hur?? ÄLGAR

S

Sellan

hur skrämmer man bort en älg? älgarna jag har problem med är skitjobbiga. de springer på vägen, gården och bryr sig inte om man gör ljud/pratar och lyser med ficklampa mm....
ganska irriterande när man ska rida hem och de står mitt ivägen och vägrar flytta på sig.....

Sv: hur?? ÄLGAR

Tja, mamma tog sopkvasten och sprang skrikandes emot en som för 711 gången käkade upp hennes påskliljor.... kanske inte att rekomendera dock. ;)

Farmor löste det problemet med att en morgon springa ut i trädgården, iför nattlinne och med håret på ända, skramlandes med några grytlock som hon lagt vid dörren just för detta ändamålet..... :angel: Hon skrek och slog som en galning, tur att det är lååångt till grannarna.... Och numera är det ganska älgfritt hos dem :banana:

Men det är väl kanske inte att rekommendera när du rider, om du inte vill träna hästen att vara kolugn i alla situationer :idea:

Alternativ I: Ta ett dressyrspö (måste vara fjädrande), bind fast en platspåse längst ut och springer efter som samtidigt som du slår med spöet i luften så mycket du bara kan så att det smäller och prassalr som satan.

Alternativ II: Ta en plasthink och en pinne, stekspade eller liknande och slå på hinken allt vad du orkar.

Haha ursäkta men det låter vääldigt komiskt :D Vägrar dom att flytta på sig? Är dom inte rädda? :S

lite svårt att ha påsen på spöet när man rider....

nej de är inte rädda alls! brukar stå utanför hagen och titta på hästarna.. fast vovven sprang efter och skällde som en galning då gick de.. de är totalt orädda.. kan stå mitt på vägen när man kommer med bil och de bryr sig inte speciellt om man tutar..
det är 6st IRRITERANDE älgar...

jag menar inte att du ska rida med det......

Jag och mina kompisar var ute och red och helt plötsligt kommer en galopperande älg mitt framför oss hästarna blev livrädda men lugnade sig sedan. jag har också sett en älgmamma och sin kalv utanför hagen..Alla hästarna stog och kollade..:p

Det var det fjantigaste jag hört..Tycker du att du har mer rätt att vistas i skogen än en älg ?? Ta en omväg då om du stör dig så hemskt på dom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 954
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 934
Senast: Hermelin
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 669
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar