Sv: Hur år det för era 05r edition 5
Uppdatering: VARNING - LÅNGT!
Utrustad med hjälm, dressyrpisk, handskar och repgrimma gick jag för att hämta min lilla odåga (ursäkta, sötnos menar jag såklart...!) Självklart traskade han bara rakt in i stallet denna dag
Han är inte dum, han såg att jag hade pisken med mig och begrep redan då att det var dags att skärpa sig. (plus att det var nattningstajm)
Ställde honom på gången och "retade" honom tills han började veva med frambenen - då fick han en smäll m pisken på benet. Fortsatte sen bara lugnt att borsta. Han hytte med bak och fick sig ett rapp där med. Han såg ut så här :
men jag bara borstade vidare.
Han testade en gång till att hytta med bak men fick sig genast ett till rapp och då fattade han vinken och såg ut så här istället
Knäppis....
Han stod sen stilla och med öronen framåt hela tiden och det var länge sen sist kan jag säga...
Tog ut honom igen i repgrimma. Ledde honom fram å tillbaka över stallbacken, backade och flyttade, longerade lite och försökte provocera fram hans ilska. Lyckades en gång när jag krävde att han skulle backa lite längre; då framslog han och strök öronen bakåt och såg ut så här
Då slog jag med pisken det hårdaste jag kunde mot mina stövlar så att det verkligen small, jag gjorde mig stor, slog hårt i luften med pisken så att det ven och gick emot honom. Han slutade direkt och blev stilla, då återgick vi till övningarna som om inget hänt.
Tog in och ut honom ur stallet och tillsist, äntligen, så vägrade han! he he he...
Jag satte press på hans bakdel (petade med pisken på rumpan) , han ignorerade mig så tillsist gav jag honom en liten smäll och då flög
i honom igen. Denna gång kom han för nära så han fick sig ett rejält rapp över bringan, då blev han ännu mer arg men jag slog i luften med pisken så han begrep att han inte kunde sätta sig över mig. Då bad jag honom återigen kliva in i stallet. Och han gick in
Några gånger till höll vi på så där; han blev arg men jag blev ännu argare (behövde inte "slå" på hästen mer än en gång för han fattade vid första rappet) och tillsist följde han med mig utan att stanna (men hade öronen bakåt bara för att visa sitt missnöje)
Trodde att han skulle leka
på stallgången igen men nädå, nu gäspade han stort, slickade sig om munnen och stod med öronen framåt och visade inte ett enda citronsyndrom. Stod blickstilla och flyttade sig försiktigt när jag kom på andra sidan (förr har han kastat upp huvudet m öronen bakåt å piskat m svansen när jag flyttat honom)
Så blev det. Stod helt stilla på stallgången i morse också. Får se om vi får barnvakt ikväll så ska jag testa ta in honom igen utan ponnyn. Nästa rejäla träningspass blir i helgen; att han gick in igår var nog för att det var dags att natta dem. Det KAN bli värre när det är mitt på dagen, men då får vi göra om samma sak då.
Nu kanske många skriker rakt ut över min rätt så omilda behandling men 500 kg ilska och hårda hovar är inte att leka med. När jag gick och tittade till dem innan jag gick till sängs så stod han och väntade på mig vid boxdörren och stoppade huvudet i min famn
(många gånger kan man mötas av en sur orm) men nu var han så gosig så!