Sv: Hur år det för era 05r edition 5
Hej! Det här är ju helt rätt tråd för mig! Här kan jag ju få tips och råd.
Nu är jag nog lite rörig när jag skriver men jag hoppas att ni förstår=)
Jag rider en hannoveranare och målet är att jag ska visa honom på 4års championatet, OM han känns klar. Just nu känns det mil därifrån, så nu vill jag ha ert utlåtande hur jag ska gå vidare.
Sammanfattning: Han är högställd och har en naturlig framåtbjudning. Han är snäll och brukar inte ha några dumheter som bockningar och sånt för sig. Jag har hoppat uppsuttet en del på honom och han tycker det är superkul, hoppar bra och suger till och med lite för mycket på hinder.
Under förra sommaren och hösten gick han bara från framsteg till framsteg och man fick lätt känslan av att han var äldre än vad han var. Han gick i rätt så stadig form och han satte fint under sig.
Men nu under vintern-våren så känns det som att vi tappat jättemycket...
Det verkar som att han har växt en del under vintern, och det har märkts i ridningen att han helt tappat balansen, bakbenen har liksom helt plötsligt tappats här och där och han har snubblat som attan. Så han har fått ta det lite lugnare och vi har inte ställt så höga krav på honom.
Nu är dock balansen mycket bättre, men han fuskar en hel del. Känslan jag får är att han inte går fram till handen bakifrån.
Han struttar runt och slår sig fri från bettet. Jag försöker att rida honom framåt men jag får energin just bara framåt, bakbenen är 1 m bakom honom. När jag samlar ihop honom därifrån framåtlägena så struttar han igen och kör upp huvudet.
Nu för tiden känns det som att det väldigt lång tid att få honom mjuk och fin, visst går han bra nu med, men det är ofta efter att man ridit mycket bommar eller hoppat lite så han är varm i kroppen. Och så har han inte varit förut.
Känslan jag vill ha just nu är att han går på i ett bra arbetstempo framåt och är lägre i formen, dock utan att ha bakbenen bakom sig.
I vilken ände ska jag börja? Några bra övningar som hjälper mig nå mitt mål?
(Tänderna är tittade och åtgärdade. Han har dock lösa tänder som han håller på och byter. Han är inte öm i ryggen. Han fäller. Kanske att han är i slutet av ett växtskov.)
Hoppas det inte var för virrigt inlägg. ;-)