Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

Min 05 har semester just nu så hon står bara och tråkar i hagen med en lika tråkig kompis. Just nu är det ju så hårt ute också, så hagen inbjuder ju tyvärr inte till lek och bus precis.

Men mitt sto var riktigt pigg att rida innan vintervilan och ändå jobbades hon inte mer än 2-3 ggr i veckan, just pga sin unga ålder. Jag tycker det känns fel att rida en unghäst trött. Men jag har läst ett par trådar om ditt busfrö och jag förstår mycket väl din tanke. :)

Men mitt sto var riktigt pigg att rida innan vintervilan och ändå jobbades hon inte mer än 2-3 ggr i veckan, just pga sin unga ålder. Jag tycker det känns fel att rida en unghäst trött. Men jag har läst ett par trådar om ditt busfrö och jag förstår mycket väl din tanke. :)

Ja, visst känns det dumt att rida dem så mkt. Jag har ju ställt in mig att rida typ 3-4 ggr i veckan. Inte mer. men jag får nog ändra mina planer där.

Men det är bra att du förstår mig angående mitt busfrö. Han har stans sämsta rykte min stackars häst :grin:. Vilket faktiskt känns ganska tungt ibland :(. Folk snackar så otroligt mycket skit om honom och tycker att han är så jobbig och ouppfostrad, så korkad osv. Men vadå? Det är väl inte deras problem? Det är min häst, och det är inte så jag ser honom. Jag ser hans möjligheter, han är faktiskt en fantastisk häst och vi är på god väg till bra uppfostran oxå! Jag älskar min häst för den han är! (Var bara tvungen att skriva av min frustration till de andra i stallet lite, sorry ;))

Du får säkert rätt på honom, han kommer säkert lugna sig när han känner att det är samma rutiner varje dag och att han går i samma hage varje dag.

Kanske därför han varit lite bråkig att han flyttat runt lite och inte känt sig hemma?

Du får säkert rätt på honom, han kommer säkert lugna sig när han känner att det är samma rutiner varje dag och att han går i samma hage varje dag.

Kanske därför han varit lite bråkig att han flyttat runt lite och inte känt sig hemma?

Ja, jag vet inte. Men jag hoppas att han lugnar ner sig nu. Nu går han ensam, men BLAND de andra hästarna. Och där har väl det stora problemet varit innan, i de två andra stallen jag haft honom i, har han inte haft någon annan häst i närheten. Nu kan han se och tom nosa på hag-grannen. Det är ju ett steg i rätt riktnig iaf ;). Nästa flytt blir till sommaren till sommarbetet. Och så får vi se vart vi hamnar efter det.

Men han är så söt, när jag går in i ridhuset och är där själv brukade han skrika efter de andra hästarna innan. Nu bara smågnäggar/piper han tyst på något sett istället, typ viskar fram ett gnägg. Som att han vill skrika efter de andra, men nöjer sig med att jag hör det men samtidigt är lite frustrerad över att han nöjer sig med det ;). Aldrig hört en häst låta så innan, men tycker det är så gulligt :D. Så jag tror att han håller på att lugna ner sig lite och hitta både mig och sig själv.

Jag brukar inte rida de nyblivna fyraåringarna så mycket, viktigast är att dom fortfarande är positiva, men det är klart att dom måste hinna förberedas inför start om man vill lyckas bra på kvaliten senare.

Min har varit jätte fin i unghäst formen, men har nu börjar gräva ner sig ordentligt, rider på samma bett och jag är lite osäker på varför detta??? Han blir väldigt låg och krullar sig, även då jag lättar i handen. Han är väldigt pigg och ligger gärna på lite. Det är en stor häst (ca 177 skulle jag gissa) med mycket go!

Min ska sättas igång runt 1 mars, beror lite på när jag får mitt andra barn, har bf om 11 dagar, så jag går bara här och hoppas att något ska hända snart!

Jag har en medryttare som hjälper mig lite om nu någon tycker att jag är lite väl optimistisk i min planering :angel:

KL

Så har man varit uppe på hästryggen en kort stund igen:love: Nu är det bara stillsamt, skritt på lina, men hittills verkar det nästan som om han är försiktigare med matte - fast det vågar man väl knappt säga för då kommer väl urladdning nästa gång:D

Roligt är det i a f.

Mindre kul att min andra 05:a, shettisen, verkar ha drabbats av pälsätande lus:( Smittat ner en åring också och hon är illa åtgången med stora kala fläckar, kliar sig som en tok. Usch, vet inte vad jag ska göra mer nu. Veterinären har varit här i fredags och vi har påbörjat behandling med spot-on preparat och ändå blir det bara värre! Vad gör man??

Jag brukar inte rida de nyblivna fyraåringarna så mycket, viktigast är att dom fortfarande är positiva, men det är klart att dom måste hinna förberedas inför start om man vill lyckas bra på kvaliten senare.

Det viktigaste är kanske att aktivera min kuse på något sätt. Kanske inte rida. Hmm, det är svårt det där, han har ju så mkt energi och är positiv till det mesta. Har bestämt mig iaf för att göra NÅGOT med honom varje dag, så han får saker att tänka på! Men någon kvalité blir det inte för oss.

Min ska sättas igång runt 1 mars, beror lite på när jag får mitt andra barn, har bf om 11 dagar, så jag går bara här och hoppas att något ska hända snart!

Jag har en medryttare som hjälper mig lite om nu någon tycker att jag är lite väl optimistisk i min planering :angel:

Oj, en bäbis!! Jag hoppas att allt kommer gå galant när det väl händer något då ;)! Och då kan jag förstå att hästen har lite vila nu oxå!

Hoppas även det kommer gå bra när det är dags att sätta igång hästen :)!

Oj 6 ggr per vecka låter extremt mkt för en växande häst, pch 2 ggr per dag!?! Vem i hela friden rekommenderar nått sånt om en unghäst? Har du sett över foderstat osv? Inget som går att ändra där kanske?
Även om hästen blir galen så tror jag fortfarande stenhårt på att låta dem vila, de ska ju hinna växa och fundera oxå och fortfarande tycka att ridning är roligt och inte bara en ventil för all oförbrukad energi.
Men jag känner ju inte din häst... men det låter lite väl häftigt för en så pass ung häst! Om han står still i hagen, har du ingen möjlighet att bara rasta honom i paddock eller ridhus? promenader med lite miljöträning för huvudets skull?

Bara filosoferar lite - hoppas du inte tar illa upp!! :)

Ang skitsnack så var vi oxå hårt drabbade när brosus var hingst :( Alla i byn var livrädda för honom och i ridhuset ojjade man sig över honom när ponnyungarna kom in på sina små ston. det enda han någonsin gjort var att skrika lite åt dem sen gick han precis som vilken valack som helst! :( I byn snackades det om att "en liten flicksnärta ska inte hantera en hingst!" Va f-n vet de om mig och min hästhantering och om just min hingst? Jag hade stenkoll på honom och han var from som ett lamm under mina , visserligen hårda, vingar! *morrar* Så vet precis hur det är :(

KL

Brosus har kommit in i en "harperiod". Tyckte han var så lugn och avslappnad igår när vi skrittade iväg, men sen höll han på att få av mig IGEN (!!) och han var rädd för precis ALLT! Morr! Han grisnitade och fnyste som jag vet inte vad... har aldrig betett sig så här innan så jag gissar att det är nån "period" :smirk

Ojdå, håll i hatten ;) Jag kan trösta dig med att min 17-åriga häst också är väldigt tittig nu, och det brukar han alltid bli av kylan. Din kanske blivit "varm i kläderna" med ridningen, och tycker att han kan fokusera på saker omkring?

Idag ska jag jobba min lite med tömkörningen, det ska bli spännande. Han ska vara tömkörd förut, så jag hoppas det ska fungera. Tänkte ta lite foton också om snön slutar vräka ned:)

ja det kan mkt möjligt vara så, att nu är ridningen plätt lätt och då helt plötsligt lägger han märke till omvärlden oxå... suck ;) Det är det drygaste med att alltid rida ensam - man får ingen draghjälp!

Ja, det är mycket tycker jag oxå. Men jag lyssnar nog för mycket på andra. Jag har aldrig tidigare haft unghäst, så jag snappar upp allt som sägs. Vet att jag borde solla ut. Men det är svårt att veta VAD man ska solla ut av allt som sägs :grin:.

Men som du säger, det räcker kanske att släppa honom lite i ridhuset så han kan springa av sig där. Och hitta på saker där han får tänka lite. Men en hel vilodag ska jag försöka undvika. Bara en promenad i skogen de dagarna, kan ju räcka. Och det är ju inte ansträngande, mer som om han hade vandrat lite i en stor hagen ;)!

Angående foderstaten, så känns det inte som det finns så mkt att ändra på där. Han får 13-14 kg hö/dag. Det är inte analyserat, så känns onödigt att stoppa i honom massa kraftfoder, när jag inte vet vad som behöver kompletteras. Och det känns som han får i sig det han ska. Han är pigg och glad och fin i hull och päls. Men jag är tyvärr inget proffs där heller, någon som har något tips annars vad jag kan göra med foderstaten? Har tänkt börja med havre i framtiden, när det känns som att han behöver det ;).

Visst är det tråkigt att folk inte bara kan sköta sitt? Fick kommentaren/förslaget att sätta en extra kedja runt min häst boxdörr, så han inte rymmer ut under natten och "dödar" de stackars lektionsponnierna som står i spilta. Det är boxar med skjutdörrar och med galler runt om, det finns inte möjlighet för hästarna att titta ut. Varför inte bara kolla en extra gång på min häst boxdörr innan man låser stallet och se så den verkligen är stäng i så fall?! Blir så trött på dem.

Det kan säkert vara som Amk säger, att det är kylan som spökar! Hoppas han lugnar ner sig så du inte flyger av i all hast!

Jag känner igen mig i dilemmat...

Min lilla var så otroligt lugn innan vintervilan men nu är hon en riktig :devil:. Försöker aktivera så mkt som möjligt, ridning, tömkörning, promenader osv. Hon får inget nämnvärt i kraftfoderväg så det är inte där kruxet sitter. Hon är också inne i någon sorts unghästtrots period. Blir ridning i ridhus ca 2 ggr/vecka. Underlaget är ju som det är så det är ingen avancerad uteridning.

Igår red jag ut en sväng och det var första gången på detta år som jag INTE var nära på att trilla av under ridningen :grin:. Känns bra :D

ja jag tror en skogspromenad för hand i träns eller släppas i ridhus är bättre de dagar han inte rids, rid typ 4 dagar i veckan och sen aktivering utan någon på ryggen. De mår ju inte dåligt av att bli trötta emellanåt, hur pass hårt rider du när du rider? Ett pass i veckan kör jag galoppintervaller = riktigt trött, svettig å flåsig, ett pass blir det trav och lite galopp under ca 45 minuter så han blir svettig. Ett hårdare dressyr/hoppass och sen ett lugnare dressyrpass med lite lösgörande. Sen vilar han helt de andra dagarna men rör sig mkt i sin hage om dagarna.

Låter inte som att havre är något bra foder för din häst som redan är väldigt på tårna; havre är väldigt energirikt. Testa kornkross och betfor om han kommer behöva kraftfoder. (betfor innehåller ju oxå lite energi men mest fibrer som är bra för magen, ffa om man ger korn)
Men just för tillfället är det ju inte så mycket att göra med fodret, du kan ju inte direkt ge mindre hö ;) Skulle vara om du hittade ett hö med lägre energivärden men det känns så långsökt och ger nog inte så stor effekt.

Aktivera honom alla dagar men rid bara 4 av dem :) Att leda honom offroad ger bra aktivering för både kropp å knopp ( för dej med :p )

Ang kylan så har vi ju haft så här kallt sedan november... :p

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag har under många år använt mig av Spillers som helfoder till mina hästar, just nu får både gamleman och lilleman Cool Mix (och ibland Conditioner Mix) Det är ett superfoder som båda älskar och dessutom fungerar huvudet mycket bra på det :) Sen äter dom betfor/vetekli blandning oxå på kvällen med nått (typ 1-2) kilo hö. Fri tillgång på hösilage/ensilage ute (dom går ute mellan 6-20 ungefär) :) Fungerar verkligen toppen för mig!

Lillemannen tar det rätt lugnt, vilar mest faktiskt och den melodin verkar passa oss rätt fint ;) Tog honom till ridhuset i måndags för det var så jäkla kallt (och då har underlaget inte tillåtit nån galopp på typ 1-2 veckor) och han var så otroligt fin! Galoppen var verkligen helt annorlunda! Har bara tränat skritt, lätt i handen & på tygeln, övergångar till trav med samma lätta fina känsla i handen osv. Tror han aldrig gått så bra. :) Så red jag ut och travade och galopperade i skogen/efter vägarna med en tjej i stallets 05:a och han skötte sig så bra! Bryr sig inte om något! *stolt* Flåset på honom blev 1000 ggr bättre när han blev av med mammutlooken. ;) Så skönt!

Det enda jobbiga just nu är att gamleman ska leka hela dagarna (lilleman vill mest äta) och då strimlar han sönder lillemannens täcken.... :devil: Så vi är nu inne på säkert det 4:e för iår.. Hemskt roligt. :d Men samtidigt är det så roligt att se att han är så otroligt lycklig. :) Han tar igen alla unghäst-bus-år nu.

Kramar Magda!

Jag kan säga så här.
Jag har 2 hästar.
1 som är 24 år gammal i år
Å så då min 05:a som fyller 4 i maj

E vi ute å rider så e de 05:an som e cool å lugn =)
Gamlingen hoppar omkring å busar å slänger sje å har sej medand 05:an bara tittar å typ suckar =)

Hon e så himla snäll. Hon e inte riden alls mkt men man känner sej så trygg på henne. Visst unghäst bus kan även hon göra men hon e så cool i alla lägen..
E så himla nöjd med henne. nu har hon vila till 1 mars då ska hon betäckas sen så ska hon igång lite mer men alvaret börjar inte förrens hon e 5.. Jag skyndar sakta med min tjej =)

Häre en bild på henne i hennes nya fina täcke =)
26025888.jpg

Har aldrig hört talas om dina fodersorter :D
Jag kör vanlig hederlig helhavre, kornkross, betfor och lite soja till min. Plus ca 10 kg hö. Är så glad att jag har lättgödd häst! Äter 0.5 liter havre, 0.5 liter korn, 1 liter betfor (innan blötläggning) och 1,5 dl soja och det står han sig finfint på än så länge :) Har en kompis vars häst äter hur många kilo kraftfoder (dyra) som helst, fri tillgång på hö och ändå är mager som en sticka! Drygt och DYRT! Ikväll ska vi dressyra lite på täkten igen och i morgon blir det galoppträning!

Jag har också kört med Spillers i några år och det är oslagbart bra tycker jag - har provat High fiber cubes och Stud&Youngstock müslin, den sistnämnda är den jag fastnat för och kör med nu på min 4-åring. Har man en svårfödd fullblodstyp el liknande så funkar det mycket bra.

Har funderat på Cool mixen också men inte vågat byta p g a att proteinhalten är mkt lägre i den. Stud fodret ger ju rätt mkt energi och min häst ligger lite på gränsen ibland vad det gäller den biten:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar