Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Jisses så fruktansvärt!! Har läst flera sådana trådar här på buke om hästar som går över frambommen! Jag bergriper inte hur i all sin dar de lyckas, men på nått sätt gör de. Jag hoppas innerligt att jag aldrig någonsin behöver uppleva det själv och otroligt att ni klarade er helskinnade!! Hua!

Det är nog inte helt ovanligt tyvärr, tur att det finns panikbommar som lätt går att lösa ut när det väl händer.

Det tråkiga är att en hel del skaffar sig panikbommar och sen binder man i bommen eller surrar ett varv runt bommen innan man fäster i väggen=totalt meningslöst med panikbom eftersom hästen då sitter fast i en löst slängande bom istället:eek:

Min förra häst höll på i ett år (!) och tramsade med att gå över bom eller försöka VARJE gång vi åkte, det blev nästan "normalt" för oss; pang! och där var han över igen, jaha, stanna bilen, lösa ut bommen, in genom skötardörren för att se en ännu en gång lika förvånad häst:D

hur funkar en panikbom då? ser ut? Vi har nog bara vanliga bommar vad jag vet. Fäster hästen nere i golvet, längst fram i transporten. Inte nog med att hästen kan skada sig allvarligt så måste det vara en stor risk för människor som försöker få loss en 500 kg vilt sparkande häst oxå...

vi kanske ska hålla oss hemma på stallbacken...

Hur gjorde ni för att få er att sluta hoppa? finns det något förebyggande sätt att transportera dem på? typ speciell uppbindning, speciell bom etc. Lite OT från tråden kanske men du verkade ju ha lite erfarenhet.

usch vad otäckt!! :eek: tur att det gick bra med honom! Tråkigt att han bockar med dej! inte kul när de får sådana dumheter för sej! var i jönköping har du han på tillridning? (jag bor nämligen ijkpg så är lite nyfiken) :p
du kan pma om du vill.

Panikbommen löser du ut genom att dra en sprint som sitter på utsidan av släpet, så du behöver aldrig in och lossa ngt inne hos hästen. Bommen faller då bara rakt ner i ena änden. Jag binder precis som du säger, och om det finns ett fäste där, vid golvet - ÖVER bommen och vidare ner till golvet. På min nuvarande transport sitter fästanordningen tyvärr rakt fram, det går det med men jag föredrar lägre ner.

Vi bet ihop och åkte ofta, varje vecka - tog hjälp av duktigt folk precis i början när han var som värst. Fick lära mig att använda halsring och grimma plus binda kort, riktigt kort för att försöka förhindra att han kom upp så lätt. Det funkade bättre men han lyckade emellanåt få upp benen i a f! Vig som en katt:)

Ju oftare vi åkte och ju fler gånger han inte lyckades med sitt påhitt desto lättare gick det. Efter ett år ungefär så mognade hästen också i skallen, lugnade ner sig rent allmänt och då försvann beteendet helt. Efter det kunde jag t o m loss lite och inte binda så kort.

Jag tycker det är så himla skönt med min nuvarande unghäst som bara trippar på, vi kan åka ensamma utan lasthjälp och han har aldrig ens haft en tendens att gå över bommen eller slänga sig ut bakåt heller för den delen. Ibland får man ha tur:D

smart grej...
Ja precis - grimskaftet (eller transportband vad man nu säger) går ÖVER bommen. Otroligt att de där stora hästarna kan vara så sjukt smidiga, för smidiga för sitt eget bästa...

kl

Jag har satt igång min unghäst igen !! Jättekul att äntligen börja rida :laugh:

Ninja har ju vilat nu 8-9 veckor och jag har haft riduppehåll flera månader så jag har ju längtat ihjäl mig efter att sätta igång henne efter en långtråkig graviditet.

Jag fick en dotter i söndags natt :love: och hon är alltså orsaken till det långa riduppehållet. Men det är hon självklart värd, det lilla gullet.

Så i tisdags red jag både Ninja o Mattis (min andra häst) 10 min var för att mjuka upp dem lite och idag var min kompis hemma hos mig och vi red ut en runda på ca 30 min, i alla gångarter. Hästarna var jätteduktiga, trots blåst och nya ridvägar de aldrig varit på tidigare. Ninja var lite rädd för brunnslock och fladdrande plast, men det tycker jag är helt normalt för en unghäst. Hon gick fram efter lite övertalning i alla fall.

Imorgon väntar vila (vi har nog träningsvärk alla fyra..) och på lördag blir det nog samma tur igen.

*kl*

Så, dags för liten uppdatering om min 05:a Grotte :)

Han har lärt sig hur man gör mig arg iaf, han har nämligen lärt sig smita ur hagen. I helgen stack han till skogs så jag fick rida efter på min gammelfarbror och hämta hem honom. Igår kväll rymde han och drog med sig dom andra hästarna ut i mörkret. Hittade dom på våran åker, i djupsnön. Imorse hittade jag honom i våran trädgård. Ja, han är som sagt expert på att rymma nu tydligen ;)

Ridningen går framåt, har börjat tömköra lite nu också. Jobbar extra mkt från marken nu med tanke på att han är omusklad men det börjar komma lite muskler nu iaf. En kompis ska komma hem till mig i helgen och rida min gammelfarbror så ska jag rida Grotte för första gången ute på vägen (har mest ridit hemma nu). Blir ingen lång tur, och han har gått där tidigare fast utan ryttare på vägen så han har sett alla farligheter. ;) Dessutom har han busat ordentligt med min gamling så han är pälslös ovanför ögat nu, ser ut som en riktig gangster ;) Men det är iaf en oerhört trevlig, kärvänlig ponny som är väldigt lättlärd :D

:bow: wow! imponerande! Uppe i sadeln efter inte ens en vecka efter förlossning! jisses! Söndag - tisdag... hmmm eller red du efter bara två dagar?!?! Galning! eller var det söndag - tisdag med en veckas mellanrum...?

min dotter föddes en måndag och på fredagen åkte vi hem från bb å jag hade INTE fixat att rida men det berodde nog mest på tillståndet "där nere" :crazy: och att jag för allt i världen inte kunde lämna henne ifrån mig.

VÄRLDENS STÖRSTA GRATTTIS iallafall till Underverket!!! :love:Vad ska hon heta? Gick allt bra? Hur stor var hon? Ursäkta frågorna, jag är född nyfiken :banana:

Tack så mycket för era grattis!

Jag är jätteglad såklart :laugh:

Hon vägde 2765 och var 48 lång, föddes nu den 22/2. Allt gick bra och hon är så underbar!

Vet inte vad hon ska heta ännu, storebror heter Scott.

ååå vilken liiiiten tösabit! :love::love: Jag ska villigt erkänna att jag är SÅÅ avis!! :d

Riktig hurtbulle är du som hoppar upp på hästen bara två dagar efter förlossning! jisses mänska! :D

Namnförslag: Ina he he he... låååågt I know :rofl:

GRATTIS!
Du var mej en tuffing! Själv kunde jag inte ens sitta normalt på en stol under säkert en vecka efter mina förlossningar. :D

Jeeves, maritna_m, anni001, Katarina_dacke:

Det var riktigt jobbigt. Och är väldigt glad att det gick bra endå, varken Cesar eller transporten fick en skråma!

Det är inte så roligt att han bockar, men nu vet vi att han inte är rädd utan endast dumheter, killen som har honom nu tror att det är väldigt lite som krävs för att han ska sluta.

Han är ju en otroligt trevlig häst i all annan hantering, han är den som är snällast av alla hästarna att ta in, och inga problem i stallet eller någonting, så det är bara i ridningen som han håller på. Har även kommit på att han aldrig någonsin har gjort någonting då jag hållt i ett spö. Han bockar inte heller när jag longerar eller kör ledarskapsövningar från marken, så det är någon idé han har att han ska bocka av en.

Grattis till dotran! Och starkt jobbat att redan rida, måste jag säga. Det är något galet över oss hästfolk ;)

*kl

Min häst har till skillnad från annis varit billig den senaste veckan. När jag promenerat med honom har han helt plötsligt dragit iväg, och jag har ju noll chans att hålla emot med 450 kg häst i ena handen, och isgata under fötterna. Idag hade jag bra energi och tänkte att jag skulle ta en kort promenad med honom. Som vanligt gick det jättebra första biten bort från hagen, sedan gick vi lite serpentiner mellan träd, och sen... full kareta runt gården, och sen ner till hagen. Istället för att fånga in honom igen som jag brukar göra lät jag honom vara lös, och föste honom hela tiden bort från flocken. Efter att ha gjort det i säkert 30 minuter (eftersom han fortfarande inte kom till mig, utan hade största fokus på sina damer), så stannade han till slut och följde efter mig. Sedan tappade han fokus igen, och då körde jag iväg honom (vid det här laget var vi I hagen eftersom han krupit under grinden). Så började vi om, jag föste och han travade runt... till slut var vi helt slut båda två, men skam den som ger sig.

Han följde sen efter till grinden, jag kopplade på ett grimskaft och så gick vi ut ur hagen och traskade en bit bort. Där tappade han fokus IGEN, men jag börjar se när han gör det (och vet då att det är en tidsfråga tills han drar iväg), och kunde korrigera honom snabbt (med rösten och förflyttningar). Det gjorde jag ungefär 3 ggr, sedan ÄNTLIGEN kunde han behålla fokus på mig, och så gick vi fint mot hagen, från den igen, mot hagen, från den och till slut släppte jag ut honom.

Skrälle!:devil: Jag försöker verkligen se det positiva, behålla lugnet, tydligheten och vara målmedveten, och idag gick det till slut att få honom med mig. Jag lär mig ju hans kroppspråk också, och ser snabbare vad som är på gång... där fick jag för att jag haft sånt flyt med mina andra två hästar:eek: En mycket positiv sak är att när han märker att jag släpar mitt "yttre" ben (vänster ben om han är på min högra sida) lite, så stannar han utan att jag behöver göra mer. DET är fint. (Tänk positivt, behåll lugnet, tänk positivt....;))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.