Men så tråkigt! Vi har varit lite i samma. Skaffade brukshund och var nojiga för om vi skulle räcka till. Men det är snarare hunden som är en livsnjutare som helst ligger i soffan en helkväll I vårt fall är han ju dock under utredning för smärta nu.Lite ledsen och besviken efter gårdagen 1 oktober innebär att drevjakts säsongen startar och självklart skulle Lyra få lufta vingarna. Vi har gott om rådjur runt huset, så jag gick 500-600 m från huset och släppte, ser direkt get och kid som Lyra inte får vind på. De förflyttar sig sakta bortåt och då skuttar en bock upp en bit bort. Lyra ser bocken och skäller kanske 10 skall, följer efter 50 m och tappar sen bort sig. Hon ger sig direkt och kommer tillbaka till mig, jag följer med henne till där hon tappade men inget direkt intresse. Låter henne gå som hon vill i en kvart, men hon tar inte upp slagen... Bestämmer att vi fortsätter att gå utmed älven, det är snårigt, buskar och vass vilket rådjuren gillar att stå i. Lyra däremot lämnar knappt fötterna och jag ser att vi stöter iväg en bock till, förflyttar mig mot området där jag såg bocken och Lyra följer bakslagen i ca 50 m och sen åt rätt håll dryga 100 m innan hon släpper och kommer tillbaka. Följer med henne till där hon släppte men inget intresse av att försöka igen. 10 min senare när vi kommit in i huset ser jag ett smaldjur som går ut ifrån området vi hade gått i... Så synobs på 5 rådjur på typ 1 ha och ändå blev det inget av det.
Det finns liksom inget driv i henne. Fåglar är oftast intressanta, men tränar vi med kallvilt så kan hon tänka sig att hämta typ två på ett sök och kanske någon markering, sen är hon liksom nöjd och det går inte riktigt att få fart på henne. Hon är 1,5 år och borde aldrig vilja vara stilla, men hon nöjer sig med en promenad, låter jag henne vara i 3-4 dagar med bara koppelpromenader så kan jag tycka att hon borde bli lite understimulerad och vilja göra saker. Men nej, ingen direkt skillnad. Så tråkigt med en hund som inte riktigt vill, jag vet inte hur jag ska kunna uppmuntra henne mer än vi gjort? Får bli ett samtal till uppfödaren iallfall och se vad de tycker.
Lyra fick åka på lite semester som sällskapsdam efter jaktförsöket, då en vän som är väldigt nere behövde lite sällskap. Fick rapport om att de tittade på film i sängen igår kväll och Lyra såg mer än nöjd ut, vi som ville ha ett monster som ville göra saker, inte en hund som helst ligger inne och sover
För mig handlade det "bara" om en träningskompis som visar sig vägra hänga med på ex löpturer och inte kunde vara mindre intresserad av lydnadsträning. Det får liksom vara. En tilltänkt jakthund, eller annan hund som ska arbeta, ja det hade helt klart varit tuffare att hantera...