Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Oj! Jo, de lär sig snabbt de små liven!

Min strategi är att undvika att hon öht kommer på att hon kan sticka, för hon har också sådana tendenser. Särskilt i vår fårhage får hon spel, jag antar att hon på något vis känner att hon är i en hage:confused:, för där vill hon både äta och larva sig! Jag kör ju med min dually som jag tycker funkar, men jag måste ju förekomma henne, innan paniken eller buset "slår till". När de väl har fått adrenalinet att rinna till kan nog inte sju starka karlar hålla dem om de vill sticka....

Jag har lärt mig att se på henne när hon blir orolig, och då förekommer jag henne med att stanna, backa några steg och sen fram. Stannar hon har jag lärt henne att gå fram när jag petar med ett spö strax bakom bogen. Sen håller jag henne "mellan hjälperna" s a s när vi är ute och går. Men det kräver ju en del fokusering från MIN sida, är rätt jobbiga promenader. Men sist gick det jättebra, och hon har inte rest sig nu de senaste gångerna vi varit ute. Jippi, än så länge...

Ja, just det, glömde: Jag har alltid hjälm när jag går med henne, tycker det hör till när man hanterar unghästar! Ett hett tips! (Hjälm, handskar, lång lina, bra skor och framförhållning). Min kan då både resa sig och göra bakutsparkar mot mig bara för att hon "busar" till det ibland.

Senast ändrad:

Ja jag köpte ju sadeln just för det syftet! Blev riktigt upprörd så nu ska jag skriva å klaga! inte för att det hjälper....

Tack för tipset om padd! nu MÅSTE jag ju köpa en!

Mja, kan inte dela den meningen faktiskt. Tycker allt bling ser ut som barbiegrejer på nått sätt. Det passa inte att klä en 650kg's häst i glittrande saker. Det ska vara läderläderläder och på sin HÖJD spännen i mässing eller koppar. Idag ska jag få far min (som ju är engelsman) att ringa Barnsbyfabriken där borta och beställa det där förbenade tränset.

Jag har också fått erbjudande om hopplektion, varannan onsdag. Min har ju inte hoppat med mig på ryggen än så jag tänkte vi måste göra det nu någon gång innan så han iaf har GJORT det. Å andra sidan känns det bra att få göra det ordentligt med tränare från allra första början. Och jag tänker att i grupp kan väl inte skada?

En återkommande fråga; Hur ofta/mycket gör ni med era nu? Vi rider ut för det mesta, ca 3ggr/veckan i varierande längd men med alla gångarter inkl., Rider med på hoppträning just nu på lördagar men har inte hoppat än utan bara miljötränat, tränar söndagar alt. rider på banan 1 gång/veckan. Allt som allt 4-5 riddagar/veckan. Är det ungefär så mycket ni rider? Hur länge rider ni per pass? Vi rider ut 45-60 minuter, tränar 30 minuter + rider t/r ridhuset vilket är ca 10 min enkel väg, rider själv på banan ca 40 minuter.

Min herre behöver rätt mkt tid att slappna av när vi rider i paddocken. Skrittar mycket i början så han mjukar upp sig ordentligt. Hittar lättare formen ute då vi har mer rum att få upp farten så då kommer han sig lite snabbare än i paddocken.

Oj, va snurrigt det blev...

Idag hade jag hjälm :D Jag brukar alltid ha det när jag rider eller tömkör, men ska jag promenera med hästarna passerar jag inte stallet (där hjälmen finns), och då glömmer jag den lätt. Jag gör ungefär som du när jag leder honom- han ska alltid gå bakom mig och försöker han gå för långt fram stannar jag och backar honom. Det har gått bättre och bättre, jag hoppas det fortsätter så. Som du säger är det totalt fokus som gäller för att snabbt kunna korrigera honom.

Anni: Ja, jag tycker det funkar bra med repgrimman också. Men egentligen är han väldigt känslig för mina hjälper, så så länge han har fokus spelar inte grimman så stor roll.. och jag har hittat ett läge när han börjar sticka, utiåfrån vilket jag kan korrigera tillbaka honom.

Hmm, kan du tipsa hur du gör? Typiskt när jag nu var så nöjd med min donna, så blev hon idag väldigt billig...

Jag skulle gå ut i skogen med henne, mest för att träna fokus och för att få lite hantering inför söndag, då vi ska vara med på löshoppningskurs. Tjoflöjt, hästen var stirret själv, och fullständigt ofokuserad och vände bara runt i skogen med huvudet i vädret som om :devil: var efter henne. Jag blev mer och mer irriterad, och hon var riktigt bufflig, och inte ett dugg känslig som hon brukar vara. Suck. Det slutade med en katastrof, såklart. Jag skulle ta en smal stig hem som går mellan risbuskar och ett stängsel. Det var trångt och Welvette stirrig och började trängas, och jag blev arg. Till slut vände jag för att ta en annan väg då jag kände att det aldrig skulle gå, och då hamnade hon i riset....och fick panik, hoppade framför mig och sen såg jag bara baken på hästen. Tur att jag inte fastnade i linan (tummen fick sig ett ryck), för hon skenade iväg i full galopp. :eek::eek::eek:

Kul.

När jag tillslut fått tag på hästeländet, var hon oskadd, svettig och fortfarande stirrig och tittade på mig som om jag vore ett monster. Hon blev infångad av snälla hästmänniskor på en gård längre bort. Konstigt nog sprang hon inte hem, utan fortsatte på vägen (!) bort mot ridskolan. Usch. Känner mig eländig nu. Sämst.:o Jag var en riktigt dålig hästmänniska idag och utsatte min häst för fara, och andra också. :crazy:

:cry::cry:

Nu är du alldels för hård mot dig själv:devil: Hade hon varit som vanligt hade det säkert gått jättebra att ta den där stigen, och hästar är utedjur- att de råkar trampa i ris är ju inget konstigt? Det går ju inte att förutse att hästen ska hoppa åt sidan. Dessutom har ni ju nu lärt er att nästa gång hon är på sådant humör håller ni till någon annanstans. Allt gick ju bra ändå. Mina hästar var också laddade igår pga. blåsten, även min coola 17-åring var lite på tårna.

Det är SÅ skönt att ha den här tråden, och ER, att bolla med. Vad skulle vi annars göra? Grubbla ihjäl oss?

Jag ska ta en långpromenad med Mirabeau nu, så ska jag skriva en utförlig beskrivning sen om hur det går, och hur jag gör. :D Just nu är jag för morgontrött för att fundera på alla detaljer.

*kl Nu har jag och Mirabeau varit på långpromenad i skogen. Jag hade ett lite längre grimskaft och repgrimma. Först övade vi lite förflyttningar utanför hagen för att kolla så att han fokuserade på mig, och sedan tuffade vi iväg. vi har gått över en otäck träbro två gånger, gått förbi hus och i en hlt ny skog. Dessutom såg vi en annan häst- DET var spännande!

Idag fungerade allt perfekt. Han gick med bra avstånd till mig, stannade direkt när jag gjorde det, backade mjukt om jag tyckte han kom lite för nära mig i halten, travade utan problem och gick inte iväg förrän jag gjorde det efter halterna. Han gick avslappnat med sänkt huvud efter mig, och det var aldrig tal om att stirra upp sig. Mitt arbete har lönat sig! :banana:

Werze: Jag har ju jobbat mycket med att det är JAG som flyttar honom, och de gånger han slitit sig lös har jag låtit honom vara lös, och istället föst iväg honom från flocken. Det har verkligen fungerat bra, jag skrev om det i ett annat inlägg om du vill läsa mer. Det är det som gjort grunden till att han har fokus på mig, och då har ledandet kommit "automatiskt". Visst ahr jag korrigerat honom när han kommit för långt fram, geom att backa honom, visa att han ska stå kvar när jag backar ifrån honom. Sedan har jag kallat honom mot mig, bett honom göra halt en meter framför mig, osv. Går han för nära skakar jag på grimskaftet och låter honom backa undan igen. Dt är så svårt att förklara med ord- det skulle ta spaltmeter. Men fråga gärna om det är något mer sped'cifikt du tänker på, så ska jag försöka.

Ja, vad hade man gjort utan denna tråden! Nu har jag haft natten på mig att grubbla igenom allt igen, och ja, det känns fortfarande skit. Men som du säger, jag borde ha känt av henne bättre innan det for iväg så långt. När jag funderar tillbaka lite så var hon rätt lugn i sin stirrighet och jag krävde för mycket av henne just då. Hon försökte inte resa sig, bocka eller bralla, och hon gjorde vad jag bad henne om. Men var spänd och ofokuserad, av en för mig okänd anledning. Jag blev irriterad på henne när hon bufflade med huvudet på mig och "morrade" ilsket på henne. Jag var INTE tålmodig, och jag var inte lugn inuti. Och jag hade liksom ingen plan med det jag gjorde. Jag skulle mest bara ta ut henne för att...ta ut henne....:crazy:.

Tänk vad fel det kan bli när inte matte är "med"....:o. Vi får väl se hur det går imorgon och framöver. Tänk, nu fick hela Sätofta något att skvallra om!:devil:

Någon annan, Annie kanske, som har några erfarenheter av detta slag, som vill spekulera lite...? Det jag är mest rädd för är att hon är så otrygg med mig att hon hellre far till byn än stannar en bit bort. Och att paniken slår till så snabbt. Hon har blivit rädd en gång för vattenslangen när stallägaren fyllt på vatten, och då tog hon sats och hoppade ut ur hagen. Men då var hon alldeles ny på stället, så jag tänkte att det var anledningen.

Senast ändrad:

Idag har det varit ut en gubbe, som höll i en tömkörningkurs, han var jätteduktig och hade hållit på i drygt 20 år.

Jag var hur som helst med med Cesar. Det var verkligen jättekul.
Efter första halvan av volten, så sa han: jahaa då har vi nått målet nu skulle vi egentligen kunna sluta :p

Cesar var jätteduktig verkligen! Och det blev ju extra kul då tömkörningsgubben var jätteförtjust i Cesar. Han tyckte det var en jättefin häst, som verkade ha hur mycket potencial som helst, och som kommer kunna hur långt som helst (han har/är även exteriör dommare)

Så ni kan ju gissa hur jag känner mej nu, I'm a proud mama :D :love:

Nu förstår jag även vilken jävla häst jag har fått, det var verkligen jättekul att höra alla fina ord om Cesar idag.

Han sa t.ex: När man ser en häst med en sådan här galopp, så kan man inte annat än att bli glad, och stå med ett stort leende på läpparna.

Vad roligt! :) Det finns inte mycket som slår att få höra fina ord om sin/sina älsklingar.

I morgon ska vi för första gånget ta oss över några hinder var det tänkt. Inget pretentiöst alls, bara här hemma på egna ridbanan men dock. Får hjälp av stallägaren som är C-tränare och som har hoppat in ett flertal unghästar så det känns bra.

Ska se om jag kan lura med mig morsan så får hon agera fotograf (bäst hon kan *host*).

kl

Idag blev det en till hopp clearround för våran del. Och så bra det gick! Fiona hoppade FANTASTISKT:love: Det är så himla kul och se hur hon utvecklats i hoppningen på en sån kort tid. Hon använder ryggen på ett helt annat sätt nu. Hoppade bara en 50 cm men hon hoppade som det vore 100+ haha. Tyvärr blev det ingen film men kan bjuda på några bilder.
http://www.pixbox.se/pic_show_id26493451.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26493454.html
[URL="http://www.pixbox.se/pic_show_id26493485.html"][URL="http://www.pixbox.se/pic_show_id26493493.html"][URL="http://www.pixbox.se/pic_show_id26493496.html"][URL="http://www.pixbox.se/pic_show_id26493497.html"]http://www.pixbox.se/pic_show_id26493461.html[/URL][/URL][/URL][/URL]
:)

Senaste från mig och min decibell:D Var på pay and jump idag och debuterade 60 cm. Decibell skötte sig super och det slutade i en felfri ritt. Här är film på oss:D

http://www.youtube.com/watch?v=0t7b7LuyAmU

Tycker det är lite kul att se utvecklingen hon har gjort. Jämför man med filmen från en pay and jump på samma ställe för exakt en månad sedan tycker i allafall jag att skillnaden är enorm!
http://www.youtube.com/watch?v=Mh5C-KPJp9U

Vill också se!! :bump:

Katarina_Dacke, har du hoppat din än? Innan vintervilan alltså...

nä min är inte inhoppad än.. har inte löshoppat så mycket heller :o men jag ska hoppa honom sen när han är igång efter vintervilan! mitt mål är att han ska kunna gå en bana på 70 felfritt innan sommarvilan! :bump:
är din inhoppad än?
jag hade tänkt att jag ska rida för tränare fre, söndag en helg, då vi ska introdosera hinder, men med en häst till som lite draghjälp! längtar så tills jag ska börja rida honom igen efter vilan!!! är ju så roligt med unghästar!!! :laugh:

ser ju kanon ut!! du har jobbat på bra!! hon ser ut att var väldigt positiv till att hoppa!! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar