Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

hon har rätt raskod och är ju reggad welshpartbred så borde väl kunna vara med "på riktigt"

Vi hoppar just nu på typ LD/LC-nivå (eller ska jag säga 0,60-0,70-nivå;)). Ibland blir det nåt språng lite högre men är väldigt försiktig med det. Det ska ju vara lätt och roligt. Däremot har vi redan från början hoppat mycket typhinder som grindar, vattenmattor, sockerbitar och allt möjligt annat. Tycker det är viktigt att börja med sånt tidigt.

har också funderat på det här med ryggningar. Har inte provat om Decibell förstår men kanske dags att börja träna på det. FÖr precis som du säger finns det situationer då det skulle vara väldigt bra om "backen" funkade;)

okej, ja men jag håller med har gjort likadant :) inga höjder utan istället mkt skoj och lek. det är så mkt enklare att introducera vattenmattor, titthinder etc tidigt och när dom dessutom inte är högre än 40 cm går ju allt väldigt mkt enklare :D.

vet faktiskt inte när folk "brukar" introducera ryggning. jag har väntat med det, just för att jag tyckt att det var lite tidigt och det var egentligen inget planerat att jag skulle introducera det idag men blev ju bara så :).

nu ser jag framemot att kunda använda "backen" i skogen, och slippa hoppa av och backa honom från backen :D

kan tillägga att äntligen har dom fixat lite mätdagar hit till distriktet så 8e april ska vi iväg och fixa mätning :)
jag tror att han är ungefär 145 i dagsläget.

märks det att jag inte haft så mkt att göra idag? här blir det iaf ett inlägg till.

bjuder på lite bilder, tyvärr ej uppsatta.

söta dörren
eSP_A0108.jpg

skulle vilja kunna klippa bort liiite tofsar ur öronen, men det tillåter han inte. att han inte har några direkta ponnyöron heller gör dom ju inte mer diskreta ;)
eSP_A0105.jpg

såhär mysigt har vi det innan ridturerna. han älskar att stå och titta ut medans man pysslar :) härligt dagar som denna med fint väder! på vintern är det mindre kul för honom att glo in i stalldörrarna ;)
SP_A0101.jpg

rider även mammas häst litegrann nu, han är under operation bantning, och ser mest ut som en köttbulle
SP_A0115.jpg

:D

det var nog allt för mig idag...

Vad söt han är! Och härligt att kunna stå och kika ut i solen.

Igår skulle jag öva från marken, tänkte mig lite början på böjning. Det gick bra, så juag tänkte att jag lika gärna kunde testa det uppsuttet. Förra gången jag satt på honom hade jag sadel, men då förstod han int mina hjälper för "framåt" vilket resulterade i att vi stod.... väldigt still. Igår var han utan sadel, och då var det som om poltten ramlade ned, och han fattade både halten och igångsättningen endast för sätet. Kul!

När vi kom tillbaka til stallet såg han för första gången fåren som vi har här, och fick halv panik. Dansade runt som jag vet inte vad, försökte slänga sig iväg, och jag hörde hur hjärtat bankade på araben som blev säkert 3 meter hög. Jag var tvungen att sms:s förra ägaren och fråga om han aldrig sett får förut, och gissa vad? Han har delat stall med får, och de har alltid haft får på gården! :rofl::rofl: Vilket fån han är. :D

vad härligt att poletten ramlade ner :) det är så kul när man känner att den gör det!

satt du på honom när ni mötte fåren?
vilken liten lurifax, men vem vet fåren kanske såg heeeelt annorlunda ut :devil::D

Hej. Det var ett tag sedan jag skrev här nu, men jag skulle behöva lite hjälp. Jag har en B-ponny som just för tillfället är väldigt, väldigt pigg. Jag kan tyvärr inte rida henne, men jag har en tjej som rider henne två gånger i veckan. En gång i veckan själv, ca 40 minuter, och en gång i veckan lektion, ca 40 minuter där också. Förutom det tömkör jag henne två gånger i veckan i både skogen och paddocken, också där pass på ca 30-40 minuter, och jag vill inte arbeta henne mer än så.
Har ni några tips förutom att arbeta henne mer? Hon äter väldigt lite kraftfoder, endast för att få i sig sina vitaminer och mineraler, så det finns inte så mycket att ta bort av kraftfodret.

Här har vi tappat en sko i helgen, o hovslagaren är inte den snabbaste att ha att göra med så vi har lite ofrivillig vila. Men vi tror att det kanske är ödet, han har ju inte gått speciellt bra den senaste tiden, både tänder och pälsfällning verkar spöka för honom. Så någon veckas semester kanske gör gott? =)

Hitta på saker som är "jobbiga" för huvudet utan att hon blir fysiskt ansträngd kanske kan vara en idé. Trickträning kanske kan vara något? Tycker det låter alldeles lagom så mycket som hon jobbas nu, är ungefär lika mycket som min pigga lilla ponny arbetas.

Ja, det var verkligen superkul. Nej, som tur var ledde jag honom när dessa giganter tornade upp sig:D Så otroligt fåniga djur det är, hästar. :devil::love:

Cesar har vilat från ridningen ett litet tag nu. Då han har fått utslag vid mulen. Han har haft en grimma på sej i hagen tidigare (skitdumt egentligen) med fårskinn på, och nu när det blev varmare så blev det är blötare och lerigare ute. Och på något sätt måste han fått in någon bakterie så att han har fått dessa utslag, fort gick det också. Jag var sjuk förra veckan, och hemma någon dag, och jag vet att han inte hade någonting innan, men när jag kom tillbaka så upptäckte jag det här.

Hur som helst, nu tvättar jag med hibiskrub (tror jag det hette) Och jodopax varje dag, och så går vi ut på promenixer, rider inte pga. att jag tycker att exemen sitter så dåligt till, både bett och tränset kan irritera, grimman går han även utan nu.

Utslagen börjar dock se mycket, mycket bättre ut, så på söndag ska jag börja rida igen.

Är den verkligen het? Heta hästar är oftast egentligen stressade men ryttarna tolkar det som att de är heta/väldigt pigga. Unghästar framförallt; är oftare stressade än vad de är heta. Men annars så är det ju huvuvdet som måste aktivteras; inte kroppen.

Athena - vårkänslor månne tro? ;) Tror att han blir lite prillig av solen plus att han blivit starkare och märker att ridningen blir jobbigare så då hittar han på sätt att komma undan. Låt honom inte slippa utan KRÄV verkligen koncentration osv.

Här då? det fällande lilla monstret vilar och mår bra. Dessvärre blev hans matte, dvs jag, påkörd av en bil igår å fick åka plingplongtaxi till sjukhuset 7 mil bort. Låg "nackad" i 4 timmar, röntgade både skelett å hjärna men inga skador. tur! Jag skulle svänga vänster med bilen, bakomvarande bil såg mig i god tid å körde sen om på min högra sida. Dessvärre hade bilen bakom denna inte fattat ett dugg av trafiksituationen (fast än vi båda bilarna framför typ bromsat i 500 meter å jag hade blinkat så länge) så hon dammade rätt in i bakskärmen på min bil i 90 km i timmen. Pangtjong.
Hennes bil "försvann" i princip, ingenting kvar, men helt otroligt så klarade sig kvinnan o hennes två små barn helt utan skador. Min bil, en KingCab på över 2000kg, blev bara lite knölig i skärmen men däremot så slog jag skallen i sidorutan å ambulanspersonalen "tvingade" med mig till sjukhuset.

Har aldrig någonsin haft så ont någonstans som jag hade igår i huvudet. Att ligga fastspänd med nackkrage i 4 timmar är en enda lång och stor plåga då britsen man ligger spänd på inte är speciellt mjuk å behaglig. Jag var så kissnödig så jag trodde jag skulle dö men de vägrade koppla loss mig före röntgen å provsvar så där låg jag som en grönsak å ömsom grät ömsom sov och hade ont.
Fick åka hem på eftermiddagen.
Idag mår huvudet lite bättre men nu är det musklerna som protesterar. å käken. De kunde inte helt utesluta sprickor i skallbasen, därför ont när jag tuggar i tinningen å kan inte gapa ordentligt, men om de inte avtar under helgen måste jag in igen.

Jag som skulle till stockholm idag....

Är den verkligen het? Heta hästar är oftast egentligen stressade men ryttarna tolkar det som att de är heta/väldigt pigga. Unghästar framförallt; är oftare stressade än vad de är heta. Men annars så är det ju huvuvdet som måste aktivteras; inte kroppen.

Athena - vårkänslor månne tro? ;) Tror att han blir lite prillig av solen plus att han blivit starkare och märker att ridningen blir jobbigare så då hittar han på sätt att komma undan. Låt honom inte slippa utan KRÄV verkligen koncentration osv.

Här då? det fällande lilla monstret vilar och mår bra. Dessvärre blev hans matte, dvs jag, påkörd av en bil igår å fick åka plingplongtaxi till sjukhuset 7 mil bort. Låg "nackad" i 4 timmar, röntgade både skelett å hjärna men inga skador. tur! Jag skulle svänga vänster med bilen, bakomvarande bil såg mig i god tid å körde sen om på min högra sida. Dessvärre hade bilen bakom denna inte fattat ett dugg av trafiksituationen (fast än vi båda bilarna framför typ bromsat i 500 meter å jag hade blinkat så länge) så hon dammade rätt in i bakskärmen på min bil i 90 km i timmen. Pangtjong.
Hennes bil "försvann" i princip, ingenting kvar, men helt otroligt så klarade sig kvinnan o hennes två små barn helt utan skador. Min bil, en KingCab på över 2000kg, blev bara lite knölig i skärmen men däremot så slog jag skallen i sidorutan å ambulanspersonalen "tvingade" med mig till sjukhuset.

Har aldrig någonsin haft så ont någonstans som jag hade igår i huvudet. Att ligga fastspänd med nackkrage i 4 timmar är en enda lång och stor plåga då britsen man ligger spänd på inte är speciellt mjuk å behaglig. Jag var så kissnödig så jag trodde jag skulle dö men de vägrade koppla loss mig före röntgen å provsvar så där låg jag som en grönsak å ömsom grät ömsom sov och hade ont.
Fick åka hem på eftermiddagen.
Idag mår huvudet lite bättre men nu är det musklerna som protesterar. å käken. De kunde inte helt utesluta sprickor i skallbasen, därför ont när jag tuggar i tinningen å kan inte gapa ordentligt, men om de inte avtar under helgen måste jag in igen.

Jag som skulle till stockholm idag....

Men kära värld då.. :eek: :eek:
Hoppas du kryar på dig snabbt och återhämtar dig HELT utan några men..
Puh.. vad fort allt kan förändras..
:cry:

Men fy vilken otur! Krya på dig !

Själv red jag ut en runda nu på morgonen 6.45 till 7.20 :p

Folk tror väl man blivit galen när man rider så tidigt på morgonen, men det gäller att hitta alla lediga stunder nu när jag har två små barn. Maken kör till jobbet 7.45 så då måste jag vara tillbaka från stallet. Ofta är barnen lugna på morgonen så det är inga problem att vara hemifrån någon timme då.

Känns lite märkligt bara, klar i stallet för dagen kl 7.45 på morgonen. Förutom insläppet då förstås men då är allt redan förberett så det tar inte många minuter :)

Tänker på dig anni, du har väl också småbarn och måste planera lite extra ?

Jepp, jag rider oxå vid 6-tiden på morgnarna, om jag inte lyckas få barnvakt på kvällen, men nästan skönare att rida tidigt på morgonen för efter jobbet är man så trött! veckan därefter så jobbar sambon förmiddag så då får jag rida på kvällen, då har jag alla barnen ensam hemma på morgonen.
Grannarna kikar underligt på mig när de hämtar morgontidningen och jag är redan ute å trimmar dressyr eller kommer hem från en galopprunda :D

Ja jag hoppas jag klarar mig utan men, det vore det värsta :( Är livrädd för att drabbas av återkommande värk eller funktionsnedsättning av något slag, jag lever för mitt jobb, mina barn och hästarna och alla de tre är rörliga "världar". Men eftersom smällen tog från sidan så trodde läkaren att det inte var så stor risk för whiplash odyl. Och som sagt, det var min räddning att jag satt i så stor bil!

Hoppas att allt gått bra och krya på dig!

Oj! Din stackare, det låter onekligen vidrigt.

Vad imponerad jag blir av att du rider så tidigt. Du är en riktig hästfantast! :D;) Själv är jag morgonpigg, men att börja rida kl 6 är väl magstarkt även för mig. Rider du med pannlampa vintertid då?

På vintern är det trögare måste jag erkänna, då var det en del morgnar när jag ställde om klockan å sov vidare ;) När snön väl ligger så går det fint att rida i mörker utan lampa, men till nästa vinter ska jag införskaffa en bra sådan. Ska även bygga riktig ridbana med belysning.

Usch, akta dig fröken! Vi vill inte ha en Angelica som är halvt handikappad! (Men om så skulle vara fallet får du gärna skicka över Brosus ner till Skåne :D) Och vilka snutiga sjuksköterskor som inte kunde sätta en kateter om du nu va så nödig, iallafall en som man bara tömmer med men som inte får ligga kvar. Eller ett bäcken! *fnys*, det blir andra bullar när jag är syrra och ni måste plåstras om ;)

Det lustigaste är att jag drömde om dig i natt! Eller, jag drömde om Falsterbo och alla här från tråden egentligen. Lustigt att jag gjorde det just när du krockat :eek:

Lilla häst ska aktiveras idag, dock från marken tänkte jag. Först nya sandaler på och sedan ledarskapsövningar är planen. Kanske ska leka lite med klickern också, det var längesedan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.