Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Du kommer inte undan för du du är väl oxå en NOLLFEMMA?!? (-05 ornas tråd) Jag är annars en nollsexfemetta ;)

och vaddå aircond? Minibar? tv? I ett tält behövs ingen aircond - frisk luft räcker LÄNGE.
Minibar - man har väl kylbagen med sig??? :D Tv - solnedgången i havet klår alla tvprogram i hela världen. Duscha? ett dopp i havet när solen går ned räcker gott o väl.
Dricka lite vin, grilla en fin köttbit och snacka häst - låter finfint!

Athena du ser väl till att det är strålande sol den helgen???

och vaddå aircond? Minibar? tv? I ett tält behövs ingen aircond - frisk luft räcker LÄNGE.
Minibar - man har väl kylbagen med sig??? :D Tv - solnedgången i havet klår alla tvprogram i hela världen. Duscha? ett dopp i havet när solen går ned räcker gott o väl.
Dricka lite vin, grilla en fin köttbit och snacka häst - låter finfint!

Athena du ser väl till att det är strålande sol den helgen???

Jisses så mysigt det lät.. jag är definitivt på om man får barnledigt och det inte krockar med Båstadtennisen då vi åker dit ett par dagar varje år:)... Men falsterbo lät helt enkelt uuuuuunderbart

Eller hur?? :) :)

KL

Glömde skriva nyss: red på täkten i morse innan jobbet. Brukar vara en bra och "snabb" träningsmetod eftersom det är så djup snö o man inte behöver rida så länge. Men nu var det så sjukt mkt snö så det gick nästan inte att rida alls! Trava gick bra men inte att galoppera. Det var superjobbigt för den lille prinsen som fick pulsa i snö upp till magen så matte förskonade honom efter en liten stund och vi gick hem igen efter att ha skrittat ur ev mjölksyra ur musklerna. Nu får det banne mig sluta snöa!!

Ja, om du läst mina inlägg, kan du se en till med liknande problem.:grin: Men än så länge har det hänt en gång. Jag antar att de testar gränser, så, det går väl över. Men inte kul!:devil:

Min har bara gjort så två gånger och båda gångerna har han varit den enda kvar för alla andra har gått in och vi är sist. Alltså han blir inte lämnad ensam i hagen men de som ska ta in hämtar hästarna breve och jag tar min och de hinner före tillbaka.

Nästa gång ska jag ha repgrimma med längre grimskaft så jag kan fånga upp honom och rätta.

vi kör nog bil:P kan säkert finnas plats för dig också om du är intresserad:P

KL

Blev just tillfrågad om att träna för Maria Eriksson på fredag. Beror på om de kan laborera om tiderna (jag jobbar). Ordinarie ryttare kunde inte och ersättaren visste inte riktigt än så det är inget bestämt.

Jag kommer aldrig kunna tävla. Blev ju nervös nu av bara tanken på att KANSKE rida för Ia... stackars häst som har matte med så dåliga nerver. Märks att man varit borta från träning o tävling alldeles för länge :( Under pluggtiden i S-vall var det träning å tävling varje helg... nu känns det som ljusår bort!

men det vore otroligt nyttigt att få rida ett pass för henne tror jag!

Jag vill också rida för Ia ju. :mad: ;)

*delvis kl*

Min 05:a har äntligen slutat rymma. Hovis kommer i helgen och ska sko honom så vi kan träna på ännu mer. Har börjat ha med honom som handhäst när jag rider min gamling eftersom jag inte har något ridsällskap och jag vill inte rida ut ensam på Grotte, han kändes lite osäker sist jag var ute på vägen (det kom en hund emot oss och skällde) så då får han följa med på släp istället. Min gamling sköter sig helt underbart mot Grotte, han har fostrat honom ordentligt. Har även haft annons ute på ridsällskap på gamlingen (islänningen) men ingen här omkring verkar vilja rida en helt fantastisk islandshäst tillsammans med mig på Grotte. :( Lite tråkigt, men jag får väl dra med Grotte som handhäst så länge då tills han känner sig säkrare att kunna ridas ut ensam på. Grotte gör dock väldiga framsteg hela tiden. Vi har jobbat mkt från marken, mkt longering och tömkörning (tack Anders Eriksson, utan han vet jag inte vad jag hade gjort) så det går framåt för oss. :D Vi har även provat på en galopp under ryttare när jag red på vägen hemma (privat väg) och det gick jättebra.

Grotte har även visat upp sin ökade trav i hagen, och jag säger bara :d Vilka bakbenssteg han har! :d Nu ska hästarna få lunch och sen är det en sväng ut med gamlingen och Grotte på släp.

Synd att det är så långt mellan oss annars hade det varit superskoj att rida ihop :)

Och ja, jag vill väldigt gärna rida för Ia men är samtidigt nervös hahaha! Då blir det dessutom FILM av det hela hehehe.... Men som sagt, inget bestämt ännu.

Ja, det är verkligen synd. :(

Jag känner igen det där med att vara nervös. Jag blev asnervös när jag blev tillfrågad om att rida på en kurs för en landslagsryttare, två pass till o med. Shit, jag trodde seriöst jag skulle svimma av nervositet men jag gjorde det inte som tur var :p

Det låter schysst! :bow: Annis drömmande gjorde mig ännu mer sugen. :D

Falsterbo hade inte varit helt fel! men när är det? jag har sem 27,28,29 men jag vet inte om jag ska ta mej dit själv.. Jag å en kompis har pratat om att åka dit i år, så jag ska höra med henne vad hon säger! är inte så sugen på att åka så långt själv...

var ute och red idag igen, har börjat sätta igång honom igen efter vila, men jösses vad han är pigg!! är nästan lite otäckt att sitta på honom när han ser tomtar överallt. Men en sak som är mäkta stolt över idag är att när vi rider förbi grannstallet så kommer en av hästarna i full gallopp mot oss! och visst han tittar och spänner upp sig å så men han gjorde inte så stor grej av det, (inte jag heller) så jag blev glad att han inte fick värsta "rycket" min duktiga polle! :love:

Längtar tills man kan sätta igång honom och rida ordentligt inte bara skritta, för då är det en helt annan häst! då lullar han lungt fram i skogen och bryr sej inte så mycket, men nu kan det räcka med att en liten sak för att han ska flyga å hoppa.. knäppgök :p

Jag önskar att min oxå kunde sluta se tomtar överallt, det är påfrestande att sitta på en häst som skuttar hit och dit på vägen eller slår på en grisnit samtidigt som man ska vara avslappnad men är man FÖR avslappnad så åker man i backe.... suck. Unghästar! ;)

KL

Nu är det bestämt. Kl 14.15 i morgon får vi domen av Maria IA Eriksson :D Ska bli otroligt roligt och spännande! Är inte så nervös för själva träningen, tror att det blir MYCKET basic och många nyttiga övningar för oss - jag är mest nervös över klädseln tror jag hahahahaha! Har aldrig ridit för någon "stor" tränare så vi äger inga vita benlindor, matchande schabrak till ridbrallorna etc; vi kanske inte ens blir insläppta! :p Skojjas bara. Men lite ångest har jag, man vill ju gärna se representabel och stilren ut. Vita lindor hade inte suttit helt fel när vi ska filmas eftersom han är så himla mörk i benen, lite vitt gör att allt syns bättre. Men jag har knappt lindat en häst i hela mitt liv så det är inget jag tänker ge mig in på i morgon när jag dessutom kommer få stressa ihjäl mig för att hinna dit i tid för att sadla o tränsa bara. Behöver absolut inte nå mer att fundera på som åt vilket håll lindorna ska lindas eller få det att se snyggt ut ;) Har nog fullt sjå att hålla ordning på mig själv och att få på sadeln åt rätt håll :D
Håll tummarna för att han sköter sig och inte leker Allan Brallan i morgon....

vad roligt!! hoppas träningen går bra :) jag blir så sugen på att komma igång nu när så många av er tränar för fullt.
men snart så :)

dörren kom fram ca 17 igår eftermiddag, alltså nästan 10 timmar på transporten... men det hade gick bra och han hade klivit av och tittat sig omkring nyfiket hemma på gården och sen fått gå in i sin gamla box, han hade tydligen sett helnöjd ut :)

så nu åker jag hem redan på söndag!

Låter kul med falsterbo i sommar! Men det blir inget för mig, har fullt upp med familj och egna hästar som ska ridas så fort det blir en ledig stund.

Kul anni att du fått fatt i en tränare! Det går säkert jättebra. Håller helt med dig angående den andra träningen, 6 timmars fixande och lång sträcka fram och tillbaka - det blir bara jobbigare än det är kul.

Själv ska jag och Ninja vara med och hoppträna för första gången ikväll! :laugh: Är faktiskt lite nervös över det... hästen är det nog inga problem med, hon är cool att ridas i grupp. Eller var det innan vintervilan i alla fall :angel:

Hon är dock riktigt laddad (nästan het) när man rider ensam. Tränade ett dressyrpass i paddocken i tisdagskväll och det var mycket taktande och galoppera på stället, ofrivilliga galoppombyten mm. Sån är hon aldrig när man rider två och två eller är flera i ridhuset.

Fler som har väldigt heta unghästar? Funderar lite på vad jag gör för fel..

Falsterbo hade inte varit helt fel! men när är det? jag har sem 27,28,29 men jag vet inte om jag ska ta mej dit själv.. Jag å en kompis har pratat om att åka dit i år, så jag ska höra med henne vad hon säger! är inte så sugen på att åka så långt själv...

Om du behöver åka själv så bor nog inte jag så långt bort från dig så då kan vi samåka :bump:... åkte själv ner förra året å det var sååååå segt att köra hela sträckan helt ensam...

Ordinarie ryttares häst är skadad och ersättaren kunde inte delta så jag är tredje reserv sas, gissar att det blir en gång nu och sen får jag se mig om i stjärnorna efter en plats vid senare tillfälle:D Dessutom kostar det en bra slant att rida för Ia men det är nog värt vart enda öre! Har själv inte sett någon träning men har sett henne rida Galliano på tv, så bara det är inspirerande, plus att jag bara hört goda vitsord om hennes träningsupplägg.

Har ingen het häst själv, pigg och framåt med inte het - tack o lov. Har ridit så många heta hästar genom åren och det är så svårt att komma till arbete med en del.
Foder?
Många missförstår sin häst och tycker att den är het fast den egentligen är stressad/spänd och därför taktar, galopperar på stället, byter galopp etc. Kan ju vara en sådan anledning eftersom att din häst lugnar sig så fort det är fler i närheten. Heta hästar brukar ju ofta bli hetare tillsammans med andra. Bara en tanke :) Kan ju även vara så att i grupp får din häst annat att tänka på så den glömmer bort att vara het :)

hihi, skulle verkligen vara trevligt:P måste bara kolla upp hur många vi blir som ska åka. Men tror bara att det är jag och min kompis (Linn_H) så då finns det ju gott om plats:P

Nu måste ni hjälpa mig :)

Jag tänkte göra om i sadelkammaren min hemma i stallet nu när jag kommer hem. I vårat stall på gården har vi ju en sadelkammare/box, på ena sidan stallgången är boxarna och mittemot dom är respektive sadelkammare.
Så sadelkammaren är alltså lika lång som boxen, 3 meter och ca 1-1,5 meter bred (ska mäta exakta mått snart)

Dörren sitter längst ner på långsidan och öppnas innåt mot kortsidan. tar väl upp ca halva kortsidan.

Hur skulle ni inreda den? :)

Garderober, hyllor eller trådbackar?
Hur möblera för bästa lösning?

Jag behöver två sadelhängare 2 tränskrokar.
Resten får egentligen lösas hur som helst, tänkte om man kanske ska ha garderober eller om man ska ha några slags backar.. svårt!

Foder och täcken på tork kommer inte förvaras där inne.

Tacksam för er hjälp :)!

Jo det har du nog rätt i, hon är snarare stressad av att vara själv än het på traditionellt sätt eller vad man ska säg. Foder får hon verkligen inte mycket pga att hon behöver gå ner i vikt...

Jag får fortsätta försöka lugna henne att det inte är någon fara att vara ensam på ridbanan helt enkelt. Det är trakhenare i henne, men så långt som i tredje led - kan det ha något med temperamentet att göra? Hon är vänligheten själv, cool i all hantering men lätt att stressa upp om man gör fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar