Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Usch, det låter inget vidare. Jag hade inte velat ha en tränare som är så brysk mot hästen, det ska vara kul att lära sig och en pisk ska aldrig användas till att bestraffa hästen enligt min mening. Men alla är vi olika, återigen. Du har inte funderat på att börja lära in böjning och ställning från marken?

Han fick skylla sig själv, han gjorde valet helt själv. Jag bad honom snällt att ställa o böja men han gick emot mina hjälper, då fick jag dra höger handen över manken, han lyssnade fortfarande inte och började steppa åt sidorna. Eftersom han inte ville lyssna på min högerskänkel så skulle Ia gå bredvid honom och just ställa honom från backen; då sparkar han mot henne! Hon hade inte ens rört honom utan gick bara snett bakom för att han skulle bli mer inramad. Återigen, han får f-n i mig inte attackera folk:devil: ! Vi bad honom snällt först, flera gånger, och han VET vad som krävs av honom och likt förbannat måste han testa. Ia tom skrattade åt honom efter ett tag; han gick jättefint ställd under nästan hela långsidan; men så bara MÅSTE han testa att gå emot ändå! suck! om han bara lyssnar och går fint så behöver man inte bli arg på honom; men ska han tjafsa o sura ihop så får han skylla sig skjälv att vi tjafsar tillbaka och att han åker på "däng" när han kastar ut rumpan mot tränaren och dessutom sparkar mot henne!

Så. Jag ber honom snällt, han kan gå fint, och sen rätt var det är så kastar han ut bakdelen å struntar i mina hjälper och då gick Ia på honom för att han ska lära sig att vi VISST kommer åt honom även om jag från ryggen inte kan göra "allt". Tillsist insåg han att det inte var någon ide att slänga ut baken; vi kom åt honom ändå. Och DÅ gav han med sig, lyssnade och fokuserade och böjde igenom.

Man slår inte en häst i onödan men Brosus är INTE som andra hästar; han svarar med ilska när man pressar honom och alltså måste man ta ned honom på jorden. En annan valack jag haft, hade samma problem med ställning och böjning. Skillnaden var att när jag petade på hans bakdel med pisken för att få in den på spåret igen så skyndade han sig att direkt rätta sig efter mina hjälper. Brosus blev sur när jag petade på honom och rättade sig INTE. Ia skulle inte gå på en häst i onödan.

Att ställa o böja från backen är inga problem alls. Samma historia där som med hanteringen från backen. Sina övningar kan han. Det är bara det att ibland far djäveln i honom o han måste testa allt.
Hade vi fått mjuka upp lite mer för oss själva i början så hade han varit mer med på noterna tror jag. Men när man väl börjar kräva något så kan man ju inte ge sig! Han KAN ju faktiskt ställa o böja; hur bra som helst ibland, så varför ska han ens protestera när han VET vad som krävs av honom?! Då får han skylla sig själv att vi blir arga

Senast ändrad av en moderator:

Hurra! Hältan som bortblåst!? Gick en sväng med henne först innan jag släppte ut i hagen och det märktes inget av hältan alls! Var nog en nerv i kläm då,då:bump:

Svårt det där med träning och tränare. Det lät inte riktigt som min melodi heller men svårt att döma när man inte sett varken häst eller själva träningen.Analyserar nog lite mer där- väger jag över? finns det en låsning? osv..
I ridningen vill jag nog inte heller ta i med hårdhandskar och få en stressad häst. Däremot är jag obarmhärtig gällande säkerhet. När hon reste sig så var jag beredd när hon gjorde det igen och precis när hon skulle upp igen lutade jag mig snabbt fram och gav henne en rejäl "flating" på ena sidan av huvudet , hon blev så paff att hon svängde runt åt vänster( drämde till på höger sida) och ställde sig helt stilla. Jag höll förstås på att åka av när hon snurrade till, men höll mig kvar, och sen dess har hon inte hållt på och resa sig.På marken samma sak av återigen säkerhetskäl- det smackar till snabbt och hårt om man försöker gå över mig osv. Nu händer det ju aldrig- så nu kan jag ägna mig åt att pussa på henne:love:

Hej alla.

Vad kan/begär ni av era häster nu? Ex skänkelvikning,galoppfattningar, samlingsgrad,tempoväxlingar osv

Hoppar ni uppsuttet? vilken höjd och "utsträckning".

Hur höga är era hästar? Vad var dess mankhöjd när ni började i tråden?

Hur är det framtida upplägget fram till sommarn? Kanske ni har ännu långsiktigare plan.

Håller tidsplanen fram till nu eller har det gått fortare/långsammare än väntat?

Jag håller helt klart med. Om än det är en unghäst så måste "lagar och Paragrafer" sitta som berg. Att protestera med sparkar är absolut olagligt ;)
Jag tycker precis som du, dom ska banne mig rätta sig efter situationen. Lär man inte dom det i unga år, när ska man då göra det?

Håller med där. Sparka efter folk FINNS INTE! Tanken ska inte ens passera deras lilla hjärna. Men i samma lilla hjärna köper jag inte ( står även att läsa i Kyras ena bok att hästar tänker inte så) att man på jävulskap bestämt sig för att inte ställa sig till höger.

Hej alla.

Vad kan/begär ni av era häster nu? Ex skänkelvikning,galoppfattningar, samlingsgrad,tempoväxlingar osv

Han skall gå undan för skänkel med bibehållen takt i skritt. Han skall även gå undan för skänkeln några steg i trav.
Han skall fatta galopp från trav utan 'spring' innan och galoppera på volt med bibehållen balans och form.
Jag kräver ingen samling, men han skall gå i en trevlig arbetsform med eftergift, så stadigt som möjligt.
Han skall ta någorlunda jämnt stöd i båda sidorna och skall helst ta förhållningar direkt jag ber om det och samma sak med framåtdrivande (något som inte alltid fungerar).

Han visar redan nu att han har ett brett spektrum i vad gäller temoväxlingar, men vi har inte fokuserat på detta bara 'lekt' fram lite.

Utöver detta skall han lungt och sansat kunna hoppa en löshoppnigsbana med en sista oxer på 120-130cm. Uppsutten hoppning skall påbörjas så snart han är igång igen nu efter vintervilan.

Han skall även kunna dra släpa vid tömkörning och acceptera skaklar och närvaro av vagn bakom sig.

Nej, inte än. Löshoppar 1 dag/vecka

Han är 168Mkh och har inte växt något mer sedan jag började skriva i tråden i november 2008.

Hur är det framtida upplägget fram till sommarn? Kanske ni har ännu långsiktigare plan.
UTERITTER, konditionsträning i skog och mark. Inkörningen skall slutföras. Inhoppning under våren.

Håller tidsplanen fram till nu eller har det gått fortare/långsammare än väntat?
Det har gått fortare än planerat. Han går från klarhet till klarhet och jag är supernöjd med honom.
:love:

Det ÄR svårt att analysera via webben ;)

Alltså. Han går ju inte o tänker på att "nu ska jag jävlas genom att inte ställa höger". Han HAR svårt att ställa till höger och när han är på "fel" humör som han var i fredags så reagerar han genom att protestera rejält mot både skänklar o tyglar. Jag skrev redan från början att jag tyckte att Ias metod var lite väl tuff för just min häst så där i början av passet, att jag helst hade värmt honom på "mitt" sätt och sen testat hennes metoder om han då inte ställt igenom. Nu blev det som det blev och OAVSETT så får en häst inte sparka mot en människa OCH han ska banne mig lära sig att fokusera på mig oavsett humör för dagen. I fredags var han redan från början spänd och "fjollig" och då struntar han helt sonika i mig - DÄRFÖR blev Ia oxå arg på honom från backen för att understödja min ridning. Som någon skrev, om vi inte tar det ur honom NU som unghäst så kommer han vara oridbar längre fram. Han får faktiskt finna sig i att lyssna på mig hur upphetsad han är!
Och. När Ia bara gick bredvid honom så reagerar han med sura miner och då blev hon riktigt förbannad på honom för han fick chansen att lyssna tidigare och ändå reagerar han så på en tillrättavisning (att bli sur) SJÄLVKLART får då tränaren o ryttaren bli ARG på honom! Han vet ju vad som krävs o skiter blanka fan i vad jag gör.
Jag tänker inte "dra" loss honom bara för att Ia tyckte det just då; jag kommer rida fram honom som jag brukar och sen använda Ias metoder om han ändå inte släpper igenom som jag vill.
Veterinär har kollat honom. Han KAN ställa, böja och gå kanon - när HAN vill. Och det är ju så med unghästar, mycket sker på deras villkor och det är just det vi måste ta ur dem - de ska alltid lyssna på sin ryttare. Alla hästar har svårare eller lättar åt något håll så han är inte unik på ngt sätt.

Jag förstod inte att han teatde, och dessutom hade sparkat. Då är det en annan femma!

Idag hade vi vår premiärtur, jag och Mirabeau. Vi övade på halter och igångsättningar på ridbanan, och det gick så bra!:banana: Nu blir det mer skolning i vår, superkul. Mitt enda krux är att jag inte vet om jag vill köra in honom eller inte, eller snarare om jag vill lägga tid på både inridning, inkörning och uteritter:confused: Jag börjar nog med ridningen, så får vi se hur långt vi kommer.

Klart att du ska köra in honom:laugh: Jag tycker då så med alla hästar att dom blir trevligare ridhästar om dom är inkörda. Sedan så kan man ju träna mera varierat om de är körbara. Så jag är då absolut för att du ska köra in honom. Man hinner faktiskt göra allt. Att komma ut i skogen gör man ju lika enkelt om man kör som att rida, förutsatt att det finns bra vägar då så klart :laugh:

*kl*

Uppdatering från vår första hoppträning idag, det gick SÅ bra!! :love:
Måste börja med att säga att jag sällan har träffat en så snäll, arbetsvillig och lyhörd häst som Avalon var idag.

Vi red i ridhuset tillsammans med stallägarens man på deras 9-åring och så min tränare (stallägaren som är c-tränare) på marken. De har aldrig sett min rida markarbete på Avalon innan och de är rätt "annorlunda" människor som inte gärna gläds åt andras framgång så det jag fått höra om Avalon från dem förrut är typ att han är alldeles för stor, alldeles för sen i växten, alldeles för smal, alldeles för lite framåtbjudning och blablabla. Jag har bestämt mig att inte ta åt mig för jag vet att det bottnar i avundsjuka och det har fungerat för mig. Så, idag när vi red fram så gick min lilla gosse SÅ trevligt! Ställde igenom i hörnen, gjorde bra hörnpasseringar, lyssnade på halvhalterna och tog galoppskänkeln kanon. Deras 9-åring däremot gick med huvudet som en giraff och lyssnade varken på skänkel eller hand (till saken hör att de aldrig rider markarbete. De rider ut och hoppar och räknar kallt med att hästen ska gå fint de gånger de rider fram). Stallägarens man var fly förbannad för att hästen var "dum". Gav anledningar som att hon nog var brunstig, hade träningsvärk etc. utan att ha en tanke på att de kanske var hans ridning det var fel på. Om man inte vetat vilken av hästarna som var knappt 4 år så hade man inte gissat på min. Nåväl..

Ju sämre det gick för honom ju bättre gick det för oss :grin: Vi fick trava över 4 bommar och efter att ha fått kontroll på farten (vi kom lite för fort de första gångerna) så travade han fint över utan att toucha bommarna. Sedan gjorde vi ett litet rättuppstående av den sista bommen så det blev 2 markbommar och ett hinder. Tog det i trav några gånger och han hoppade fint över (inga tendenser till att stanna/tveka öht!) Sedan fick vi komma i galopp över ett rättuppstående på ca 50 cm och han kom helt rakt på, lagom fart och hoppade typ 20 cm över med en fin taxering - Då var han D Y R ! !

Sedan slutade vi och han fick skritta av utan ryttare. Jag var och är så himla nöjd med honom. Han fick mycket beröm tom. utav stallägarna och jag kan inte nog längta till nästa lördag! Det är så KUL att rida unghäst! :bump:

Sandela och AMK,
Håller helt med Sandela om att inkörda hästar överlag blir trevligare att rida och hantera.
Jag håller själv på att både köra in, rida till och skall så småningom försöka ta mig ut och träna kondition i skog och mark... vi håller dessutom på att förbereda för uppsutten hoppning.. Det går att kombinera fin-fint och blir väldigt varierande för hästen
Så, AMK, jag tycker också bestämt att du skall köra in din häst parallelt med andra saker.
:laugh:

I går tränade vi med selen och släpan för första gången sedan vintervilan tog slut. Han tuffade på som om han aldrig hade haft någon paus överhuvudtaget och vi sladdade nästan hela ridhuset på detta viset.

För att variera lite så la vi ut flertalet små presenningar/stora plastdukar på golvet och han fick dra släpan över dessa. Nemas problemas. Den ena pressen fastnade i ena bildäcket en sväng och följde efter oss med ett rätt suspekt ljud, men inte reagerade han på det inte.
SÅ duktigt Frasse.

Vi gjorde ytterligare ett 'farligt' hinder i form av en ca 2,5m långt elrör som vi på band långa oranga pappers-band på rad. Som en sorts gardin.
Tanken var att vi skulle kunna tömköra rakt genom 'gardinen'.
Vi kom så långt att jag kunde leda honom genom utan några större bekymmer, men det blev lite överkurs att begära att han helt SJÄLV skulle gå genom gardinen.. :D
Vi nöjde oss med att han lugnt följde efter mig genom denna nya 'farlighet' och gav honom massor med beröm.
Vi kommer fortsätta med detta varje gång tills han lugnt stegar genom utan stöd av mig och sedan hitta på nya 'farligheter' för honom att övervinna.

Skall filma och visa så småningom.

I kväll är det löshoppning!

Instämmer med Athena; Det är KUL med unghäst! :love:

han gör vikningar i trav o skritt men utan krav på form; han ska vara rak och trampa över ordentligt. Han ska fatta rätt galopp oavsett var vi än rider, i vänster varv gärna med bibehållen form men mindre krav i höger varv. Tempoväxlar mycket för att få en vaken och alert häst, att harva runt i samma tempo gör ingen lycklig ;) Ingen samling i den bemärkelsen

Hoppade sist i december och då hoppade vi bana på ca 50 cm

Tror han är runt 160. Kanske lite mindre. Vet ej hur stor han var i början.

Han ska gå stadigt i form i alla övergångar, hoppa 80 cm på bana, ha en mjuk och fin högersida :p Långsiktigt vet jag ej, velar mellan att behålla eller sälja

Har inte haft någon speciell tidsplan egentligen eftersom det är min första unghäst så tar vi allt som det kommer. Kvaliten är ett bra utbildningsmål men om vi ligger där när det gäller vet jag ju inte idag men vi siktar däråt

anni jag läste om dina mjukgörande tips i en annan tråd :) Tyckte det verkade vara en jättebra övning med de där serpentinerna. Tänkte prova det på min äldre häst som är lite svår att få loss i sidorna. Du har inga fler bra tips :angel:

Idag hoppträna jag och min lille plutt! :)
Först löshoppa vi lite, sedan hoppa jag uppsutten!
Han hoppa superbra idag! Taxera och sög tag i hinderna riktigt! Stoooor skillnad sen förra gången!
Hoppa grind på 80 cm idag!
Jag är jättestolt! :D
Ser redan framemot nästa träning! :D

Serpentinerna är favoriten ;) och sidförande som jag oxå skrev om i den tråden. Alla kan ju inte rida öppna, sluta, förvända slutor etc för att få sina hästar mjuka så krumelurserpentinerna är perfekt för alla "oskolade" (:p) hästar.

*kl*

anni0001: Hon föreslog inte graman?

I mitt liv är det väldigt känslosamt just nu, i onsdags skrevs pappren på Ove. Det känns otroligt bra att kalla honom för min nu. På riktigt! :love:
Idag sålde jag ponnyn. Min första och största kärlek. Det är iaf till någon som jag träffar rätt ofta och jag vet ju att hon tycker om honom lika mycket som jag men gud vad det känns i hjärtat. Lär ju gråta en skvätt ikväll med föräldrarna. ;) Tuff som man är.
Iof har jag ju inte direkt dåliga hästar kvar i min ägo så jag ska nog överleva detta oxå. :)

Annars händer väl inte så mkt just nu, vi rider mest ut. Ikväll ska vi iaf en sväng till ridhuset och kolla läget lite. Sedan ska jag iväg på en liten weekend i helgen och bara roa mig i huvudstaden så då får hästarna oxå en liten weekend... (Har biljetter till Buddy Holly musikalen på lördag) Ska bli otroligt skönt att ladda upp batterierna lite inför tävlingssäsongen! Snaart drar det igång!! :bump:
Kram Magda!

Nej ingen graman. Tror han bara skulle krulla ihop sig då, han är redan så ihop av sig av naturen. Han har en bra och stabil form men har svårt för att släppa igenom högersidan i början av passen.

När jag rider själv o rider lite "snällare" så går han kanonbra även om det finns mkt kvar att jobba med. I fredags gick han dock knappt i form öh eftersom det blev så mkt bråk och han blev arg o spänd. På slutet var han dock godkänd iaf även om jag VET att han har mer att ge om man tar honom på rätt sätt :) Härligt med mysweekend! jag ska till sthlm sista helgen i mars jag med å hälsa på en god vän o det ska bli SÅ skönt!

Ove - är det unghästen? Har lite taskig koll på vad pållarna heter här i tråden ;)

Athena Avalon- va härligt att höra!! Fick du nån film då?!

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar