Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Spännande! Kanske du kan ha en garderob på andra kortsidan där du kan förvara täcken som inte används, transportskydd, vojlockar mm. På ena långsidan sätter du upp några hyllplan, så många du behöver där du kan ställa medicinlåda, smörjprylar, en korg med benskydd, en korg med lindor, för hjälmen etc. På andra långsidan sätter du sadelhängare; om sadelkammarens bredd tillåter, annars får du ha allt på samma vägg. Men med många hyllplan över varandra får du mkt yta att ställa lådor osv på utan skrymmande dörrar som på garderober.

Fäst gärna krokar nånstans för extra ryttarkläder mm

Behöver du mer plats kan du ju ha backar med lock stående på golvet :)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Lite uppdatering ang. min luftfärd i förrgår...

Igår tog jag in honom med repgrimma för att ha lite mer att sätta emot om det skulle inträffa igen. Direkt när vi kom ur hagen flyttade jag honom undan mig, gick några steg, kontrollerade att han fokuserade på mig och stannade igen. Så där höll vi på hela vägen in och i slutet kunde jag ta ett steg och stanna, så tog han ett steg och stannade, så höll vi på sådär flera meter. Lite som Följa John :D

Ska göra samma procedur idag tänkte jag. Faktiskt riktigt roligt!

Tror det kan vara så att han lärt sig att man får gå lite som man själv vill in från hagen då de som tar in varje vardagseftermiddag låter honom gå ½ meter framför dem om han vill. Jag håller ALLTID på att han ska gå snett bakom. Men om inte alla är konsekventa så är det klart han försöker dra pennor med mig.

det gäller ju att verkligen tänka igenom så man fåår plats med så mkt som möjligt på liten yta :).

sen får det ju även se snyggt och prydligt ut!

många hyllplan på höjden är en bra idé, då kan man även märka alla backar med tex "benskydd" "lindor" etc.

ska försöka skissa lite på hur jag ska göra :D

Garderober tar ju ofta väldigt stor plats så i ett trångt utrymme är ju hyllplan bäst. Men en garderob e ju gött för stora saker man använder sällan; så det inte ger så stökigt intryck. Och som jag oxå skrev; lådor för småpryttlar - perfekt att märka, minskar oxå stökigheten. Jag har sadlarna inhängda i en dubbelgarderob; men det är för att skydda dem från damm mm. I en sadelkammare kan de ju hänga fritt.

Hej,är 32 år och har precis köpt en -05. Hade en -03 fram tills för en månad sen då hon fick benet avsparkat i hagen:cry:. Men nu har jag iallafall köpt en ny häst. Hon är shire/pre och jag får hem henne idag. Känns superkul,jag ska lägga in bilder på henne så fort jag har några:)

kl*

på söndag ska jag iväg med min donna o hoppa :)

Vad sugen jag blir hade också tänkt hoppat i helgen men kusen är halt och står på box =(
Inte varm eller ömm någonstans så är lite orolig.

Va spännande! Jag tror jag såg den hästen på annons, den såg riktigt trevlig ut :) Kan ju inte finnas så många av den kombinationen. Ska bli kul att se bilder.

Igår kväll var jag och Ninja iväg och hopptränade för första gången. Det gick jättebra och hon var så otroligt duktig :laugh:

Vi hoppade två övningar som egentligen var ganska svåra för unghästar, men väldigt nyttiga, hinderna var då väldigt låga så vi klarade det utan problem. Sen avslutade vi med en liten bana på 70-80 cm. Känns som en perfekt höjd för oss så här i början.

Det var två unghästar till i samma ålder med i samma grupp så det känns bra att vi inte är de enda som hoppar "bebishinder".

jag också:D det blir första gången vi hoppar på "bortaplan". har bara hoppat på hemmaklubben tidigare:D

Om du behöver åka själv så bor nog inte jag så långt bort från dig så då kan vi samåka :bump:... åkte själv ner förra året å det var sååååå segt att köra hela sträckan helt ensam...

ja visst det är bättre att åka ihop, än själv! har inte hört med min kompis än, men det måste finnas pengar med.. vill gärna kunna köpa lite grejer till min lille pojk! :laugh:

Tog in en blockhalt häst igår kväll med:crazy: belastade gärna det, men släpade hela benet när hon skulle gå, ville inte ta det "framåt". Ena frambenet. Ingen puls och inget svullet någonstans på hela hästen. Verkade sitta uppe i bogen. Boxvila idag. Veterinären sade att antagligen var det en nerv ikläm högre upp som gjorde att hon inte ville gå framåt med det eftersom hon var helt obekymrad i övrigt. Nu var hon mycket bättre och gick på det . Phu! verkar vara övergående...Usch , jag hittar ju på allt möjligt i min hjärna och ser avlivningen mer e mindre för minsta lilla...:cool:

Usch, vad jobbigt. Mn skönt ändå att allt verkar gå åt rätt håll, jag håller tummarna!

Jag och Mirabeau har fortsatt vårt markarbete, och han var superduktig från marken idag när vi övade ledövningar mellan och runt bommar. Imorgon kaaanske jag häver mig upp, om allt känns bra. :D

KL

Hej alla kära vänner! Nu har vi kommit hem efter en dressyrträning för Maria Eriksson (IA)
Det gick väl så där. Började med att brosus bara dansade runt runt och kastade sig än hit och dit pga mkt stök på läktaren. Sen var IA lite väl "tuff" på honom. Hennes metod att ställa igenom hans högersida var kanske lite väl häftigt. Jag brukar rida en massa tajta serpentiner mm för att han verkligen ska få böja loss hela sidorna SEN kan man kräva ställning å böjning i en "ram" Men Ia ville att jag skulle dra höger handen åt vänster över manken o ha honom tajt mot sargen så han inte kunde svänga ut åt vänster. Det blev en jobbig kamp under väldigt lång tid och han blev väldigt sur; han kastade sig bakåt, sparkade åt Ia när hon gick emot honom mm mm. Jag skämdes lite över hans beteende :( Vi höll oss bara i skritt o hästen blev tom svettig! Tillsist gav han med sig och vi fick trava o galoppera men han var lite spänd och gick inte i nån vidare form direkt...

Summa summarum så skulle träningen gått bättre om brosus inte lekt allanbrallan i början; då hade jag haft tid att själv värma i skritt så som vi "brukar". Sen tycker jag ändå att jag fick med mig bra tankar och tips från Ia, jag kan kräva mkt mer av honom än jag gjort tidigare; cilla är lite "snällare".
Nu ska jag värma honom på vanligt vis med serpentiner, små volter mm. Sen få honom att trava FRÄSCHT och sen verkligen KRÄVA ställning o böjning genom Ias metod att dra handen lite öven manken; att leda den inåt visar mest bara vägen men för att få honom ställd o böjd var det ett bra knep tyckte jag för jag har verkligen SVÅRT att få honom att verkligen ställa, det blir mest bara halvdant även om han ofta är rätt mjuk i sidorna med den nya serpentinridningen.

Är otroligt peppad och inspirerad nu! Synd att det är supersvårt att få en träningsplats vid senare tillfälle, hade varit roligt att få en avstämning om någon månad.
Vet inte om FTryttare fick någon bra filmsekvens, hon var snäll och satt på läktaren under cirkusen för hon skulle filma oss men det fanns kanske inte så mkt att filma mer än en asförbannad häst som mest gick emot både skänklar å tyglar :p

Bättre lycka nästa gång!

ajdå, låter inte så roligt.. å dessutom betala dyrt för det :crazy:. men så är det, ibland går det bra ibland inte det är det som är "tjusningen" med unghästar! men som du säger fick du ju insperation av denna ridningen, sen är det inte så bra att du inte kan rida senare för henne.. Det är ju det som är kul annars å komma tillbaka när man har övat på det som inte gick så bra sist, å se om det har utvecklats.

i morgon kommer hovslagare, får se om han sköter sig då! han har skött sig innan vid skoning, men som sagt det är ju inga garantier för att han sköter sig i morgon! :cool:

Ja det är ju så med unghästar! Jag tror att kampen hade blivit betydligt kortare om han varit fokuserad från början så vi hade fått chans att rida lite ensamma först för själva idéen och metoden var ju egentligen bra, han gick ju igenom tillslut, men det är aldrig roligt att behöva strida så där. Men det kanske även var bra att han fick sig en rejäl kamp och lite rapp med longerpisken när han gjorde fel så att han skärper sig bättre för i ridhuset blir han lätt lite nonchanlant; så mkt annat att titta på! Så egentligen ska man ju vara nöjd, man fick med sig nytt att träna på och en rejäl tankeställare även om man innerst inne även önskar att han gått så bra som han KAN så att vi fått rida mer än bråka :p
Cilla red innan mig och hennes häst hade varit mer i luften än på backen så det är ju så med unga djur; man bara önskar att de visste att skärpa sig när man rider för en duktig och DYR tränare *skratt*

:D hihi ja det är ju tur att man älskar dem, för ser man vad det faktisk kostar i både tid och pengar så blir man ju lite rädd! :D men som sagt vad ska man annars lägga sina pengar på?? ;)

På söndag är det dags för min bäbis att vara med på sin första hoppclearound på 50 cm :p hihi. Får hoppas det ska gå bra !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar