Sv: Hur år det för era 05r edition 5
kl.
Igår red jag Cesar igen, och han var jätteduktig.
Har lagt om allting helt och hållet nu. Då vi tror att anledningen till att han har bockat som han gjort är för att han har lite sadeltvång/tycker det är obehagligt dom första stegen.
Låter aldrig hans rygg bli kall, utan han har alltid täcke på sej innan jag ska rida (står med filt då jag borstar) Sedan borstar jag länge. Lägger på sadeln försiktigt och låter honom stå med den på ett tag, sedan hämtar jag sadelgjorden och spänner på yttersta hålen på bägge sidor.
Sedan spänner jag ett hål, går ett varv, spänner ett till hål, går ett till varv och så håller jag på så tills gjorden är spänd så mycket som behövs.
När jag ska sitta upp, så gör jag som man brukar, men jag sätter mej inte ner, utan jag står i lätt sitts, sedan sjunker jag ner lite och får en lätt kontakt med sadeln då han börjar gå (använder inte skänklarna) Sedan sjunker jag ner mer, tills jag sitter i rätt position, och kan efter någon långsida börja använda skänklarna.
Och nu har det faktiskt (peppar, peppar) Gått bra, och han har inte bockat någonting.
Och han är ju verkligen så grymt trevlig att rida, när man väl kommit förbi dessa första steg, den första långsidan.
Några bilder på Beppe, från en film för ett tag sedan. (innan jag blev avslängd med buller och bång och åkte på hjärnskakning
)