Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Nu har vi faktiskt varit ute ett par gånger, med mig på ryggen och med sambon som 'stöd' :grin:
Det var ju inga angenäma upplevelser om jag säger så. :crazy:

Promenerar och tömkör ute gör vi ju (när det är ljust) och det fungerar för det mesta bra. Det går bättre när man tömkör än när man bara leder, då det blir lite väl mycket 'dansande' omkring när matte går brevid. :grin:

Äh, vi kommer fixa detta vi också.. på alla andra områden är han ju en av de mest lugna hästar jag någonsin har varit i närheten av så detta handlar nog endast om att ge honom några gånger att vänja sig. (Fast jag inte kommer göra det fören förhållandena är mer optimala än vad de är i dagsläget)

kl

Slinker in en bild på min 05a (e. Briar, egen uppfödn.) från dagens ridpass.
Tyvärr ligger vi efter i utb. då jag skadade mig långvarigt precis innan treårstestet förra året.
Nu är vi igång igen och jag hoppas och mitt mål är att kunna starta championat alt. kvalitén i höst.
090211a.jpg

Åh snyggo.. fux med vit underläpp :love: :love:

Jag håller verkligen med att hästen ska få bli skogsriden! Och det är ett mål med min kan man säga ;). Jag kan rida ut med min (och har gjort, bara inte så ofta som jag hade önskat), men jag vågar inte rida ut själv. Det är där skon klämmer för mig. Och just nu är det tyvärr lite svårt att hitta folk att rida ut med.
Därför blir det skogspromenader än så länge. Och därför tycker jag att hästen klarar sig fint, även om det inte blir uteritter just nu, men de finns ju inplanerat i framtiden sas.

Och tro det eller ej, men igår vaknade jag och 10 cm snö ute :eek:!!! Underbara fina barmark bara försvann! (det är egentligen jättefint med snö, men här blir det gärna bara blask och allt från träden trillar ner, snö på träd = riktig vinter :D). Och sen har det bara fortsatt snöa. Synd bara att det ligger runt nollan och smälter men är nog iaf 15 cm, men än är det inte blask och slask och i helgen ska det bli minus. Kanske blir vinter här trots allt!
Men nu står jag ut, fick ju min vårdag i måndags ;)!

Har nog aldrig varit med om -30 grader någon gång :eek:.
Här nere i den här fuktiga luft så fryser man ihjäl vid typ -20 eller nåt :p.

Idag har en tjej i stallet ridit min häst :)! Och det gick jättebra och framför allt så kändes det bra för mig! Ev ska hon rida honom imorgon igen.

Främsta anledningen till att hon red honom är att hon ska vara barnvakt åt min häst när jag åker till Göteborg och till horse show där.

Hade tidigare funderingar på att skaffa en medryttare (hade en som ville bli medryttare) men det kändes inte alls bra när hon red, hon bara höll, höll och höll och hästen gick nästan och bet sig i bogen och travade knappt. Jag föredrar att rida hästen FRAM! Så nej, det kändes inte alls bra.

Men nu däremot var det bra. Så nu kan jag åka iväg utan att bekymra mig hur min bäbis mår! Han kommer vara i bra händer!

Nu är jag less! Hann knappt sätta igång min gosse efter vintervilan förrän alla ridvägar täcktes av en knölig ismassa. Vansinnigt trist och irriterande! :( Det har varit samma värdelösa underlag i två veckor nu och ridningen blir dessvärre därefter nu när jag är utan transport.
Idag tog vi iaf en promenad bort till kohagarna och longerade en stund. Alltid något. Dock är både jag och hästarna frustrerade av motionsbrist just nu. Blä.

För övrigt har jag ökat på Kosmos hömängd igen med ytterligare tre kilo. Han tappade en del massa under vilan som vi nu måste jobba upp.

En bild från dagen:
3274756506_3e69f8c523.jpg

Fick gå naken med storebror när solen kom fram och värmde härligt (alltid något positivt :)):
3274755782_83a29031a6.jpg

hahaha ja jag är lyckligt lottad som är så liten. Och fick man inte B-ponny när man var liten så får man helt enkelt rida igen den tiden nu hahaha. Men känns lika konstigt varje gång jag först rider DEcibell och sen sätter mig upp på min stora tävlingshäst på 170 cm:P

nä jag ser ingen andledning till att stressa.. men ibland vill man vara lika långt framme i utbildningen som de är som är långt fram.. lite luddigt :p

men min är faktiskt också ganska långt fram i sin utveckling, men det har inte blivit så iaf..
eftersom jag red ut typ 3 månader och ville ha honom framåttänkande, så tragglade jag inte så mycket på bana. För mig är det viktigast att jag kan rida ut på min häst, ska inte spela någon roll vad vi möter, om det är mörkt eller om det blåser, så mycket tid gick åt att få honom så lugn och trygg som han faktiskt är när vi rider ut! Rider ju nästan alltid själv också, men de gånger jag har ridit ut med en kompis i grann stallet så har jag å Dacke fått var först för den andra hästen är såå fjompig :p

Idag när jag var hos honom å borstade honom så såg jag vad rund om magen han hade blivit! :eek: han som aldrig har varit "tjock" innan :p dessutom ska han ju stå 1 månad till!!
Märkte ni andra att era hästar blev rundare under vintervilan eller är det bara min?

Hur ofta rider ni eran 05:or? Varannan dag eller oftare?

Har presis börjat med inridningen, riden i ca 1 vecka, ännu bara i trav och skritt, fast vi har redan ridit ut ;) Här är man inte rädd om livet inte!

haha snacka om skillnad!! men lite coolt ändå! har du inga bilder på när du sitter på 170 hästen? så man kan se hur det ser ut? skulle vara kul att jämföra mot när du sitter på ponnyn! :laugh:

TIll carambawinnie: Jag rider Decibell ungefär varannan dag. Blandar lite tuffare pass med lugna skritturer och jag tycker det funkar kanon. Med jämna mellanrum lägger jag in 5-6 dagar vila så hon få lite paus ibland.

Till Katarina_dacke: Haha, ja som sagt det känns väldigt konstigt om jag rider båda efter varandra:P Här är en bild när jag sitter på decibell och en när jag sitter på termie så man kan se skillnaden:P
Har tyvärr ingen bra bild när jag sitter på termie och hon står still så får bli den här fula bilden;)
CopyofPICT4000.jpg

bara för det tar jag med en fin bild på oss också hihi
termieskogslotten.jpg

Och så en bild på mig och Decibell:
8-3.jpg

(Vet att jag är på gränsen till för stor för Decibell)

tycker du passar bra på båda :laugh: skulle jag fått välja någon av dom hade det givetvis blivit decibell, jag älskar ponnyer och kommer aldrig börja rida storhäst :D trots att jag numera är "vuxen".

Igår blev jag så glad så glad så glad! Jag har ju delat med mig med mina problem om hur "förvandlad" min häst blev av att gå själv i den lilla grushagen, hur han vantrivdes i gamla stallet och allt. han har vilat lite mer än 2 månader och sista tiden mådde han så dåligt och var som förbytt att jag nästan blev lite skraj för min egna häst och var helt förtvivlad och bara längtade till flytten skulle bli av.

nu har Dörren bott i nya stallet i lite mer än 2 veckor och det syns hur bra han mår och han har verkligen blivit sig själv igen :laugh: !

vi har hunnit börja rida igen, han och jag själva ute i mörkret och trots att han vilat så pass länge så går det jättebra nu. för 3 veckor sedan i det gamla stallet och när han mådde så dåligt hade detta aldrig gått.
jag försökte sätta igång honom där sista veckan men han var helt galen, den negativa energin hade stigit honom över huvudet.

se så lätt det är för hästarna att bli deprimerade av att få för lite utevistelse och hur viktigt det är för dom. nu är han åter ute igen i stoooora hagar med många kompisar många timmar om dygnet.

iallafall, det som gjorde mig mest glad igår var att jag hade lite bråttom så jag gjorde ordning honom för ridning i boxen med han åt sitt middagshö.
han var fast i mathögen och jag pysslade på.
Men så fort jag kom fram med tränset kollade han upp från maten för första gången och tittade på mig glatt, sedan rusade han direkt fram till boxöppningen, sträckte ner huvudet för att han ville få på sig tränset :D
varav jag sedan knappt han få på det innan han började putta upp boxdörren med mulen. han verkligen visade mig "ja matte vad kul nu går vi ut!".

jag blev så lycklig! efter att ha sett honom må så dåligt, och nu är han så glad igen :)
ridningen går jättebra och han tycker det är så kul att få komma ut. jag med!

vi laddar med reflexer och ger oss ut i mörkret
SP_A0042.jpg

du tycker jag inte är alldeles för stor då? jag är lite orolig för vad folk tycker om att jag rider omkring på en B-ponny.

Vad härligt att Dörren är sig själv igen. Det visar ju bara hur viktigt det faktiskt är att hästarna trivs och får gå ute för att må bra:D

Vad härligt för dig!!!! Hade för många år sedan en unghäst dom hette Tore. De första åren hade jag honom i ett stall där de gick ute hela dagarna, så som jag har varit van att man gör med hästar. Hade honom sedan ett år på ridklubben här i stan. Snacka om att hästen mådde dåligt. De gick bara ute ca 8-15, visserligen i flock men ändå. Det var hemskt att se honom sådan, och jag kommer aldrig att hålla häst på det sättet igen. Så jag förstår hur jobbigt det var för dig att se hur hästen led. Så härligt att han/ni har fått det bra och trivs med livet!!!!

VA!! :eek:
Är Decibell bara en B-ponny?? Trodde det var en c-ponny eller möjligtvis på gränsen till en liten d-ponny!

Tycker inte alls att du ser för stor ut!

beauspirit

Åh, vad underbart att du fått tillbaka din "gamla" häst igen! Man själv mår ju precis lika dåligt som hästen, när den inte mår bra. Kul att det går så bra oxå :bump:!

ja det är kul att se skillnade. och som sagt du är på gränsen till för stor för henne, men du är ju själv medveten om det och då planerar du ju inget som skulle vara för ansträngande för henne.
Men du passar ju bra på båda hästarna!
förresten Grattis på Födelsedagen!!

vad roligt att allt är bra igen! Då trivs han ju och du blir ju också gladare när han mår bra! :)

till Martina_M :japps nog är hon B-ponny alltid. Mättes till 129cm med guldskor:

Till Katarina_dacke: Nae jag är väldigt noga med att inte anstränga henne för mycket. Som tur är väger jag ju inte så mycket så viktmässigt är det nog inga problem. Tacktack, 19 år är inte dåligt:P

i går var vi ute i 45 min på promenad både längs vägen och sen upp i skogen. Hade sällskap av sambon och hans 13 åriga sto. Ibiza var lite mera avslappnad då. Blev trött på slutet men såg väldigt nöjd ut! Vi passade på att gå ut med dom direkt när vi kommit upp till stallet -det var fortfarande ljust ut då. Eftersom jag inte vet vad Ibiza har gjort och inte så måste jag ta för givet attt hon inte gjort något alls. Håller även på att vänja in sadel samt hänga lite på henne... Det funkar bra.
Knackar i hovarna också, så det ska bli lättare för hovslagern (och Ibiza) nästa gång han kommer för att sko henne.

*kl*

Var det bara jag som hade svårt att hitta tråden igen?

Grundutbildning försvann från listan bara sådär och tråden hamnade direkt under Ridning.. Eller har jag blivit helt koko i bollen :confused:

Hade oxå väldigt svårt att hitta vår tråd, tydligen har dom lagt grundutbildning under ridning nu..

Min sötis har blivit JÄTTESTOOOR nu, herregud.. Man får en chock varje gång man tar av täcket för han blir bara högre och högre, var ska detta sluta? :o
Vi har ju haft så kallt i flera veckor nu så det har blivit rätt lite ridet nu, mest ute och lullat, men kondisen blir bara bättre och bättre! :) Sen är humöret på topp!Men det är ju bara bra att han får ta det lugnt nu när han växer så otroligt, sedan han kom till mig har han nog gått upp 250 kg och växt bra många cm (säkert 5-6, om inte ännu mer) på höjden (bra luft i norrland?) :D

Den 27/2-1/3 är min tränare här uppe så det ska bli sjukt kul att höra vad hon tycker om honom nu för jag tycker han är 10 ggr finare nu än när hon såg honom senast. :) Ska filma då så kanske jag delar med mig lite!
Ha en härlig alla hjärtans dag käre bukefalister! :)
Kram Magda, Ove (Romance) och Magic (gamleman)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar