Sv: Hur år det för era 05r edition 5
Därför att backa eller flytta honom, ignorera honom, lirka, kela gosa eller skrika gör vare sig till eller från. Han har ALLTID gått som en hund efter mig, flyttat undan framdel eller bakdel bara jag visar med handen vad han ska flytta, han ryggar för röstkommandot "back!" även om jag står långt ifrån honom. Han stannar och står stilla/kommer till mig på handkommando (jag lyfter händerna i luften - han står stilla, när jag fäller ned dem kommer han till mig)
Han kommer när jag visslar på honom i hagen.
Men han började testa mig - som alla unghästar - men alla är olika skarpa!
Utan minsta anledning så började han lägga öronen bakåt på stallgången när jag ville komma förbi. Sen började han veva med frambenen och jag ignorerade honom och berömde när han slutade = han blev bara värre. Jag satte ett finger i bogen på honom = obehag, när han vevade med frambenen men det resulterade bara i att han ökade intensiteten i vevandet och strök öronen bakåt.
Han började hota med bakbenen. Om jag sade åt honom på skarpen med rösten eller bad honom flytta undan så blev han flyförbannad. (sparkade i boxväggen en kväll)
Och så den gången när jag skulle ta in honom utan hans kompis, gick med honom i grimman, han stannade och vägrade. Jag lade press på hans bakdel med att vifta med en pinne mot rumpan och "duttade" (inte rappade eller slog utan bara lät pinnen dunsa mot rumpan och så fort han tog ett steg fram så slutade jag)
- han blev flyförbannad och med öronen bakåt och piskande svans rusade han fram mot mig men jag hann undan.
Tog ned honom på stallbacken och han följde mig som en hund som vanligt och gjorde alla "övningar" som jag bad honom om utan att knorra. Tills vi kom tillbaka till stallet. Då blev han aggressiv igen.
Visst kan en häst vara bufflig och ofokuserad som din verkar vara - då krävs inte så mkt mer än vaksamhet och bra avläsning för att få dem att bli hanterbara igen. (dvs att förekomma dem)
Men brosus är betydligt skarpare än så. Han reagerar med rejäl aggressivitet när jag ber honom om saker som han bestämt sig för att han inte vill. Han märkte att han kom undan det jobbiga (att ex gå in i stallet utan kompisen) genom att bli arg och hotfull = matte blev rädd och backade undan honom.
När de kommer rusande emot en med öronen bakåt och huvudet högt med visade tänder så kan man liksom inte bara säga "back".......... han hade INTE stannat om jag inte rappat till honom. Då hade han flugit på mig.
Så. Alla "normala" tillvägagångssätt var redan förbrukade. Han testade mina gränser och när han ändå passerade den yttersta utan några reaktioner från hans sida så fanns inte så många andra sätt än att bli flyförbannad tillbaka! Han har fått allt för många chanser att bete sig normalt.
De flesta hästar jag haft genom åren har det räckt med att ta ut i repgrimman och kräva fokus av - då skärper de till sig. Två hästar, brosus är en av dem, har reagerat med aggressivitet. Då får de banne mig skylla sig själva! De fick båda chansen att bete sig långt innan jag blev arg men de valde själva att passera den yttersta gränsen.
Nu idag, efter ca 1,5 -2 veckors hårdare tag så räcker det med att jag harklar mig (som jag skrev ovan) så slutar han. men jag har pisken med mig och börjar han veva och jag säger åt honom med rösten och han ignorerar mig så får han inga fler snälla chanser utan då piskpetar jag till honom på det ben han vevar med. Blir han aggressiv när jag ska ta in honom bara för att jag går emot hans egna vilja - då blir jag arg tillbaka! Han får inga fler snälla chanser på ett bra tag framöver just för att han redan missbrukat mitt förtroende för honom.