Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

*kl*

Sadeln har kommit och är bara SÅ skön! :love: Låg kanon på Avalon också så den ska behållas och slitas med hälsan.

Red ju vår första träning i tisdags, det var jättekul! Började med att rida lite enligt "Kyras ABSC" med halt - ställa - halt i hörnpasseringarna på en "egen" lien fyrkant mitt i ridhuset utan att ta stöd av väggarna. Det gick bra men jag känner at höger varv är svårt, måste övaövaöva mer på det från min egen sida. Formen hittade vi också och det var väldigt mjukt och behagligt. I slutet var han ordentligt trött och ko-nitade tom. när han tyckte det räckte ;) Vi fick beröm för våra galoppfattningar som sitter riktigt bra nu. Tränaren tyckte dessutom att jag ska träna i min dressyrsadel så den ska på till nästa gång.

Däremot red jag i en lånad sadel som ligger bättre än min gamla HdR-sadel, och dagen efter hade pållen "bulor" precis vid sadelläget, ungefär mitt på ryggen :( Funderar på om det var mitt Schabrak som irriterade, det var inte jättesmutsigt men inte nytvättat heller, kanske anv. 2 dagar innan. Jag är livrädd att det är sadelknutor!! :confused: Är det någon som sett något liknande och vad gjorde ni isf. åt det? Det är inget med skorpa på utan bara hårda bulor. Han har inte ont när man trycker och de kliar inte.

vad händer med tråden`? var är alla ? :o

skönt att ha ridhus! har du det på gården? önskar jag hade det när det nu när det är isigt och mörkt :)

idag är jag så stolt över pållen. som alla kanske vet vid det här laget så blev han ju full av negativ överskottsenergi under perioden innan flytten till nya stallet.
han trivs och mår bra nu igen så nu är vi på G.

iallafall i stallet jag står i finns det inte så mkt ridvägar precis vid stallet men om man går övern en 70-väg och sedan en tågräls lite längre bort så kommer man till jättefina ridvägar på den sidan.

så idag för första gången sen flytten för 3 veckor sen har vi ridit dit :)

Så först gick vi förbi alla villor vid vägen, mötte en moppe. stannade sen vid 70 vägens övergång och väntade 5 min på att kunna gå över (pga trafiken).
mötte en fyrhjuling. gick över en bro, sedan en tågräls (självklart med bommar och varningslysen). mötte många bilar fast detta är nu på en liten asfaltsväg, gick över en bro till. mötte bil med släp.
red sedan en runda på en jättehärlig nybyggd ridled. sen tillbaka samma väg-

och han skötte sig hur bra som helst :love: jag har äntligen fått tillbaka min "riktiga" Dörren, äntligen är han sig själv igen. så stolt! även fast han inte varit spec. rädd för trafik innan så har vi ju aldrig gått över en sådan här trafikerad väg, heller aldrig tågräls osv.
:laugh:
nu hade vi sällskap av en ponny från stallet men hoppas på att kunna rida hit själv om några helger. det är ngt man helst bara gör på helgerna när det är ljust och mindre trafik :)

Du har inte ökat på maten då så han fått proteinknölar??

Kul att det gick bra för er på träningen :) och skönt att du äntligen fått din sadel och att den ligger bra dessutom!!

Min Brixie går bara och skrotar med tjocka magen - hon har bara 2 månader kvar nu.

Så här rund och go är hon:

Åh va rund och go' hon ser ut! :love: Undrar hur den lilla där inne ser ut! :)

Nej, inga foderbyten/ökningar. Han har kraftfoder som har 9%'s protein, just för att han inte ska få för mycket. 10 kg hö om dagen och det har han haft helatiden. Ätit denna maten sedan mitten på december så det vore märkligt om det vore den tycker jag.

Han var väldigt svettig efter träningen och fick stå med svett-täcke några timmar efter. Knutorna sitter väldigt centrerat till ett område och känns som "ärtor" under huden, alltså som jag sa innan inget skorv eller sår.

Har läst runt lite och sadelknutor beror på inflammerade hårsäckar. Så jag får väl se till att hålla rent och kanske köpa mig en renskinnsfäll att ha under sadeln, fast det inte är nå' vidare snyggt...

Tur iaf att det inte var den nya sadeln som ev. orsakade det. Den hade jag ju inte fått då. Men det är störigt ändå!

*KL*
Slänger in några nya vinterhärliga ridbilder på "Åsnan"..

asna3.jpg

asna1.jpg

asna2.jpg

asna4.jpg

Här är en bonusbild så att ingen tror att hon bara sköter sig..

Åsnan är e. Jazz Time ue. Rubinstein och Hannoveranare :)

Så fin, även om jag inte ser busbilden. Härligt med så långa ben!

*kl
Min spjuver är ett riktigt yrväder just nu. Ena dagen är han from som ett lamm, och andra dagen är det full fräs som gäller. Idag tyckte jag att vi skulle gå på en kort promenad, men när vi gått en bit drar han järnet och springer som en skottspole fram och tillbaka. Jag har ju inte en chans att hålla emot nu när det är så halt, och det är ju en del styrka i honom.Träffade idag en man som sade att hans hästar hade vårkänslor nu, och brallade som tusan. Någon som känner igen det? Mina tre är fulla av energi och springer som tossar i hagen. Så nu blir de en del lydnadsträning framöver, jobba med lite miljöträning, ledarskapsövningar osv. Om någon har kul tips på varierat sådant arbete får ni gärna ösa på!

låter som sadelknutor, kan bero på för mkt tryck eller av smutsigt underlägg men två dagars smut borde ju inte ställa till det. Sadeln kanske inte låg bra när han väl började arbeta och den kanske inte fördelade din vikt tillräckligt?? Ett tips är att ta en tjockare vojlock/padd och klipp ett hål precis där knutorna är så att knutorna får vara helt fria från tryck och friktion. Helst inte ens täcke men det kan ju vara svårt. Men ffa inget tryck på knutorna, då försvinner de fortast. En häst jag fick hem hade sådana knutor (vet konstaterade att det var just sadelknutor) fick dessa rekomendationer och de försvann efter en tid. Inget som påverkar ridning etc, dvs gör ej ont på hästen. (knutorna är så som ärtor och hårda=sadelstadsknutor) om det var mer bulor/svullnader så var det kanske ngt annat.

KL

Nu är ambrosius dyyyyyr!! Har varit lite less ett tag pga hans högersida som aldrig vill ge med sig och sen all denna trots och aggressivitet. Det gick inte att ha honom på vila, han blev bara värre, så i lördags red jag dressyr på stallbacken :D Sambon hade skottat upp en stor plan så vi fick plats att skritta å trava. Han gick som en dröm! han kände kanske på sig att det var dags att skärpa sig ;) Han var jättemjuk och mina ansträngningar för att mjuka upp högersidan börjar ÄNTLIGEN ge resultat! jättetrevlig! var så ihop och så framåt så han fattade tom galopp från skritt utan att slå sig fri!! Im in looooove! Kändes som att sitta på en vuxen häst!

Igår red vi ut i mörkret och även där var han pigg och framåt och jag var mer "på" honom så vi fick inte alls många stopp. Efter värmning plockade jag ned honom lite och började rida mer och han svarade fint och gick i fin, fast något hög, form! härligt!!
Hanteringsmässigt går det oxå framåt. Igår tog jag in honom tidigare än vanligt bara för att testa, han vägrade gå in i stallet, jag pressade på honom och visst blev han lite grinig men absolut ingen aggressivitet. Och tillsist så bara följde han med och matte blev så mallig!! :) På stallgången går allt finfint. Man får starta med att fjäska lite med en massa kliande och gosande, då blir han nöjd. Börjar man borsta utan att gosa så blir han lite sur - knäpphäst!

Ikväll blir det träning igen. Jag funderar på att se mig om efter andra träningsmöjligheter. Det är inte skoj att det ska behöva ta allt som allt 4-5 timmar för att träna :( Man gruvar sig:(

Hej. Länge sedan nu.

Min häst är oxå dyyyyyr nu :laugh:.
Vi rider ju alltid ute i skogen, men nu har jag hittat en ridbana längre bort i byn med bommar och hinderstöd. Vi har varit där tre gånger. Första gången tränade jag cavaletti, vilket var jätte läskigt tyckte hon. Vaddå färggranna läskiga anfallande ormar, som matte vill att man ska kliva över... Men hon gav med sig och gick riktigt fint.
Andra gången så red jag även då över lite bommar, hon kom ihåg ormarna även denna gång ;) Men glömde ganska snabbt bort dom och gjorde ett bra jobb.
Tredje gången så tränade jag lite sidförande och start och stopp, och lyckades leka fram skänkelvikning och öppna i galopp. Hon har ju valdans lätt för sig damen och tycker om att jobba.

Sedan var vi i Januari första gången i ridhus. Gick kanon från i lastning hemma till urlastning hemma igen. Vilken liten pärla jag har.
Vi var med och löshoppade för första gången. Oj så duktig hon var. Blev inte så högt, men ändå. Hon skötte sig så fint. Jag var mest rädd att damen skulle göra plockepinn av alla bommar, men inte då :rofl:
Sedan passade jag på att bada upp henne ordentligt i spolspiltan, aldrig tidigare spolad med slang, men hon stod som ett ljus. Hon gillar verkligen då det händer saker.

Jag är så himla nöjd med min häst :love:

Haha, lite fjäsk går alltid hem, tydligen även hos valackar!:D Min dam är också fjäskberoende. Lite fjäsk kittlar egot, och då flyter allt på utan problem...:grin:

Här är det stiltje just nu. Snön ligger kvar på marken och bara vägrar att försvinna. Jag vill inte ta ut min busiga häst i halkan vare sig med eller utan brodd. Men tråkigt är det, för matte. Hästen fäller för fullt (jippii), men är trött och grinig, så det känns inte helt fel att hon bara skrotar i hagen och pysslas med.

EN undran bara, Jeeves, hallå, hur går det?:confused: Kanske har missat tråden nu när den är flyttad, men jag är riktigt nyfiken!

ja han har riktiga STO-fasoner! Jag som tjatat att jag letade sto men köpte mig en valack - nu har jag fått det bästa av två världar; stonas egensinne men utan brunsthormoner :D

Ja hur går det för Jeeves?? Ligger väl inte på sjukan?!

Såg först bilderna :love: o läste sen stammen:love::love:
Vi har på ett ungefär samma smak:bow:

Senast ändrad:

Hej, undrar också över "tant Jeeves" - är själv mkt äldre än nämnda dam med ett wpbsto under inridning - så jag är mkt road av andra damer med dödsförakt som skaffar sig unghäst. Första gången jag satt på min häst var en dröm. Har sedan dess åkt av 3 ggr så det rosa skimret runt våra ridturer har försvunnit. Passa på att rida nu då det ligger tjockt med snö på skogsvägarna, det gör inte lika ont!!

Åh va rund och go' hon ser ut! :love: Undrar hur den lilla där inne ser ut! :)

Ja visst undrar man det är så spääänande. Har redan börjat vänta.... så jag lär väl få vänta ett tag ;) tänk om hon dessutom går över tiden!!

Idag rullade den tokiga tjockisen fast i boxen så jag och sambon fick dra loss henne. Hon är så rund nu så hon liksom fastnar på rygg :grin: bara tur att jag va i stallet!!

*kl*

Ni är inte ensamma om att ha dyra pållar, min är inte heller billig nu! Red ut idag och han kändes väldigt bra. Vågar begära lite mer nu efter jag var och tränade förra veckan. Och det ger snabbt resultat och han är lättlärd som bara den. Nu har jag honom på tygeln när jag vill under uteritten, från att tidigare låtit honom gå på lite längre tyglar och mer fri. Ställer lite nu även när vi rider rakt fram och stannar gärna på en äng en bit bort och "checkar av" honom så att han är med på noterna. Nu ser jag verkligen fram emot våren så man kan träna fullt ut även där. Tycker de lär sig bära sig bättre utan stöd av ridhusväggarna.

Vet. kom idag och vaccinerade. Hon konstaterade mycket riktigt sadelknutor och gav mig en mild kortisonsalva (ögonsalva till katt) att smörja på under en veckas tid. Rider med nytvättat schabrak varje dag och ska försöka få tag på en får- eller renfäll. Får hoppas det blir bättre! Är det någon av er som har padd som är väldigt tunn? Min nya sadel är kanon men eftersom den är Normal mot vid bom (så att han har något att växa i) så rör den sig minimalt i sidled under ridning. Letar därför en padd som är tunn som ett schabrak, några tips?

Senast ändrad:

använd två schabrak :) Det gör jag för tillfället eftersom sadeln är lite vid så att pälsen ruggas där fram men med ett tunnare schabrak och ett tjockare så ligger den perfeket, inte så snyggt men praktiskt ;)

KL

Var å tränade igår. Även om vi tragglat en hel del nu ett tag så återigen märktes det att träning ger resultat. Förra träningspasset vi gjorde för Cilla så bet han sig fast hårt i högersidan. Spännde sig och stod emot lite.
Jämfört med det passet så var det en annan häst igår! Inget tjafs, mkt mjukgörande med tajta serpentiner och sen red vi sidvärts-övningar. Dvs in på diagonalen , flytta undan för ytter in mot en cavaletti som låg på medellinjen. Efter bommarna flyttade vi ut för nästa skänkel. Vi redde även ut begreppen ang starka å svaga sidor och vilket ben som gör vad :D Så nu har vi många svar med oss hem! Han kämpade på otroligt bra fast än han tyckte det var svårt att korsa benen så protesterade han ingenting utan tragglade vidare, fick mkt beröm för just det av tränaren - hans samarbetsvilja.
På slutet blev cavalettin galoppbommar och brosus hade gott om energi kvar för en gångs skull så galoppen var riktigt fräsch. Kanske all snöträning och galoppträning oxå gett resultat? :) Jag blev tillsagd att inte rida så mkt :D Hahahaha! Han blir alltid segare innanför väggar i ridhuset så jag överarbetar lite, måste tänka på att han är så pass stark & mkt riden så jag inte behöver hjälpa honom hela tiden :p

Dessvärre är min häst inte skapt för att åka transport. Jag kände hur det dunsade till precis innan vi kom fram till ridskolan. När jag skulle lasta ur så hade han ryckt sönder sin lädergrimma och trampat av sig en framsko (!!)
*morr* Har panikhake i transporten men antagligen så segdrog han och då gick grimman istället.
Han for ut som en kanonkula och jag trodde att det skulle vara helkört att få in honom igen efter träningen men han blir inte stressad utan bara istadig. Tränaren fick typ lyfta in honom med longerlinan runt rumpan samtidigt som hon piskade lite på täcket. Nu får det bli rejäl lastträning i helgen.

hittade en hel del fynd på mässan igår måste bara visa;

Blingat pannband
SP_A0063.jpg

Jag kom aldrig till Göteborg, men min stallägare gjorde det och hon köpte hem exakt ett likadant till mig !!!! :love::love:

Skall ta ett kort på Frasse med blinget på plats, han skall bara få vila två veckor till. :laugh:

Annars är det stiltje på vår front. Förutom förra veckan då vi var iväg till kliniken och rättade till hans tänder en gång till och sko om honom. Förhoppningsvis var det sista gången med vinterskor/brodd för den här säsongen, den unga mannen har visat sig vara expert på att trampa sig själv och har fått gå med boots i hagen. Tyvärr har han börjat trampa sig uppe på skenbenen nu. .. Suck o stön :mad:

Han fäller för fullt och jag kan kappt vänta tills jag får se honom utan björnpäls för första gången. :D

Dessvärre är min häst inte skapt för att åka transport. Jag kände hur det dunsade till precis innan vi kom fram till ridskolan. När jag skulle lasta ur så hade han ryckt sönder sin lädergrimma och trampat av sig en framsko (!!)
*morr* Har panikhake i transporten men antagligen så segdrog han och då gick grimman istället.
Han for ut som en kanonkula och jag trodde att det skulle vara helkört att få in honom igen efter träningen men han blir inte stressad utan bara istadig. Tränaren fick typ lyfta in honom med longerlinan runt rumpan samtidigt som hon piskade lite på täcket. Nu får det bli rejäl lastträning i helgen.

Ryckt sönder grimma och trampat av sko ! :eek: Ibland fattar man verkligen inte hur de bär sig åt .. :crazy:

Jag fick i present av min sambo en trådlös kamera för transporter när jag köpte Frasse. Gissa om jag är GLAD för den!!! Kan varmt rekommendera en sådan... :banana:
Peppar, peppar så har han hittills traskat in och ur transporten som om han aldrig gjort annat. Den senaste gången lastade jag på och av själv.

jag vet inte om jag vill se vad han gör där bak... :crazy: Då kommer jag väl aldrig mer våga köra honom! Tränarens unghäst gillar utmaningen att stå på TRE ben i transporten (!) Alla har de sina små trix och knep för att göra tillvaron lite mer spännande :p

Glömde ju berätta en häftig sak! Sambon hjälpte mig att lasta innan träningen. Han fällde upp lemmen och jag packade in det sista. Åkte iväg. Efter 7 km stannar jag på banken för att ta ut pengar. Då gnäggar Brosus vilket gör att jag tittar till lite extra och ser att sambon glömt att fälla upp den övre delen av lemmen. Lilleman talade om för matte att något var galet :love: Han gnäggar ALDRIG i släpet annars, inte ens om det är hästar utanför, så jag undrar om han ändå inte sände mig en tanke att "Ta upp den där förbannade luckan - det DRAR!"

Min fäller oxå nu och har börjat ge b-vitaminer. LÄNGTAR tills allt är borta även om han inte alls har speciellt mkt hår nu heller:bow: (b-ponnyn ser däremot ut som en isbjörn så det går på ett ut med borstningen, det jag inte behöver rykta på brosus får jag göra dubbelt på den lilla :cool: ) Jag verkligen HATAR hår, hår överallt i näsan, öron, ögon, mun, kläder brrr!

Ja, det är min stora längtan också! Att få se hästen utan björnpäls!:d Och borstar hår är det enda vi gör just nu, hår, hår överallt.

längtar också att vinterpälsen ska försvinna. Dörren får ju ngt enormt med päls och den är nog färdigfälld i typ april/maj :crazy:.

men han fäller för fullt nu :laugh:

han är ju mkt finare i sommarpäls då han är så fint gulbrun(guldig) och på vintern har han en grå/orange hamsterfärgad päls :crazy::grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar