Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Det förklarar varför din häst såg "bekant" ut, har ju sett den på deras hemsida!
Jag köpte ju Marillen av samma uppfödare som Mordillios så jag har tyvärr ej sett honom i verkligheten.

I dag red vi ute fick sällskap av sambon och hans häst (bra med draghjälp :) ).
Ibiza var så duktig trots att det blåste så skrittade hon lungt och fint på. La in korta men flera sträckor med trav, det verkade som att hon tyckte det var kul.

Hade lånat ponnyns remontnosgrimma så hon tyckte det kändes lite konstigt tror jag så huvudet for lite överallt :D

Bilder från gårdagnes tur

26846138.jpg

26846137.jpg

Känns lite konstigt att sitta på en så liten häst efter att ha ridit ca 2½-3 år på tant...
24596244.jpg

... men jag vänjer mig nog snart :crazy:

Hon liknar ju min i kroppsbyggnaden, låååånga ben och utåtstående höfter. Min är nu högre bak och växer alltså ytterliggare några cm över 174 som han är nu. Kan bli spännande det här!

De är så enormt oförutsägbara dessa unghästar! ibland förstör man någonting direkt man gör ett fel och ibland är de helt förlåtande. mysko djur ;)

KL

Hoppas på att kunna rida på torsdag och ha honom igång så vi kan träna för Cilla på måndag. Har honom ute till försäljning nu oxå - fast jag inte bestämt mig riktigt än :D Dyker det upp en bra köpare som vill betala för honom så säljer jag men jag tänker inte skänka bort honom bara för att bli av med honom; han är ju min prins ändå.
Har en finsk tjej som ska komma å titta den 19 april tror jag, som det låter iaf.
usch va svårt det är! Jag vet vare sig ut eller in!

Han är jättego, söt, snäll, fin o allt det där. Trevlig att rida, lätthanterlig å äter pyttelite.
Men så saknar jag "storhäst"känslan, den där schwungen som deras rörelser ger. Senaste hästarna jag haft har legat på 170 så han känns så mkt ponny och det gillar jag inte.

Hur gör man??? Hur bestämmer man sig???
Ha kvar honom för att han är "min" eller sälja och leta större häst? Köpte honom för att sälja men nu tvekar jag ändå. Är ovant att ha haft samma häst i över ett år! Han har en speciell plats i mitt hjärta. Önskar jag hade råd att köpa en fölunge och behålla brosus! det vore det optimala!

kanonfin!! han är nästan snuskigt stadig :D Blev bättre trav efter galoppen! men liiite mer vågar ni nog trycka på några gånger ibland :D :D Lite tempoväxlingar i traven så han blir på hugget, han är ju så stadig så det fixar han galant! Roligt att se iaf! du rider himla mjukt och fint!

Tack:bow: Vi jobbade just med tempoväxlingar och tanken var att trycka på honom lite mer på del av långsidorna. Normalt sett funkar det att trycka på lite mer, men denna dag blev det gärna omslag till galopp istället, vet inte varför, kanske för att vi var lite spända för att vi hade tränarhjälp :)

ja säkert, så blir jag med. Rider med mkt sämre känsla när jag har tränarens ögon på mig, konstigt! rider jag ensam så har jag (tycker jag iaf :p ) bra känsla å timing men det är svårare när man har tränarens kommandon i öronen oxå :p

tack så mycket vad glad jag blir :laugh:

nu ska han få ut och visa upp sig lite på lokala tävlingar i sommar, första starten blir i maj :)!

visste inte att du hade funderingar på att sälja? är det för att han känns för liten, om jag förstod rätt?

trist,.. men jag tycker att man alltid ska följa hjärtat :) känns det rätt eller inte osv, man känner ganska ofta om det är rätt häst eller inte.. men såklart att det är svårt!
jag köpte ju också Dörren för att sälja, jag skulle bara rida in honom och sälja honom till våren 2008. Men jag kunde verkligen inte göra det, han är precis den hästen jag vill ha och vi passar så bra ihop att jag nu känner att jag aldrig skulle kunna sälja honom :).
Men hade jag inte känt så, så hade jag nog gjort så som jag planerat, ridit in och sedan sålt.

jobbigt beslut!

Vad fin han är. Ser jättemjukt och trevligt ut.

Nu var det superlänge sedan jag skrev i den här tråden, har inte riktigt följt hur det har gått för alla. Jag har i alla fall flyttat min häst till ett UNDERBART :love: stall med stoooor ridbana med utsikt över en sjö, och superfina omgivningar att rida ut i. Dock hjälper ju inte det mot en skogstokig häst. Energi så det räcker för en bunt till och mera högt än lågt just nu. Jag har varit så nöjd att hon har börjat lugna ner sig lite med plusgrader ute och att hon börjar kännas lite mer vuxen, men tji fick jag. Igår red jag på banan i blåsten och hon bockade och studsade och for som en :devil: :la skottspole. Det här med att skritta fram i 15-20 min (som Jan Brink förordade när vi var där på deras hingstvisning) var ju bara att glömma. Skritt i hmmmmm 3 min kanske, sedan var jag ju tvungen att trycka på bombfian så hon inte exploderade uppåt, det blev trav och galopp från början för att försöka få lite kontroll på hennes energi. Då gick faktiskt min egen säkerhet framför korrekt uppvärmning :crazy:

Emellan tokrycken börjar hon dock kännas lite mer vuxen och reglerbar, men ibland kommer ändå tanken - varför gör jag det här? Hur kul är det med unghästar EGENTLIGEN?
Oftast går de tankarna över när jag intalar mig hur fin hon kommer att bli när allt faller på plats, men inte alltid. Ska man utsätta sig för detta som 36-årig tvåbarnsmor? Man är väl inte riktigt frisk...

Hade jag råd så :D :p Brosus räcker knappt ens till handpenning *skratt*

Eddas: Min tränare brukar säga- skritta är bra så länge hästen är lugn å stabil, men är den uppe i varv och halvt galen så är det bara onödigt att bråka med den å tvinga den att skritta, då är det bättre att "rasta" av den lite i trav så att energin får pysa ut lite. IA sade likadant, brosus fick springa av sig lite först - sen skrittade vi :)

Beauspirit - ja jag har liksom glömt bort lite på vägen att jag skulle sälja brosus, allt har gått så smidigt och han har varit så go å lättriden så jag tänkte ha honom kvar. Men nu när allt liksom funkar så börjar man ju känna efter mer på gångarter osv . Förut har man varit så fokuserad på ridningen så jag har inte tänkt så mkt på hans gång osv, men nu när man kan KÄNNA mer så tycker jag han känns lite liten. Så jag vet inte. Skitsvårt! Tänk om jag säljer bort min lillprins och ångrar mig?? men tänk om jag har honom kvar och inte trivs??

Bilder på nya stallet som vi flyttat till, med fina ridbanan :love:
Det var svårt att fota och hålla tömmarna samtidigt....

ridbanan
26856805.jpg

stallet
26856890.jpg

http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_33/26850000-26859999/640x480/26856949.jpg?0

bonusbild från senaste träningen
26796980.jpg

svar till anni0001: Jo, jag tänker som du. Är de explosiva så är det bättre att trycka på dem lite... det var bara en "rolig" kontrast mot vad som uppmanades från J.B. Det är ju lite lättare att skritta på en mentalt avslappnad häst...

Det är inte bara du som är en 36 årig tvåbarnsmor och rider en yster unghäst :angel: Här har du en till :) Min går inte heller att skritta fram ordentligt på hemmabanan, men borta går bra konstigt nog. Likaså när man rider ut, då skrittar hon gärna på ordentligt.

Ett sånt häftigt ställe du flyttat till!!

Senast ändrad:

vad bra att vi är flera ;)
Det är bara att hålla tummarna för att det är en fas... och att den inte håller i sig flera år :grin:

visst är det fint... jag blir så lycklig över att få vara i så fina omgivningar.

Vilket underbart stall och vilka fina omgivningar! Härligt!!

Jag vill också vara med! :(

25542925.jpg

Aramis, min 2005a :) sexig min

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar