Sv: Hur år det för era 05r edition 5
Sandela och AMK,
Håller helt med Sandela om att inkörda hästar överlag blir trevligare att rida och hantera.
Jag håller själv på att både köra in, rida till och skall så småningom försöka ta mig ut och träna kondition i skog och mark... vi håller dessutom på att förbereda för uppsutten hoppning.. Det går att kombinera fin-fint och blir väldigt varierande för hästen
Så, AMK, jag tycker också bestämt att du skall köra in din häst parallelt med andra saker.
I går tränade vi med selen och släpan för första gången sedan vintervilan tog slut. Han tuffade på som om han aldrig hade haft någon paus överhuvudtaget och vi sladdade nästan hela ridhuset på detta viset.
För att variera lite så la vi ut flertalet små presenningar/stora plastdukar på golvet och han fick dra släpan över dessa. Nemas problemas. Den ena pressen fastnade i ena bildäcket en sväng och följde efter oss med ett rätt suspekt ljud, men inte reagerade han på det inte.
SÅ duktigt Frasse.
Vi gjorde ytterligare ett 'farligt' hinder i form av en ca 2,5m långt elrör som vi på band långa oranga pappers-band på rad. Som en sorts gardin.
Tanken var att vi skulle kunna tömköra rakt genom 'gardinen'.
Vi kom så långt att jag kunde leda honom genom utan några större bekymmer, men det blev lite överkurs att begära att han helt SJÄLV skulle gå genom gardinen..
Vi nöjde oss med att han lugnt följde efter mig genom denna nya 'farlighet' och gav honom massor med beröm.
Vi kommer fortsätta med detta varje gång tills han lugnt stegar genom utan stöd av mig och sedan hitta på nya 'farligheter' för honom att övervinna.
Skall filma och visa så småningom.
I kväll är det löshoppning!
Instämmer med Athena; Det är KUL med unghäst!