom sen gå med dig, han får fan i mig inte gå innanför din "cirkel"! Då får du rappa till honom igen!
Var superkonsekvent! minsta lilla antydan till att veva med nått ben på stallgången så peta till honom med pisken! Minsta lilla han försöker komma nära dej så¨ryck i grimman och kräv att han backar DIREKT. Han ska lyssna på en millisekund - annars rappar du till honom med pisken igen.

Vem går han med i hagen? Det bästa är att ha honom med nån som kan ta ned honom på jorden.
Visst att hästar inte mår bra av överskottsenergi - men oavsett om hästen så måste stå på boxvila så ska de banne mig inte gå på sin människa eller visa aggressivitet!!

Om du inte reder ut detta nu i denna stund så gissar jag att din häste inte kommer vara speciellt hanterbar inom kort

Nej, såklart ska hästen ha "vardagsrespekt" för en oavsett energi eller inte. Menar mer vad gäller arbete. Kräva koncentration är svårare när de är helt uppe i varv. Men vad gäller leda, stå i gången, ryktas etc. så ska där såklart finnas ett normalhyfs att man inte ställer sig rakt på sin människa.

Idag tränade jag och Avalon för en ny tränare. Vi red ensamma hela vägen till ridhuset och hela vägen hem igen efter träningen - dukig pålle! :love: Denna tränaren har helt andra metoder mot vad den andra tränaren har. Mjukare ridning på något sätt. Tar honom för vad han är och vi tränar max 30 minuter. Hon tycker att 30 min ren koncentration är bättre än längre pass med "lull". Fick faktiskt rida på ganska långa tyglar och leda honom mycket i båda varven tills han kommer upp med ryggen och söker sig nedåt med stöd, då fick jag "bära honom" mer på yttersidan. Helt annat sätt än för den andra tränare som sagt som mer kör på metoden stadig yttertygel helatiden, mycket driv och lite mer "hårdhet". Någonstans känner jag att vi får en mer ärlig form i slutänden med den nya tränarens metod. Det är en häftig känsla när hästen bär sig själv på nästinill långa tyglar! Så, nu är jag lite kluven eftersom jag anser att båda tränarna är väldigt duktiga. Vad säger ni?

Hade en låååång hästdags idag så åringen hann löshoppas lite i paddocken tillsammans med sin kompis. Det gick bra och hon hade full kareta i traven innan jag släppte henne mor hidret :) Hoppade kanske 5 språng sammanlagt och de första bara över en bom på marken.

Gick först en rejäl promenad med Ibiza i dag, hon har så otroligt mycket energi i kroppen... Sen löshoppade vi en kort stund oxå. Ett räcke, började på 40 cm och höjde några gånger slutade på 70cm och det såg lekadne lätt ut. I morgon får hon vila.
På tisdag är min plan att sitta upp på henne för första gången, först ska vi gå eller longera lite så hon blir av med lite av energin. Sambon ska hjälpa mig att hålla henne när jag sitter upp sen. LÄNGTAR till tisdag.
Har nu haft min häst i 4 veckor, hon är snäll, social och känslig.

En fråga: är det någon som rider sin unghäst på gummi/syntetbett??? Ibiza upplevs som extremt känslig. Funderar på lämpligaste bettet på henne. Har i dag bara ett tre delat bett med små ringar. Skulle ett rakt passa bättre, el ett gummi/syntet?
En till fråga: vad har ni för nosgrimmor på era 4 åringar? I kombination till vilket bett?

Jag skulle säga att du borde hålla dig till stålbett. Enligt min tandläkare så är det skonsammast mot laner och slemhinnor. Ett rakt bett med fasta ringar som är ganska smalt varierat med ett smalt tredelat med rörliga ringar fungerar kanon för oss. Idealt är att bara rida med det ena bettet ca 2 dagar och sedan byta till det andra i 2 dagar. Detta för att fördela trycket olika i hästens munn. Jag rider med engelsk nosgrimma, ganska löst spänd. Det fungerar bra tycker jag.

Bra sida om bettsling: http://www.hastprodukter.se/pages.asp?pageid=11

Tack för tipset, länken. En mycket bra sida. Hade en lite fundering tidigare på att köpa ett rakt bett... Ska ta och göra det! Eftersom det tre delade bettet har rörliga ringar så kanske jag ska pröva fasta ringar på det raka?!?

Hej allihopa! Har inte skrivit på ett tag men just nu rider ja nästan bara min i ridhus ca 6 gånger i veckan ( ordination av vet) idag var vi ute och skrittade ca 25 min på grusvägen... Hon var jätteframmåt och glad har ju knappt gått på grusvägen på 8 veckor pga skadan men det känndes riktigt bra då det inte fanns en tendens till stegring så det var skönt! just nu går ja och funderar på om ja skall klippa av hennes svans.. men ja vet inte den är ju så otroligt lång.. hur ser era ut i man och svans?? En annan fråga har ni löshoppat era mycket och hur?? Funderar på om ja skulle göra det med min.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym