Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Idag har min häst fått ett nytt smeknamn. Den flygande tunnan :p

Jag skulle hoppa uppsuttet nu som jag inte gjort sedan i höstas och var verkligen spänd på hur det skulle gå. Hon var jätteduktig, hoppade även ett läskigt "skynke" som ser ut som en mur - man kan ha det som vatten matta också. Vi hoppade inte så högt 70-80 kanske.

Hon gick som en klocka och bjöd verkligen mot hindren. Jag tänkte ta med henne till hoppträningen nu snart för första gången och frågade min kompis lite grann hur det såg ut. Som en flygande tunna, var svaret.

Min häst är lite rund, därav kommentaren :angel:

NU var det längesen jag kom med en rapport:D Decibell utvecklas hela tiden och nu har vi till och med fått vara med och hoppträna i en "vuxengrupp" med andra ponnyer. jätteroligt tycker både jag och Decibell. Självklart gör vi inte alla övningar som de vuxna ponnyerna gör och vi hoppar dessutom mycket lägre än alla andra men i allafall. Något som jag särskilt lagt märke till under träningarna är att jag faktiskt ser minst ut på min ponny! Lite konstigt och ganska tragiskt eller vad man ska säga också.
Slänger in en bild på min prinsessa som jag tog idag när jag hämtade henne i hagen:D
6-7.jpg

Jag brukar leka häst :p jag stampar med foten (hoven) och gör mig så stor jag kan och då backar hon undan. Men nu vet hon ju att hon inte får använda mig som nån klipåle. Men när hon var mindre så gjorde jag så och det har funkat.

*kl*
Nu e det mindre än en månad kvar tills beräknad fölning för Victoria - längtar! :banana:

*kl*

Finns ju ett beprövat gammalt knep med sockerbit i handen varje gång tränset ska på ;) Jag har ju som sagt inga problem när bettet ska in, det tar han gärna, det är SEN bufflandet kommer. Han ska då gärna vända sig bort och bita i täcken, dörrar etc. Vill absolut inte stå still när jag knäpper men från det att snokremmen är fast så står han som ett ljus. Och samma då när allt ska av, han ska klia sig på mig och är väldigt svår att få stilla så man kan knäppa upp. När tränset väl är av så får jag på grimman utan problem.

Han tuggar väldigt mkt på bettet i ridningen och det brukar man ju se som något positivt, inte sant? :confused:

Han är inte heller motstridig mot bettet på något sätt i ridningen så jag tror inte det är att han inte gillar att ha det på sig/trycker eller skaver någonstans i munnen. Han skakar te.x inte på huvudet som de brukar göra när tränset är fel. Jaja, kanske får testa sockerbitsmetoden iallafall ;)

Förresten har jag nu bestämt mig för Cliff Barnsby-tränsen som jag tittat så länge på. 1800:- + frakt från England. Hittade en butik här hemma som säljer det, för 2800:-!!! Hutlöst!

Här e min 05:a..
Matte fick ett rid ryck i dag så lillan fick offra sej ;).. hon har stått i 3 månader nu så nu e de god tid att jobba väck fläsk på både matte å pålle =)
Sadlade å tränsade och begav mej ut en sväng. hon skötte sej exemplariskt. lite bus var de men de får man godkänna tycker jag..

Väntar jag bara på att hon ska brunsta så hon kan åka till hingsten å bli betäckt =)

Mitt hjärta
26436717.jpg

Tjock?? VA? NÄ!!!!! Inte alls ;)
26436745.jpg

Ska verkligen skräpa mig med att vara konsekvent. Som sagt, jag försöker. Men utan att mena det, så lättar man på det, omedvetet. Men känns ändå som att han lyssnar bättre på mig idag, än vad han gjorde i helgen. Fast det kan ju vara så att han har gömt sin djävul inom sig för några dagar :grin:.

Han hade verkligen behövt en stooor hage med hästkompisar. Och tro mig, jag har försökt ge honom det, men han sumpar chanserna liksom. Så fram till sommaren får han stå ut med sin lilla leriga hage. Så får vi se sen vad som händer. Förhoppningsvis flyttar matte till en annan stad efter sommaren, där det finns bra stall OCH bra hagar till sin pojk.

Jag tror att vårt "förhållande" lever just nu på ridningen. Det är när jag inte ridit på ett tag som allt blir så dåligt. Även om han aktiveras eller rids av någon annan. Bara det att då får man hela tiden bara ta hans "skit" sas. Sen tar man en ridtur och upptäcker återigen vilken underbar häst han är! För då VILL han verkligen och tycker att allt är jätteskoj.

Din häst och jag, Anni, hade inte gått ihop! Han hade t e x inte tagit en tillrättavisning från mig är jag ganska säker på, jag blir inte tillräckligt "arg" tillbaka. (Även om jag är arg...). Min förra valack var så ranghög en häst kan bli, men också väldigt klok och snäll, så det gick liksom bra ändå. Men hans ledare, nej, det var jag inte, inte på det sättet. Men han gjorde ändå som jag bad om, för det mesta!

Lite så är det med mig mig oxå. Jag är låg i rang. Men gör allt för att bli högre än min djävulspojk, som gärna vill bestämma. Man blir arg som bara den, men inte tillräckligt för honom. Medan en annan häst hade skitit på sig om man visat den ilskan :grin:. Men om min häst hade varit aggressiv som Annis, DÅ hade jag varit rädd :crazy:! Min är väldigt glad och positiv hela tiden, bara att han inte vet hur man uppför sig, och blir "farlig" på det sättet istället.

(Men måste ändå säga att jag tror att jag och min häst och passar ihop ändå :o:angel:! Gäller bara att vi reder upp det där snart. Men jag tror på oss, och den dagen jag är ledare utan någon tvekan, så tror jag att vi kommer vara perfekta för varandra :D! Jag TÄNKER INTE GE UPP!)

*kl*

Finns ju ett beprövat gammalt knep med sockerbit i handen varje gång tränset ska på ;) Jag har ju som sagt inga problem när bettet ska in, det tar han gärna, det är SEN bufflandet kommer. Han ska då gärna vända sig bort och bita i täcken, dörrar etc. Vill absolut inte stå still när jag knäpper men från det att snokremmen är fast så står han som ett ljus. Och samma då när allt ska av, han ska klia sig på mig och är väldigt svår att få stilla så man kan knäppa upp. När tränset väl är av så får jag på grimman utan problem.

Han tuggar väldigt mkt på bettet i ridningen och det brukar man ju se som något positivt, inte sant? :confused:

Han är inte heller motstridig mot bettet på något sätt i ridningen så jag tror inte det är att han inte gillar att ha det på sig/trycker eller skaver någonstans i munnen. Han skakar te.x inte på huvudet som de brukar göra när tränset är fel. Jaja, kanske får testa sockerbitsmetoden iallafall ;)

Förresten har jag nu bestämt mig för Cliff Barnsby-tränsen som jag tittat så länge på. 1800:- + frakt från England. Hittade en butik här hemma som säljer det, för 2800:-!!! Hutlöst!

Min tuggar oxå vädligt mkt på bettet. Fast nu när jag tänker efter så har det inte varit så farligt den sista tiden, men annars har det varit som en hel orkester inne i munnen. Kan det ha med att det kliar i tänderna kanske?

Min har varit hemsk att tränsa tidigare, men sköter sig faktiskt väldigt bra nu. Han tar snällt mot bettet och låter sig tränsat, innan har han färt iväg med huvudet så man knappt får tag på det (även om han stått still med fötterna iaf). Jag har faktiskt gett min en dask med handen när han bara "kör över mig" med huvudet fram och tillbaka (men så har jag en häst av stål oxå). Och berömt väldigt mkt när han är stilla, även när jag knäpper spännerna. Och beröm gillar han, så nu har han fattat vinken. När jag tränsar av vill han klia sig ibland, kan tillåta det om han kliar sig mot väggen (utan träns och grimma på) men när grimman sen åker på sätter jag fast honom så han inte kan klia sig, och borstar honom på huvudet istället, vilket är uppskattat.

Förresten...
Är väldigt nyfiken på de där tränsen :d! Du måste visa bild när du fått hem det? En länk till butiken i england kanske? (är smått bestatt av träns, kanske för jag inte hittat det "perfekta" ännu, snyggt OCH bra pris. Hittar bara snygga och svindyra :p)

Senast ändrad:

martina_m:

jag förälskade mig i tränset jag köpte till dörren, hans dressyrträns alltså. Det är ett Frank Baines träns av ny modell, kostar ca 1200 kr och för mig spec. dyrt, då det är jättefint läder och fina detaljer! Känns som ett väldigt välarbetat träns och det har en lagom bred nosgrimma ca 3 cm med pullback och foder i nacken.
smala remmar som passar min häst bra och tygelhakar vid bettet.
Finns i en väldigt snygg mörk mörk brun färg ungefär samma som stübbens färg "ebony".

här är pannbandet dock utbytt.
eSP_A0073.jpg

eSP_A0068.jpg

Ja min backar ju bara jag säger "back" och han kliar sig inte mot mig utan pressar sig mot grimman/handen som håller grimman. Dvs när jag tar av tränset gör han ingenting, men när jag drar grimman över nosen på honom och ska peta in öronen så sätter kliattacken igång och han kliar sig mot grimman eller försöker komma åt väggen å klia mot den. Han använder inte mig som klipåle utan det är just det att han blir sjuuuukt stark när han vill klia sig och matte vill sätta på grimman FÖRST och SEN låta honom klia. Men har jag fått på grimman, då vill han inte längre klia sig! tror det är nån blå tomte som hoppat in i huvudet på honom.... ;)

Martina - jag tror att det kommer gå finfint för dig och din häst. Bara du börjar bli konsekvent och kräver hela hans koncentration så kommer han dämpa sig. Som sagt, så länge han inte reagerar med ilska på dina kommandon så är det nog mest dej det hänger på ;) Han går nog bara å väntar på att du ska ta över ledarskapet ordentligt så han själv slipper det! :)

Athena och Beauspirit - jag blir inte alls avundsjuk på era fina träns! Jag vill också ha råd att köpa kvalitetssaker till min häst :( Jag älskar fina saker och mjukt läder, men pengarna ska gå till så mycket så det existerar inte i min värld att köpa ett träns för över 1000 kronor. Jag tänker på hur mkt annat jag skulle kunna få för 1000 kr (ännu mindre för TVÅtusen!) - mat för minst en vecka, MÅÅÅÅÅNGA blöjor, kläder till kidsen, diesel, räkningar... Pengarna finns där på kontot men samvetet bannar mig och tillåter bara det absolut nödvändigaste och helst det billigaste. Får nöja mig med att dreggla över era fina och drömma! Ingen som har ett begagnat finträns att sälja?! :D :D

Senast ändrad av en moderator:

vad är det för ett sto då? *nyfiken* Så man kan ha ögonen öppna!

Athena och Beauspirit - jag blir inte alls avundsjuk på era fina träns! Jag vill också ha råd att köpa kvalitetssaker till min häst :( Jag älskar fina saker och mjukt läder, men pengarna ska gå till så mycket så det existerar inte i min värld att köpa ett träns för över 1000 kronor. Jag tänker på hur mkt annat jag skulle kunna få för 1000 kr (ännu mindre för TVÅtusen!) - mat för minst en vecka, MÅÅÅÅÅNGA blöjor, kläder till kidsen, diesel, räkningar... Pengarna finns där på kontot men samvetet bannar mig och tillåter bara det absolut nödvändigaste och helst det billigaste. Får nöja mig med att dreggla över era fina och drömma! Ingen som har ett begagnat finträns att sälja?! :D :D

jag känner likadant.. har inte råd att kosta på så mycket på ett träns, även fast jag skulle vilja he ett! har ju inga barn, men pengarna de rullar iväg snabbt ändå! :eek: räkningar, bensin, skoning till Dacke, mat å så lite "russel"
Jag har just nu ett träns i från hööks, inte världen snyggaste men det funkar...
händer inte mycket annars, han e ju ledig tills 18 e mars, men han fick en skrittrunda förra veckan :p kunde inte hålla mej! var så ridsugen! men han tyckte bara det var kul att få komma ut! åå va jag längtar tills man kan rida i gång på allvar igen! tiden går så sakta... (suck)

varför måste han vila till 18 mars? hur lång blir vilan? Tänkte att du kanske kunde sätta igång honom redan nu om han vilat några veckor. Att skritta är ju ingen fara - så har du nått att göra iaf :D

Jaa jag vill så gärna kunna unna mig ett dyrt och fint träns som sitter som smäck. Men jag skulle få hemskt dåligt samvete gentemot min sambo och familj... slöseri med resurser så att säga eftersom det finns billigare, bra träns :) Sadeln kostade 4000 men den MÅSTE jag ju ha och då var den extremt billig i många andras ögon.

Ååh, det var jättefint ditt träns :love:!

Det är typ ett sådant jag är ute efter. Mina önskemål (krav :angel:) är,
- svart så jag matchar sadeln
- något bredare nosgrimma, men inte fööör bred då han har så smal nos eller vad man ska säga
- tygelhakar för de är så mkt snyggare och stilrenare
- gärna fodring i nacken.
Och så ska lädret kännas ok och de ska vara värlgjort och till ett bra pris så klart ;)!

Grejen är den, att jag lägger hellre ex 1000:- på ett träns jag gillar, än på ett som jag tycker sådär om och som kostar 500:-. Men har funderat på att köpa H**ks billigaste, bara för att ha så länge. Men att köpa ett träns NU till pojken som kostar mer än 1000:- känns inte jättelockande, då han ska lära sig att uppföra sig först så han inte "råkar" ta sönder tränset. Men i framtiden när min ekonomi förhoppningsvis är bättre och när hästen lärt sig att uppföra sig, DÅ kan jag tänka mig betala för att få det jag vill ha. Men så är min häst min familj oxå, har ingen annan att tänka på;)!

Har hittat ett träns från RC (någon som vet vad det är för märke? Billigt var det iaf ;))
Bild på --> tränset
Och man kan välja mellan silverfärgade eller mässingsspännen. Och min passar nog bäst i silver.

Tänkte förresten höra med er angående martingal.

Var ute i skogen idag med pojken och när han blir spänd och trippig håller han gärna huvudet så högt det bara går och hux flux så smäller han upp det och man får passa sig för att bli träffad. Detta främst i galoppen när han vill springa iväg, hoppar och småbockar och har sig. Och när man då tar tag i honom för att han inte ska springa iväg men samtidigt ber honom att fortsätta galoppera.

Jag vänder bort huvudet och kollar åt sidan och håller i manen när han börjar så. Så än har jag inte fått någon smäll, men det är nära.

Kan en martingal hjälpa mig här?
Eller "förstör" det att ha martingal på unghästar? Tänkte om den låser honom på något negativt sett?

Är ingen van användare av martingal, så därför tänkte jag fråga er kloka bukare :)!

jag verkligen avskyr breda nosgrimmor öh. Begriper inte hur man vill gömma sin häst bakom 4-5 cm bred nosgrimma! ser verkligen urtöntigt ut i mina ögon, ffa de som sen har ett jättetunt pannband till denna gigantiska nosgrimma - men som tur var så har alla olika smak! :p
men så verkar inte så många ha just MIN smak så därför är det sjukt svårt att hitta ett enkelt, slätt, mörkbrunt träns. Vill inte ha blingbling, orange-bruna färger, vita dekorsömmar (vanliga vita sömmar är ok) breeeda nosgrimmor eller andra konstigheter. Som Athenas träns från england - DET är skitsnyggt! men jag har inga 2000 kronor...

tycker att martingal är bra. den inverkar ingenting förrän just i det tillfälle då hästen kastar upp huvudet och den ska ju vara så pass löst spänd så hästen kan lyfta huvudet högt men inte så högt så den knockar ryttaren :) många spänner den för tajt så att hästen blir hämmad = då kan den nog göra skada, skapa spänningar etc. Men korrekt använd så är det ju bara en säkerhetsgrej för att slippa få näsan spräckt :D

18 mars så har han haft 2 månaders sammanhängande vila.. men som du säger skadar det nog inte att börja skritta i gång honom! :laugh:

Jag rider alltid med martingal när jag rider ut! just av den andledningen att jag vill inte ha en bruten näsa.. men sen är det jätteviktigt att man inte spänner den för hårt! Man säger ju att alla hjälptyglar är till för att få hästen ifom, förutom martingal, så jag kallar inte martingal hjälptyglar! det är ju bara för att skydda sig själv och hästen från att gå omkull vid en stegrinig..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar