Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Ser ut som en ponny.... har en liknande själv, 168cm med ponnyfejs ... han har också bred bläs och vita ben... (martini i stammen)... kan ses på min avatar.
:D
Hon är ganska liten än ca 156 (Och tyvär över byggd än)Dock har hon inget litet huvud..hon drar träns i XF och nosgrimman på yttersta hålet ;)

Jag brukar åka till Hamre eller Dräggesta. Tränar då för Ola på dräggesta eller så hjälper min kompis mig på hamre då hon går ridgymnasiet.
Jasså var det dött? Du vet vi har bara 12 hästar hos oss nu så det är rätt lugnt och skönt där ;) hehe

Vad kul att du red förbi pållan min. Hon går ju i hagen med huset i. dom är tre st.. En svart och en skimmelponny och så ellan då..
vad skönt att han skötte sig trots alla konstigheter, måste kännas skönt!

Såg i ditt förra inlägg att du ska klättra lite. Har ni nå bra klätterbackar hos er? Vid oss är det tomt tycker jag. Bara den vid kyrkan som funkar och så vedbobacken såklart. Men det är ju så himmla långt!

Aa okej, har också tränat för Ola en gång i tiden. Vi hade hästarna på Hällby vid Gesala för några år sedan, och då var det ju ridavstånd till Dräggesta (eller ja det tog 30-40 min :p ).

När vi har bott här har jag annars alltid åkt till Skästa men det var innan LH köpte gården, och då kunde man bara lämna en 50-lapp i en brevlåda när man red, vilket var bra. hur det funkar nu vet jag inte.. men vi har ju bara 5 min dit :laugh:

Jag brukar mest klättra på stigarna i skogen (bruksleden) och rida "offroad" och klättra lite :) .

annars finns det en jättebra backe längs svartån, närmare det stallet som ligger längs norrleden (dom med brunt staket vid hagar och paddock).
men var några år sedan jag var där så vet inte om man får rida där längre..

den vid kyrkan har jag aldrig varit i?

Lite uppdatering, plus att då vet man vart man är i tråden :p
var i fredags och longerade Dacke, och det gick kanon, efter ett tag så tyckte jag att jag kunde hoppa honom på lina. Så jag släpper honom i ridhuset medans jag plockar fram, men tro inte att han kunde gå i från mig. han följde med som en hund när jag plockade fram till "hoppningen" :love:
och sen när vi skulle börja hoppa så tvekar han lite men med lite smackning så skuttade han över, var ju inte så högt, hoppade max 50 cm, men det är ju en början :p Ska dessutom löshoppa honom i vecka å då blir det förhoppningsvis andra höjder. Men han är så go! han gör som man ber honom utan att ifrågasätta :love:
Han kanske inte har fattat att man kan säga emot än :p

Aa okej, har också tränat för Ola en gång i tiden. Vi hade hästarna på Hällby vid Gesala för några år sedan, och då var det ju ridavstånd till Dräggesta (eller ja det tog 30-40 min :p ).

När vi har bott här har jag annars alltid åkt till Skästa men det var innan LH köpte gården, och då kunde man bara lämna en 50-lapp i en brevlåda när man red, vilket var bra. hur det funkar nu vet jag inte.. men vi har ju bara 5 min dit :laugh:

Jag brukar mest klättra på stigarna i skogen (bruksleden) och rida "offroad" och klättra lite :) .

annars finns det en jättebra backe längs svartån, närmare det stallet som ligger längs norrleden (dom med brunt staket vid hagar och paddock).
men var några år sedan jag var där så vet inte om man får rida där längre..

den vid kyrkan har jag aldrig varit i?

På Skästa måste man nog vara med i någon träningsgrupp eller liknande tror jag. Och dom har iaf knölfullt i unghästgruppen dessvärre. Men jag ska dit ev på Påsklovet och då ska en tjej få rida Ella, hon ska ev rida henne på 4års-championatet :D

Den backen jag pratar om ligger bakom kyrkan. Det är en kort, brant backe upp mot en sommarstuga. Den är skitbra att galoppera i. Brukar rida dit ibland och rida 3-4 ggr upp och ner :)

Åh vad kul med ytterligare en Florencio I avkomma! :laugh: Själv har jag en liten tös e.Florencio ue.Pik Labionics som är född 05. Ska försöka ordna lite nya kort på henne snart då de jag har är så gamla och hon har växt mängder i både muskler och höjd. För tillfället skulle jag tippa på att hon är ca. 166cm, men det verkar som om hon är i en växtperiod nu så vi får väl se hur hög hon blir. Hade varit roligt med en film på dig för att se om man kan se några likheter i rörelsemönstret! :laugh: Här kan du hitta lite bilder och filmer på min tjej som heter First Impression: smulan.zoomin.se

Vad fin hon ser ut! :) Jag har tyvärr ingen film på min, men det kommer...Hon är iaf en väldigt pigg och känslig dam, men väldigt bra i psyket! Tror mycket på henne!

vet du om det går att lösa ridhuskort där, alltså för vanlig ridning inte hoppträning?
jag ska ta och höra med dom om det, hoppas på att det går. :)

står med på reservlistan på ponnygruppen (den lättaste) iaf, och hoppas på att det inte är lika stort tryck på den som bland storhästarna :)

haha vi kanske menar samma backe? var ju som sagt några år sen jag var där nu och den jag minns kanske var bakom kyrkan...

vet du något mer om det blir någon klubbhoppning hos er i maj :)?

Läser varje dag, men skriver sällan...
Nu går det ju kanon att rida här nere i skåne så nu har jag satt lite fart, dock blir jag stressad då jag tycker betessäsongen närmar sig med stormsteg:crazy:
Plan A var att komma ut på ngn tävling innan betet. Det är skrinlagt.
Plan B var att komma ut till hösten istället. Vi får väl se...
Hur länge ska era gå på bete? Dvs inte ridas?
Liten film från betessläpp förra året kan jag bidra med :)
http://www.youtube.com/watch?v=W3M-KHXlveQ

Men.......varför SNÖAAARRRRRRR det nu igen:confused::confused:

inte för att vara elak men ni kanske ska byta telefonnummer med varandra istället eller ta diskussionen via PM ;)

Marwin
Vi hade 10-15 plusgrader förra veckan i solen... idag är det 10 minus å en decimeter nysnö. suck. liiiite less på vintern nu, vill ha VÅR å VÄRME!

S N Ö K A O S ! ! :p Haha, det har ju redan försvunnit igen :)

Och tur är väl det, annars hade det varit bökigt att ta sig till Delanders idag och rida för Eva.

När ska vi ta en ridtur ihop? :)

Jag tänkte låta min gå ut på bete i början på juni hemma på gården. Det är ett blandbete (ja du vet) så jag hoppas han kan hålla sig i skinnet och inte rida på stona. Sedan får han gå där augusti ut tror jag. Vill gärna få igång honom så han kan gå med på Husarernas korta jakt på heden i slutet på oktober. Kanske vore något för er förresten?

Senast ändrad:

vi släpper våra på bete i början på maj och tar in dom i oktober.
har bete här hemma på gården :)

Min kommer att ridas hela sommaren då han har (ofrivilligt) vilat i 4 månader i vinter.
Han kommer självklart få flera vilodagar i sträck och kanske en vecka här och där, men han ska inte ställas av i sommar.

Sen just nu är tanken på att kunna rida i sommar så härlig, vad dumma vi är här i sverige egentligen som låter hästarna vila på sommaren och rider den här förjävliga årstiden istället :devil:
så himla trött på vintern!

idag skulle vi ut och rida, har ju varit ca 6 plus en vecka och mkt har smält nej nu blir det ju minus igen och lite snö (bara nån centimeter knappt det).
så nu är det bara is överallt och på fältet är det hård skarig snö.
vi skulle skritta på den frusna travbanan istället, och där blåste det kuling. man kunde knappt andas.
:mad:

så jag vill ha vår och sommar nu!

Vi släpper oxå i maj (beroende på hur bra det växt, i år kan det dröja till juni pga de stora snömängderna = sen vår)
tar in i september för då brukar det vara så kallt på nätterna, blött överallt osv.
Längtar efter betessläpp men tycker det är lika mysigt att stalla in dem på hösten oxå :)

Min får ingen långvila i sommar. Vilar honom hellre lite nu och sen i november då det ändå inte går att rida pga underlaget.
Men nån vecka här å där kan det bli, beroende på hur hårt han går, hur kan känns osv

visst är det mysigt att stalla in igen sen :) känna lukten av spån och hästar som gnäggar på en på morgonen. mys!

slänger in en liten bild på dörren från idag. han är så knäpp min lilla häst, står alltid så himla konstigt på stallgången, man tror att han ska ramla omkull när han står ibland. men tror att han tycker om att stå helt knäppt med benen ? :D

så här stod han idag efter ridningen, i säkert 5 min. :D
och nej han är inte sådär överbyggd ;) det är stå-stilen som gör det..

SP_A0109.jpg

Akta dej för buke-hysterin med den där bilden :rofl: Han har säkert ont på femton ställen och försöker avlasta. Fång kanske? Kissingspinales? kotförlamning och korsbenshälta :p Moahahaha!

Min försöker jämt stå på två ben när hovslagaren kommer. I brist på sysselsättning kan man alltid testa om det går att stå på två ben... eller att sätta ihop de tre markstående benen tätt in under magen för att se om man kan hålla balansen... Nått måste man ju roa sej med :D

*kl*

Idag red jag och Grotte ut en sväng, travade lite och tog en galopp. Gick jättefint hela tiden :D Imorgon ska han longeras, det är ju så fruktansvärt halt på vägarna nu så det går knappt att rida ju :(

Men när han släpptes i hagen efter ridturen blev han överlycklig och ägnade flera minuter åt detta:

:D

haha hmm ja han har nog alltesammans :D nej han är bara min lilla knäppis. man kan ju inte undgå att han ser ganska nöjd ut på bilden ;)

var ute och red en lång sväng med Dacke i dag! En kompis till mej var med på sin travare också, gick kanon bra, men där inte Lasse (kompisens häst) gick fram så gick Dacke fram :love: vi skrittade och travade en hel del, dock ingen gallopp för vi visst inte riktigt hur underlaget var, men som sagt det var ju en del snö att plumsa i, så han var riktig trött och lite svett när vi kom hem fastän vi tog det så lugnt! så i kväll kommer han nog att sussa gott!:p

gud vad hon är underbart vacker alltså!!!!!!!

min lilla tjej har gått ganska tufft nu i vinter och kommer ridas hela april. har planerat in två lokala tävlingar. Därefter blir det sommarbete hela maj och juni, det har hon verkligen fötjänat. Börjar rida igång igen i juli med sikte på kvalitets den 6 september. Nån mer som ska visa ponny på kvalitets? beauspirit kanske?:P

Senast ändrad:

han får ju tyvärr inte gå eftersom han har raskod 99 :( (jag har ju hans föräldrar men inga bet.rapporter är gjorda osv).

men vi siktar på Krafft Ungponny cup 2010 ! Den får dom starta from dom är 5 år tom 7 år och går för D-ponny i LA har jag för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar