Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Alla gör vi ju olika.... men hur kommer det sig att du valt pisken som "straff" för både små och större "fel" hästen gjort? Jag tycker det låter som att du använder våld för att få hästen att samarbeta?

*kl Igår var i på långpromenad i snöovädret. han skötte sig utmärkt! Sedan vi hade vår långa "diskussion" förra veckan har han verkligen kammat sig, är superkoncentrerad på mig och enormt lätthanterlig. Han kommer fram i hagen och låter sig fångas, stannar på minsta vink, backar bara jag lägger ett finger på bogen och det känns som om jag lder honom med sytråd. Jag är supernöjd, framförallt för att jag lyckades klura ut hur jag skulle bemöta honom när han blev bufflig och respektlös, och det med mjuka medel.:bump:

när Mirabeau inte gick undan för mitt kroppspråk (som var TYDLIGT) hade jag en pinne som jag först petade med, och när det inte hade effekt gav jag en starkare hjälp- daskade till honom. Jag accepterar aldrig att hästarna går på/över/för nära mig, och då tar jag till det som behövs för att få dem därifrån.

Tycker tillvägagångsättet är detsamma?

Absolut, skillnaden är väl att jag gjorde detta vid ETT tillfälle, och vid det tillfället utsatte han mig för fara genom att inte respektera mitt utrymme, och backade inte undan efter att jag gett honom flera signaler att göra det( med röst, och kroppspråk). Jag använder de medel jag har att tillgå när hästarna utsätter mig för fara, och den gången hade jag gett honom flera signaler innan, när han helt nonchalerade det använde jag lätt våld för att han skulle flytta på sig. Jag tycker inte det är samma sak som att :
"Jag har piskat till honom vid varje minsta tendens till att veva eller grina illa"

Anni: No offense, jag hoppas att vi har högt i tak här, och kan ifrågasätta och diskutera varandras tillvägagångssätt! :)

Därför att backa eller flytta honom, ignorera honom, lirka, kela gosa eller skrika gör vare sig till eller från. Han har ALLTID gått som en hund efter mig, flyttat undan framdel eller bakdel bara jag visar med handen vad han ska flytta, han ryggar för röstkommandot "back!" även om jag står långt ifrån honom. Han stannar och står stilla/kommer till mig på handkommando (jag lyfter händerna i luften - han står stilla, när jag fäller ned dem kommer han till mig)
Han kommer när jag visslar på honom i hagen.

Men han började testa mig - som alla unghästar - men alla är olika skarpa!

Utan minsta anledning så började han lägga öronen bakåt på stallgången när jag ville komma förbi. Sen började han veva med frambenen och jag ignorerade honom och berömde när han slutade = han blev bara värre. Jag satte ett finger i bogen på honom = obehag, när han vevade med frambenen men det resulterade bara i att han ökade intensiteten i vevandet och strök öronen bakåt.
Han började hota med bakbenen. Om jag sade åt honom på skarpen med rösten eller bad honom flytta undan så blev han flyförbannad. (sparkade i boxväggen en kväll)
Och så den gången när jag skulle ta in honom utan hans kompis, gick med honom i grimman, han stannade och vägrade. Jag lade press på hans bakdel med att vifta med en pinne mot rumpan och "duttade" (inte rappade eller slog utan bara lät pinnen dunsa mot rumpan och så fort han tog ett steg fram så slutade jag)
- han blev flyförbannad och med öronen bakåt och piskande svans rusade han fram mot mig men jag hann undan.
Tog ned honom på stallbacken och han följde mig som en hund som vanligt och gjorde alla "övningar" som jag bad honom om utan att knorra. Tills vi kom tillbaka till stallet. Då blev han aggressiv igen.

Visst kan en häst vara bufflig och ofokuserad som din verkar vara - då krävs inte så mkt mer än vaksamhet och bra avläsning för att få dem att bli hanterbara igen. (dvs att förekomma dem)
Men brosus är betydligt skarpare än så. Han reagerar med rejäl aggressivitet när jag ber honom om saker som han bestämt sig för att han inte vill. Han märkte att han kom undan det jobbiga (att ex gå in i stallet utan kompisen) genom att bli arg och hotfull = matte blev rädd och backade undan honom.

När de kommer rusande emot en med öronen bakåt och huvudet högt med visade tänder så kan man liksom inte bara säga "back".......... han hade INTE stannat om jag inte rappat till honom. Då hade han flugit på mig.

Så. Alla "normala" tillvägagångssätt var redan förbrukade. Han testade mina gränser och när han ändå passerade den yttersta utan några reaktioner från hans sida så fanns inte så många andra sätt än att bli flyförbannad tillbaka! Han har fått allt för många chanser att bete sig normalt.
De flesta hästar jag haft genom åren har det räckt med att ta ut i repgrimman och kräva fokus av - då skärper de till sig. Två hästar, brosus är en av dem, har reagerat med aggressivitet. Då får de banne mig skylla sig själva! De fick båda chansen att bete sig långt innan jag blev arg men de valde själva att passera den yttersta gränsen.

Nu idag, efter ca 1,5 -2 veckors hårdare tag så räcker det med att jag harklar mig (som jag skrev ovan) så slutar han. men jag har pisken med mig och börjar han veva och jag säger åt honom med rösten och han ignorerar mig så får han inga fler snälla chanser utan då piskpetar jag till honom på det ben han vevar med. Blir han aggressiv när jag ska ta in honom bara för att jag går emot hans egna vilja - då blir jag arg tillbaka! Han får inga fler snälla chanser på ett bra tag framöver just för att han redan missbrukat mitt förtroende för honom.

Senast ändrad av en moderator:

((( sen är det ju skillnad på att piska till och SLÅ! Observera att jag ALDRIG NÅGONSIN SLÅR på min häst (förutom när han attackerar mig, då rappar jag till honom rejält) ,

piska till = det känns i skinnet på honom men lämnar inga märken i pälsen. Att PETA är för mig att sätta ett finger i sidan på hästen och det är ju inte så jag gör. Jag piskar med pisken fast jag slår inte ! nån som fattar skillnaden?? :p

Ska även tillägga att alla beteenden eskalerar ju när man inte kommer åt dem. Det hela började med bakstrukna öron, som blev till benviftande, som blev till sparkar som blev till attacker.
Därför håller jag honom sjukt kort nu, jag accepterar inte ett enda felsteg av honom, så att han åter igen håller sig på mattan. Om två veckor behöver jag garanterat inte ha pisken med mig längre - för då har han landat på alla fyra i jorden igen.
Men jag lovar att det kommer smygande tillbaka, bara det att nästa gång ska jag vara snabb att korrigera honom hårdare redan vid de första viftande frambenen. Noll-tolerans gäller från nu; annars står jag här igen med en häst som jag måste bli arg på!

Och SJÄLVKLART har vi högt i tak här inne! :) :) Förstår att många kan tycka att jag är bindgalen... ;)

Du förklarar bra! Jag ser skillnaden, din häst "vet" reglerna men testar- och dessutom genom att bete sig på ett farligt sätt. Då förstår jag att du använder de medel du har, det gör ju jag också. Dock tror jag att man behöver förtjäna respektn. och att även om man en gång haft den kan den ju försvinna. En häst som rusar emot en har ju definitivt ingen rspet, oavsett hur den beter sig 2 minuter senare? När hästarna rusar mot en är ju det sämsta man kan göra att gå undan- men det är som du säger inte så lätt att våga riskera att stå kvar.

Jag tror jag förstår hur du jobbar, men tyckte det lät som att du rekommenderade martina_m att använda piskan i alla situationer där hästen inte sköter sig. Jag kanske misstolkade dig. Och jag tycker ALLTID att hästen ska ha en grundläggande respekt för människan, först när den har det och "testar", alternativt riskerar ens hälsa, använder jag något som kan liknas med våld. Min äldre valack t.ex. vet att man ska stå kvar i boxen även om dörren är öppen. Någon gång har han testat att se vad som händer om man går ur den, och då kan det komma en sopkvast flygande (inte PÅ honom, men framför)/ en flaxande matte.

Du känner ju din häst bäst, och det är omöjligt att tycka till om saker man aldrig sett (jag har ju ingen aning om vad jag tycker om din eller amrtinas hästhantering eg).

Waow! Önskar att jag hade lite av din timing och känsla. Jag har just nu en åring som jag måste ta hem till sommaren för det har inte funkat på lösdriften jag har anlitat för helinackordering. Så nu står jag här med TVÅ hästar att hantera, jag som är en novis och tänkte att proffsen skulle hantera åringen. Tur att jag står i ett stall med hästkunniga människor. Annars vet jag inte vad jag hade gjort...:crazy:

Åringen är skarp, också ett sto, och kräver ett helt annat sätt än Welvette. Hon har gått lite vind för våg och fick bremsas för att hovisen skulle kunna verka henne igår. Och hon var inte trevlig...vevade mot hovis en bra stund innan hon gav sig. Det känns tungt just nu, även om detta är ett litet problem jämfört med en del andras härinne! Men jag har inte TID! Ska dessutom börja jobba i april efter mammaledighet på över ett år...hur ska man orka? Just unghästar kräver så mycket koncentration och fokus för att det ska bli bra, och att man själv är någorlunda i balans. Jag har väldigt mycket tvivel på mig själv just nu, som hästmänniska. Jag får liksom inte riktigt ihop hanteringen och ledarskapet. Jag vill kunna hantera min häst och vara den som bestämmer, men just undvika fight om rang, därför att jag själv är låg i rang. Jag ser det så tydligt på Welvette, hon gör gärna som jag säger, men fighten om rangen, bör jag undvika. Tror jag, i alla fall. Suck.:confused:

Din häst och jag, Anni, hade inte gått ihop! Han hade t e x inte tagit en tillrättavisning från mig är jag ganska säker på, jag blir inte tillräckligt "arg" tillbaka. (Även om jag är arg...). Min förra valack var så ranghög en häst kan bli, men också väldigt klok och snäll, så det gick liksom bra ändå. Men hans ledare, nej, det var jag inte, inte på det sättet. Men han gjorde ändå som jag bad om, för det mesta!

vad bra! Pjhu! Så ingen tror att jag är skogstokig och att mina hästar piskas till lydnad :D

Och du slog huvudet på spiken - Min häst VET så VÄL vad jag kräver av honom och var gränserna går och ändå skiter han i mig och hotar mig. Jag har visat vänlighet och tålamod, respekt och tillgivenhet och ändå vill han ge mig stryk :( Då blir matte GAAAALEN!!

Nä ingen ska använda pisken JÄMT; men tills den går att lägga undan. Som martina - så länge hästen testar henne så får hon vara superkonsekvent och ännu lite mer konsekvent - dvs inte tolerera ett enda felsteg; tills den dag han står snällt på gången, leds normalt osv - då kan man lägga undan pisken.
Min kan rycka med huvudet när man ska sätta på grimman, stanna när jag ska lasta i transporten, vilja nosa på ALLT när vi går ut till hagen - då får han ju inte "stryk". Det är bara när han visar trots och blir obstinat som han åker på en propp :D

Och reagerar hästen med ilska så måste man våga bli ännu argare tillbaka och jag har inga hovar att dänga honom med, så därför använder jag pisken :)

Tack för de snälla orden Werze... det är supersvårt att veta var gränserna går och vad det är för slags häst man har framför sig. En del är stressade och rädda och reagerar med ilska - dem kan man ju inte bli lika arg på; dem måste man miljöträna så att de spänner av (jag trodde ju först att min var rädd och försiktig men så var inte fallet... hmmzz)
Några räcker det med att flytta undan några gånger och kräva fokus så ger det sig med de samma.

Och så finns det sånna som min.... suck... men det går det med! :)

Vad ni är kloka hela bunten! :) Säger det igen, det finns mycket kunskap i den här tråden.

Idag fick jag äta grus det vill jag lova! Tog ut hästen från hagen, snurrade runt honom när jag skulle stänga grinden och då blev han rädd för något, slet sig så jag dök på mage i leran och försvann över vägen (!!) mot stallet. Som tur är kom det ingen bil och jag kunde ganska snabbt få tag på honom igen på andra sidan. Men lerig upp över öronen det var jag minsan!

Red på vår egen bana idag, den är inte så stor med det är bra underlag nu så man får passa på. Red dock i min dressyrsadel som jag inte haft på 100 år och det var INTE skönt :mad: Snacka om att man vänjer sig snabbt vid att ha korta läder! Svor över sadeln ett tag då jag inte tyckte att jag kom åt honom alls, var nära att ge upp då allting vände och det blev en ganska lyckad halvtimme iallafall. Dock kan ingenting störa en mer än när man precis har mjukat upp och fått avslappning i skritt då är någonting DÖDFARLIGT i ena hörnan och sedan är hästen som en fiolsträng.

Han bär sig fortf. så mycket lättare i vänstervarvet. Det beror nog inte enbart på honom tror jag, snarare tvärt om. Jag är mycket sämre i det varvet också. Men han kom sig i slutet och då tyckte jag det räckte för idag.

Tänkte höra hur era är vid tränsning? Min blir rätt flängig med huvudet och ska gärna bita på ALLT han kommer åt så fort bettet hamnat i munnen. Han gapar snällt när man sätter in det men flaxandet kommer sen när man ska knäppa remmarna. Har känt flera ggr så tränset sitter rätt och att inget är i vägen vid bettet. Han får 2 nya tänder men mycket längre ned så de borde inte påverka tycker jag. När man väl knäppt allt så är han precis som vanligt igen. Någon som känner igen sig?

Din häst är frustrerad. Jag skulle omgående försöka hitta en likasinnad o ha dem i en större hage.

KL
ang korrigeringar av oönskat betéende. Det ska bara göras av ngn som vet exakt HUR mkt o på sekunden när.
Man måste kunna läsa av när hästen har förstått.
Har man unghästar så krävs det ett extra vaket öga- på att se tendenser, utan att nita till dem utan vidare.
Det bästa är att stävja saker i tid.

Hantera den en stund dagligen- inte länge.
In o ut från hagen i fin stil. O sen binda upp den i boxen- kort o borsta av den, visitera samt lyfta upp fötterna- mer än bara en pyttekoll. Beröm den mkt o ha tålamod. Öva även att "sätta fast benet" mellan dina egna- som hovis. Ha förståelse om det är svårt för den att stå på 3 ben- börja om - bara. Det lönar sig.
Var alltid med hovis o säg åt den- som du brukar när det behövs- stilla, lyft, framåt................

Skrik aldrig åt hästen. Det är då rovdjuret som kommer fram- hästen blir rädd o vill vara på annan ort.

Senast ändrad:

ja det är ju oxå den stora skillnaden i ett piskrapp eller att slå sin häst. Att slå den skapar bara rädsla och missförstånd. Ett välriktat piskrapp kan vara avgörande mellan en halvgalen häst eller en häst som skärper till sig.

min gör likadant *suck* Mutar honom med lite havre så han står snällt medan man pillar in bettet men sen när man ska knäppa remmarna så vevar han runt en del... Brukar göra så att jag lägger vänsterrarmen över/runt nosryggen och knäpper nosgrimman på det viset istället för att bara ha sina båda händer under hakan på hästen. Lite kram-stil liksom ;)

Sen när jag ska av med tränset och på med grimman så blir det en kamp varje gång - han vill klia sig och det vill inte jag. morrr! Han försöker alltid klia sig MOT grimman så man inte får den på honom och har hela hans kraft liggande mot remmarna i grimman *morr igen*

Stackars lilla avalon som blev så rädd så han glömde bort matte! ;) :D

Jag lär hästen ordet -gapa vid tränsning. Den ska vänta med att klia sig tills grimman är på. Jag vil inte att de kliar sig på mig, men kan klia eller hålla upp en handduk som de kan avreagera sig på:grin:
Ja jag byter från/ till grimma när hästen har åkt till andra ställen. inte direkt att rekommendera på en unghäst kanske:angel: Då ska bytet kunna ske utan mankemang.

min gapar oxå när man kommer med bettet nu för tiden men inte för ett år sen - idag kan han oxå glömma bort vad det är jag menar så då är havre kanon att muta med ;)

Att inte klia sig är något vi tränar på. Svettig blir han och långhårig är han, så jag förstår att han vill klia när tränset åker av - även om han inte får; vare sig då eller nån annan gång. Men det är svårt att korrigera när man står där utan träns och med grimman i handen samtidigt som han kliar mot grimman :p Men men. Han får lära sig att behärska sig :D

Kan du inte tränsa på/av i boxen så du har möjlighet att korrigera honom? Sen när han kan "detdära" så ha honom i gången igen. Jag fixar alltid i boxen och hon står så fint och väntar medans man knäpper och donar men då har jag kunnat träna det då vi varit i boxen. Kan ju bli svårt som sagt i stallgång med lös häst. Samma att klia sig mot krubban med tränset på- får snällt vänta tills det är av. ( Den dagen man köpt ett dyrt träns så är man ju mindre road att det skrapas av som chokladflarn) Hon är ganska känslig och det räcker med en lätt åthutning och sen massa beröm så är hon helt med på noterna:love:

KL

Så kom min "unge" iväg på sin första dressyrträning med min "nygamla" tränare! Ryttare var inte jag själv utan min "klippa" till unghästutbildare som varit med hela vägen och som ska hänga med ända t o m kvaliteten i höst:love:

Även om det kliar i hela kroppen av lust att själv komma upp o träna så inser jag mina begränsningar just nu o håller mig till korta pass på linan fortfarande. Senast hade jag träningsvärk i ljumskarna så att jag knappt kunde gå dagen efter - av typ 15 minuters skritt o trav:o Inte läge att rida för tränaren ännu m a o. Hur som helst; jätteintressant att sitta vid sidan och se hur små, små förändringar gör smärre under! Mina tankegångar om tempoväxlingar och hur viktigt det är att han inte går och "håller igen" utan verkligen svarar framåt, att han använder bakkärran ordentligt i galoppen ( han har flashiga frambensrörelser och rund galopp så man lurar sig lätt på det ), det var precis de saker som tränaren också uppmärksammade igår.

De körde serpentiner i trav m halvhalter i traven, lätta ökningar i traven på långsidan, skänkelvikning i trav, galoppfattningar och rejäla tempoväxlingar i galoppen. Skritt på lång tygel men med krav på aktiv skritt och omedelbart svar på framåtdrivande hjälperna. Herregud, hans mediokra skritt och trav blev SÅ mycket bättre! Jättekul o intressant så nu fick åtminstone jag blodad tand så nu blir det en lite intensivare period av träning ute o inne, innan vilan på några veckor.

Min lilla häst - man sitter o blir alldeles kollrig:o Han har blivit nästan vuxen:love:

Ja jag har försökt korrigera honom på olika sätt och olika platser men hittills utan framgång :grin: men hans instinkt att klia sig tar liksom över hela honom och han bara måstemåstemåstemåste klia sig :D
Han kliar sig inte med tränset eller grimman PÅ utan det är preciiis i momentet där grimman stryks över mulen - DÅ får han totalt blackout och behovet att klia är ungefär på Liv och Död :rofl: Han står stilla när man tar av träns å grimma, det har vi tränat stenhårt på - att inte bara springa iväg så fort man blir fri från utrustning. Men som sagt... när grimman ska på och han är svettig så slår det slint :D

vet liksom inte hur jag ska korrigera honom heller. Hur gör ni när era hästar vill klia sig på er? jag brukar knuffa undan honom men det "tar" liksom inte. Kan ju inte precis "piska" honom i ansiktet :angel:

Tack för tipsen!:bow: Jag skulle verkligen vilja göra så, och skulle ha gjort om hon stod här i mitt nuvarande stall. Jag tror också på tålamod och tydlighet istället för skrik och stryk. Men nu har min stackars åring redan fått stryk (av arg hovis) och även om hon fysiskt inte tog någon skada, så var det helt klart att hon inte lärde sig någonting annat än att hon önskade sig någonannanstans....och det blir nog inte lättare att verka henne efter den här turen.:cry:

Jag ska ta hem henne till sommarbetet, har ingen box i nuläget om inte stallägaren får sålt sina hästar. ( BTW, någon som vet någon som vill köpa ett fint sto?:D )

:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar