Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju tyvärr något som inte går att undvika helt och som måste tas hänsyn till i aveln. I vissa linjer är det jättevanligt, andra så gott som obefintligt. Eftersom hoffen är en sån liten ras kan vi inte utesluta alla drabbade linjer ur avel.

Ja i den linjen var det vanligt. Pappan till kullen hade pappan och det avlades på ett kullsyskon (friskt) som lämnade två sjuka avkommor. Fast personligen tycker jag völ inte att man avlar på en så pass drabbad linje som i det fallet.

När jag tog hundarna på promenad i lördags em så fick dem springa lösa med långlinorna släpande. På nåt höger så lyckades jyckarna trassla ihop sig och sen sprang dem på vars en sida om mig och fällde mig big time. Då var dem rätt billiga ett tag, trots att det är lite mitt fel. Har haft en sjuk huvudvärk sen dess och nackont. Ligger pall i soffan idag och hoppas att det ska släppa snart. Annars får det nog bli samtal till 1177.

Har spenderat typ två timmar med att kolla och jämföra stamtavlor, bara för att jag är nyfiken och vill få koll på linjer jag inte ännu känner till. Känner mig som en fullt normal människa :angel:
Det är fullständigt normalt. Jag köper böcker från tidigt 1900-tal om min ras, för att det KANSKE finns några stammar nämnda i den... du är normal. Ditt undersökande kostar, ännu så länge, inga hutlösa summor, och har ett resultat som kan vara intressant för någon annan än dig själv :D

Ja i den linjen var det vanligt. Pappan till kullen hade pappan och det avlades på ett kullsyskon (friskt) som lämnade två sjuka avkommor. Fast personligen tycker jag völ inte att man avlar på en så pass drabbad linje som i det fallet.
Nu kan det ju vara bra hundar förövrigt som gör att den linjen används. Vet inte vilken det är så kan inte säga något. Skulle vi utesluta allt har vi snart inga hoffar kvar. Men det är något som uppfödarna tänker på och de har gått från 12% drabbade individer till 6% enligt de siffror jag såg senast.

Nu kan det ju vara bra hundar förövrigt som gör att den linjen används. Vet inte vilken det är så kan inte säga något. Skulle vi utesluta allt har vi snart inga hoffar kvar. Men det är något som uppfödarna tänker på och de har gått från 12% drabbade individer till 6% enligt de siffror jag såg senast.

De var bra mentalt men sjuka för övrigt. Min kusin hade en ur samma linje. Cancer, allergier och skendräktighet och livmodersinflammation. Just de två sista var nått som var väldigt utbrett i båda kullarna så den linjen behöver nog inte rasen.

De var bra mentalt men sjuka för övrigt. Min kusin hade en ur samma linje. Cancer, allergier och skendräktighet och livmodersinflammation. Just de två sista var nått som var väldigt utbrett i båda kullarna så den linjen behöver nog inte rasen.
Som sagt, jag vet inte linjen och kan därför inte säga varken bu eller bä om dess vara eller inte.

Som sagt, jag vet inte linjen och kan därför inte säga varken bu eller bä om dess vara eller inte.

I min värld finns ingen linje eller ras som är så betydelsefull att man avlar på cancer och allergier när det förekommer i så pass stor utsträckning. Det är inte ok mot hundarna.

I min värld finns ingen linje eller ras som är så betydelsefull att man avlar på cancer och allergier när det förekommer i så pass stor utsträckning. Det är inte ok mot hundarna.
Det har jag heller inte sagt att det är. Det jag säger är att jag inte vet vilken linje du pratar om så därför varken kan eller vill jag yttra mig om huruvida den bör användas. Det låter dock riskabelt.

Det är fullständigt normalt. Jag köper böcker från tidigt 1900-tal om min ras, för att det KANSKE finns några stammar nämnda i den... du är normal. Ditt undersökande kostar, ännu så länge, inga hutlösa summor, och har ett resultat som kan vara intressant för någon annan än dig själv :D
Haha, riktigt så djupt har jag inte dykt ännu :rofl: Men det jag mest lär mig är att det är ett gäng hundar som återkommer om och om igen i typ alla linjer jag tittar på.

Sen har jag även lärt mig att folk är hopplösa på att skriva om sina kullar och redovisa sin avel på ett vettigt sätt på hemsidor :angel:

Det där har jag med lärt mig. Så hopplöst när man lite snabbt och lätt vill få lite överblick.
Ja, man kan ju undra varför. De kan ju uppenbarligen lägga in saker på en hemsida, så en lista med länkar till de olika kullarna och att lägga in namn, bild och lite info om valparna från varje kull känns inte omöjligt.

Ibland hittar jag hundar på kennelsidor, som erbjuds som avelshundar, där det inte ens står när de är födda :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 125
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp