Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

*kl*

Jag har hittat en tråd för moí :angel:

Köpte en 4-åring i förra veckan (för att fylla ut hemma i stallet nu när 14-åringen står allvarligt skadad). Har haft henne i 10 dagar och egentligen inte hunnit göra så mycket. Men vi får se vart åt det bär.
Hon är e: Krakus och har inte hoppat någonting, var på löshoppning första gången idag och när hon hade "fattat grejen" så skuttade hon 1,05 :)
Rider henne varannan dag och det viktigaste nu är att hon piggnar till och blir lite "på bettet" (hon är alldeles för "halvblodsseg" för min smak). Och att hon lär sig göra galoppfattningar, just nu springer hon in i galoppen som en travare i slängtrav. Men en snäll och trevlig häst.
Rider på nova-bett och pullarnosgrimma (eftersom det är den enda som passade hennes mastodonthuvud av dom jag hade, ska köpa en ny nosgrimma strl x-full) och hon går fint på det. En välriden häst kan gå på vilket bett som helst (av "tränsbettsmodell") så det är ganska oviktigt vad man har så länge man använder det på rätt sätt.

Maggan.jpg

Jag skulle välja den mer mjuka tränaren. Det är mer min ridstil. Jag tycker att hästen ska jobba bakifrån och genom ryggen fram till en mjuk stilla hand. Bära sig själv med andra ord (iaf i mina öron ;):p )

Idag har vi hämtat hem Cesar :) som förövrigt har ljusnat jättemycket på bara den här veckan :eek: Haha vinterpälsen börjar falla mer och mer.

Vi åkte ner igår, och red igårkväll, och Cesar var jättesnäll. Red även idag, och fick en hel del bra tips, så nu är det bara att jobba vidare med killen.

Nu har det även blivit dags att åka iväg och få en helt ny sadel utprovad till Cesar, då denna inte alls ligger någe bra längre, :crazy: Den låg inte helt stilla och dunkade lite mot ryggen, så den kan vi inte ha kvar!

Mmm, tror som sagt det blir ett bättre slutresultat av den träningen på något sätt. Hon menade att jag skulle ha rätt långa tyglar och hålla handen ganska låg vid manken. Vara noga med att fnatta hnm lite när han gjorde rätt och inte vara rädd för att ta ordentliga ledande tag så länge jag inte gjorde dem bakåt. Jag skulle använda mig mer av min kropp och förlita mig på att jag kan tempoväxla med den, vilket stämde bra. Så ville jag bromsa upp så rätade jag mer på mig ex. och från halt till skritt skulle jag använda mig av mellangärdet och rumpan ist för skänklarna. Alltså klämma ihop skinkorna så höften drev framåt. De gånger han bar sig själv, på tygeln, låg (vilket är det svåra med den jääääättelånga halsen) så var det SÅ fräckt att ha lång tygel, man kände verkligen ryggen utan att det kändes som man fick hård hand.

Ska rida för henne så ofta det går, förhoppningsvis 1 gång/veckan. Efter några gånger märker man väl om det ger resultat.

låter som en vettig tränare du fått tag i! jag hade ochså valt den mer "mjuka" ridsättet, dessutom får du ju en häst som lyssnar bra till små signaler! :laugh:

Kul, välkommen hit!

Här kommer ett par nya på Mirabeau:

Välj den tränare som du tycker har bäst upplägg för just din häst och din framtida målsättning :)

En ärlig form som kommer naturligt kan man ju få även om man rider med en stadigare hand, min häst kommer till ridning mkt bättre om jag "stoppar" upp honom där fram - annars går energin och rörelsen bara rakt fram ut i luften istället för "uppåt" (nån som begrep det där?! hehe) Men alla hästar är ju så otroligt olika! för din häst kanske den mjukare ridningen passar bättre - jag måste KRÄVA koncentration av min annars lallar han bara runt runt och "leker". Om jag håller i tyglarna och ger stöd och samtidigt driver med säte/skänkel så fångas energin upp där fram i min hand och han jobbar på. Rider jag utan stöd i fram så springer han bara på bogarna tillslut och rörelserna bli liksom paddliga och springiga :) Men blir jag för hård så backar han av så det gäller helt enkelt att hitta en tränare som passar just MIN häst - Cilla har en perfekt kombination för just Brosus - lite mellanting av mjuk och mer fast ridning och jag tror att även om jag skulle sitta på en annan häst så skulle hon anpassa ridningen efter just DEN hästen.
Så känn efter i magen och fråga dina tränare vad de har för "framtida" planer för dej och hästen - och välj sen! men det låter som att du trivs bäst med den "mjukare" tränaren så kör på den! tror inte på att man ska växla mellan tränare allt för mkt , ffa när det är så stor skillnad på ridsätt. Roligt att ni kommit igång rejält efter allt strul m stall, tränare och sjuk hästmamma!

varför skriver jag alltid så långt!?!? *suck*

Red dressyr i lördags på nyskottad täkt 40x20 bana (tack pappa!!) Brosus gick hur bra som helst! han var liiite trippig pga underlaget men det var KNAPPT så jag kände skillnad på höger och vänstersidan nu!! Jippiee!!! Tar rejält stöd i vänster och mkt mkt mjukar stöd i höger så då blev han mkt mer jämn. Galoppen kan han bita sig fast lite i men det beror på att det fattas styrka än.
Tanken slog mig när han fattade fin galopp kvar på tygeln och galopperade mjukt runt överallt, lade volter hur som haver etc och han bara arbetade på - det är JAG som ridit in honom! Ascoolt! Blev så stolt över mig själv! hahahahahahaha!!!

Senast ändrad av en moderator:

Kul att det gett resultat! och LYCKA TILL med sadelutprovningen! :) Begriper inte dem som säger att det inte gör ngt om sadeln lyfter lite i bak (??) Bra att ni byter :)

KL

Ännu mera otur här...

Jag har ju fortfarande vissa vardagsutsläpp i gamla stallet tom sista mars under min uppsägningstid,
så i morse 6.45 gick jag ner i till garaget för att ta bilen och åka och släppa ut hästarna i gamla stallet.

Märkte då att min bil har blivit stulen under natten, ur garaget! Det är alltså ett litet garage under huset för hyresgäster.
:cry::(
Ska detta aldrig ta slut?
Så nu står jag här utan bil (det är en väldigt gammal bil så endast trafikförs.) och skulle ju köpa en ny i april/maj när jag får pengar.

Jag kan inte sitta och åka buss till stallet med 50 min resväg+ 10 min gångväg från busshållplatsen till stallet enkel resa när jag slutar så sent om dagarna....

Så nu är transport för Dörren till västerås inbokad, onsdagen den 11/3 åker han hem med lastbil.
Jag själv åker hem ca 1 april.

Så idag är ingen vidare dag :cry:

näääääee! :eek: Fy va hemskt! Det är verkligen inte meningen att du ska vara i gbg :( Tycker faktiskt riktigt riktigt synd om dej med allt som varit! :( Hoppas ni får en underbar vår nu efter alla motgångar med skador, dåliga hagar, flytt hit och dit och nu stulen bil till råga på allt. usch!

*STYRKEKRAMAR!*

ja det är verkligen helt sjukt! att dom ska lyckas smita in i ett privatgarage (inte så många bilar som står där i) och få ut bilen...

:mad:

nej precis som du säger så hoppas vi på en bättre vår! mamma ska rida Dörren lite grann tills dess att jag kommer hem, så han får röra på sig lite :)

usch det var inte roligt att höra! :( det har varit mycket för dej.. kramar i från mej!

Ja, jag hoppas det håller i sej nu. Har varit en lite jobbig period här sista tiden ett tag, då jag varken vetat in eller ut hur jag ska göra med honom. Men nu När han varit där nere och jag fått lite tips så känns det bättre igen.

Nej jag håller med, jag tycker att det är jätteviktigt att sadeln ligger perfekt även på unghästarna.

Detta var ju en tråd för mig! :)
Jag har precis köpt en 4 årig valack e: Quite Easy-ue:Granit.
Han kom i fredags! :)
Så nu håller vi på att lära känna varandra lite grann! Men änså länge går det bra och han är vääääääldigt snäll! Så det är jätteskönt! Det är första unghästen för mig, så skönt att han är så snäll! :)

Ikväll har jag ridit Cesar, han var jättefin.

Plockade fram en allround sadel som vi har, och den låg väldigt bra på honom, det åkte varken "runt" eller låg och dunkade, så den får fungera nu till vi åker till Mustang.

Hur som helst inte en tendens till att bocka, och jag håller tummarna för att det ska räcka med dessa små sakerna som jag har fått tips om nu, och en ny sadel, men det känns som en väldigt logisk förklaring nu till detta bockandet, så det känns jättebra i alla fall :D

Du får jättegärna PM:a mig om bra tränare! Jag har börjat jobba lite extra nu, så jag hoppas kunna börja spara lite nu.

Werze
Ja, han är ju väldigt hingstig. Fattar inte hur vi ska överleva våren :crazy:! Men jag hoppas att han lugnar ner sig med det oxå snart!

AthenaAvalon
Jag brukar släppa honom i ridhuset de dagar jag inte rider eller gör något annat ned honom. Eftersom han har en pytteliten hage utan hästkompisar (:(), så brukar jag låta honom busa av sig i ridhuset. Iof ett litet ridhus på 25x40m, men det är så han kan springa iaf. Och att smälla med en pisk, bryr han sig inte om ;). Men han har lärt sig vad som gäller. Först går vi och värmer upp lite, sen släpper jag honom och han bockar ett varv, och sen springer i full fart några varv. Sen stannar han och är nöjd. Då brukar jag gå på honom lite till, han behöver röra på sig ;). När vi är klara så går jag bara fram till honom och tar honom.

anni0001

Jag har inget mot spön. Använder alltid spö, när jag rider eller är ute och går. Ska tänka på att vara ännu mer konsekvent. Jag försöker vara det, men det är ju så svårt :angel:. Och så kommer man på sig själv att "så där fick han ju inte göra", men sådär efteråt, vill jag inte straffa honom. Det ska ju vara i rätt ögonblick, och jag är lite seg med sånt ibland, tyvärr. Får öva på det!

I övrigt, så är jag faktiskt glad på min häst igen. Det går som sagt väldigt upp och ner, med ganska små tidsmarginaler ibland. I söndags var det tävling på ridklubben, och oj vad skoj min häst hade det. Han står i en hage som alla hästar går förbi när det ska in i paddocken där det är framridning. Han springer runt och gnäggar och visar upp sig och kollar (kan tänka mig att han inte var så omtyckt av vissa av de tävlande, även om de flesta hästar inte brydde sig om honom). Men han hade alltså haft en bra dag där han fått sysselsätta sig. Så på kvällen sen när jag skulle rida vad han så snäll och lugn och lyssnade på sin matte. Själva ridningen gick väl inte jättebra i sig, men inte dåligt heller. Han var lugn och avspänd nästan hela ridpasset, och brydde sig inte när den andra hästen gick ut från ridhuset i mittet av passet så vi blev kvar själva (han brukar spänna upp sig då och ev gnägga). Har även haft stallet i helgen, och tagit in alla hästar från hagarna (har bara helgen ca 2 ggr/termin, så händer inte så ofta att man gör det) och ska minsann säga att min vad den som skötte sig bäst. De andra hästarna drog och lydde inte alls, men har man en galning som min så övar man ju på att "gå". Så DET kan han, men andra borde oxå öva lite. Så då blev jag oxå lite glad igen, att det finns nog hopp för mig och min pojk. Men som sagt, när han sätter andra sidan till, är han verkligen en riktig djävul :devil: :mad:!

Hoppas det blir bra med den tränaren! Låter som du verkar väldigt förtjust i ridsättet iaf :laugh:!

Önskar att jag oxå fick möjlighet att träna för en "mjuk" tränare. Eller en "bra" tränare över huvud taget :grin:. Tyvärr finns det ingen här som man känner "det är H*N jag vill träna för"! Men finns säkert en hel del som duger åt mig, bara jag som inte vet riktigt vad jag letar efter.

Vad skönt att det går bra för dig med Cesar nu, att han inte bockar med dig! Och hoppas du hittar en sadel som passar. Tror du det var pga din gamla sadel som han bockade, för att den inte låg som den skulle?

Jag hejjar på dej! Bara du blir just konsekvent till 110% så har du vunnit så otroligt mycket! Min fick lära sig en rejäl läxa då han attackerade mig och nu, efter bara en vecka, så är skillnaden markant i hans beteende. Förutom att man nu kan säga åt honom utan att han blir arg (Han lärde sig ju att det inte funkade) så har han nästan helt slutat med sina fasoner med att kasta upp huvudet m bakstrukna öron, han vevar inte med benen. Igår var han så söt, ställde honom på gången (han brukar bli tokig när kompisen får gå in å äta och nästan riva halva stallet typ) men igår stod han med öronen framåt, men så höjde han ena frambenet och preciiiis när han skulle till att veva så harklade jag mig lite högt och tittade på honom. Då skyndade han sig att sätta ned benet och såg ut så här :angel: *skrattar*

Men arbetet bakom kräver ju sitt tålamod. Jag har piskat till honom vid varje minsta tendens till att veva eller grina illa. Om han försökt gå på mig så har han fått sig en rejäl tjottablängare. men det gäller att inte vara långsur. Jag står helt sonika och borstar med ena handen och har pisken i den andra. Så fort han ex går framåt eller vevar med ett ben så petar jag till honom så pass att det svider i skinnet på ex det ben han vevar med, men så fort jag har korrigerat så fortsätter jag bara att borsta utan att bry mig i hans sura öron. Fortsätter han så möter han bara ett skarpare motstånd. Inga höga röster eller smällar med händer/ryck i tyglar etc. Bara ett litet rapp med pisken och sen är man som vanligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar