Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snart ska familjen ut och plocka svamp med hundarna och kl 15 ska jag träna sök med Tinja. :love: Mina norska sökrulle har försvunnit spårlöst dock, och tanken var att jag skulle börja ha den på henne. :cautious:

Nano har varit sån som ätit helt ohämmat och vad som helst i princip. När hon kom i löp så försvann aptiten under löpet och då passade jag på att ha fri tillgång till tjejerna då Nessie är dräktig och behöver äta men bara får i sig lite åt gången. Nano är nu som vanligt men eftersom hon vant sig att maten står framme så är den inte så spännande och hon har överlag blivit lugnare med ätandet.

Ja du, lite skumt det där. Hos labradoren har dom ju hittat en gen som gör dom extra hungriga typ - en enligt mig väldigt mysko gen som inte gör någon direkt nytta :confused:

Sen kan det ju vara så att hundar egentligen är skapta (har en sådan mage) att kunna äta stora mängder i och med att dom inte hittar mat lika ofta och kanske det beteendet finns kvar fast vi ger dom mat ofta två gånger per dag, fast då i liten mängd. I och med det kanske detta hämmas lite om vad en rejäl portion egentligen är.
Ja det är lite lurt. Jag tänker spontant att kroppen borde rimligen säga ifrån att nu är du mätt, det finns ingen naturlig logik i att äta tills man blir sjuk och dör. Att överäta så att man blir överviktig om det råkar finnas gott om mat hela tiden, absolut, hjärnan är inte kapabel att förutse övervikt och vad det leder till som en konsekvens av att äta för mycket. Det ser man ju hos vilda djur som lever väldigt nära människor, fåglar som blir matade till övervikt så de inte kan flyga, råttor och möss som plundrar soptunnor osv. Men att äta så mycket att man blir akut sjuk är det ju inga vilda djur som gör, de har ju naturen själv sållat bort sas. Är himla nyfiken på var det kommer ifrån.

På tal om hundar som äter ohämmat...

I fredags började Healey kräkas, hon var riktigt magsjuk och kräktes i omgångar tills hon bara fick upp galla. Hon var jätteynklig och jag tyckte väldigt synd om henne. Men kanske inte lika mycket som jag gjort om hon inte spytt upp massor av äpplen som hon moffat i sig i trädgården. :meh:

Morgonen därpå mådde hon bättre men var fortfarande lite medtagen, så vi fick stå över ett kurstillfälle på brukskursen vi går. Lite synd eftersom vi behöver jobba på spåret. Nu är hon som vanligt, full rulle. Och har förmodligen inte lärt sig någon läxa alls.

Ja det är lite lurt. Jag tänker spontant att kroppen borde rimligen säga ifrån att nu är du mätt, det finns ingen naturlig logik i att äta tills man blir sjuk och dör. Att överäta så att man blir överviktig om det råkar finnas gott om mat hela tiden, absolut, hjärnan är inte kapabel att förutse övervikt och vad det leder till som en konsekvens av att äta för mycket. Det ser man ju hos vilda djur som lever väldigt nära människor, fåglar som blir matade till övervikt så de inte kan flyga, råttor och möss som plundrar soptunnor osv. Men att äta så mycket att man blir akut sjuk är det ju inga vilda djur som gör, de har ju naturen själv sållat bort sas. Är himla nyfiken på var det kommer ifrån.

Rollo skulle äta tills han dog, han är totalt hysterisk över mat och snor om han tror att han kan komma undan med det. Dom andra behöver fri tillgång för att hålla sig fina. :meh:

Husse och soffpotatisen har tävlat klart för dagen, det blev två första platser men ingen pinne då de hade 0.17 och 2.36 i tidsfel på loppen. Bra ändå för den lilla grå snigeln! :banana: Hon brukar bli bättre ju mer de är ute på tävling men nu är det absolut sista tävlingen för ett tag då vi inte vill ha in några smittor när valparna kommit.

42381564_10215861647728334_2713949096577597440_n.jpg

Tydligen mååånga som diskade sig eller bröt sa husse, själv är jag hemma med gravid-vovven och tittar på agility-VM på livestream bättre kommentatorer än det var på plats igår och i förrgår. Sen är det svårt att hinna kommentera så mycket när loppen är över på två röda :p.

känner mig less, min svärmor dog i somras, och allt har liksom stannat upp sen dess, det är så enormt mycket att göra med huset och allt annat hon lämnade efter sig, så hundarna har mest blivit sällskapshundar nu :( De är ju otroligt lätta så de finner sig, men man märker sån enorm skillnad de dagar de faktiskt får jobba....

Jag hade mer eller mindre bestämt att inte påbörja några hundkurser i höst utan bara satsa på att ha kul hemma. Men så kommer det upp en kurs med en hundinstruktör med 15 års erfarenhet inom specialsök och nosework. Japp, där var det kört och jag har anmält oss eftersom jag vill så gärna lära mig hur man lär sig läsa hunden och hur man kan stötta den utan att störa.

Ta det stegvis, som med allt annat. Börja med att berömma att hon visar intresse för stockarna, beröm om hon sätter en tass på, beröm om hon sätter två tassar på, peppa och få henne att förstå att hon ska göra "något mer" och beröm när hon testar sig fram.
Jag vet inte varför jag inte tänkte på det O_o:cautious: Huvudet måste ha skadats i fallet :p Tack iallafall!

Jag berömde genom muntlig beröm och klappar, det känns ju inte lika direkt på sak som godis. Men det funkar väl?

Jag tror faktiskt mycket beror på hur dom utfodras faktiskt. Hade vi gett dom hela kadaver tror jag aldrig de hade ätit på samma vis. Med viss skillnad på vissa individer givetvis. Har själv märkt det på Viggo. Han började få fri tillgång till torrfoder när han var runt 6-8 månader, om jag inte minns fel. Han var ju som en avfallskvarn innan och första tillfället åt han så magen blev helt rund och vi fick ringa veterinären av oro.. :angel: Sen dämpade sig det ätandet mer och mer och han höll faktiskt perfekt hull under flera år tills jag skaffade schäfern när han var 3,5 år. Sen har det inte blivit av igen främst för att jag gillar att veta när dom äter så man inte motionerar precis efter.
Men han är återigen en avfallskvarn. Och när han har fått tag på stora mängder torrfoder har han ätit för mycket..

Så ja. Jag tror mycket handlar om hur de får äta helt enkelt. Hundar blir ju även mätta på hur lång tid det tar att äta.

Sen finns det ju tex labbe där det finns en gen hos visa djur som gör att de inte verkar känna mättnad alls.. Och andra individuella skillnader. Men även häst kan ju tex äta sig sjuka på kraftfoder.

Hund är nu strax över året och jag tycker saker börja falla på plats. Framförallt mognadsmässigt och mentalt, så skönt! Men när hon precis hade fyllt ett så höll jag på att slita mitt hår, hade en period när jag hade svårt att vara konsekvent/ oroade mig för att hon hade ont och allt blev bara blaj.
Sen blev jag påmind om att hon trots allt är både terrier och vinthund= mycket egen vilja.

I fredags blev hon passad av en vän och fick följa med till äldreboendet på ett nattpass, hon hade skött sig bra! Legat lös i vardagsrummet på sin filt när de bett henne, varit runt och hälsat på de boende och skött sig fint!
Hon har varit med mig hos farmor ett antal gånger och blivit klappad laget runt. Hon vet dessutom att man ska vara försiktig, men det kändes fint att hon "uppför" sig med andra! :)

Avvaktar med smärtstillande då vi hittat en vardag som funkar, kan vara med ett par timmar i stallet (hela dagar t.o.m.) så länge det är på hennes villkor. Märker att så fort vi ökar tempot och inte bara strosar så får hon ont.
Kör en del leksakssök utomhus och godisletande på fälttävlansbanan, så som det känns nu så får hon både mental och fysiskstimulans som räcker.
Har pratat med vet. och skulle det bli sämre så blir det op.
Går däremot regelbundet för laser, massage och akupunktur, men det känns bra med en kontinuerlig check på henne (går på djursjukhuset).
Så känns hoppfullt! :)

Pysslingens chippkastrering har gått ur nu - och med den övervikten. Han har tappat 1,7 kilo på tre månader och jag har ändå TRE DUBBLAT fodergivan och bytt från viktminsknings- till normalfoder. :eek:

Jag undrar hur det påverkat honom att ha haft metabolism som en krokodil. Orolig matte undrar om det kan ha varit en faktor bakom att han inte blev bra efter operationerna (fast i min värld är allt mitt fel - jag måste öva på att inse att jag inte kan hexa saker)

Fick provsvaren på Salles sköldkörteltest idag. Alla värden som kollades låg fint inom referensvärdena. Trodde visserligen inget annat heller, han är 9 år gammal och har aldrig visat några som helst symptom på att va drabbad. Däremot har ett kullsyskon till honom hypotyreos och då kräver klubben att test ska vara gjort för valphänvisning.

Fick provsvaren på Salles sköldkörteltest idag. Alla värden som kollades låg fint inom referensvärdena. Trodde visserligen inget annat heller, han är 9 år gammal och har aldrig visat några som helst symptom på att va drabbad. Däremot har ett kullsyskon till honom hypotyreos och då kräver klubben att test ska vara gjort för valphänvisning.

Det där drabbades min släktings ena Hoffe av. De var tydligen två eller tre i kullen som hade sköldkörtelproblem :(
Hon fick det dock sent i livet.

Det där drabbades min släktings ena Hoffe av. De var tydligen två eller tre i kullen som hade sköldkörtelproblem :(
Hon fick det dock sent i livet.
Det är ju tyvärr något som inte går att undvika helt och som måste tas hänsyn till i aveln. I vissa linjer är det jättevanligt, andra så gott som obefintligt. Eftersom hoffen är en sån liten ras kan vi inte utesluta alla drabbade linjer ur avel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 125
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp