Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

exakt, vi menar samma sak :D Både jag och nej på fråga B :p Han tar inte automatiskt stöd, men mkt bättre! och rider man då sen sidförande efter denna övning så jobbar man ju med diagonala hjälper; och DÅ får jag stödet i vänster och han släpper mer i höger. Vad jag menar med att bita fast är att han knappt går att svänga åt höger ibland utan bara "biter" i bettet medan vänster är betydligt mjukare o finare. Men med allt arbete vi lagt ned under hösten och nu med dessa nya övningar så blir han mer o mer liksidig även om det inte är "bra" än.

anni - så rider jag oxå! "Tvärtemot-ridning", börjar med innertygeln (lös ytter) i uppvärmningsfas. Det är jättebra! :) Kruxet är dock att lära sig att få hästen till ytter iaf. Lätt att man fastnar lite i innersidan om man inte tänker sig för. Men som tex gamleman som är van denna ridning, blir han spänd kan jag tänka 1-2 steg innertygel i tex ett hörn så slappnar han direkt av. Jättebra på tävling! :)

Sedan tycker jag inte att man ska vara så rädd för att hästen beter sig "illa" när man tränar för tränare. (Nu menar jag inte att dom får hota och bete sig farligt). Men jag vill att mina hästar & jag SKA visa upp våra svagheter när en tränare står på backen så jag kan få hjälp! Värre om man är själv och hästen beter sig så och man inte vet hur man ska lösa det. :)
På tävling kan man ju däremot gärna kamoflera sina bekymmer lite. ;)
Kram Magda!

*kl*

Vilken ponny jag har nu, wow. Han har utvecklats helt enormt på den senaste tiden, kanonfin att rida. :D

I lördags red vi ut på vägen, ensamma. Mötte plogbilen - ingen reaktion alls. Travade en hel del på vägen och han lyssnade jättefint.

I söndags red vi ut igen, innan hovis kom. Gick jättebra då med, tyckte dock det var perhört spännande när grannens sto gnäggade som en galning i hagen och ville gärna dra dit, men han lyssnade på mig när jag lugnade ner honom och vi kunde skritta förbi. :D

Idag var vi ut igen, red in på en skogsväg och travade i snön. Tog även galoppfattningarna jättebra, har dock lättare för höger galopp men den vänstra kommer nog bli lika fin när han har musklat sig bättre. :laugh: Tog in honom på en stor volt på en återvändningsplats och travade lite, böjde honom lite i båda varven och han svarade med att söka sig lite neråt fast han tyckte det var lite jobbigt på slutet. Sen skrittade vi hemåt.

Nu ska han få vila i 3 dagar, och sen ska han få följa med som handhäst några dagar så han får röra på sig utan ryttare på ryggen.

Så vi kan med detta konstatera att när hästen inte tar yttertygeln har det eg. inget med yttersidan att göra utan INNER. Alltså att den sidan inte är tillräckligt gymnastiserad? Han är ju lättare att ställa till vänster, och tar därmed yttertygeln mycket bra. Summasummarum; En mjuk innersida ger en stadig yttersida. Hur mycket stöd man än ger på ytter så kommer den aldrig att tas upp av hästen så länge den inte är mjuk i sin innersida.
Innersidan för oss är ju i detta fallet höger, så det är alltså höger sida vi måste göra starkare, några fler tips på hur man gör det? ;) Min pojk kan inte skänkelvikning/sidvärtesrörelser än. Han har ju precis lärt sig göra ordentliga hörnpasseringar utan att kapa hörnen så fyrkanten blir en oval. Då har han även lärt sig att man ska flytta UNDAN skänkeln, inte bara gå fortare. Hur introducerade ni sidvärtesrörelserna? Hur gör ni helt praktiskt? Från A/C till B/E eller läng spåret i nån form av öppna, eller serpentiner med lite tvärning eller hur? Menar inte rena skolor nu alltså men var i ridhuset/på ridbanan gör ni tvärningen?

Herregud, vad skulle jag göra utan den här tråden!? :bow:

:o men! du har ju häst på rustberga? vad kul!

jag bor nämligen "grannar" med er, hästen och jag!
och brukar ofta rida i eran paddock, iaf förr. har precis kommit tillbaka till gården nu i veckan.

om du vet grusvägen som kallas "rakan" , den som går ner vid det lilla stallet kävsta längs skerikevägen (åt stan hållet).

på slutet av den så går bruksleden in i skogen , tar man vänster där kommer man till oss!

känner inte igen dig från tråden, hur länge har du haft hästen din :)?

vet du om ni har någon klubbhoppning i vår?

Jajjamen det har jag!!! :D
jasså, menar du Svates stall?

Ja vi tänkte faktiskt sattsa på en vårtävling, dom förre blev rätt lyckade, var du med i någon?
Vi kommer nog ha en mitt i sommaren och en i höst också.

Får man se dig nått i paddocken nudå när du har flyttat tillbaka? :)
Det börjar ju tina upp nu! ;)

Jag har inte skrivit så många inlägg i tråden tidigare, nått angående kolik och tandfraktur. Sen nu så hade jag tagit lite nya bilder som jag ville ladda upp. Kul för andra att se och jämnföra med sina egna, eftersom alla här har 05or :laugh:
Jag har haft Ella sen i Maj, så snart ett år!! Red in henne själv.
Hur länge har du haft din? Ridit in honom?

Jajamen, svantes stall! Han är min "styvfar" sedan 10 år tillbaka och har gården ihop med min mamma. som förövrigt brukar vara i ert stall ibland och behandla Clark :)

Har tillåtelse av bonden på rustberga att får rida hur mkt jag vill i paddocken så det är snällt! Du kommer nog se oss där en hel del i vår nu :)

Jag och Dörren var med förra sommaren, på en mkt låg höjd och vi travade över lite lätt :).
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_27/20780000-20789999/640x480/20783034.jpg?0
det var så himla härligt väder den dagen! mkt trevligt alltihop och hoppas på en liknande tillställning nu i vår :)

Jag red in honom själv vintern 2007/2008.

Här är en bild när Fanny rider honom, förra våren, hon är smått förtjust i honom :) Tänk vilken hygglig 3-åring, hon red honom i alla gångarter!
DSC00471.jpg

Kul att se att ngn här i tråden finns så nära :D

*kl*

Glömde förresten berätta att vi red ut helt själva jag och Avalon i fredags. Det gick verkligen hur bra som helst och jag var så stolt över min pojk som traskade på som ingenting en runda på ca 40 minuter. Alla gångarter utan problem. Vi träffade bara på en läskig sak och det var en knallröd traktor som stor med ändan ut i vägbanan. Det tog några minuters övervägande innan vi kunde gå förbi, men det var också det enda :)

Är det någon här som ska vara med på fyra års championaten eller har detta som mål?
Hur lägger ni isåfall upp träningen inför denna i grova drag?

Nu ska vi se om jag lärt min läxa

Det är den vänstra sidan du ska göra starkare ;) Den är den som inte orkar bära sig ordentligt, den högra sidan är starkt bärande om hästen är "stelare" åt det hållet.
Sen var det detta med de olika bakbenen.
Hästen jobbar diagonalt med sina ben. Så vänster bak torde således vara starkare än höger bak. Min (som är stel i höger sidan och inte tar stöd i vänster) har alltså lättare att flytta i sidled åt vänster, just för att tyngden hamnar på vänster bak.
Åt andra hållet läggs tyngden på höger bak och då förböjer han gärna halsen istället.

men du har kopplat helt rätt, utan att lossa båda sidorna kan du aldrig få ett jämnt stöd på bägge tyglarna.

För att få hästen att ta stödet när den väl är uppmjukad så kan sidförande vara jättebra. Ställ hästens nos mot sargen på ridhuset, tryck med ytterskänkeln längre bak. I början är man bara nöjd att hästen tar några steg åt sidan. Senare, när den lyssnar på skänkeln, så fångar man upp rörelsen lite och får hästen mer rak med "alla" hjälper som vid en riktigt skänkelvikning.
Dvs flyttar du hästen för höger skänkel så flyttar du ju automatiskt upp hästen mot din vänstra hand som ska fånga upp hästen; höger är bara svagt ställande.

Har jag fattat det rätt Magda?? :D Cilla hade föreläsning om detta sist ;)

Vilka gårdar ni har med vårtävlingar o allt! sån gemenskap vill jag oxå ha! Måste försöka dra igång lite verksamhet här ute där jag bor, vi bygger nog ridbana i sommar så då får jag inviga den genom att bjuda alla hästägare o ponnyungar på tävling ;)

ja visst är det härligt! var mkt trevligt, såldes korv med bröd och fika och hopptävlingen går ju från 0 cm och uppåt så alla kan vara med :) även dom minsta leds runt med ledare.

sånt gillar jag, det blir så trevligt och en helt annan stämning än om man åker ut på lokala/regionala...

jag ska börja året med att 1a maj åka till min gamla ridskola (en liten en) och hoppa en clearround på ca 40 cm.

Sen blir rustbergas hoppning förmodligen senare, förra året var det i slutet på maj.

:)

Behöver er hjälp :)

Jag ska köpa lite hinder från Safe*y Sys*em, förmodligen blir det två stycken hinder och lite sockerbitar.

Men vilka färger ska jag köpa? Dom har ju så roliga!

Det som är klart är att iaf hinderstöden vill jag ha vita.

Sen har jag funderat på kombinationerna;

Silver-blått

Guld-rosa

Silver-lila

Guld-grönt

Kom gärna med tips! Vilka färger skulle ni tagit :laugh:

athena- Anni, blir snurrig av att läsa allt :D sitter framför data skärmen och illustrierar (stavning???) för mig själv hur jag ska rida :D
men som sagt vad skulle man gjort utan den här tråden? finns ju hur mycket kunskap här som helst :bow:
Sitter och hoppas på att hovis verkligen kommer idag. sen i em ska jag ut å rida!

jag blir helt snurrig själv av att förklara, sitter man på hästen så är det så enkelt :p Lätt att blanda ihop allt när man ska sätta ord på allt och hålla reda på alla ben och sidor ;) :p

silver blått blir det nog :)

guld grönt är ju snyggt men både jag och mamma vill ha ett rosa eller lila hinder ;).

så kanske blir guld/rosa ändå...

Läckert! själv ska jag be sambon hålla utkik efter bra stammar i skogen å dra hem till mig ;) Får bli klassiskt röd/vita bommar skulle jag tro. Hinderstöd får jag be pappa snickra tror jag ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I