Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Näe, jag tycker hon brukar föreslå det lite titt som tätt så jag var bara nyfiken.

Tycker du ska fortsätta på din lite "snällare" linje och såklart markera när han gör dumheter. Tycker du verkar ha rätt inställning. :)

Ah, det ska bli underbart med lite free-time!

Ove är 05: an :) Eller egentligen heter han ju Romance! ;)
Kram

Tack för synpunkten, det är alltid bra att bolla. JAg håller helt med att de blir supermycket mer lättjobbade om de är inkörda. Det enda är att det känns som att det blir lite mycket olika saker att jobba med, men det är klart det funkar. Vi är ju helt nya för varandra också, men redan nu börjar det kännas som att vi kommer in i rutinerna bättre och bättre. De senaste dagarna har jag inte behövt korrigera honom någonting när jag leder osv utan det har bara funkat. Det gör ju att man har möjlighet att öva mer på annat:)

NU är jag så stolt så jag nästan spricker! var iväg med Decibell på en pay and jump idag. Första gången någonsin som hon hoppade på "bortaplan" och hon skötte sig så bra! Självklart lite spänd och så men hoppade ändå allt jag bad henne om. Däremot var underlaget under all kritk, djupt och halt!

http://www.youtube.com/watch?v=X6CINnVRRtk

tack! jätte nyttig läsning!

Är lite irriterad i dag! Min hovslagare skulle kommit i lördags, men ringde i går å sa att han skulle komma i dag söndag i stället, typ en timme innan ringer han och säger att det hade kört ihop sig så nu kommer han inte förrens på Tisdag..

men jag bestämde mig för att rida en sväng till ridhuset, för jag hade redan tagit in honom, och så rider i skritt och övar på övergångar, red serpentiner och han var så otroligt lyhörd och fin!! :love: lyssnade på minsat vink! och sen det sista gjorde vi likadant i trav! och han riktigt sög sig ner! :) och han var såå fin! då önskar man att någon skulle varit med och filmat!
dessutom han han blivit mycket lugnare att rida efter vintervilan, han har blivit så himla go nu! är cool lugn när man rider ut ( för det mesta) :p
Kan bara instämma! DET ÄR KUL ATT RIDA UNGHÄST!! :D

Snygging!! *dreggel*

Baddy - jag tror jag är kääär! Vilken sötnos! och vad duktig hon är som kommer in på banan, skyggar för hindren men ändå hoppar dem! Och du rider fint och låter henne sköta sig lite själv-kanon!

Dacke - otrevligt. Gillar inte när hovslagarna gör så där. Min brukar säga att han ska höra av sig när han är på väg åt mitt håll men man måste ändå ringa honom hela tiden och påminna; annars struntar han i en eller glömmer bort så då kan det gå flera veckor.
Men kul att pållen gick så fint!! Vila är enormt viktigt för de små liven, minst lika viktigt som träning!

I morgon bitti ska jag o brosus rida lite på täkten. Vill ta upp lite från Iaträningen medan det finns färskt i hans minne. Sen ska han få ridas ut resten av veckan. Funderar på att träna dressyr stenhårt nu ett tag framöver och verkligen få igenom alla små skitsaker och när det släpper så ska han få vila (bara skrittas ute i skogen o kanske trava lite, vila helt så blir han galen)

Fick ett mail idag där en tjej frågar om han är till salu... gasschh... jag vet inte hur jag ska göra!! Egentligen skulle jag vilja ha en lite större häst, med lite bättre gång men å andra sidan har jag nog en hållbar o trevlig häst i brosus oxå! Har under senaste tiden kommit fram till att jag nog får ägna mig mer åt dressyren än hoppning. Jag har ingen hjälp och att träna hoppning utan någon på backen som kan resa hinder, höja/sänka/bredda är OMÖJLIGT. Skulle gärna träna för Cilla men där vet ni ju hur det ser ut.
Dressyr kan man stämma av en gång i månaden och sen sitta hemma å fila eller åka in på klubben och rida ensam. Utan medhjälpare.

Ja, lite funderingar så här på en söndagskväll ;)

hihi tack:D hon är verkligen min lilla prinsessa:D känns verkligen underbart att hon har sånt förtroende för mig att hon alltid gör det jag ber henne om hur otäckt hon än tycker att det är. Men har ju haft henne sedan hon var 1,5 år så vi har ju verkligen kunnat bygga upp en ömsesidig respekt och fötroende för varandra. Hon som driver stället vi var på och hoppade undrade faktiskt om hon var till salu. Så småningom kommer hon självklart vara det men med tanke på hur fint hon utvecklas så är jag väldigt sugen på att ha kvar henne nåt år till i allafall så jag kan rida 5-årschampionatet på henne:P

usch, måste verkligen vara jättesvårt att inte riktigt veta om man ska sälja eller inte. Men är säker på att du kommer fatta det rätta beslutet. Varför inte låta hon som mailade komma och titta på honom? kan ju faktiskt vara så att de inte alls funkar ihop och då är det är ju ett lätt val att inte sälja;) Eller så passar dom jättebra ihop och då kan du börja ta dig en ordentlig funderare:P

Ännu en som sitter och funderar lite såhär på söndagkvällen;)

Läste också din länk om serpentinerna och jag ska absolut testa din metod! Min går fint med stöd på yttertygeln i vänster varv. I höger varv däremot vill han inte ta stöd och kontentan blir att antingen håller jag i ytter ändå och då viker han sig mer utåt (ställer nacken utåt) eller så får jag rida mer på innertygeln, vilket jag absolut inte vill, och då får jag inget stöd i ytter alls = böjningen blir konstig. Jag vet med mig att jag själv är dålig på höger varv, tror det har att göra med min fd. snedhet i ryggen. Jag har pga. det fallit in till höger och då har hästen naturligt inte kunnat bära mig med yttersidan då jag lagt all vikt inåt. Nu är jag inte sned längre men vänsterhanden som yttersida känns lite avig på något sätt, någon som känner igen sig?

Så, dina övningar ska jag testa så att vi kan gymnastisera. Men, kan man börja med att gå ända till medellinjen och sedan böja, alltså lite större bågar. Min påller är ju så himla stor att han hinner knappt ställa om innan vi kommer till mitten.

ang. hoppfilm så hade jag ingen vettig kamera att film/plåta med. Men nu har jag hittat en grym kamera att låna så jag ska försöka få till nått snart. Kanske får bli markarbetesfilm första gången men bättre än inget! :)

Senast ändrad:

Jag är så glad. Cesar är som en helt ny häst sedan vi bytte sadel, och kom på att det var lite sadeltvång han hade, så att jag kunde lägga om hanteringen innan (spänna sadelgjorde långsamt osv.) och ridningen. Nu går han avslapnat och frustar och är jättenöjd.

Idag var han jättefin då jag red, jobbade med lite tempoväxlingar i galoppen och sådär. Det är många som tycker att han har så fina gångarter så att han borde bli dressyrhäst i stället för hoppehäst :D

Beppe har även agerat fotomodell idag :love:

26626193.jpg

26625968.jpg

26626066.jpg

26626115.jpg

26626030.jpg

Det var dock inte alltid helt lätt att få Beppe att samarbeta :D

Vad skönt att det löste sig för er!

Och det där med att få djuren granna på bild är lättare sagt än gjort! Jag planerar plåtning av mina under sommarbetet. Tänkte smyga mig ut en morgon innan solen går upp så man får sånt härligt morgonljus och så ha en kamera med dunderobjektiv så man kan komma åt dem på håll så man slipper störa dem. Sedan köra samma grej i kvällssol om det blir någon fin sommarkväll (vilket är det bästa som finns!).

man anpassar ju övningen efter den häst man sitter på . I början kunde Brosus inte göra så skarpa svängar i trav, nu gör han dem klockrent, nästan lika tajta som i skritt så jag tror det är bra för balansen oxå :) och just det att HELT släppa yttersidan och enbart böja för innerhjälper gör att man får en väldigt böjlig häst än om man håller emot på ytter; då hänger de endera upp sig där och får inte samma möjlighet att böja inner. (någon sade emot mig i den där tråden men tom Ia sade åt mig att helt släppa vänstertygeln för att få honom att böja i högerinner...)

KL

Red dressyr för mig själv i morse. Det gick galant! Började med dessa serpentiner , red lite skänkelvikning osv. Red sen på volt och krävde böjning o ställning på det sätt som Ia sade och det FUNKADE!!! Jag VISSTE att det skulle gå 1000 gånger bättre om jag fick värma upp honom på Cillas sätt! Jippie!!!! Nu kommer jag verkligen åt honom och han gav sig rätt snabbt. Red bara 40 min inkl fram- och avskritt och fick honom lika jämn på båda tyglarna! Jag är STOLT över min lilla prins och STOLT över mig själv som fick honom att fatta *skratt!!*
Nu ska vi jobba stenhårt på detta vis så att det så småningom ska räcka med att bara lägga till innerskänkeln så ska han ställa inåt.

Låter kanon! Bra att kombinera taktik från flera tränare!

Jag tänkte göra sånna övningar i ridhuset på onsdag, får se hur det går. Men vi får nog börja att gå fram till medellinjen för han är som sagt lite för stor för att orka hålla balansen på så snäva spår än. Åtminstonde i traven. Man skulle ju kunna sätta ut en bunte koner att svänga runt så man själv har lättare att se sin väg, jag är inte alltid jättebra på det :angel:

Åh, jag vill att pållen ska bli lite äldre nu så man får rida varje dag! Och att lillasyster ska bli 3 så att jag får rida in henne och sedan visa henne på treårstestet. Allting är så R O L I G T ! ! :bump:

En sak till...

Din taktig är väl ungefär att hästen aldrig ska gå rakställd i serpentinerna utan helatiden vara ställd åt ena eller andra hållet beroende på vilket håll man svänger? Man rakställer efter en ställning åt sidan men ställer nästan direkt om åt andra hållet, eller?

När du då ställer höger exempelvis så leder du lite med högertygeln, lägger om innerskänkeln (höger) så han svänger runt denna. Och ytterhjälperna, hur mycket använder du dem? Yttertygeln (vänster) ska vara lös, men skänkeln? Den ligger bara emot eller så han inte flyter iväg utåt? Min gör gärna så att istället för att flytta runt innerskänkeln så flyyyyter han ut åt andra hållet om man inte är med på ytterskänkeln.

Du sa nått om att du satt på "fel" sittben innan eller att du inte förrändrade vikten fast du bytte sittben, var det att du hade vikten förmkt inåt i svängen? Det ska man ju ha lite, åt det håll man svänger, men ibland tror jag att min inte orkar ta vänster tygel som ytter för att jag har förmkt vikt inåt. Att jag borde bli rakare och sitta till lite mer på yttersidan.

Herregud, finns det någon sport som har mer koordinationskrav än ridning!?

:o men! du har ju häst på rustberga? vad kul!

jag bor nämligen "grannar" med er, hästen och jag!
och brukar ofta rida i eran paddock, iaf förr. har precis kommit tillbaka till gården nu i veckan.

om du vet grusvägen som kallas "rakan" , den som går ner vid det lilla stallet kävsta längs skerikevägen (åt stan hållet).

på slutet av den så går bruksleden in i skogen , tar man vänster där kommer man till oss!

känner inte igen dig från tråden, hur länge har du haft hästen din :)?

vet du om ni har någon klubbhoppning i vår?

Jag leder rejält med inner så att hästen verkligen blir tvungen att BÖJA på halsen och inte bara ställa halsen. Låter yttertygeln hänga lös, bara sitter som vanligt med ytterskänkeln. Om man får tillräcklig böjning på halsen så kan de ju inte bara gå rakt åt vänster utan de MÅSTE svänga runt med sin kropp oxå. Lite som att vända på fram/bakdel. Sitt med vikten på inner.

Så svårt att förklara för alla, inkl jag, är så vana att hålla emot på ytter. Men det är liksom meningen att de ska bli snirkligt för hästen. Jag gör helt sonika så att jag tittar skarpt åt höger, lägger vikten på höger sittben, leder rejält med höger tygel "drar" runt hästen och håller emot med höger inner; yttersidan skjuts ut o stretchas. Sen lägger jag bara om vikten och "drar" runt hästen åt nästa håll

*skratt*
Får så lov att försöka filma den där övningen tror jag ;) Det är INTE för att hålla dem i någon ram utan bara för att böja loss halsen å sidan. Ytter struntar vi i. Om man håller hästens hals BÖJD konstant och trycker med skänkeln så skjuts ju ytter ut rejält, inner skålas rejält. Tygeltaget ska vara längre än ett vanligt ledande tygeltag. Anledningen till att göra så skarpa svängar är för att baken på hästen inte ska "hinna" svänga åt vänster. Nån som hajjar?? Rider man för "lösa" bågar så blir det mest bara sladdande, det är tvärningen som gör grejen; att INNAN hästen hunnit svänga runt med bakdelen för inner så byter man riktning.

Senast ändrad av en moderator:

Hjälp, Jag har aldrig skrivit något här förut men ska nu testa.
Jag har en 05:a hemma. Ett sto efter Hamilton. En fråga till er andra, hur mkt rider ni era?
Dagar i veckan? Hur länge per pass? Jag är så rädd att kräva för mkt.
hej hej

Hej o Välkommen!

Det står mkt om hur pass ofta vi rider o vad vi gör med hästarna längre bak i tråden :)

tror snittet ligger på 3-4 ggr/vecka. En del fler men då varvat med tömkörning, löshoppning, promenader vid hand. etc. Snitt 40-60 min

Ok tack! Jag ska kolla lite längre bak.

Ett exempel:

Denna veckan rider vi enl. följande:

Måndag: Vila
Tisdag: Skogsridning i alla gångarter med viss krav på form
Onsdag: Markarbete ca 40 minuter
Torsdag: Vila
Fredag: Skogsridning enl. ovan
Lördag: Hoppning ca 40 minuter inkl. framridning
Söndag: Vila

Jag rider inte samma dagar alla veckor så jag får ampassa veckan efter förra veckans träning. Har han vilat söndag så rider jag kanske måndag istället för tisdag etc. Rider aldrig mer än 4 gånger i veckan och aldrig två hårda pass dagarna efter varandra.

anni: Jag förstår vad du menar. Får väl filma oss så får du tycka till ;) När du säger att sin biter sig fast, är det i innertygeln du menar då? Jag ser det inte så utan jag ser det istället som att min inte tar yttertygeln. Dock menar vi nog samma sak för de är ju konsekvenser av varandra. Upplever du efter övningen att din släpper igenom ställningen i halsen/kroppen helt och DÅ automatiskt tar stöd på yttertygeln? Nu är jag lätt ivrig att prova!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar