Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

tack:D ja nu har den skräckblandade förtjusning hon visade i början gått från att vara mest skräck till mest förtjusning hihi:P Så himla kul att rida henne för hon är verkligen superpositiv till allt!

såg fint och lätt ut ( som man vill att det ska göra) . Usch vad man blir sugen! Rider mest ut och hoppat små stockar i skogen. Får ingen riktig bjudning i paddocken så hoppa är det inte tal om. Ska ta mej i kragen och åka till galoppbanan som jag hade bestämt för länge sedan att jag skulle.

e glad... min gammelman har kommit hem:love: (varit utlånad) så idag har jag och dottern ridit en mysrunda utan att råka i luven på varandra:grin::)

Någon som ska ut på tävling nu i vår?

*kl*

Jag hoppade min pålla under ryttare för första gången igår. Tog 20 min och sen kunde hon hoppa ett litet räcke (ur trav, var bara 50 cm) och trava över ett par bommar på marken avslappnat. En pärla. :love:

På tal om ridning, jag rider varannan dag (som det passar, ibland 2 dagar på raken, ibland 2 dagar vila efter varann), men absolut max 4 dagar i veckan. En 4-åring (i början av året) behöver inte gå mer än så. Jobbar henne aldrig mer än 30 min (inkl. skrittpass för att hon ska få pusta).

Edit; vi ska nog ut och tävla lite senare, satsar på championat i hopp eller fälttävlan om hon visar rätt fighting spirit. Men inget jag kommer att pressa ur henne.

Senast ändrad:

Finisar! Din lilla är så bedårande:love:. Kul att hon också blivit mindre spänd. Hon såg klockren ut nu.

kl

Igår red jag och en kompis ut en runda på ca 50 min, alla gångarter, rätt så mycket galopp. Körde lite tempoväxlingar i galoppen och lite skänkelvikningar och sluta i traven. Hon är jätteduktig, så himla mjuk och känslig att rida !

Jag rider min häst ca 3-4 gånger i veckan, aldrig mer. Men uteritterna blir ofta runt en timme, rider jag på banan så rider jag 30 min. Jag rider dock ut mest, har ridit på banan 15 min sen jag satte igång henne i vår.

Flera får gärna skriva hur mycket ni rider era 4 åringar, man vill ju inte kräva för mycket heller! På torsdag ska vi vara med på hoppträningen för första gången - ser verkligen fram emot det!:)

första tävlingen för oss blir 1a maj, en klubbhoppning på min gamla ridskola i Västerås.
Det är en ridskola med inrikting barock och hästar av raserna pre/andalusier/lusitan/hispanoaraber osv så när det väl är dags för hopptävlingarna brukar dom flesta inte hoppa så högt :D vilket passar oss bra !

så det blir väl att vi hoppar kanske 40 och 50 cm :)

sen blir det om allt går som det ska, första lokala i juni.

*KL*

Jag ramlade av i lördags :D hehe
Var ute och red lite nya vägar och han var rätt tittig och spänd. Höll på att åka ett antal gånger men satt kvar. Tills på hemvägen. Travade sakta och rätt var det var slår han på en grisnit och hoppar baklänges och snor sen runt så matte flyger som en vante. Höll fortfarande i tyglarna och fick en idiotisk tanke att hålla kvar så han inte skulle springa (han stod nästan still redan) men han släpade mig på mage så jag sträckte axel, bröst å arm... bra matte! (brukar ALLTID släppa annars)
Han skrittade iväg och jag fick springa ikapp honom å hoppa upp igen :p Hade han bara snott runt hade jag nog suttit kvar för så gör han ofta, men när han kastade sig baklänges så kom jag helt ur balans. Hästjäkel ;)

Idag är det tänkt att jag ska iväg å träna men är som vanligt omotiverad. Sex timmars hålligång för ett ridpass, det tar emot!

Rider min 3-4 dagar i veckan men rätt hårda pass. Två på bana, två ute. mellan 45-60 min med mkt trav o galopp. (ett utepass består av galoppträning för kondition)

Inte min heller, men snart! Blev inget i paddocken igår, det regnade HELA dagen så det var inte så motiverande. Red ut en sväng istället med sällskap. Önskar vi hade mer naturhinder de rundor vi rider ut, då skulle det falla sig naturligt att hoppa över dem.

Idag har jag fått en träningstid i ridhuset. Ska bli jättekul och se om det vi övat lite på sedan sist har gett resultat. Han ställer sig lättare nu och sådär.

Hur långa brukar era träningspass för tränare vara? Vi har 45 minuter men jag tror jag ska säga att det räcker med 30 minuter faktiskt. Vi ska ju dit/hem också.

jag red min 4 dagar i veckan innan vintervilan, red ofta ut och då blev det kanske 40 minuter, red 1 eller 2 dagar i ridhuset när vädret var som sämst.. och då red jag ca 30 minuter.

När jag rider för tränare så rider vi tills det känns bra, ex har tid till 45 minuter, men hon är så himla duktig och om det har gått 30 minuter och han har varit duktig och lyssnat, ja då räcker 30 minuter! vi anvslutar alltid när det går som bäst! :) blev luddigt men hoppas ni fattar :p

*kl*

Nu är min dyr igen!:love:

Vi har varit på löshoppningskurs i helgen, för 2.5 till 4-åringar. Jättekul att se så många olika hästar och hopptekniker (även om jag är dressyrnörd), och olika utvecklingsstadier! Det var 12 hästar totalt, och det spände från en arab/frieser till värsta dressyrblodet!

Welvette är ju löshoppad en gång innan, på 40 cm, så hon har ju inte så mycket rutin. Hon for runt med svansen i vädret i grisegalopp:o en bra stund, men när hindret kom upp hoppade hon riktigt fint över. Till allas förvåning. Hon var kvick, smidig och med bra avstamp. Lite brysk över hindren och hade lite bråttom. Men kul var det, och hon visade att hon var en dam med stort självförtroende! Jag som i min inbillning trott att hon var en osäker häst. Nu fick jag ändra lite uppfattning om henne, för hon förde sig som en drottning inne i ridhuset.

Jag är så nöjd med henne, hon var spänd men lugn i hanteringen, åt upp allt hö jag tagit med till henne, det gick jättebra att tränsa och hon skötte sig finemang! Nu finns det hopp om livet igen....:D:D

Härligt! Visst får man en sådan otrolig energikick när allt går över förväntan? :banana::banana:

Då vi sålt ponnyn finns det lite pengar över hurra... så idag ska jag iväg och titta på nya/begagnade :bump:sadlar både till lillfisan och gammelmannen

*kl*

Är det någon av er som för "Riddagbok"? Funderar på att göra det så man kan följa någon slags utveckling och även följa upp saker som man ändrat i ridningen etc. Ska nog leta fram nått litet block här hemma...

Härligt!!!

Athena - nä tyvärr... önskar att jag gjort det redan från början... :(

Jag och annie har ett förslag:

Vore det inte kalaskul att ses i Falsterbo i sommar 12-19 juli? Shoppa, kolla in fina hästar, bada, shoppa mer och titta på ännu fler fina hästar. Inträde på området kostar 150:- och för läktarbiljett + inträde tar de 270:-. Helt klart överkomligt!

www.falsterbohorseshow.se

Nå, vad säger ni? :) :bump:

japps jag för riddagbok. har fört riddagbok över mina hästar sedan 2002 och skulle inte klara mig utan den. SUpermisdigt att kunna gå tillbaka och se hur man har ridit olika perioder. Jag skriver även upp exakt hur länge hästarna varit ute varje dag + min egen träning

Gud va duktig du är! Måste vara superskoj att läsa om några år plus att man ser olika tendenser etc. Om man märker att de blir sura/trötta/griniga vid samma tidpunkt varje år eller vid liknande arbeten osv.
Skriver du upp fodergiva, humör mm oxå?

Falsterbo låter ju så superskoj! kom igen nu alla nollfemmor!

Grymt bra förslag! Ska bara kolla det praktiska, men det vore ju fantastiskt om det fungerade. Var bor folket i den här tråden? Jag bor i Östergötland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar