Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

hon är ju bara för söt din ponny! ser så busig ut!

åå är såå sugen på att rida nu igen.. men han har ju vila tills 18 mars.. men sen när vi är i gång så ska jag försöka ta med sambon så han kan filma oss lite.
fast jag är glad att jag tog hans vintervila nu.. går ju ändå inte rida ut för det är isgator här och även iskogen är det halt!

*kl*
Empress o Mazarinen:
Å vad kul med lite ridfilmer :), vad duktiga ni är!

Hoppas snart att själv kunna bidraga med ett klipp, om jag kan få hjälp att filma.

Ni som kommit igång efter era vintervilor, hur upplever ni era hästar? Känner ni att dom tappat mkt, eller känns det som före vilan eller kanske tom bättre?

tack:D hon är verkligen min lilla prinsessa:D

haha förstår att du är sugen på att rida, men som du säger så är ju inte ridförhållandena de bästa i det här vädret i allafall:(

söta kort!

en undran bara, lagt märke till om att du skriver mkt om pass i ridhuset. nyfiken på om ni brukar rida ut någonting och hur det går :)?

Hoppar in på tråden så här på ett bananskal....
Jag har en PRE-valack som kom till mig i mars förra året. Då hade han blivit riden sedan sommaren, han blev alltså inriden som 2,5-åring. Jag bestämde mig för att sakta ned inridningen och nu rids han varannan dag cirka 25 minuter om dagen. Han får även semester någon vecka då och då. Men jag märker att han tycker att det är roligt att komma ut på ridtur och funderar på om han borde aktiveras mer. Han kan öka i traven, han är superlätt att samla i trav o galopp, han gör framdelsvändning och bakdelsvändinng och flyttar villigt undan för skänkeln i trav och skritt. Är det rimligt att begära mer av en 4-åring?

Det låter väl som en jättebra (hög) nivå för en 4-åring. Jag skulle inte kräva mer av dem. Du kanske kan arbeta mer med "huvudsaker", miljöträning osv? Kanske lite tömkörning?

Hej, hoppar in i tråden nu.

Köpte min -05 för en vecka sedan. Ett nätt sto, halvblods korsning med okänd stam (mamman var tjuvbetäckt).
Vi håller fortfarande på att lära känna varandra.
Hon har inte gjort så mycket, typ ingenting mer än det dagliga... gå till och från hagen, av & på med täcken, verkad m.m Är tränsvan. Ej inriden/insutten.

Vi tar promenader, just nu i ridhuset pga underlaget ute. Går med träns och ibland en däckelgjord på.
Hon är dock väldigt ömfotad så hovis ska komma och sko henne i dag. Hoppas det blir bättre då.
I så fall kan vi gå ut på promenader i naturen istället, mycket mysigare och roligare för henne.
Hon är totalt omusklad så att sadelvänja henne nu känns dumt.

en bild från i veckan

25959448.jpg

välkommna alla nya bara rolig med fler som kan dela med sej erfarenheter! är kul att vi har kommit ollika långt också! då kan man ha mycket användning av denna tråden!

Idag var Decibell och jag på vår första "tävling", en pay and jump på 50 cm! Hon var väldigt spänd men litade på att matte skulle skydda henne från allt otäckt som fanns på banan. Och ojojoj vad duktig hon var!!!!! Det blev en felfri runda och matte var så stolt så hon nästan sprack:P Tror decibell var ganska nöjd med sig själv också:P

http://www.youtube.com/watch?v=Mh5C-KPJp9U

*kl*

Idag gick vi till ridhuset för ännu lite mer miljöträning (det är så konstigt där för alla hästar som man inte känner springer åt olika håll). Red typ 10 minuter i skritt och trav eftersom det eg. var mitt i någon annans träning. Pratade dock med tränaren som är duktig inom dressyren och frågade om hon hade någon tid ledig. Det hade hon och förhoppningsvis ska vi ses varje söndag. Har ju aldrig kommit igång med nån annan tränare pga. tusen omständigheter (ja ni vet), men nu hoppas jag att det ska bli av. DÄREMOT så red vi SJÄLVA hem från ridhuset :D Vi rider ju typ alltid ut men har alltid sällskap av en annan häst då. Men nu tyckte jag det var på tiden att gå lite själva och det gick jättebra! Nu väntar jag bara på min nya sadel. Får vansinnig ryggvärk av min andra.

*kl*

Hej! Vad roligt med så många nya!

Jag har idag löshoppat min lilla pålla. Som tur var fick vi sällskap av en mycket :cool:tinkervalack, också han född 05. Welvette var minst sagt på tårna, och det första som händer när vi ska promenera mot ridhuset är att vi möter plogbilen:eek:. Jag trodde hjärtat skulle hoppa ur kroppen på den lilla hästen! Hon var beredd att springa hem, men som tur var tog Camelot över ledningen och gick snällt förbi det hemska (nu stillastående) vidundret. Welvette traskade mycket sakta och på helspänning efter, och lyckas t o m galoppera in i baken på Camelot:o. Men inte ens då får han panik:love::bow:. Älskade tinker!

Hoppningen sedan gick kanon, visserligen bara på 40-50 cm, men oj vad roligt hon tyckte det var! Hon riktigt flög över när hon väl kommit över den första skräcken för bommarna:grin:. Inga bilder tyvärr, vi hade fullt upp med hästarna! Kanske senare när hon lärt sig mer vad hon ska göra.

Vilken söt liten ponny! Verkar ha stort förtroende för dig, man ser att Decibel tycker hindrena är lite läskiga, men hon hoppar så fint ändå!

hihi, ja hon är ganska "beroende av mig" som min tränare så vackert uttrycker det. När hon löshoppas är hon nämligen suuuuperfeg och hoppar knappt en bom. Men med ryttare på är det "skräckblandad" förtjusning hihi. Och det börjar bli mer och mer "förtjusning" och mindre och mindre "skräckblandat";) Men såklart lite extra spänd såhär första gången på "tävling". Har aldrig varit i ett ridhus samtidigt som så många andra hästar och framförallt aldrig hoppat en bana med hinder som hon inte fått "hoppa fram" på innan:P

*kl*

Igår red jag Grotte (som jag har på inridning/vidareutbildning) för första gången :D
Han var jätteduktig. Vi tränade mest på att starta och stanna, endast i skritt. Red ca 15 min då han stått nu ett tag men han var väldigt duktig och inte ett dugg trött. Idag fick han vila då det varit snöstorm här. Imorgon ska hovslagaren ringas för jag märkte att Grotte hade tappat en sko. Imorgon står även promenad på schemat, vi ska klättra lite i min lilla backe här hemma plus att jag ska prova ut sadlar till honom, den jag fick med passade inte riktigt tyvärr. Får se om han kan ha min dressyrsadel eller min jättegamla hoppsadel. :D

Självklart är vi ute också! :)

Men jag rider dock inte då, då jag inte tycker att underlaget är det bästa för det just nu, Då det är isgator och knöggligt.

Så jag går på en massa promenader med honom, både i skogen och på stigar vid kohagen, och brukar även gå till en massa kullar som vi har här där vi klättrar lite.

Så nog kommer han ut allt ;) Och han sköter sej väldigt bra! Har t.ex. varit ute på promenix idag :D

Så fort vädret och underlaget tillåter det, så kommer vi börja rida ute.

*kl*

Jag är också nyfiken på hur folk uppfattar sina hästar efter vintervilan.
Blev det till att 'börja om' igen, fungerar det bättre eller känns det sämre?

Frasse får sin vila från och med i morgon och jag förväntar mig att få börja om igen när det gäller hans obehag vid uppsittning och kröka-rygg fasonerna i mars när vi sätter igång igen.

Red sista lektionen innan vilan idag och det gick väl 'sådär'. Galopparbetet är jag dock rätt nöjd med.
Skickar med en liten film på det:
http://www.youtube.com/watch?v=8wVPDCWD1F8

(Jag sitter inte ner i sadeln mer än vid fattningen, det ser kanske inte ut så, men jag står faktiskt upp och det syns mest på mina flaxande ben :) )

Hejsan, idag i det vackra snövädret kunde jag inte längre hålla mig... jag var tvungen att sätta igång min häst efter ca 1,5 månaders vintervila. Med skräckjagad förtjusning sadlade jag på min lilla häst och tänkte för mig själv... ramlar jag av idag så är det ju iallafall mjukt i snön. Hon har verkligen gett vibbar om att hon har mycket energi och bus i kroppen, har varit supertrotsig!

(Jag börjar alltid med att värma upp min häst genom att leda henne ett tag innan jag sitter upp) Nästan direkt när jag satt upp i sadel så försökte hon att ta ner huvudet och slänga på det... bocksprång på gång... men det var ganska lätt avlett genom att hålla upp huvudet och driva fram henne. Så jag tänkte att det är bättre att vi kommer fram i trav så att hon får trampa på lite. Dock gick traven mer uppåt än framåt. Tog faktiskt en galopp också då det faktist krävdes för att få henne att sluta att bocka i traven. Hon kan vilja dra ner tempot för att kunna komma åt och bocka tror jag. Nåväl, jag hoppas inte att ni tycker jag är tokig som låter min häst trava (och även galoppera, även om detta inte var meningen) på första ridpasset. Dock red jag inte länge.... Va mest glad över att jag satt kvar på ryggen hela ridpasset.:)

Så hur hon är efter sin vintervila är välidgt svårt att säga ännu.. återkommer.

hahaha, ja det känns faktiskt som det. Men blev ingen rosett för då var man tvungen att betala 20:- extra och det kändes inte sådär väldigt nödvändigt;)

vi har haft lite speciella omständigheter nu under vintern jag och min häst.

Han satts in dec 07. reds in i alla gångarter feb 08 och reds mars-november med undantag för några veckors vila utspritt på perioden, ca 3 veckor. reds första halvåret enbart uteritter.

har alltid varit en otroligt glad och samarbetsvillig häst och var superenkel att rida in och vi red ofta ut själva och det gick hur bra som helst.

vi bytte ort och stall i augusti och i det nya stallet blev hagarna riktigt hemska när det började bli lerigt och sen frös det på och då fick Dörren en sträckning i baklåret.
sattes på vintervila och fick gå i mindre grusad hage för att vila benet.
blev kvar i den hagen pga att valackhagen blev så dålig att jag inte hade hjärta att sätta ut honom i den.
han gick i grushagen totalt 8 veckor.

därför blev inte vår vintervila som den skulle utan jag fick en pålle med alldeles för mkt negativ överskottsenergi, han blev uttråkad och arg och fick en ny boxgranne som var superstressad som boxvandrade och dyl som fick min att må ännu sämre. :(

sen åkte han på en hudinflammation i ett sår på ett bakben som gjorde att han fick få pencillin och vila ytterligare 2 veckor längre än tänkt.

vi har nu äntligen för snart 2 veckor sen flyttat till ett nytt stall. han blev en tickande bomb i gamla stallet och mådde inte alls bra, och jag vill inte alls hålla häst i de förutsättningarna.

efter nästan bara 2 veckor i nya stallet med 10-12 timmars utevistelse i Enorma! lerfria hagar med många kompisar så har jag äntligen fått tillbaka min häst! underbart att se honom må bra igen :).

så idag har vi ridit för första gången sen 23 november, med undantag för några gånger där emellan. sista gångerna jag red i gamla stallet i januari var han en tickande bomb som skjöt och bockade något som han aldrig sysslat med förut.

men idag kunde vi skritta på utan några problem och vi var ute i ca 20 min. i det nya stallet där han aldrig dessutom varit ute förut. han skötte sig jättebra och jag är så glad :)

så nu är vi igång igen och ska skritta ett tag. vi har inte längre varken sig paddock eller ridhus så kommer bara att bli uteritter fram till i sommar. men jag är taggad ändå!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar