Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Vad härlig hon ser ut, mjuk och arbetsvillig! Är ju inte så många "övningar" ni rider utan mest runt spåret men det ser som sagt trevligt och avslappnat ut. Keep up the good work!

Är hon inte t.om halvsyster med min lille man om jag inte missminner mig?

Kl (orkade inte klicka tillbaka till celas inlägg)

Cela - kanonfin ju! Jag skulle fortfarande önska mer bjudning... hur ska jag förklara, det ser liksom lite segt ut på nått sätt... skulle vilja ha fräschare trav helt enkelt, nu blir det väldigt prydligt och fint men det saknas lite tryck och engagemang. Men det är ju svårt att avgöra från en film, jag vet ju inte hur hästens temperament är. Men har för mig från nån film innan att du hade lite jobbigt med att få den att svara alert för skänkeln, om jag inte blandar ihop dej med nån annan ;) Eftersom den har så bra takt o balans o form så tror jag att du vågar låta den öka lite i tempo och få mer power, nu ser det väldigt bekvämt ut för hästen och så ska det ju inte vara *skratt* skojjas bara... men du förstår vad jag menar?? Tror att du vågar kräva mer av den helt enkelt!

Du rider himla fint och hästen rör sig ju otroligt bra!

precis, han var ut och skodde Clark idag till och med :p

ja det var ju en kanondag med vädret och mycket folk/hästar och allt!! :D
det blir nog en repris nu i vår ska du se.

just ja, kommer faktiskt ihåg att dom pratade om att hon red "D-ponnyn från Svantes stall". Fanny är duktig hon! och han med, verkligen!! Skönt när dom sköter sig med barn :)

ja verkligen, får se till att hänga med lite mer här nu :P
Här kommer lite hagbilder från idag:
Plasskigt i hagarna nu, men härligt som tusan med solsken och plusgrader!! me like :D

Ella med sina två hagkompisar

Är det någon här som ska vara med på fyra års championaten eller har detta som mål?
Hur lägger ni isåfall upp träningen inför denna i grova drag?

Min pålla ska vara med! Eller planen ser i alla fall ut så.
Har inte ännu planerat träningen så mycket. Hon ska iaf gå stadigt i alla gångarter tills dess och sen ska jag nu börja hoppa henne ordentligt/regelbundet.
Jag funderar som tusan nu faktiskt om jag ska rida henner själv eller om jag ska anlita någon. Planen var från början att anlita någon som rider och visar henne men nu börjar jag fundera på att göra det själv. Man känner ju trotts allt sin häst bäst själv. Men jag har aldrig varit med på någon kvalitetsbedömning tidigare så det är väl det som är problemet. Hur tycker ni att jag ska göra??

Hur ska du och ni andra göra? Visa själv eller anlita någon??

Min lilla tjej har varit iväg på sin första dressyrkurs! :banana:

Hon skötte sig SUVERÄNT!

15 mil enkel resa, första gången hon fått bo borta över natten (lördag till söndag), tredje ridpasset i ridhus överhuvudtaget osv osv. :love:

Men visst blev hon trött, lördagens ridpass var riktigt bra medan söndagens blev mer kort och intensivt för att hon skulle orka med.

Vi fick träna på att hitta en ram för henne att vara i, aldrig bli dragande men hitta en stadga och anvisning om var jag vill ha henne (det var en Kyra-elev som hade träningen om ni känner igen detta! ;) Magstöd, stadga och ram, aldrig-aldrig dra).
Utifrån detta sedan aktivera henne så att hon blev "kort och aktiv".
Det är en stor häst, med stora rörelser, så på henne var det viktigt att inte rida henne för lång trots att hon är så pass lite riden.
Däremot skulle vi ta det väldigt kort och intensivt, ett-två varv på volten i galopp räcker! Men se till att de varven är bra!

Tränaren berömde lill-tussan också! :love:

Sa bland annat att hon hade en härlig inställning, känslig men cool, och hon tyckte också att hon klarade sin första träningshelg riktigt bra! :bump:

26641562.jpg

26641503.jpg

26641502.jpg

Du har helt rätt :-) !
Nu var filmern bara i höger varv och det är där han går fram lite sämre,
(delvis pga att jag tyvärr har en förmåga att ta bak min högerhand så den blir bromsande :o) vi jobbade med att få lite bättre framåtbjudning och mer engagemang, genom tempoväxlingar och övergångar. Han är väldigt känslig att rida, samtidigt som han är en väldigt "cool" häst. Hans känslighet är positivt men gör det även svårt ibland, han visar verkligen direkt när jag gör något tokigt...
Nåväl, jätteskönt att äntligen fått hjälp med träningen så jag vet lite bättre hur jag ska jobba vidare.

Jag är väldigt osäker på om min ska gå gå eller inte...

Å ena sidan har hon ju visat sig vara väldigt cool, vilket är bra med tanke på resan och att visa upp sig på annan plats...

Å andra sidan tycker jag att vi inte hunnit tillräckligt långt ännu, vi har inget register och galoppen är fortfarande mycket "bebis"...
Plus att vi borde löshoppa mer...

OM vi åker kommer jag att rida själv, det är ju jag som har ridit in hästen så här ska inte någon annan komma och ta åt sig av äran inte! ;)

Min pålla ska vara med! Eller planen ser i alla fall ut så.
Har inte ännu planerat träningen så mycket. Hon ska iaf gå stadigt i alla gångarter tills dess och sen ska jag nu börja hoppa henne ordentligt/regelbundet.
Jag funderar som tusan nu faktiskt om jag ska rida henner själv eller om jag ska anlita någon. Planen var från början att anlita någon som rider och visar henne men nu börjar jag fundera på att göra det själv. Man känner ju trotts allt sin häst bäst själv. Men jag har aldrig varit med på någon kvalitetsbedömning tidigare så det är väl det som är problemet. Hur tycker ni att jag ska göra??

Hur ska du och ni andra göra? Visa själv eller anlita någon??

Vad härlig hon ser ut, mjuk och arbetsvillig! Är ju inte så många "övningar" ni rider utan mest runt spåret men det ser som sagt trevligt och avslappnat ut. Keep up the good work!

Är hon inte t.om halvsyster med min lille man om jag inte missminner mig?

Tack! (det är en "han":))

Vad är det för stam på din lille? (min är e Mackay-Chirac)

Hej! Det här är ju helt rätt tråd för mig! Här kan jag ju få tips och råd.
Nu är jag nog lite rörig när jag skriver men jag hoppas att ni förstår=)
Jag rider en hannoveranare och målet är att jag ska visa honom på 4års championatet, OM han känns klar. Just nu känns det mil därifrån, så nu vill jag ha ert utlåtande hur jag ska gå vidare.

Sammanfattning: Han är högställd och har en naturlig framåtbjudning. Han är snäll och brukar inte ha några dumheter som bockningar och sånt för sig. Jag har hoppat uppsuttet en del på honom och han tycker det är superkul, hoppar bra och suger till och med lite för mycket på hinder.
Under förra sommaren och hösten gick han bara från framsteg till framsteg och man fick lätt känslan av att han var äldre än vad han var. Han gick i rätt så stadig form och han satte fint under sig.
Men nu under vintern-våren så känns det som att vi tappat jättemycket...

Det verkar som att han har växt en del under vintern, och det har märkts i ridningen att han helt tappat balansen, bakbenen har liksom helt plötsligt tappats här och där och han har snubblat som attan. Så han har fått ta det lite lugnare och vi har inte ställt så höga krav på honom.
Nu är dock balansen mycket bättre, men han fuskar en hel del. Känslan jag får är att han inte går fram till handen bakifrån.
Han struttar runt och slår sig fri från bettet. Jag försöker att rida honom framåt men jag får energin just bara framåt, bakbenen är 1 m bakom honom. När jag samlar ihop honom därifrån framåtlägena så struttar han igen och kör upp huvudet.
Nu för tiden känns det som att det väldigt lång tid att få honom mjuk och fin, visst går han bra nu med, men det är ofta efter att man ridit mycket bommar eller hoppat lite så han är varm i kroppen. Och så har han inte varit förut.

Känslan jag vill ha just nu är att han går på i ett bra arbetstempo framåt och är lägre i formen, dock utan att ha bakbenen bakom sig.
I vilken ände ska jag börja? Några bra övningar som hjälper mig nå mitt mål?

(Tänderna är tittade och åtgärdade. Han har dock lösa tänder som han håller på och byter. Han är inte öm i ryggen. Han fäller. Kanske att han är i slutet av ett växtskov.)

Hoppas det inte var för virrigt inlägg. ;-)

Du har ju redan lösningen (du skriver att han känns bra efter hoppning) ;) Mer aktiv ridning, mer gymnastik, bommar, serpentiner - Aktivera honom! Rid tusentals övergångar, tempoväxlingar. Från början är de så osäkra så de helt enkelt inte KAN protestera, de bara går där - men ju äldre de blir och ju mer stabila de blir i sin ridning så hittar de sätt att komma undan. Han blir mjukare o bättre efter hoppning o bomarbete - därför att då måste han använda hela kroppen. Blanda in mkt bommar o små skutt även i dressyrpassen, galoppbommar o cavaletti.

Har han vilat i vinter? Sadeln?

Annars får du backa ett steg. Kräv bara att han ska gå framåt o lyssna på dina hjälper. Strunta i själva formen ett tag. Han har växt massor och är kanske trött o öm i kroppen pga växten.

Byta bett?

Men testa att rida en massa krumelurer och verkligen böja igenom honom, rid övergångar för att få igång bakänden.

Var å red i ridhuset i går, och när man kommer in är det som en sjö i ena ändan :crazy: riktigt blött och klafsigt! så det blev till att bara använda halva delen :mad: Dessutom var det 2 duvor där inne som flög runt å hade sig, så vi fick litre miljö träning på köpet :D.

hur som helst låg det en cavaletti serie utlagd perfekt till oss, så vi skrittade över den ett par gånger, men i skritten är han lite försiktig och vet inte riktigt hur han ska ta cavalettin, men när jag tog den i trav så gick det kanon bra! :bow:
Hade han varit fullt i gång i går så hade jag nog satt upp ett litet hinder å hoppat.

Men hur upplever ni när ni rider cavaletti? går det bättre i trav än skritt?
Eller är det bara att han måste lära sig att mäta avstådet i skritt??

Höll dessutom på att gå omkull igår när vi var ute och skrittade fram, innan vi gick till ridhuset, var så jä*la halt!! Men han satte sig på rumpan å sen gick han upp igen som om det inte hade hänt något, han är väl van att sitta på rumpan i hagen.. :D

:love::love: Jag äääälskar krumelurer! :d

Dacke - Läskigt med duvor :o Hur kan ridhuset bli så blött??! Jag har inte märkt nån skillnad i skritt o trav över cavaletti med min, men i skritt har de kanske mer tid att fundera så de blir lite tveksamma. Fick höra från tränaren att det optimala är att unghästen tittar på bommarna men inte tvekar i själva rörelsen utan går rakt över för i och med att de håller ned huvudet och kikar på bommarna så kommer ryggen upp automatiskt och har unghästen det i sig från början så underlättar det mkt än om den bara rusar över bommarna m huvudet högt eller alternativt stannar. Låter iaf som att han var väldigt cool å tyckte det var skoj :)

KL
Var ute å red i morse vid sextiden. det är sååå skönt att det är ljust redan vid fem, halvsex!:banana: Vi red lite krumelurer :angel: längs vägen och travade o galopperade lite lagom, ingen hård runda idag. Fick faktiskt loss den högra sidan riktigt riktigt bra så nu är han DYR igen :d Travade i fin form och kors i himlen lyckades jag få ihop galoppen riktigt bra oxå å fick lite eftergift i nacken.

Hur gör ni när ni galopperar ute? Jag tänkte på detta m bocksprång och undrar om det har med ryttarnas ridning att göra? Jag låter aldrig min gå i låg form när vi ska galoppera utan plockar alltid upp hans huvud o han bockar aldrig. Annars har han tendenser att lägga sig på bettet pga han blir så pigg ute och jag tror att om jag låter honom få mer huvudfrihet så skulle han bralla rejält.

Han har vilat några veckor i vinter, men är nu igång rätt fint igen. Sadeln ligger fint och han har en liten fårskinnsfäll under så det är mjukt och gott =) Har tre-delat bett på honom.
Han reds dock in av en westernmänniska som hade bettet hängande jättelångt ner i munnen på honom, så det tog ett tag för honom att vänja sig vid att ha det sittande längre upp. Men nu har han haft det i 1 år så det borde vara "normalt" för honom nu.
Han fick ett nytt träns i julklapp, hehe, med aachen grimma. Men nu slog det mig imorse att det kanske är bättre att en den låga (remont?) nosgrimman på honom under perioden nu när han tappar en massa tänder? Eller vad tror ni, kan det vara en lösning? Jag tror jag ska prova ikväll.

Angående galopp ute, jag rider som vanligt, har han gärna lite lägre och så, och han har aldrig gjort något. Däremot har han gjort några riktiga luft turer med sin ägare (som är lite skeptisk mot att ramla av, hihi), och vi kan inte förstå varför han gör så med henne och inte med mig. Och då är det ändå jag som brukar sätta lite mer fart på han för att han ska få springa av sig lite, vi brukar hänga på en liten ponny och hoppa naturhinder och sånt, men han har aldrig försökt bocka.
Märker dom sån skillnad vem som rider och vad är det som kan göra att han bockar med henne och inte med mig? =)

Cela: Jag är kär i din häst! :love: Han ser så sjukt bussig och go ut! Som en riktig sockertopp! :)

Ikväll åker jag på semester! :D Hästarna känns fina och det ska bli kul med lite omväxling. Snart är det tävlingsdags så när jag kommer från mini-semestern blir det till att trimma lite :)

Ha det fint alla buke-kompisar!
Kramkram!

Förresten har ni börjat rida clear round banor med era 05:or? Såg den underbara ponnyn =) Men är det fler?
Vilken höjd börjar ni på då? För jag antar att det inte är rätt ut på en 90 bana på en lokal tävling man åker, inte nu när det finns så många bra pay´n jump alternativ iaf ;-)

hi hi ja läskiga kan de var duvorna, men efter en stud är han mest nyfiken på den :p
ja jag fattar inte heller det hur det kan vara så blött i ridhuset! men det ligger i en svacka, och så måste det vara dålig gjort från börja..
ja han tyckte det var kalas skoj!

Goforgold, ja det kan nog vara en bra ide att byta till remont, eftersom de oftast är mycket känsliga när de fäller sina tänder, just över nosryggen.
har du inga kort på honom? alltid kul att få se hästan man skriver om :)

Jag tänkte vara med i den första clear rounden nu den 28 mars, kommer antagligen hoppa 70-80 cm.

kl

Idag har vi varit på hoppträning för andra gången och Ninja skötte sig exemplariskt. Vi hoppade en bana där hindren låg på 90 cm, en oxer på 1.00 m som var hindret ut i en kombination.

Åh vad länge sedan man hoppade ordentligt och jag är så himla nöjd med min häst! :love:

Jag har inte riktigt tänkt på var jag har hans huvud när vi galopperar men det beror lite på. Är han som "vanligt" så kan man rida på långa tyglar och han går inte ifrån mig. Sätter man sig ner då (vilket jag testade idag) och kramar om tygeln så kommer han sig faktiskt riktigt fint. Jag gjorde det bara några steg ute idag men jag tror nog han skulle kunna finna formen även i galopp om jag krävde det av honom.

Är han på sprall-humör så går han lite fortare och då brukar jag nog ha hans huvud något högre, mest för att han inte ska dra ner det. Han bockar inte men han får väldigt mkt vikt framåt och skuttar då också ibland åt sidan så för att parera så försöker jag nog höja hans huvud något.

Tyvärr har jag VÄRLDENS uslaste fältsits numera :( Känns som jag tynger mer i höger stigbygel och så pendlar underskänkeln i farten. Jag försöker verkligen jobba med detta men iom. mitt riduppehåll på nått år så har jag tappat supermkt av den biten. Så jag ansåg det bättre att sitta en aning mer tillbaka så att jag inte stör honom i onödan.

Vi var ute och red "snabbjobb" på heden idag. Travade friskt dit, galopperade över åt ena hållet, vände och galopperade tillbaka (det fortaste vi gått någonsin, dock inte maxfart. Men det ven om öronen!). Linndas häst är ju fd. galoppör så hon kunde ju dra på rätt bra och min var inte sen att hänga efter :grin: Ville inte låta honom gå sitt fortaste dock, tycker inte han är fullt så stabil i sin galopp än och ville inte att han skulle skada sig. Sedan joggde vi ner hemåt och stannade i de stora vattenhålen i sommarbeteshagen och kylde av benen/lät dem dricka. Faktiskt riktigt bra att ha den på vägen hem, så slipper man kyla med slangen :)

På lördag ska vi hoppa! :bump: Då ska jag se om vi kan få någon form i galoppen igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar