Sv: Hur år det för era 05r edition 5
Grattis till dotran! Och starkt jobbat att redan rida, måste jag säga. Det är något galet över oss hästfolk
*kl
Min häst har till skillnad från annis varit billig den senaste veckan. När jag promenerat med honom har han helt plötsligt dragit iväg, och jag har ju noll chans att hålla emot med 450 kg häst i ena handen, och isgata under fötterna. Idag hade jag bra energi och tänkte att jag skulle ta en kort promenad med honom. Som vanligt gick det jättebra första biten bort från hagen, sedan gick vi lite serpentiner mellan träd, och sen... full kareta runt gården, och sen ner till hagen. Istället för att fånga in honom igen som jag brukar göra lät jag honom vara lös, och föste honom hela tiden bort från flocken. Efter att ha gjort det i säkert 30 minuter (eftersom han fortfarande inte kom till mig, utan hade största fokus på sina damer), så stannade han till slut och följde efter mig. Sedan tappade han fokus igen, och då körde jag iväg honom (vid det här laget var vi I hagen eftersom han krupit under grinden). Så började vi om, jag föste och han travade runt... till slut var vi helt slut båda två, men skam den som ger sig.
Han följde sen efter till grinden, jag kopplade på ett grimskaft och så gick vi ut ur hagen och traskade en bit bort. Där tappade han fokus IGEN, men jag börjar se när han gör det (och vet då att det är en tidsfråga tills han drar iväg), och kunde korrigera honom snabbt (med rösten och förflyttningar). Det gjorde jag ungefär 3 ggr, sedan ÄNTLIGEN kunde han behålla fokus på mig, och så gick vi fint mot hagen, från den igen, mot hagen, från den och till slut släppte jag ut honom.
Skrälle!
Jag försöker verkligen se det positiva, behålla lugnet, tydligheten och vara målmedveten, och idag gick det till slut att få honom med mig. Jag lär mig ju hans kroppspråk också, och ser snabbare vad som är på gång... där fick jag för att jag haft sånt flyt med mina andra två hästar
En mycket positiv sak är att när han märker att jag släpar mitt "yttre" ben (vänster ben om han är på min högra sida) lite, så stannar han utan att jag behöver göra mer. DET är fint. (Tänk positivt, behåll lugnet, tänk positivt....
)