Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Tror inte att jag har skrivit gt. här tidigare, så det får bli premiär nu då!
Min 05 har vuxit så otroligt hela tiden att det bara har varit att invänta honom.
Han är nu runt 175+ i mkh. och har förhoppningsvis slutat växa på höjden nu.
I början av månaden så lämnade jag honom på inridning.
Har varit och hälsat på ett par gånger och det går framåt hela tiden!
De spår en hoppkarriär för honom, ska bara hitta ngn. som vill sitta på:D
Slänger in en filmsnutt på honom både vid ridning och löshoppning.
Ni får gärna kommentera!
På filmen där han rids så har han varit hos dem i drygt 2veckor. Och när han lämnades så hade jag suttit på honom ett par enstaka ggr.

välkommen hit! Det var verkligen ingen liten polle, hihi. Vad är det för stam på honom? ser trevlig och okomplicerad ut:D

Tänkte tanken jag med "Varför ger de mig bara inte ett bäcken? Eller en kateter eller vad som helst!" När jag skulle föda dottern kunde jag ju inte gå på toa mitt i krystarbetet å då satte de kateter minnsann. Seriöst, jag har aldrig varit så kissnödig nångång heller och det är ju mer påfrestande än man tror. Dessutom var det klåpare som satte nackstödet inne på sjukan, de spände den PÅ min haka istället för UNDER hakan, vilket resulterade i att kragen tryckte bak käken hela tiden och jag hade redan ont i den. (inte kunde jag ju prata heller när de spänt fast hela hakan å nästan underläppen) Efter 3 timmar kom ambulanskillen tillbaka för att fråga hur det gick, då såg han att de slarvat så fast än han inte fick röra mig där inne så ändrade han kragen så den kom på rätt plats o jisses så skönt det blev! I ambulansen var allt kanon, då var jag verkligen inbäddad (å kragen satt under hakan), men sen vette katten vad som hände. Skulle få syrgasgrimma oxå å den fäste de inte ordentligt så själva grimman låg för mina näshål så jag fick knappt luft! puckon! Tillslut ändrade jag den själv å då kom de dit å satte fast den med tejp istället....
Läskigt att du drömde om mig i natt, kanske var det jag som telepaterade till dej att inte slarva med patienternas kissnödighet i framtiden! och en sak till, man borde få en filt ihoprullad under knävecken å i svanken... jisses så ont det gör i knäna att ligga helt fullkomligt sträckt under så många timmar, å svanken blir ju helt "fri" från stöd när man ligger så plant. Fast de kanske inte KAN lägga något under svanken förstås. Men under knäna iaf. Jaja. Skönt å va hemma. Skulle in med bilen idag på verkstad å hade nästan ångest, började nästan gråta varje gång det kom en bil bakom mig. Bara ett år sen jag kraschade förra bilen, då var det heller inte mitt fel, en annan bil som bröt mot väjningsplikten å körde rakt ut framför mig som kom på huvudled :( Fast då slapp jag sjukan.

Den andra föraren hade änglavakt. ingenting kvar av bilen. Hade det varit asfalt, så att min bil inte snurrat utan stått stadigt på asfalten så hade hon nog inte kunnat kliva ur sin bil :( Nu försvann mycket motstånd i och med att min bil snurrade på isen å ÄNDÅ var hennes bil totalkvaddad. obehagligt :(

:eek: herregud! stackars dej! hoppas inte att du kommer få några bestående men!! hemsk behandling inne på sjukhuset! :mad: Är ju uska själv och så gör man inte!! är man kissnödig måste man väl få göra sitt behov eller?? :crazy:
Som sagt Tänker på dej!!

oj, jag måste säga att det verkar otroligt korkat att rida utan hjälm!

Men hästen se iaf trevlig ut :-)

Senast ändrad:

Välkommen!

Va kul med ännu en jättehäst! Min är 174 cm i mkh. (mätte honom igår) Han har bara växt 1 cm sedan Maj -08 men nu är han högre baktill så det är nog dags för en växtperiod till. Vet inte vad jag ska spå att han blir för höjd tillslut. Han är inte så "behändlig" som en midre modell men jag älskar att sitta högt där uppe över alla andra :love:

Ajuste jag mätte Cesar här om dagen, han var ungefär 1.66. Haha han skulle gärna kunna få stanna där, det känns ganska lagom :angel: Jag trodde att han hade blivit mycket högre, men jag tror att det är för att han har musklat sej och sådär, som intrycket blir större.

Nu i helgen skulle jag egentligen åkt på intensiv kurs hos min hopptränare, med Cesar, men jag tycker inte riktigt att han är redo för det + att han bockade så jäkla mycket där ett tag, så det blir "gamlingen" som får åka med denna helgen i stället, men jag har 2 intensivkurser kvar inbokade och en av dom ska han få följa med på.

Har även bokat in första "hoppträningen" nu, om några veckor är det dags :) (har hoppat uppsuttet med honom tidigare några gånger, men inte "hopptränat")

Senast ändrad:

åh vad roligt att kunna åka på intensivkurs :)

idag har jag köpt ny bil! wihoo så äntligen har jag en bil jag kan dra med så det är lättare att åka iväg :)

annars så snöar det och blåser småjävlar här idag :( det som var vårväder igår! så är det väl med mars... kan vända hur snabbt som helst. SUCK.

anni: vilken tur i oturen du hade! :o hoppas allt är okej! och vilken änglavakt mamman och barnen hade, man vill ju inte ens tänka på vad som hade kunnat hända... :(

men gud...vilken grej att råka ut för Anni:eek:Hoppas allt blir som vanligt igen.
Jag brukar alltid säja att man SKA fira när man fyller år och inte klaga när man blir gammal.Ligger massor med folk på kyrkogårdarna som gärna blivit 30,60 osv. Man får lite annat perspektiv på saker när man är nära att stryka med eller någon närstående gör det.
Så- gnäll inte när ni blir äldre! Tacka er lyckliga stjärna!
( nu lät jag mega religiös-vilket jag inte är..)

Vet inte varför han ej har hjälm på sig, men då han är gammal nog att själv bestämma så vill inte jag kommentera detta.

Tack så mycket!
Mamman (Marillen) till honom är efter en icke godk. hingst vid namn Mordillio som har tävl. upp till 140 här i Sverige är nu såld till Mexico.
Så hon är E icke godk. EE Cortus UE Roderick

Pappan till TJ´s Coctail som han heter är också icke godk. med stam Robin Stanford
Även han har tävl. upp till 140 i Sverige samt svår hoppn. i Tyskland

Min har vuxit hela tiden med eller mindre därav valet att vänta med honom.
Han är lika snäll som han är stor som tur är.
Killen som har honom på inridning frågade sist om han alltid är så här:p eller om det är för att han fäller?
Han vet inte vad stirra är, står helst under korkeken...:D

Tror inte jag skrivit något här om min pålle förut!
Han heter Rafael W (SWB) valack f 05.
e. Cornetto
ue. Hertigen
Har haft honom sen slutet av november. Ska snart börja hoppa uppsuttet på honom. :)
Han är jättesnäll och har jättebra temprament, och är en riktig pussgurka. :love:

26739681.jpg

26076253.jpg

26802082.jpg

http://www.pixbox.se/pic_show_id26802383.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26739674.html
Har inga ridbilder än^^

Vad härligt! Min är också väldigt lugn och snäll. Gjorde aldrig nått under hela inridningen. Han som red in honom svarade på frågan om han aldrig hade dummat sig; " - Nej, han ryckte bara till lite när vi la på honom sadeln första gången" :D

Sedan, under hösten -08 så växte han inte så mycket, och då kom han på att han faktiskt var ganska stor, vilket resulterade att jag fick äta grus några gånger under en period. Nu har jag inte åkt av en gång sedan november och han uppför sig alltid fint så när som på några glädjeskutt ibland. Vill inte tänka på hur det skulle vara o ha en i den storleken om han var mer vild än tam!

Hur är din i sadelstorlek? Min mäter 75 grader (normal) nu, vilket är lite förvånande med tanke på hans storlek i övrigt. Dock är han väldigt "tät" än och ska bredda sig mycket mer. Det beräknar jag ske om en 3 år eller så :p
Haha!

KL

Hejhopp igen! Mår lite bättre i mitt huvud men är grymt öm över tinningen, får se om det ger med sig annars ville de ha in mig för noggrannare koll igen ifall det kunde vara nån liten spricka (vad de nu ska göra åt den??)

Håller med dig Marwin, sådana här händelser får mig att vara mer tacksam men man blir ändå lite "down" för man blir så rädd och får en massa "tänk om"-tankar :( Jag ska åldras med stolthet och jag är starkt emot alla som skönhetsopererar bort sina rynkor osv (ok om man ser helt vanskapt ut, men inte bara för att se yngre ut) Det får mig även att tänka på att livet är här och nu, man måste göra verklighet av sina drömmar och inte bara gå och drömma för rätt var det är så tar livet slut eller tar en sådan kraftig vändning så man inte längre är kapabel att uppfylla sina drömmar. Det jobbiga är att vara så medveten om att det inte spelar någon roll hur försiktig man själv är i ex trafiken, det finns så många andra "dårar" där ute utan omdömen, som är fulla, drogade, trötta... usch. Nu är det andra gången på ett år som jag råkar ut för dessa "dårar" så nu är jag rätt skärrad :(

Men det är roligt med fler i tråden! Alla är så stora :p Min är nog knappa 160 tror jag. Ska se om jag lyckas tanka upp filmen så ni får se honom. Dock är han väldigt trippig o spänd så det saknas en hel del tryck och energi i hans rörelser och ryggverksamheten är rätt kass pga spänningar, men det vore ju kul att visa honom ändå :D (men jag ska lyckas med tekniken oxå så ha inga förväntningar...)

Min pålla e ju som din ca 160 och "liten" liksom. Har ett fullblod som är 162 som är mycket större fast det inte skiljer så mycket i mkh. Han är mycket större att rida med. Men nu har jag vant mig vid lillfisan och hon lär bli större ändå tror jag. Köpte xx-et när han var 5 och han växte och ändrade sig till han var 8 tror jag.

Vet inte varför han ej har hjälm på sig, men då han är gammal nog att själv bestämma så vill inte jag kommentera detta.

jo visst förstår det, men ändå ganska korkat att rida unghäst utan hjälm.. Självklart ska man inte rida någon häst utan hjälm, men som sagt på unghäst är det ju ändå lite "farligare"

Jag har varit iväg på clear round idag med två hästar och det gick jättebra:)

Båda skötte sig exemplariskt, både på framridningen och på själva banhoppningen. Valde att hoppa lågt, 70 resp. 80 cm då det var första gången för båda hästarna och även ganska länge sedan jag var ute och hoppade. Fick ett nerslag i 80 med den ena hästen.

Är supernöjd, båda hästarna kändes otroligt mjuka och fina att rida, bjöd ordentligt på hinderna och kändes så lättridna trots att de är så gröna båda två :laugh:

Längtar redan till nästa gång vi ska hoppa! 4 åringen slipper dock hoppträningen i veckan, hon kan behöva smälta alla intryck hon varit med om så jag tar "gamlingen" i stället på träning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad