Snart ska familjen ut och plocka svamp med hundarna och kl 15 ska jag träna sök med Tinja. Mina norska sökrulle har försvunnit spårlöst dock, och tanken var att jag skulle börja ha den på henne.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det är lite lurt. Jag tänker spontant att kroppen borde rimligen säga ifrån att nu är du mätt, det finns ingen naturlig logik i att äta tills man blir sjuk och dör. Att överäta så att man blir överviktig om det råkar finnas gott om mat hela tiden, absolut, hjärnan är inte kapabel att förutse övervikt och vad det leder till som en konsekvens av att äta för mycket. Det ser man ju hos vilda djur som lever väldigt nära människor, fåglar som blir matade till övervikt så de inte kan flyga, råttor och möss som plundrar soptunnor osv. Men att äta så mycket att man blir akut sjuk är det ju inga vilda djur som gör, de har ju naturen själv sållat bort sas. Är himla nyfiken på var det kommer ifrån.Ja du, lite skumt det där. Hos labradoren har dom ju hittat en gen som gör dom extra hungriga typ - en enligt mig väldigt mysko gen som inte gör någon direkt nytta
Sen kan det ju vara så att hundar egentligen är skapta (har en sådan mage) att kunna äta stora mängder i och med att dom inte hittar mat lika ofta och kanske det beteendet finns kvar fast vi ger dom mat ofta två gånger per dag, fast då i liten mängd. I och med det kanske detta hämmas lite om vad en rejäl portion egentligen är.
Ja det är lite lurt. Jag tänker spontant att kroppen borde rimligen säga ifrån att nu är du mätt, det finns ingen naturlig logik i att äta tills man blir sjuk och dör. Att överäta så att man blir överviktig om det råkar finnas gott om mat hela tiden, absolut, hjärnan är inte kapabel att förutse övervikt och vad det leder till som en konsekvens av att äta för mycket. Det ser man ju hos vilda djur som lever väldigt nära människor, fåglar som blir matade till övervikt så de inte kan flyga, råttor och möss som plundrar soptunnor osv. Men att äta så mycket att man blir akut sjuk är det ju inga vilda djur som gör, de har ju naturen själv sållat bort sas. Är himla nyfiken på var det kommer ifrån.
Åh vad fint! Innebär det att ni kommit längre bort från skjutbanan?Vi har nyligen flyttat och idag hade jag äntligen tid för en ordentlig långpromenad och kunde utforska en ny runda!
Bland annat hamnade vi i den här underbara skogen! Inte en helt vanlig syn här där det mest är barrskog
Visa bifogad fil 20189
Jag vet inte varför jag inte tänkte på det Huvudet måste ha skadats i fallet Tack iallafall!Ta det stegvis, som med allt annat. Börja med att berömma att hon visar intresse för stockarna, beröm om hon sätter en tass på, beröm om hon sätter två tassar på, peppa och få henne att förstå att hon ska göra "något mer" och beröm när hon testar sig fram.
Ja det är lite lurt. Jag tänker spontant att kroppen borde rimligen säga ifrån att nu är du mätt, det finns ingen naturlig logik i att äta tills man blir sjuk och dör. Att överäta så att man blir överviktig om det råkar finnas gott om mat hela tiden, absolut, hjärnan är inte kapabel att förutse övervikt och vad det leder till som en konsekvens av att äta för mycket. Det ser man ju hos vilda djur som lever väldigt nära människor, fåglar som blir matade till övervikt så de inte kan flyga, råttor och möss som plundrar soptunnor osv. Men att äta så mycket att man blir akut sjuk är det ju inga vilda djur som gör, de har ju naturen själv sållat bort sas. Är himla nyfiken på var det kommer ifrån.
Åh vad fint! Innebär det att ni kommit längre bort från skjutbanan?
Fick provsvaren på Salles sköldkörteltest idag. Alla värden som kollades låg fint inom referensvärdena. Trodde visserligen inget annat heller, han är 9 år gammal och har aldrig visat några som helst symptom på att va drabbad. Däremot har ett kullsyskon till honom hypotyreos och då kräver klubben att test ska vara gjort för valphänvisning.
Det är ju tyvärr något som inte går att undvika helt och som måste tas hänsyn till i aveln. I vissa linjer är det jättevanligt, andra så gott som obefintligt. Eftersom hoffen är en sån liten ras kan vi inte utesluta alla drabbade linjer ur avel.Det där drabbades min släktings ena Hoffe av. De var tydligen två eller tre i kullen som hade sköldkörtelproblem
Hon fick det dock sent i livet.