Hur år det för era 05:or edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur år det för era 05:or edition 5

He he, vi höll till på HEMLIG ort, i HEMLIGT ridhus för premiären - allt för att undvika offentlig förnedring och skvaller på stan sen:devil:

Tjoho, så har man suttit på sin egna häst, ÄNTLIGEN:bump::bump:
Nu blev det ju en blygsam premiärtur men man är ju lycklig över att ha fått känna på hur den lille parveln har blivit efter 3 års förberedelser:love:

Han skötte sig fint, nästa gång utökar vi lite till så får vi se hur det går då. Det kändes skillnad att sitta på en liten welsh på 1,52 o min förra, rätt kralliga, halvblodshäst på 1,65! Det var kul att se hans minspel med öronen - hmm, matte, vad gör du däruppe:eek:?? Han lyssnade intensivt på var min röst kom i från och tittade förvånat på sin vanlige ryttare som gick bredvid helt plötsligt.

Nu gäller det väl bara att ta det långsamt och försöka vänja in honom på den nya vikten och göra sitt bästa att hitta ryttarkänslan igen, man är lite rädd att "störa" honom nu när han är så fint "förarbetad" av unghästutbildaren:crazy:

Vilken härlig känsla att rida sin unghäst för första gången! Grattis och strongt jobbat!

Vad kul att läsa om alla era framsteg.Man blir ju så inspirerad.
Mitt namn är Linda och jag har en grabb född i juni 05. Vi har tagit det ganska lugnt och ridit mest på grusvägarna . Vi har i och för sig varit iväg på utställningar så han har fått se en del.Fast jag ska fuska lite ;)och lämna iväg honom i mars. Jag har varit inbiten ponnyryttare (hoppning)som ung och vill inte att det ska bli fel.
Ser fram emot att följa och läsa om er allihop här.:DJag kan ju lära mig en del här .:bow:

Två bilder där han dock är lite yngre.

25987557.jpg

25771533.jpg

:D

Haha, kan du tipsa mig om detta superhemliga ridhus på superhemlig ort när det är dax för mig och min lilla sen!

Men nu måste jag bara gratulera! Vad härligt att äntligen få rida! Nu ser jag fram emot bilder på ekipaget!

Men ååhh!:love: Vad snygg! Vad är det för kille? Roligt med fler i den här tråden, välkommen!

Det blir bilder där jag retuscherar mig själv då för min ryttarform just nu är inget för publika ögon:eek: Men jag måste fota mer, filmade senaste hoppträningen och det är jättekul att sitta o studera i efterhand. Nu är det ju inte jag som rider på filmen så den kan jag inte lägga ut, annars är han jättefin på den.

Ja det där ridhuset är ett fantastiskt fin ställe med fint ljust ridhus o kanonbra botten + det viktigaste; man är väldigt ostörd där! Jag KANSKE delar med mig sen var det är någonstans;)

Nordblick; välkommen till tråden och vilken FANTASTISKT fin häst du har:love:

Tack!:bow:

Hur går det med din häst förresten? Hur går läkningen?

*kl*

Presentation:
Heter Ingela är 28 år och har en egen liten gård mellan Tidaholm och Skövde. Har två barn,pojkar födda -02 och -06.sambo. Har ridit fram och tillbaka i 21 år,mest i skogen.
Köpte Phigalle min 05:a,arab december -06. Min första kontakt med unghäst och han var även min första egna häst å att säga.
Började bli intresserad av western och med en unghäst så blev det mycket NH. Efter inridningen i början av -08 så har Phigalle mest stått då jag jobbat inom industri med mycket övertider. Har dock blivit varslad och ska nu äntligen sätta igång honom så som han förtjänar men med is överalt och hårt i backen är det inte lätt. Det enda kruxet är att jag aldrig får någon ordning på hans överlinje och att han är ngt stel i bakdelen trots upprepade behandlingar av ET.
Äger även ett arabsto på 9 år som jag köpte -08. En mycket speciell,känslig,stressad och nervös häst men ack så underbar.

Kommer att satta på western,dressyr och hoppning på låg nivå med båda hästarna.

Phigalle som för första gången börjat söka sej ngt neråt. Longerad med bett för andra gången.
feb036.jpg

feb026.jpg

feb030.jpg

Adele mitt 9-åriga arabsto
utstllning101.jpg

Jag förra sommaren :D
2001.jpg

Hej du! Välkommen :) Jag bor inte så långt ifrån dej :D
Vad är det för ett russ??

Allessa - hej å välkommen tillbaka! Var har du skickat sötnosen nånstans? Hoppas det går fint :)

Apropå nedsittning - hur mkt sitter ni ned på era hästar nu och framöver? Min går typ 1000 ggr bättre när jag sitter ned än i lättridningen :(

Unghästutbildaren som rider min 05:a började introducera nedsittning för ett par månader sen i traven, lite tidigare i galoppen. I galoppen är det inga som helst problem men däremot i traven så skjuter han lite rygg och är lite spänd ännu så det tar hon korta stunder de pass vi har dressyrsadeln på honom.

Nu har jag inte själv känt på traven ännu men den SER lite svår ut att sitta ner på, han har stora rörelser för den lilla kroppen. Inte ngn fantastisk gång så men han rör sig mycket uppåt eller hur jag nu ska beskriva det, inte så supervägvinnande kanske men han flashar lite med framkärran:D

Personligen tror jag att man ska ta nedsittning i lagom portioner, inte sitta och jobba nedsuttet alltför länge i a f. Det tar ju ett bra tag innan överlinjen kommer och ryggmuskulaturen är väl uppbyggd. Riktigt nedsuttet i traven jobbade jag inte förrän min förra häst var 5 år.

jag brukar sitta ned nått varv ibland för att just mjuka upp honom och komma till mer ridning och han är så underbar att sitta på så jag måste verkligen tvinga mig själv att rida lätt efter en liten stund :p
Hans galopp är däremot svårare att sitta på för den är så stor på nå vis, han har ju lite jobbigare med den oxå kanske just för rörelsen. Om den är bra eller inte har jag svårt att svara på för jag har inte sett den så ofta :p samma med traven, det känns ju bra iaf :)

OjOjOj!!!!

Ibland är det väl spännande att ha häst. På min gård står som bekant en hingst. Han är jätte jätte snäll och ställer inte till det så mycket för oss.... I NORMALA FALL.
Igår så gick jag och systersonen ut för att klappa på ponnyn, och döm av min förvåning när jag ser hur hingsteländet kommer seglandes genom hagarna och in till flickorna!!!! NEJ S***** , tänker jag ju då. Ovan vid barn som jag är så tog jag ungen sprang in i stallet ställde honom på en foderlåda och sa (läs SKREK:o) -Stanna där Moster Sandra kommer snart, hon måste bara fånga hästen som rymt.

Iväg for jag då som ett Jehu med grimskaft och kratta i högsta hugg. Som tur är så kom min stallkompis så även ägare till alla de andra hästarna (Hingsten Timmy, Kimmen + Fölet Thea samt ponny Docka.) Precis rätt timing.

Det delades ut hårda Broddsparkar åt alla möjliga håll :crazy: Ja innan vi särat på hingsten och stona... PUUUH!!!

Tillslut så fick Kimmen nog och hoppade in i andra hagen och efter följde fölet och Darlica, så då kunde vi äntligen få fatt i hingsten.

När jag då leder tillbaka hingsten in i stallet står en smått (läs ordentligt ;)) chockad systerson på bara två år och ser ganska så gråtmild ut. Moster säger då.- Men vilken tur, titta moster lyckades fånga en förrymd häst. Varpå systersonen blir glad. Och säger - Oj, han Krascha hagen!!! Så jag frågar honom om vi ska försöka fånga Ponny Docka och då blir han glad. (stackers barn :) )

Så går vi och försöker fånga ponny, men då ser jag stoooora röda fläckar i snön. Guuulp! Jag och Eva letar då reda på hästarna för att se vem som blöder så här mycket...??? Vi ser då två röda bakben på Kimmen så vi säger till varandra, -Kolla du, Jag vågar inte:crazy:
Så vi kollar samtidigt. Då har ju såklart Timmy (hingsten) fått in en ordentlig spark, rakt över juvret går en ordentlig reva på tre ställen efter broddarna. Eftersom Eva har travhästar så är ju broddarna därefter. Inte vackert. Hur kul är det då för ett digivande sto? Inte alls.
Nu verkar hon inte särdeles brydd över detta, hon låter fölet stå och dia i allt detta blod. Så efter veterinär mm mm så mår alla bara fint.

Som sagt ibland är det väl spännande att ha häst.

Idag är det på tapeten att leda hästarna på tråden igen för respekt, samt jorda upp aggregaten ännu mera. Sedan ska väl lugnet inge sig på farmen igen. Suck.... I LÖÖV livet med häst :love:

Hej! Tackar :D Jaså, vart bor du då?
Det är allessa's ponny (tror jag) jag har på inridning/vidareutbildning nu, riktigt trevlig ponny. Han blev direkt bästa kompis med min gamling, nu står dom bredvid varandra i hagen. :D Idag står lite longering på schemat, så jag får se hur han rör sig. Uppsittning + lite skritt under ryttare blir det i helgen för första gången.

Visst var det Flisan som var efter Florencio??
Hon ser verkligen jättefin ut.. :d
Hur hög är hon nu? (Nyfiken då jag själv har en 05-a e. Florencio som just nu är 168cm)
Skall se om jag vågar lägga ut en film på mig och honom så småningom.. puh..

Jag bor två mil därifrån :D

Jag var å red den ponnyn alldeles när första snön kom - den första stapplande galoppen under ryttare, sen skulle han få vila om jag inte minns fel allessa? :) Jättefin kille!! Väldigt bra huvud! Han var lite tunn då men som det låter på allessa så har han växt så det knakat så det var inte underligt :)
Ska bli spännande att se hur det går för honom!

Haha jaså, trevligt. :D

Kul :) Han är ju stor ponny nu, skulle tippa på att han ligger på 139-140 cm nu i manken och jag tror han kommer växa lite till. Han är större än min islänning iaf :angel: Han har riktigt fint steg ju, hästarna busade lite i hagen nyss när jag var ute o hämtade posten. Synd att man inte hade kameran med. Lite tunn och omusklad är han nu, men det ska det bli ändring på. :D

Jag har undrat vart du har tagit vägen. Jag är ju nyfiken i en strut över hur det går för dig och din Florencio-avkomma! :laugh:
Flisan är ca. 165cm skulle ja tro. Hon bör nog ta sig någon cm till då hon fortfarande är ganska mycket högre bak än fram.
Jo hon börjar ta sig ganska bra i ridningen nu. Men hon är fortfarande ett litet nervknippe. Hon är väldigt känslig för plötsliga ljud och rörelser och gillar att hitta på massa bus.. Men bortsett från det så börjar hon bli en riktigt trevlig ridhäst och jag spricker snart av alla planer och mål som jag har för henne framöver! :laugh:
Hur går det för dig med din vackra? Har för mig att du skulle köra in honom?
Ser fram emot en film på er!

Tack till både Werze och Jeeves för era snälla kommentarer.:bow:
Jabeque är en P.R.E (pura raza espanola) som kom till Sverige med sin mamma när han var liten. Han flyttade till oss när han var 1 1/2 år.

Sandela: Oj,oj här har det hänt saker bara på några timmar. Skönt att det ordnade sig med stoet .Jabeque är också hingst och väldigt snäll men man kan väl aldrig veta när hormonerna tar fart:angel:

Lägger in två bilder till , för att jag själv tycker att det är kul och se era bilder och fortsätter läsa med spänning:D

25991126.jpg

25991099.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Jenka
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar