Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Här e min tjeja i sitt nya träns =)

har verkligen satt igång henne "och mej" nu. Så nu jäkla ska vi röra på dö fläsket =) Har ridit ut nu hela veckan massa små rundor å hon e så trygg så de e inte klokt. E så stolt öve rmin kicka =)

26684179.jpg

När vi hade hoppträning sist så började vi med cavalettibommar, 4 stycken. De första gångerna i skritt/trav så gick han i bommarna rätt mycket. Min tränare sa då bara att vi skulle komma in en aning lugnare, så att han hann lyfta på de långa benen ;) Det resulterade i att han klarade alla flera gånger utan att nudda. Samma sak sedan när vi höjde sista bommen (2 markbommar -> rättuppstående), han klarade det galant bara han inte kom för fort och stökigt in. Någon tendens till att stanna det har inte min vad vi sett hittills, väldigt skönt! Men men, man ska inte ropa hej...

:bow: Jag är också kär i honom :) Han är verkligen en riktig darling!
Hoppas du får en skön minisemester!

*kl*

Grotte fick ridas idag igen (trots att jag sa att han skulle få vila 3 dagar :o), men vädret var så himla fint så en liten ridtur tog vi. Red korta rundan på en skogsväg, och när vi travade så sökte han sig självmant framåt-neråt i en fin form :d så vi passade på att ta en galopp också, och han höll kvar den fina formen fast blev lite framtung så jag fick försöka sätta mig ner i nåt språng och driva honom uppåt. Sen ställde jag mig i lätt sits igen. Han tog iaf vänster galopp lika bra som höger nu :D

Dessutom provade jag min älskade island/dressyrsadel på honom, passade perfekt. Ska se om jag kan få med mig någon fotograf ut till veckan, som kan fota oss och se om det går framåt. Funderar även på att släpa iväg oss till någon tränare, det kan behövas. Men jag är riktigt stolt, har ridit in 2 andra hästar förut men med hjälp av tränare, nu sköter jag utbildningen själv och det verkar lyckas. :D Men man har ju också en oerhört lättsam, lättlärd, trevlig, samarbetsvillig ponny också :D :love:

Nu ska Grotte få vila och bara skrota på i hagen veckan ut, det skulle tydligen bli dåligt väder också så då passar det bra med vila för alla hästar. :p ;)

Men Grotte var väl inriden redan i somras i alla gångarter? Nuvarande ägaren hade väl i princip bara inte galopperat på honom men när jag testade galoppera på senhösten så galopperade han för båda hjälperna även om han då var väldigt tunn över ryggen o inte orkade speciellt mkt.
Men roligt att det går framåt! Vore roligt att se bilder på honom, jag har bara sett honom i "växtfas" då han var rätt tunn som sagt.

Min blir riktigt het när man rider ute längs vägarna så han vill minnsann inte vänta på sin matte.... Får sitta å hålla honom i galoppen hela tiden, annars springer han fortare än fortast ;) Fast när man galopperat en stund o han sprungit av sig det värsta så kan man jobba galoppen lite (ibland... ska tilläggas hehehe)

Red dressyr på täkten i morse. Det går snabbare o snabbare för varje pass att lossa hans envisa högersida! Blir mer o mer nöjd med att ha ridit för Ia! Ibland är man efterklok ;) Men som Magda oxå sa, egentligen är det ju bra att de visar sina svaga sidor - det håller jag med om. Han hade ju dock inte behövt protestera SÅÅÅ mycket *skratt*

Well. I morse fick jag jättefint stöd i båda varven, han bara tickade o gick! Fick kanonfin form på honom, synd att underlaget är lite slirigt så galoppen blev jobbig. Ni anar inte hur underbart det känns att ha gått från stenvägg i högertygeln o sytråd i vänster till att ha ett sugande stöd på BÅDA tyglar! jag bara sitter o ler o klappar o klappar ;)
Nu ska vi jobba mer med bjudningen på banan som har en tendens att försvinna lite ibland, han blir lite lat helt enkelt. I morse gjorde han dock tre klockrena galoppfattningar från SKRITT! I´m so PROUD!!

Ja, han var inriden när han kom till mig, hade lite svårt med vänster galopp (orkade inte riktigt bära sig) nu i början bara men har utvecklats oerhört mycket den senaste tiden, fortfarande lite tunn och omusklad över ryggen men det går framåt och det är riktigt kul :D Han är så himla rolig att rida, man sitter med ett leende hela tiden :D

Såhär ser han ut nu:

Fortfarande överbyggd, har växt nån cm till sen jag fick hem honom. Ligger väl runt 142-143 cm i mkh nu skulle jag tippa på. Så bara han får växa till sig lite till, muskla sig lite mer så ska vi nog åka till nån tränare. :)

Låter härligt!

Hur ofta trimmar du i veckan? Jag rider bara på banan om jag har träning och om jag inte har det så kanske en gång/veckan. Sedan rider jag ju fram på hoppträningen men det är inte riktigt samma sorts ridning. Jag blir lite stirrig ibland att jag rider förlite på bana/i ridhus, och sedan får jag panik på andra hållet och är orolig över att jag rider för mycket/för hårt.

Igår skulle vi ju ridit till ridhuset men solen sken och fåglarna kvittrade, så det blev ju galoppjobb på heden istället. Men men, fila på banan kan vi väl hinna göra sen. Ska på nått sätt bli skönt att ha hnm som 5-åring för då ska han ju iprincip kunna ridas varje dag. Då behöver man inte vara så HIMLA planerande helatiden.

Att din fattar galopp från skritt är ju oerhört bra, nästan lite för bra! :) Min får alltid beröm för sina fina fattningar, men de kommer ju från traven alltid. Dock ska jag ju försöka sitta lite mer på honom nu, iom. att han inte reagerade alls på att jag satte mig ned i galoppen så kan det nog vara dags. Och så sitter jag ju i galoppen fram mot hindret när vi hoppar.

Ska FÖRSÖKA få en filmsnutt imorgon, om mamma är villig :)

Jag trimmar två dagar i veckan och rider ut två dagar i veckan :) Rider jag för tränare så räknar jag in det som ett trimpass.

När jag ridit vuxna hästar så är det varannan dag ut i skogen och varannan dag på bana och ett pass hoppning per vecka (om man har häst som ska hoppas vill säga ;) så jag kör varannangång principen även på brosus :)

Jag ville sitta ned på min de sista sprången mot hindret men jag fick inte för min tränare ;) Men jag märker att det blir jobbigt för honom att bära mig sittandes o samtidigt jobba i bra form i galoppen så jag står i fältsits men ganska nära sadeln.
Brosus ska vara filmstjärna på söndag tror jag, om pappa ställer upp :D Men det blir nog utomhus så pappa inte behöver sitta med en hel träning, han kan umgås med min dotter å så ropar jag ned honom när brosus är loss och går fint :p

han har utvecklats fint under vintern! Roligt att se! :) :) Han är ju så himla go! som sagt, lite mer rygg vore inte dumt...

KL

Nu är vi igång och rider igen, han fick landa och ta det lugnt första veckan här hemma.

Fick även en behandling då han var låst i ryggen/länden men efter lite akupunktur och kiropraktik av mamma är han nu helt loss och rörlig :).
Och väldigt fin att rida därtill!

Har köpt en remontnosgrimma till honom och provade den idag och upplevde att han trivdes bra med den! Han är otroligt rolig att rida nu för det märks hur glad han är att vara tillbaks "hemma på går´n".

Idag red vi ut 4 stycken det var dörren och 3 stora ridtravare men han knallade på först och visade vägen och tyckte det var himlans kul!

Alla tossigheter han hade för sig i göteborg är som bortblåsta nu! så det är skönt!

Ska äntligen bli så härligt att få börja rida.
Vi kommer att börja träna för vår granne ca 20 min ridväg bort, hon är B-tränare i fälttävlan, och förhoppningsvis blir det 1 dressyrträning och 1 hoppträning per vecka, eller hoppningen varannan vecka bara.
Sen ska det även in ett konditionspass på travbanan här hemma och så uteritter/klättring.

Ibland önskar man att man kunde få rida varje dag, med tanke på allt man vill hinna göra!
Känner inte ni också så?
Men han ska väl ridas 4 dagar i veckan är det tänkt...

jag är glad att min bara ska ridas 4 dagar i veckan, har f-n mig inte TID annars! Renoverar huset (modell större...) och har en tvåårig dotter hemma som jag oxå gärna vill träffa innan hon fyller 18 å flyttar ;) Min kommer nog gå max 5 dagar i veckan även som vuxen häst, jag borde kunna klämma dit en dag till. Men hellre fem bra och rejäla pass än 7 halvdåliga pga stress.

Sen har jag fått för mig att dressyrträning för tränare varje vecka ger speciellt mkt på en (min) unghäst, jag vill gå framåt mellan varje pass så att man får ut max av varje pass för tränare (eftersom de är så DYRA) , dvs jag tränar på läxan hemma under en månad och kommer tillbaka och visar upp den och får en ny... typ (eller får bakläxa på den gamla... ehum!)
Hoppning däremot är ju svårt att träna ensam.

skönt att Dörren landat o blivit normal igen! Återigen - LYX att ha mamma som ET! Jag väntar fortfarande på Inge Björn men han flyttar så har inte tid å komma ... suck.

Senast ändrad av en moderator:

för tillfället går jag ju utan jobb så jag har för mkt tid ;)
ska rida min gamla häst, en ridtravare som numera är mammas häst, litegrann med.

jo det kanske är sant att 1 gång/vecka är för mkt för tränare med unghäst, men hon är inte speciellt dyr och jag känner att jag har inte ridit ordentlig dressyr på några år (eftersom jag hade uppehåll på 1½ år utan häst innan Dörren och innan det hade en 4-åring...) och därför känner jag att jag behöver lite extra hjälp just nu.
:)

Aa det är bra skönt att ha både henne och hovslagaren!

Förresten, var med henne till Täby galopp där hon jobbar varje vecka, nu i onsdags, och förälskade mig ett så underbart sött litet fullblodssto.
Hon kan inte ha varit så mkt större än 150-155 och var fux med ljus man, bläs och oregelbundna höga strumpor. och med ett namn som låter som en bakelse (kan inte lägga namn här)
:love:

sa till mamma att om hon någonsin hör ngt om att den lilla hästen ska av banan, så ska jag ha henne!

jag brukar inte gilla flb så mkt, och framförallt inte ston men denna var för underbar!
:D

annars får jag nöja mig med lilla dörren så länge! haha ;)

Ville bara visa min 05:a som han såg ut härom dagen. Visst är han söt? I dag red jag för första gången på hackamore eftersom jag tycker att han verkar tycka illa om bettet (slår med huvudet). Det gick kanonbra! :banana:

home.php

Hej allihopa... kul att det går så bra för er... kännde dock inte likadant själv. Har börjat rida för en dressyrtränare och ska börja hoppa om någon vecka men mitt problem är att så fort jag rider ut så stegrar hon vad ska man göra?
Har anmält mig till en dressyr tävling nu i helgen bara för att hon skall komma ut och ett lätt program så vi får se. Någon annan som har bra förslag ang stegringar.?? Hjälper ju inte att "slå" henne med ett spö i pannan eller dra i en tygel hon stegrar ju bara ändå. red ut på henne förra helgen efter att ha slutat med kraftfoder då gick de hur bra som helst men så blev hon så seg efter några dagar så ja gav henne 1 dl grund och nu e vi tillbaka igen..:cry:
Skulle gärna vilja ha tips! Ställ gärna några frågor om de e något ni undrar e glad för all hjälp ja kan få!!

kl

Det rullar på för mig med Fiona. Denna vecka har hon bara tagit det lungt och skrittat ut eftersom vi legat på ett tag med träningar. Om två veckor blir dessutom lokaldebuten avklarad! Jag längtar så jag spricker! Tänkte lägga ut några bilder från dressyrträningen från förra söndagen. Hon kändes bra. Hon är väldigt stadig nu i alla gångarter och hon känns mycket bättre i flyttnigarna. Det är sjukt hur dom lär sig så snabbt! Vi introducerade försiktigt flyttningarna för någon månad sedan och nu sitter dom nästan. Hon kändes nästan lite seg och trött men tror det berodde på solen och fällning. Men det är nästan bättre att hon är så än att hon ligger på som bara den. Det är enklare attt komma till ridning.
http://www.pixbox.se/pic_show_id26697771.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26697778.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26697784.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26697791.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26697795.html
[URL="http://www.pixbox.se/pic_show_id26697803.html"]http://www.pixbox.se/pic_show_id26697798.html[/URL]
Ursäkta bildbomben! haha

*kl*

Idag hade vi vår andra hoppträning och han är lika dyr fortf. ;) Fick faktiskt tom. beröm av stallägaren, det är inte varje dag. Dessutom tyckte de nästan att han var lite FÖR blank för sitt eget bästa :angel:

Vi gjorde ung. som sist och han hade ännu bättre koll på de långa benen denna gången, speciellt då i cavaletting som han slog i rätt mkt sist. Hoppade 2 språng med markbom någon meter innan i galopp, han tyckte verkligen att det var kul! :bump: Han är skön för man ger honom nästan långa tyglar precis innan avsprånget och han löser uppgiften helt själv utan att flyta iväg. Superkul!

Extra nöjd är jag över att jag fick träningstid på måndag, kanske blir det film då istället eftersom en viss idiot (jag) glömde LADDA kameran till idag! :mad:

Oj det var ett tag sen sist.
har tyvärr inte lyckats få några bilder på mig i sadeln än :(

Här under veckan har vi tränat på start och stopp samt gå på volt. Har även tagit några travsteg. Har ridit ut och i ridhuset samt gått en promenad och longerat en dag. Totalt har hon gått 4 dagar nu så nu är det vila ett par dagar igen :crazy:
Börjar komma i håg vad det är med unghästar jag har svårt för, denna eviga väntan på att kunna få göra mera.
Saknar min gamla tant, kan nog påstå att jag har en liten formsvacka just nu.
Tur att min lilla Ibiza är så glad och :love: så jag glömmer bort det när jag är med henne.

I dag har vi "bara" övat på att spola häst. Det gick väldigt bra. Hon är så lättlärd, jag måste hela tiden lägga i backen på MIG för att inte gå för fort fram med henne.
I går när vi red i ridhuset övade vi för första gången på att gå på volt och det gick väldigt bra. Minsta tecken från hennes sida till att ögra rätt och hon fick beröm. Tur att hon älskar att få beröm, hon gör "allt" för att få det igen och vill göra rätt.

Såg att ni är flera som ska ner till falserbo, jag ska dit med sambon tors?/fre?-sön (sista helgen).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar