Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Neeeeejjj!!! inte gömma den vackra ståtliga herren bakom en fet läderpadda!! :cry: :rofl:

Tur att smaken är som baken :banana:

Åhmendudå, allt klär den vackre vet du la'..
:p

Kan göra en smyg-visning på annat OS-bling... BLÅTT sådant!!! Tyvärr med ful remontgrimma, men den är snart ett minne blott..
Muhähä...

Ser ni hur väl pannbandet, min hjälm och hästens fotoblänk i ögonen matchar varandra) :p

I övrigt var det brunt och beige som gällde den här dagen.. haha

ridafrasse.jpg

Nu är det bara några dagar kvar av vintervilan... Tjohooo.... längtar.. :bump:

Tur att han är så snygg så man KANSKE kan bortse från en bred nosgrimma om inte blinget bländar en förstås så man inte ser något alls :D
Men matchningen med brunt å beige var snygg iaf :)

Härligt att få komma igång :)

Haha! Underbar matchning!

Jag vet inte vilket läger jag tillhör, gillar märkesgrejer med kvalitet, men liite bling. Fegsmak, kanske...:o. Har snyggat upp mitt billiga träns med ett pannband med kristaller, i alla fall...halvbred nosgrimma....hehe

Ett tips till er som inte har råd att köpa träns för 2000:- varje år. Jag snyggar upp mina träns (som är ärvda, har ett nytt som jag haft i 2-3 år) med kantpolering (ett slags gummi som liksom gör att lädret inte fransar sig) och med läderfinish (vax och olja, tror jag, blir blankt och lite hårt, som stärkning). Köpes på t e x Tjäderläder.se. Kostar lite (några hundralappar), men om man vill ha snygga grejer och inte vill köpa nytt jämt...

Jag polerar mina gamla träns, och de glänser och ser riktigt dyra:love: ut! (Polera bara inte tyglarna....:p).

Är jag en snålis, eller är jag en snålis:angel:

Nu har jag ÄNTLIGEN suttit på Ibiza. Satt upp första gången i tisdags fick då hjälp av sambon att hålla i och leda några steg i skritt. Hade först lett henne i 15 min inne i ridhuset.

I går satt jag upp SJÄLV, helt utan hjälp!!! :bump: Sen kunde jag skritta runt på spåret i tre varv och hoppa av själv!
Hade lett henne i 30 min innan. :bump::banana:

Min underbara häst är bara så :love:

åh vad roligt att det gick så bra! Är verkligen något speciellt när man sitter på de små liven för första gången:D Har du inga bildbevis? ;)

*kl*

Idag red jag ut med Linnda och Tyler som vanligt. Övade på att gå i de stoooora sjöarna i sommarhagen. I början var det läskigt, sedan kunde man vifta i dem JÄTTEKUL med foten, och sedan kunde man tom. vada rakt över, duktig häst! :)

När vi närmade oss byn (Torna Hällestad för marwin som kan dessa regionerna) så kläckte Linnda ur sig att det fanns go'a baguetter i landhandeln. Så vi red dit, parkerade utanför och gick in och handlade vars en baguett. Eller, jag handlade, Linnda var parkeringsvakt ;) Kusen skötte sig kanon och sedan red vi genom byn hem igen.

KL
Jag har inte synts så mycket det sista, och det beror på att Fröken Chanilla nu är utlånad på foder till en familj "far, far away" så jag kommer inte längre att skriva här. Lycka till med era telningar och hoppas alla era planer och önskningar slår in detta året. *vinkar*

kl.

Igår red jag Cesar igen, och han var jätteduktig.

Har lagt om allting helt och hållet nu. Då vi tror att anledningen till att han har bockat som han gjort är för att han har lite sadeltvång/tycker det är obehagligt dom första stegen.

Låter aldrig hans rygg bli kall, utan han har alltid täcke på sej innan jag ska rida (står med filt då jag borstar) Sedan borstar jag länge. Lägger på sadeln försiktigt och låter honom stå med den på ett tag, sedan hämtar jag sadelgjorden och spänner på yttersta hålen på bägge sidor.

Sedan spänner jag ett hål, går ett varv, spänner ett till hål, går ett till varv och så håller jag på så tills gjorden är spänd så mycket som behövs.

När jag ska sitta upp, så gör jag som man brukar, men jag sätter mej inte ner, utan jag står i lätt sitts, sedan sjunker jag ner lite och får en lätt kontakt med sadeln då han börjar gå (använder inte skänklarna) Sedan sjunker jag ner mer, tills jag sitter i rätt position, och kan efter någon långsida börja använda skänklarna.

Och nu har det faktiskt (peppar, peppar) Gått bra, och han har inte bockat någonting.

Och han är ju verkligen så grymt trevlig att rida, när man väl kommit förbi dessa första steg, den första långsidan. :love:

Några bilder på Beppe, från en film för ett tag sedan. (innan jag blev avslängd med buller och bång och åkte på hjärnskakning :p )

26412853.jpg

26412856.jpg

26412864.jpg

tycker att martingal är bra. den inverkar ingenting förrän just i det tillfälle då hästen kastar upp huvudet och den ska ju vara så pass löst spänd så hästen kan lyfta huvudet högt men inte så högt så den knockar ryttaren :) många spänner den för tajt så att hästen blir hämmad = då kan den nog göra skada, skapa spänningar etc. Men korrekt använd så är det ju bara en säkerhetsgrej för att slippa få näsan spräckt :D

Hmm, man kanske ska se om det finns någon i stallet som man kan låna och testa med. För någon spräckt näsa vill jag inte ha ;).

Men bling-bling är ju jättefint :love:! Skulle lätt byta pannband till ett med fyra rader swarowski-stenar :love:!!! Fast för att inte ta i allt för mkt, så funderar jag på ett med bara två rader. Bara det blingar mycket!

Och bred nosgrimma tycker jag är jättesnyggt på vissa hästar. Men som sagt, på min blir det lite väl brett eftersom han inte är så stor. Tycker att den stl som beauspirit har på sitt träns är lagom till min, eller aningens bredare kanske, men inte mkt.

Jag har blivit lovad ett träns av syrran, den dagen jag har en hemsida klar till henne. Vi har inte sagt något pris på tränset än så länge (:angel:), men får väl hålla min inom rimliga gränser. Och kanske dessutom börja på den där hemsidan någon gång :grin:...

Vilken rolig och annorlunda övning att vada:D Modig häst du har!Framöver får du skaffa ett par sadelväskor då, så kan du rida och handla stallfika;)

Igår fick jag ett litet bakslag igen, som förmodligen berodde på att jag hade lite väl höga tankar om Mirabeaus lugn och mod:angel: Jag tänkte att jag skulle göra en liten miljööträningsbana där det bl.a skulle vara med en pressenning. Pressenningar har vi i hagen, så när jag hämtat pållen skulle jag då ta med mig pressenningen också... det blåste en del här igår, och kanske gjorde det att han var extra på tå, och när jag började rassla blv han döskraj och sprang iväg. Och efter att ha öfrsökt en gång till var det som att han återigen kommit på att man kan älga iväg från matte när man känner för det. Liksom sist när han gjorde så lät jag honom vara lös, och löslongerade honom från flocken. Det funkade rätt bra, och till slut kom vi iväg till ridbanan där vi övade att gå mellan bommar, stanna, hålla avståndet, etc etc.

En sak som skrämmer mig lite (framförallt efteråt) är att när han sticker iväg, eller när jag löslongerar honom sparkar han ibland bakut mot mitt håll. Igår fick jag både lera och snö i ansiktet, men jag var glad att det inte var en hov. Jag måste verkligen ha hjälm på mig, det inser jag ju. Jag vet också att han förmodligen komemr sluta kicka när han fattat att det är jag som är boss, och jag får väl hoppas att det inte kommer en hov för nära tills dess:crazy:

KL

Polisen ringde igår dom har hittat min bil! :o

Är bogserad till ett ställe en bit från mig ska försöka hinna dit idag. ingen aning om skicket på den än, så det återstår väl att se om det är ngt värt att fixa eller om den bara är att köra till skroten *snyft*

men helt otroligt att dom faktiskt hittat den, det trodde jag inte. får hoppas att de 2 hästtäckena (varav ett nytt) jag hade i bakluckan ligger kvar! eller om knarkarna tagit dom med...

*KL*

Red dressyr igår men det gick bara så där. Det blåste som attan och sen kom en fet skogsmaskintrailer dundrande förbi och eftersom den var tom så skramlade allting och brosus blåste upp sig rejält och blev mkt spänd även om han inte direkt gjorde något. Han var lite springig igår tyckte jag men det lossnade bra sen vi galopperat och på slutet fick han godkänt ändå! Blev erbjuden en träningsplats för Ulf Johansson i helgen men tackade nej. Känns lite väl häftigt att gå riktig hoppträning två dagar på rad när han hoppat 4 ggr i hela sitt liv. Vi håller oss till Cilla vi, som vet vad vi går för :D

Amk - jag har ALLTID hjälm när jag longerar eller gör andra övningar från marken. Man vet aldrig hur de reagerar och det går sjukt snabbt. Leder du honom i repgrimma?

hoppas verkligen att den är i bra skick så den fungerar! Och att täckena är kvar förstås. Verkligen helt sjukt hur folk bara kan sno grejer sådär!!!

För övrigt så hoppade Decibell och jag vattenmatta för första gången igår. Och hon hoppade på första försöket!!!! Ni kan kanske ana hur stolt matte var då, hihi. Träningen gick överhuvudtaget ganska bra. Det enda är att jag fortfarande vill travhoppa henne men hon själv har börjat vilja galoppera mot hindren och då blir det lite dragkamp=hon tappar lite modet. Så det var bara att låta henne galoppera istället och då hoppade hon klockrent. Så nu är det slut med 100% travhoppning:P

Ja, jag borde ju ha hjälm, alltid. Jag använder både repgrimma och vanlig, men just nu mest den vanliga faktiskt. Jag tycker inte att det gör så stor skillnad än så länge, faktiskt. Vad tänkte du på?

tänkte på att man får lite mer "kraft" om man har repgrimma och det blir lite lättare att få stopp på dem om de jollar, man kan kommunicera med mindre signaler mm.- men får de vild panik så hjälps det ju inte vad man än sätter på dem ...

KL

glömde ju berätta en konstig erfarenhet igår. Brosus sadel (T6 showjumper) är en aningen vid. Äger ingen padd och har ridit med dubbla underlägg ett tag (superfult!) men så skulle jag testa lägga i ett par fishinlägg som ska vara SÅ bra för att ändra bomvidden lite rappt å smidigt. Valde ut de allra tunnaste och ett gled in fint på sin plats. Den andra fickan var trasig innuti så fick mecka runt ett bra tag men fick den oxå på plats. Glad i hågen lade jag sadeln på hästens rygg och vet ni vad??? Sadeln hade blivit så rak så den lättade PÅ MITTEN! dvs det var säkert 1-2 cm luftspalt mellan ryggfileerna och sadeln! Men framme vid manken och bak såg allt ut som vanligt. Jag fick en lätt ångestattack för jag trodde att sadeln alltid legat så illa och att jag missat det på nått vänster eftersom jag inte kollar sadeln varje gång jag rider utan den låg ju bra när jag köpte den och tycker den har funkat fint.
Gick med gråten i halsen runt och drog ur inläggen och tänkte att jag har plågat min häst genom fel sadel, att jag nu måste leta en ny mm mm.
Men när jag fått ur inläggen så "ramlade" sadeln ned på plats igen! Gissa vem som drog en djuuuup suck av lättnad?!?!

Så där blev man totalt grundlurad! Det går INTE att använda fisch om man vill kunna använda samma sadel.... Förstod såklart att någon skillnad skulle det väl bli men inte SÅ drastisk! Nu kanske sadeln är alldeles precis på gränsen lagom rak för hästen även utan fisch för han är överbyggd bak (jippie!!) och då blir ryggen mer svängd än annars. Men i allafall!

Det är nog samma sak med Wintec-sadlarna. Fast har för mig att det är, ju bredare järn, desto böjdare. Om jag inte minns helt fel.

Himla dumt det där, för som du säger. Man vill ju kunna ändra bom (oftast därför man köper en sådan sadel med den möjligheten) utan att ändra passformen i övrigt på den.

Ett tips om du tänkt köpa en fårskinnspad (brukar ju fungera bra att fylla ut med), så kolla på B*rjes. De har betydligt billigare än andra ställen (ca halva priset) och de är jättefina.

Håller tummarna för att din bil är i ett bra skick och att täckena finns kvar!
Verkligen otur du haft!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar