Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Tränset hittar du här och det är ett Cliff Barnsbyträns. Jag är, precis som annie, allergisk mot bling, pärlor, Swarowski-tjafs, grälla färger, pullback-knäppning och allt för breda nosgrimmor. Så detta är EXAKT vad jag önskar :love:

Dock krånglar det att beställa från deras sida då jag är på jakt efter nån annan nätbutik i england som kan skicka det. Några är faktiskt lite billigare har jag sett...

Har eg. inte heller så mkt pengar att lägga men jag vill ha något som jag kan slita med hälsan läääänge. Är inte sugen på att betala 500:- för ett träns som jag eg. inte är så förtjust i. Då lägger jag hellre de pengarna och har tränset till jag säljer hästen ;) Med den kvalitén borde det ju hålla ett tag tycker man. Sen äger ju min mamma alla hästarna egentligen och bidrar därför till både sadel och träns. Sadeln betalade vi halva var (tot. 7900:-) och tränset blir nog också 50/50. Jag tar ju faktiskt inget betalt för att träna hennes hästar ;)

Fördelen med att köpa kvalitet är ju att man inte behöver köpa lika ofta- lädret håller sig fint och blir nästan bara bättre med tiden. Hoppas du får till det med köpandet :D Jag är riktig lädefascist, så här ska det klämmas och kännas nooga innan pengarna investeras. Jag har två träns av exakt samma modell till min troll, från Equalityline:
06220100.jpg

daaaaaaaaaaaaaaaahhhh!!!! vilket megasnyggt träns!!!!!!!! och dörren var verkligen superfin i det:D

Jag kan även rekommendera Zaldi-tränsen :) vet dock inte om dom görs/säljs längre då jag inte sett dom på ett tag men går att hitta fina på beg.marknaden!
Kostar lite över 1000-lappen i nypris och är i fint bra läder och en 2-3 cm nosgrimma utan pullback. jättefint träns som man kan ha länge och passar på många olika hästhuvuden :)

här är en bild på min gamla ponny Junior och hans träns. dock inte den bästa bilden men...
7.jpg

PS
ser ni likheten mellan denna ponny och en annan här i tråden ;)?
huvud.jpg

tack! visst är det fiint :)

det var precis vad jag ville ha jag letade ju efter smala remmar och fodrad nacke och inte en alltför bred nosgrimma... :)

Annars så har jag ridit idag igen!, sista gången tror jag innan han åker hem. red ut med 3 stycken från stallet och vi skulle rida i en sommarhage som är plan och rel. torr.

förväntade mig bockningar och en het häst men vi skrittade fram och då kändes han väldigt på tårna, men sen började vi jobba på stor volt direkt och jag krävde koncentration av honom, och då började han jobba och lugnade ner sig direkt! sen blev han trött direkt ;). kändes skönt att kunna jobba honom lite för första gången på 3 månader...

Så det var jättekul faktiskt :)

GRATTIS till dottern! Ja jag vet att jag är sen... har inte suttit här alls det sista...

Uppdatering:

Allt bara funkar just nu... allt går kanon och Thinis är bara helt fantastisk... Var å tömkörde i fredags och var såååå vansinnigt lycklig när jag åkte hem igen... så underbart fin hon var:love:... I lördags var vi och hoppade lite... det gick kanon även då... filmbeviset finns HÄR...

JAG BARA ÄLSKAR MIN LILLA HÄST JUST NU!!:love::bump:

Här e min tjejs fin träns =) Bara älskar det det. så himla fint å mjukt läder å allt. Önskar bara all den fula vinter pälsen kunde försvinna så de ej göms under tränset utan att de syns i stället... Ska fota det på henne när hon har lite kortare päls =)

26316903.jpg

oj! din gamla ponny är ju jättelik dörren! har för mig att jag sett den där ponnyn nån gång förut. Var du fodervärd eller ägde du den?

hihi visst är dom :) det var därför jag fastnade för dörren på annonsen! dom har till och med glasöga på samma öga!

jag var fodervärd för Junior mellan 05-06 och han var då 4 år. sedan var han hos en fodervärd i uppsala ett tag tills han sen såldes till en ung tjej här i västerås och han har med henne tävlat upp till LB hopp med vinster och plac.
är nu såld igen då den tjejen gått upp på storhäst så han var ute på annons för ett tag sen...

Hon ser pigg och glad ut!
Jag är egentligen kass på detta med form etc genom att titta på en häst - ligger hon på bogarna i galoppen? Om man tittar på rumpan så är den ibland nästan högre än nacken och halsen så rumpan blir liksom högsta punkten och sen faller hästen framåt... eller så ser jag helt tokigt :D

När du sitter ned i traven ser du ut att knipa mkt med benen så rumpan dunsar i sadeln - slappna aaaaaav och jobba med rygg å mage :)

Å när du hoppar - ett tips - försök få fram hästen utan att jaga den, om du tittar på ditt överliv/säte och dina armar så "jobbar" de mycket fram mot hindret och dina underskänklar åker fram mot bogen på hästen i språnget.

Så. Nu var sits besserwiesern framme igen. Förlåt....

Men hästen såg verkligen ut att vara jättepositiv och piggelin! och fiiiiin! :) :)

Jag köpte ett hööksträns för ca 10 år sen - det ser likadant ut än - fast då är det inte använt varje dag i 10 år. Men de brukar nästan ta mer skada av att inte användas! kostade 299 kr. ;)
Fast å andra sidan köpte jag en remontnosgrimma för ett år sen och den gick sönder på bara nån månad och användes bara 3 ggr/vecka. Suck.

så om hon vill så säljer hon dina hästar och tar alla pengar? ;) :p Skulle oxå gärna ha en "sponsor" LYX!

Igår var jag iväg o hämtade hö. 280 kg för 700 kr. suck. Blev knippat hö denna gång för rundbalarna var slut och han som pressat höet ville ha 50 öre per kilo för att pressa. Känns så bittert att betalar 1400 per månad i hö när vi egentligen hade hö för TRE hästar hemma på logen och så möglade det mesta så vi fick bara nått ynka ton kvar. (bonden tog in fuktigt hö men vägrade ersätta oss när vi fick dumpa 12 av 20 balar)
Ikväll ska vi dressyra lite jag och min häst. på hemmaplan. Hoppas på att kanske kunna filma nån dag i helgen om vädret o underlaget tillåter så att ni får döma MIN hemska sits!

Preeecis min typ av träns. Fast vill mixa det med Amk`s då jag har dille på hakar:p

Fullblod: Kul att få se lite film! Ska se om man kan bidra i framtiden själv:o

Idag besiktigas vår fina ponny och går han igenom så ska vi köra till Värmland imorgon med honom:cry::cry: ( fast vill ju att han går igenom)

Kvalite och träns; Har ett träns som jag fick i present som gick på 1400kr och har ett för 30 !!! kr nytt var det då. Det för 30 kr är nästan mjukare och finare i lädret än det dyra! ??? Smidigt och LÄDER liksom. Hovis som rör sig i de "finare kretsarna" kunde inte se skillnad( förutom att det var märkeslöst då)
Det dyrare tränset har nu hängt minst ett år lerigt,skrapat och i 4 delar i sadelkammaren då dottern ridit min gamla och plötsligt hör jag ett skriiiiiik ute och dundrande hovar, springer ut och ser unghästen (Billie då) har tyglarna om halsen och tränsen hänger mellan alla benen och hon är vettskrämd och dundrar runt tills det pajar såklart. Fråga inte .... orkar inte dra det..:cool: Ps . Dottern lever än...

Yes! Det är den bittra sanningen, men det är väl smällar man får ta antar jag ;)

Idag har jag handlat kompleterande saker till min nya sadel. Den är ju chokladbrun och jag tyckte inte det var så snyggt att ha ljusbrun sadelgjord och stigläder till. SÅ, jag var och fyndade i ridshoppen utanför stan, det blev skitbra! Ska plåta nu så får ni se i nästa inlägg...

Hon ser pigg och glad ut!
Jag är egentligen kass på detta med form etc genom att titta på en häst - ligger hon på bogarna i galoppen? Om man tittar på rumpan så är den ibland nästan högre än nacken och halsen så rumpan blir liksom högsta punkten och sen faller hästen framåt... eller så ser jag helt tokigt :D

När du sitter ned i traven ser du ut att knipa mkt med benen så rumpan dunsar i sadeln - slappna aaaaaav och jobba med rygg å mage :)

Å när du hoppar - ett tips - försök få fram hästen utan att jaga den, om du tittar på ditt överliv/säte och dina armar så "jobbar" de mycket fram mot hindret och dina underskänklar åker fram mot bogen på hästen i språnget.

Så. Nu var sits besserwiesern framme igen. Förlåt....

Men hästen såg verkligen ut att vara jättepositiv och piggelin! och fiiiiin! :) :)

Haha du får kritisera så mycket du vill, det är ju därför jag lägger ut filmer. Då kan man ju lära sig något nytt å verkligen förbättra sig:bump:.
Ja hon hamnar på bogarna i galoppen här men jag tror det beror på att hon är skittrött, det var i slutet av passet och hon orkade inte riktigt bära sig längre. I vanliga fall tror jag inte att hon hamnar så mycket på bogarna iaf. Men nästa gång ska jag sluta i tid:angel:.
Åh ja guuuud vad jag kniper när jag försöker sitta ner haha... jisses amalia måste skaffa mig en dressyrsadel så jag kommer ner djupare även om det inte är en ursäkt jag har en urusel grundsits verkligen:o.
Å du har så rätt angående hoppningen oxå jag har verkligen en förmåga att jaga fram istället för att sitta still och låta hindret komma till oss. Fattar inte varför jag aldrig lär mig. Dessutom så ser det ut som om jag tror att det är 1.70 istället för 70 cm *suck*, fast det är ju det som är så bra med film man ser ju själv hur fel man gör.
Jag tackar ödmjukast för tipsen och ska iaf försöka att tänka på allt nästa gång:bow:.

*kl*

Här kommer fångsten:

Mark Todd stigbyglar 319:-
2599_58953281614_691301614_2028798_27076_n.jpg

Jacson stigläder i kalvskinn 224:-
2599_58953276614_691301614_2028797_5729949_n.jpg

Equalitylline no-slip pad 229:-
2599_58953286614_691301614_2028799_7238411_n.jpg

Hansbo sadelgjord 519:-
2599_58953266614_691301614_2028795_1223413_n.jpg

2599_58953271614_691301614_2028796_1805748_n.jpg

Tycker jag fick det för ett väldigt bra pris totalt, 1200:- ungefär. Blev förvånad när stigbyglarna bara kostade 319:-, ändå Mark Todd ju. Såhär ser sadeln ut förresten...

n691301614_1871979_5126.jpg

Bilden tillhör Annas Ridshop

Senast ändrad:

Härligt att hon ändå bjuder framåt fast än hon är trött! det har inte min lärt sig än.... suck!

Min tränare brukar säga till mig " Hindret är 50 cm INTE 150!"
"är du säker?!" brukar jag fråga då... :D Jag har en förmåga att hoppa FÖRE min häst... icke bra.

Ja det är svårt att sitta bra i hoppsadel - men det GÅR om man slappnar av i benen och använder sig av sina mag-ryggmuskler ;) Nu kniper du för allt du är värd och studsar - för att din benstyrka trycker dig UR sadeln. Andas djupa andetag - det hjälper sjukt mkt. Och att titta upp - långt fram på spåret. Trampa ned hälarna (eller tänk UPP MED TÅRNA) testa i bara några få steg åt gången så att det inte blir obehagligt för hästen när du börjar studsa. Det känns vingligt i början när man slutar knipa just för att man då balanserar på sina sittben, men när man hittar tekniken så kan man sitta ned på nästan vilken gångartshäst som helst! Man måste lita på sin balans och tillåta höften att gunga med i rörelsen - nu hindrar din höft hästen att röra sig fritt. Mer juck där ute!

*kl*

Nu har jag varit ute med min groda på lite äventyr :D

Löshoppades i söndags för första gången, det gjorde hon snällt nät hon hade fattat "grejen" (springa, hoppa, stanna, äta, springa, hoppa osv. :p), skuttade bara 1,05 för att inte trötta ut henne.

Igår red jag ut själv, snällare häst får man leta efter, hon går framåt utan tvekan. Galopperade lite i skogen, bra sätt att träna henne att inte springa i in galoppfattningarna. Och det enda just nu, med tanke på underlaget utomhus (is och ännu mera is :( ).

Ska försöka komma iväg till ridhuset i helgen och ta något litet skutt uppsuttet (eller snarare cavaletti :p).

jag verkligen avskyr breda nosgrimmor öh. Begriper inte hur man vill gömma sin häst bakom 4-5 cm bred nosgrimma! ser verkligen urtöntigt ut i mina ögon, ffa de som sen har ett jättetunt pannband till denna gigantiska nosgrimma - men som tur var så har alla olika smak! :p
men så verkar inte så många ha just MIN smak så därför är det sjukt svårt att hitta ett enkelt, slätt, mörkbrunt träns. Vill inte ha blingbling, orange-bruna färger, vita dekorsömmar (vanliga vita sömmar är ok) breeeda nosgrimmor eller andra konstigheter. Som Athenas träns från england - DET är skitsnyggt! men jag har inga 2000 kronor...

*FNYS* :devil:
Jag skall minsann klä upp min Frasse i 5 cm bred nosgrimma komplett med 4 rader swarovski kristaller på pannbandet!! Nåde dig om jag hör att han är töntig!!
:p
(Jag ääääääälskar bling och dressyr-tjöfs, ärligt alltså ) :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar