Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej. Jag svalde för grannsämjans skull. Men de skulle knappast bry sig. Hundarna är mer dockor än djur.
Fysjutton... :mad:

Det är ju ändå en liten fördel med att bo mer i stadsmiljö. Här finns det så många med hund att det är omöjligt att alla är tokiga. Visst, många är det, men det finns ju också flera trevliga att möta och då går det förhoppningsvis att fokusera på dem... Som nu ikväll, då mötte jag en gubbe med liten yorkshireterrier. Jag hade nog inte sett den alls om det inte varit för att den hade en starkt lysande lampa på sig, så jag stannade och sa till gubben att det var en jättebra lampa de hade. Sedan pratade vi lite (under tiden som Ebrah skuttade runt och önskade att få leka med vad hon ansåg var en potentiellt ny bästa vän :meh: ). Mycket trevligt!

Jag har fortfarande hjärtklappning. Alla möjliga tankar for igenom hunvudet. Man har ju hört om kennlar som blivit utsatta för sabotage. Vi bor ju off med bara två hus i närheten. De vet ju att vi har hundar jag kunde inte föreställa mig att de kunde lägga ut mat i diket 15 meter från hundstallet och en halvmeter från vår väg :banghead:

Förstår dig! En dag fick min ena hund plus den jag passade tag på ett gäng köttbullar som någon dumpat precis utanför djursjukhusets stängsel. Jag tog det säkra före det osäkra och gick in och kräkte båda. En kollega gick sedan ut och plockade in resten (var säkert ett helt sånt där stort paket köttbullar) och gick igenom dom men inget synlig låg där i i alla fall.
Vi har ju en del knäppa kunder hos oss så man vet ju aldrig vad en galen, missnöjd kund skulle kunna få för sig.
Det gick bra med hundarna i alla fall men efter att min andra hund blivit drogförgiftad och legat inne efter att ha ätit människodiarré (så äckligt!) i närheten av jobbet vill jag inte riskera något.

Jag är ännu surare idag på grannen. Äntligen sovmorgon. Trodde jag.
Strax efter sju hördes en konstant, ihållande "Bjäbbjäbbjäbbjäbbjäbb" när de morgonrastade hundarna i trädgården (30-40 m från vårat sovrumsfönster).
90% av alla rastningar sker som så att hundarna tokspringer runt i trädgården och stormskäller. Detta pågår till de lessnar eller en av ägarna går ut och blåser i visselpipa!
Nu lyssnar hundarna bara lite halvhjärtat på den där visselpipan så blåsandet kan pågå en stund.
I morse var det både visselpipa och bjäbbande :arghh:
Jag kunde inte somna om.
Funderar på om jag ska såga lite med cirkelsågen i natt :cool:

Strax efter sju hördes en konstant, ihållande "Bjäbbjäbbjäbbjäbbjäbb" när de morgonrastade hundarna i trädgården (30-40 m från vårat sovrumsfönster).
90% av alla rastningar sker som så att hundarna tokspringer runt i trädgården och stormskäller. Detta pågår till de lessnar eller en av ägarna går ut och blåser i visselpipa!
Nu lyssnar hundarna bara lite halvhjärtat på den där visselpipan så blåsandet kan pågå en stund.
Jag kunde inte somna om.

Sabaton. Full volym, högtalarna bredvid fönstret och så är det bara att öppna sagda fönster :up:

Sabaton. Full volym, högtalarna bredvid fönstret och så är det bara att öppna sagda fönster :up:

Det har faktiskt bra musiksmak så jag är övertygad om att Sabaton går hem (fullfjädrade rockers)
De har många bra sidor också och är trevliga och hjälpsamma. Men tanklösa. Det klassiska "flytta ut på landet och leva livet fritt" utan en nämare tanke på hur det uppfattas från närboende.

Jag har nu på eftermiddagen pratat med dem hur mina tankar gick igår över allt bröd som låg utslängt och de fattade och hade plockat bort högen av skivor jag samlade ihop i går :up:

Jag tog en sväng in på en lekplats under kvällspromenaden då jag såg små stockar som jag kom på att de skulle vara perfekta för Pucken att hoppa upp på. Men det gick inte då hon inte riktigt förstod (hann inte så långt heller då jag korkat nog klev upp på en för att se om hon skulle försöka härma - men det luktade intressant åt annat håll och hon fattade inte, och så föll jag av stocken så det fick avbrytas i förtid pga förarfel, aj :o:rofl:)

Jag funderar lite på det här med hoppningen. Hon har lärt sig att "hopp" betyder hoppa över hindret, vilket hon gör lätt :love: Och så hoppar hon upp på större stenar, även om hon behöver bygga självförtroende så att hon hoppar upp mera direkt på de högre stenarna som är högre än henne. Men dessa stubbar jag såg. De finns i olika höjdstorlekar men är alla kortare än henne, men själva ståytan är inte så stor, jag får plats med att stå på den med två fötter dock. Hon verkar inte riktigt förstå (eller våga?) att hon ska hoppa upp på dem. Hon snurrar snarare runt dem isåfall som hon gör innan hon vågar hoppa upp på en stor sten. Har någon ett tips?
De har även liggande stockar (som ligger fast och lågt över marken) men när jag försökte få upp henne på dem så gick hon åt sidan och hoppade över dem istället :o:D Men de är inte så breda, kanske för smala? Ska man börja på bredare först kanske kom jag på nu? Fast hon förstod inte att jag menade att hon skulle gå på den. Hmm.

Jag tog en sväng in på en lekplats under kvällspromenaden då jag såg små stockar som jag kom på att de skulle vara perfekta för Pucken att hoppa upp på. Men det gick inte då hon inte riktigt förstod (hann inte så långt heller då jag korkat nog klev upp på en för att se om hon skulle försöka härma - men det luktade intressant åt annat håll och hon fattade inte, och så föll jag av stocken så det fick avbrytas i förtid pga förarfel, aj :o:rofl:)

Jag funderar lite på det här med hoppningen. Hon har lärt sig att "hopp" betyder hoppa över hindret, vilket hon gör lätt :love: Och så hoppar hon upp på större stenar, även om hon behöver bygga självförtroende så att hon hoppar upp mera direkt på de högre stenarna som är högre än henne. Men dessa stubbar jag såg. De finns i olika höjdstorlekar men är alla kortare än henne, men själva ståytan är inte så stor, jag får plats med att stå på den med två fötter dock. Hon verkar inte riktigt förstå (eller våga?) att hon ska hoppa upp på dem. Hon snurrar snarare runt dem isåfall som hon gör innan hon vågar hoppa upp på en stor sten. Har någon ett tips?
De har även liggande stockar (som ligger fast och lågt över marken) men när jag försökte få upp henne på dem så gick hon åt sidan och hoppade över dem istället :o:D Men de är inte så breda, kanske för smala? Ska man börja på bredare först kanske kom jag på nu? Fast hon förstod inte att jag menade att hon skulle gå på den. Hmm.
Ta det stegvis, som med allt annat. Börja med att berömma att hon visar intresse för stockarna, beröm om hon sätter en tass på, beröm om hon sätter två tassar på, peppa och få henne att förstå att hon ska göra "något mer" och beröm när hon testar sig fram.

Förstår dig! En dag fick min ena hund plus den jag passade tag på ett gäng köttbullar som någon dumpat precis utanför djursjukhusets stängsel. Jag tog det säkra före det osäkra och gick in och kräkte båda. En kollega gick sedan ut och plockade in resten (var säkert ett helt sånt där stort paket köttbullar) och gick igenom dom men inget synlig låg där i i alla fall.
Vi har ju en del knäppa kunder hos oss så man vet ju aldrig vad en galen, missnöjd kund skulle kunna få för sig.
Det gick bra med hundarna i alla fall men efter att min andra hund blivit drogförgiftad och legat inne efter att ha ätit människodiarré (så äckligt!) i närheten av jobbet vill jag inte riskera något.
Jag glömmer aldrig en väns hund som fick tag i ett typ helt utslängt julbord i en stor skogsdunge på en julaftonsmorgon. Hunden var en flatte och som alla retriever väldigt glupsk. Dock fick åka in akut då han blev superdålig och hade svårt och andas. Med spruta kräktes han upp ca 45 köttbullar, prinskorvar och en hel del annat i julmatsväg :nailbiting:
Vem tusan slänger ut ett helt julbord typ ? förbannad på familjen :confused: det städades noga där sen där hunden hittat all mat.

Jag kunde inte somna om.
Om det är något jag HATAR så är det bjäbbande hundar och ägare som försöker överrösta hundarna. Håll flabben för fan :rage:

Jag glömmer aldrig en väns hund som fick tag i ett typ helt utslängt julbord i en stor skogsdunge på en julaftonsmorgon. Hunden var en flatte och som alla retriever väldigt glupsk. Dock fick åka in akut då han blev superdålig och hade svårt och andas. Med spruta kräktes han upp ca 45 köttbullar, prinskorvar och en hel del annat i julmatsväg :nailbiting:
Vem tusan slänger ut ett helt julbord typ ? förbannad på familjen :confused: det städades noga där sen där hunden hittat all mat.

Vidrigt!! Stackars hund som föräter sig. Det händer ju att hundar kommer in kring jul för att de norpat en del från julbordet, eller fått resterna. Oftast mår de väl mest bara illa men de kan få både koksaltförgiftning av att ha ätit för mycket salt julskinka, pankreatit av allt fett, lökförgiftning, chokladförgiftning (klassikern ätit en aladinask) eller bara jäkligt dåliga i magen. I år jobbar jag inte julen tack och lov :laugh:

En sak som jag alltid funderat lite på är vad det är som gör att vissa (många) hundar rent biologiskt saknar en självbevarelsedrift att inte äta ihjäl sig. I det vilda är djur väldigt duktiga på att äta det de orkar just nu och sen gömma det som blir över till senare. Tamhundar däremot, speciellt vissa raser, äter ohämmat tills de blir sjuka och, utan veterinärvård, dör. Vad är det som fattas i hjärnan som gör att denna självbevarelsedriften saknas? Vissa hundar har den, andra har den inte. Min borzoi hade den absolut, när han var mätt gömde han resterna i bädden till senare, sambons labbe äter ohämmat och hade utan problem kunnat äta tills hon kräks eller blir dålig. Filimon kunde jag ge en hel kyckling till och han åt det han orkade och lämnade resten, det går inte med labben, hon hade fått köras till veterinären om hon inte kräkts av egen maskin.

En sak som jag alltid funderat lite på är vad det är som gör att vissa (många) hundar rent biologiskt saknar en självbevarelsedrift att inte äta ihjäl sig. I det vilda är djur väldigt duktiga på att äta det de orkar just nu och sen gömma det som blir över till senare. Tamhundar däremot, speciellt vissa raser, äter ohämmat tills de blir sjuka och, utan veterinärvård, dör. Vad är det som fattas i hjärnan som gör att denna självbevarelsedriften saknas? Vissa hundar har den, andra har den inte. Min borzoi hade den absolut, när han var mätt gömde han resterna i bädden till senare, sambons labbe äter ohämmat och hade utan problem kunnat äta tills hon kräks eller blir dålig. Filimon kunde jag ge en hel kyckling till och han åt det han orkade och lämnade resten, det går inte med labben, hon hade fått köras till veterinären om hon inte kräkts av egen maskin.
Ja du, lite skumt det där. Hos labradoren har dom ju hittat en gen som gör dom extra hungriga typ - en enligt mig väldigt mysko gen som inte gör någon direkt nytta :confused:

Sen kan det ju vara så att hundar egentligen är skapta (har en sådan mage) att kunna äta stora mängder i och med att dom inte hittar mat lika ofta och kanske det beteendet finns kvar fast vi ger dom mat ofta två gånger per dag, fast då i liten mängd. I och med det kanske detta hämmas lite om vad en rejäl portion egentligen är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 125
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp